Huur stal omhoog, kan dit zomaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frieke84

Huur stal omhoog, kan dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 21:06

Mijn paard staat op een privé-stal en deze week stond er plots op het mededelingen bord dat het stalgeld "onder meer door de stijgende prijzen voor de ophaling van de mesthoop vanaf 1 september naar €95 gebracht wordt, ipv €90".

Nu vroeg ik me af of dit zomaar kan?
Moet de verhuurder dit niet via een officiële weg laten weten aan de huurders (aangetekend schrijven of zo)?
Is hier geen termijn aan verbonden? Kan de verhuurder dit zomaar tien dagen op voorhand laten weten?

Bovendien staat er in het contract dat "de ophaling van de mest en de kosten hieraan verbonden ten laste zijn van de verhuurder".
Dan kan de verhuurder toch niet zomaar om die reden het stalgeld verhogen?

Kan iemand me hier wat meer over vertellen? (ik woon trouwens in België)

Alvast bedankt!!

Billy

Re: Huur stal omhoog, kan dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:08

Tsja, als de stalling niet meer rendabel is, kan de stalhouder het spul wel sluiten...
Ik vind de prijsverhoging niet extreem moet ik zeggen

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:09

Bij ons werd het niet eens gezegt opeens schoot het met 10 euro omhoog.. Dus wij kregen het alleen op onze rekening te zien

En of hij om die reden de prijs mag laten stijgen ik denk het niet eigenlijk als het zo in het contract staat.

Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:10

5 euro duurder?? JOH ik zou het niet pikken als ik jou was! Clown
Knijp maar in je handjes dat het maar 5 euro is...de prijzen voor het weghalen van de mest zijn ik denk 80 % omhoog gegaan.
En ik weet er alles van omdat ik zelf ook een pensionstal heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:11

Ja hoor dat mag gewoon Ja
Voor stalhuur zijn geen wettelijke bepalingen, als het je niet aanstaat zoek je gewoon wat anders.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:12

Mijn toekomstig stal is ook met 10 euro verhoogt. Maar goed ik ga er alsnog 10 euro op vooruit want nu betaal ik 250 en dan 240

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:22

Logisch dat een pensionstal de kosten doorberekend.
Een stallingsprijs is gebaseerd op kosten en en kleine reservering voor reparaties etc. Indien de kosten omhoog gaan denk aan de prijzen van hooi, stro, bemesting, bix, maar inderdaad ook van afvoerbedrijven is het logisch dat je meer zou moeten betalen. Indien je je paard(en) bij huis hebt staan gaan de kosten ook omhoog. En een bedrag van 5,00 euro is echt niets hoor. Bij ons voor weidegang werd al 10,00 euro meer gerekend dan vorig jaar en dan spreek je alleen over weidegang van jonge (1 en 2 jarige paarden) dus zonder gebruik van bak, stapmolen of wat dan ook.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:40

Inderdaad, gewoon logisch en ja dat mag dus zomaar.
Wij gaan ook iedere 2 jaar een stukje omhoog.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:42

ik vind dat je zowizo in je handen mag knijpen voor dat bedrag Lachen Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:51

Alle kosten zijn duurder geworden voor paarden/pony's. Brokken, hooi, stro, vlas en inderdaad ook het ophalen van de mest.
Als de pensionhouder het niet meer kan redden van het oude bedrag zal hij toch wat moeten. € 5 vind ik reuze mee vallen.
En net wat de anderen zeggen: als het je niet aanstaat zoek je toch wat anders?

Om je een voorbeeld te geven van 1 van de vele dingen die duurder zijn geworden: ruim een jaar geleden betaalde ik voor een zak muesli € 11,50 nu betaal ik voor hetzelfde merk ruim € 15,-.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:55

DAt mag hij gewoon doen.
Alles word duurder. Dus ook spullen voor de paarden die hij heeft staan van klanten.
Ik denk dat je heel blij mag zijn dat het maar 5 eur is. Ik kan een stal die van 90 maar 150 is gestegen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:43

dat mag hij zeker!

in de gulden tijd ging mijn stalling ineens [ binnen 2 weken] omhoog met 100 gulden!!!

ben toen wel gelijk vertrokken Knipoog

van 350 gulden naar 450 gulden en 1x p.w uitmesten dus altijd een vieze box dat zag ik niet zitten,maar het mag wel

lenaatje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:09

5 euro zou ik juist blij mee zijn er zijn pensionstallen die het veel duurder gemaakt hebben Clown

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:19

Zoals anderen al zeiden, wees blij dat het maar €5 omhoog gaat.
Mijn vorige stal werd in één klap maar liefst €60 duurder, dit werd wel twee maanden op voorhand meegedeeld.
(Ik woon ook in België)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:02

je moet het 2 maanden van te voren aangeven volgens mij. bij mij is de stalling met €10,- omhoog gegaan en betaal nu €310,- per maand.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:55

Bij mij gaat het per 1 oktober met 17,50 omhoog, begin dit jaar ook al omhoog gegaan met 7,50
Betaal dan per 1 oktober 230,- voor een pony..

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:02

Even voor alle duidelijkheid: voor die 90 euro hebben we 'enkel' een kale stal een weide van 30*40m en het gebruik van de piste. We moeten dus zelf nog hooi, stro en voer kopen, zelf mesten, weide volledig zelf onderhouden (kunstmest wordt wel door verhuurder aangekocht, maar meestal pas na vijf keer vragen :wink), en voor de voerbeurten hebben we een beurtrol uitgewerkt.

Het gaat me ook helemaal niet om die 5 euro, ik weet best wel dat ik behoorlijk goedkoop gestald sta. Het gaat me meer om het principe en om het feit dat er vaak dingen zijn die niet zo vlot verlopen, maar daar ga ik hier niet over uitwijden.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:06

Heb je rechten en plichten op papier gezet??

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:08

Volgens mij mag het. Tenzij er letterlijk in je contract staat dat een bepaalde prijs voor een bepaalde (met datum genoemde) tijd geldt. Het is gewoon indexering (doorbereken van verhoogde kosten).

Volgens mij mag je als er prijswijzigingen zijn wel onder je contract uit als je dat wilt. Maar waarom zou je dat willen, het is een normale prijsstijging.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:12

ik betaal 240 euro in de maand is met 20 euro dehoggte ingegaan en moet dan zelf nog zaagsel of stro kopen . dus met 5 euro handjes dicht knijpennnnnnn Vingers aflikken

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:15

ik vind het eigenlijk wel logisch dat de stalprijzen omhoog gaan, zeker als je kijkt (zoals ookal eerder gezegd) hoeveel bijv. de graanprijzen omhoog zijn gegaan en mest ophalen enz.. dan vind ik 5 euro nog reuze meevallen.. en misschien had de stalhouder het via een brief kunnen doen of mondeling ook nog even zeggen, maar ik vind het niet raar of niet kunnen zoals het nu gedaan is..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:15

Bij ons krijg je verhogingen zo'n anderhalve maand van te voren te horen, zodat je nog rekening kunt houden met je maand opzegtermijn. Maar ja, dan moet je overwegen of je die 5 euro wel echt de moeite waard vindt om je stal op te zeggen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:54

Afspraken dus VSW-->TAO

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:57

Ik vind dit ook niet extreem ofzo.
Sinds ik bij ons op stal kwam is de huur met 20 euro gestegen, dit vanwege nieuwe binnenhal & hogere prijzen van het stro, ik vind dit vrij normaal eigenlijk.
Dit is een paar weken vantevoren gezegt, er werd overigens niet meteen met 20 euro verhoogd maar elke keer met 10.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:03

Frieke84 schreef:
Mijn paard staat op een privé-stal en deze week stond er plots op het mededelingen bord dat het stalgeld "onder meer door de stijgende prijzen voor de ophaling van de mesthoop vanaf 1 september naar €95 gebracht wordt, ipv €90".

Bovendien staat er in het contract dat "de ophaling van de mest en de kosten hieraan verbonden ten laste zijn van de verhuurder".
Dan kan de verhuurder toch niet zomaar om die reden het stalgeld verhogen?

Mijn eerste reactie was hetzelfde als hierboven al meerdere keren is gezegd: €5 is geen heel schokkend bedrag.
Maar als de kosten van het afvoeren van mest volgens contract voor de verhuurder zijn, dan kan hij imo het stalgeld niet verhogen om de reden die hij aangeeft.

De termijn van 10 dagen vind ik zelf wel heel kort. Ik vind het netter om dit minstens een maand op voorhand bekend te maken zodat wie wil gebruik kan maken van zijn opzegtermijn.