Lusteloos of iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Lusteloos of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:44

Ik heb nu sinds drie weken een eigen paard, maar ik maak me ergens zorgen over.
In het begin was hij altijd wakker, super oplettend (tot het hypere aan toe soms).
In de bak was hij meteen wakker als hij los rondliep, in de wei was hij erg snel
'op te jagen' (zette je wat plots een voet op de grond dan draafde hij direct weg).
De laatste dagen heb ik echt het idee dat het fut er een beetje uit is bij hem. Los
in de bak is hij niet weg te jagen (zelfs met een longeerzweep die hem aanraakt (ik
sla hem niet!) zet hij alleen een drafje in. In de wei laatst stond hij met twee paarden
bij elkaar die er bokkend en galopperend vandoor renden, maar hij stond erbij en
bleef er zo vaag naar staan kijken. Meestal als ik aankom staat hij er ook maar
beetje bij, dat alerte is er zowat af. Hij sjokt ook maar zo'n beetje achter je aan als
je 'm meeneemt (als ik in een normaal tempo loop komt telkens het halstertouw
strak te staan). Het is niet zo dat hij supertraag is ofzo, zo erg is het ook weer niet.

Qua uiterlijk ziet hij er wel goed uit. Zijn vacht glanst gewoon, maar als hij op de
poetsplek staat heeft hij erg snel de neiging om z'n ogen half dicht te doen als hij
er eenmaal een paar minuten staat. Verder heeft hij geen wondjes, hij had er wel
een op z'n tandvlees die nu heel goed geneest (bijna niets meer van te zien). Ook
heeft hij zomereczeem maar door een deken zijn alle wonden die hij had genezen.

Naar mijn weten heeft hij voor hij naar mij toe kwam vaak alleen gestaan in een wei,
die grensde aan een wei waar hij direct contact had met een andere hengst (toen
was hij zelf nog hengst). Hoelang dit zo geweest is weet ik niet. Naar mijn weten
heeft hij altijd op gras geleefd. Bij mij staat hij nu in kuddeverband met andere
ruinen van allerlei leeftijden (wel bereden allemaal op ééntje na). Hij krijgt nu ook
voer in biksvorm (St. Hippolyt GKM), twee keer met magnesium erbij.

Heeft iemand misschien idee wat voor reden of welke redenen ervoor kunnen zorgen
dat hij zo 'langzaam' is geworden? Misschien is het door een verandering? Ik ben
niet iemand die zich snel zorgen maakt wat betreft paarden, maar ik vind deze
gedragsverandering toch best raar..

Lancome

Re: Lusteloos of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:49

Is hij pas gecastreerd?
Ben je van voeding veranderd, verminderd of juist meer gaan geven?
Misschien moet hij echt wennen op een nieuwe plek. Sommige paarden worden dan wat timide en lusteloos. Heeft hij het "leuk" in het land met de andere paarden? Klikt dat goed of wordt hij verstoten?
Als hij er goed uit ziet en goed eet en beweegt zou ik het nog een paar weken aankijken. Mocht het je toch niet lekker zitten dan kan je altijd even naar DA gaan om hem te laten checken en wat bloedtesten uit te laten voeren.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:59

Hij is 16 juli gecastreerd, zo'n maand geleden dus. Dit is allemaal zonder problemen verlopen, het geneest heel mooi.
Hij heeft zover ik weet nooit voeding gehad, bij mij krijgt hij nu een handje Hippolyt per dag, soms een beetje Pavo Nature's Best erbij voor de smaak.
Er staat nu een Haflingerveulen van 15 maanden bij waar ie het goed mee kan vinden. Als ik aankom staat ie meestal op rust naast een ouder paard. Geen ruzie met andere paarden alleen met een ouder NF'je die denkt de baas te zijn (die jaagt overigens niet alleen hem SOMS op, ook andere paarden).
Verstoten wordt hij dus niet.
Hij eet idd wel goed, hij graast wat er te grazen valt en het voer dat ik hem geef eet hij ook met smaak op. Ook worteltjes en een appel eet ie lekker op.
Ik kijk het nog even aan idd, mocht het zo blijven wil ik er wel iemand bijhalen. Het was juist zo'n levendig paard, dacht nog zo: als dat maar geen problemen gaat opleveren met het beleren volgend jaar!
Of hij vertrouwt me nu al zoveel dat ie heel de tijd super ontspannen is, maar dat lijkt me niet. Hij vloog al half de lucht in in het begin als er iets te plotseling ging, van de week viel er achter hem een kruiwagen plotseling om en toen gaf ie geen kick. Stond er echt verbaasd naar te kijken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:04

Ik begrijp eigenlijk je probleem niet. Wees blij met zo'n bomproef paard zou ik zeggen. Heerlijk toch...zo een die koel is in zijn kop!
Maar de verandering heeft denk ik vast te maken met het hengst af zijn. Zolang hij goed eet en zijn algehele conditie blijft goed, zou ik me verder geen zorgen maken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 21:08

Bomproef is ook wel heerlijk, maar het gaat mij om die verandering in twee weken tijd, dáár maak ik me zorgen over. Net zoals het andersom me zorgen zou hebben gebaard (eerst bomproef en dan opeens zo'n gekkerd zijn).

Castratie kan idd wel, maar in een maand zo anders? Drie weken terug was ik nog bij 'm op bezoek geweest en toen gedroeg ie zich echt nog hengst (wooow want er stond een merrie in een weitje naast de bak waar hij los in liep..). Mensen vertelden mij dat het wel een jaar kon duren voor ie zich als een echte ruin zou gaan gedragen. Kennelijk dus niet? Tong uitsteken

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 18:22

Ik kijk het gewoon nog even aan. Hij ziet er idd goed uit en eet vooral erg goed Ja bedankt voor de reacties in ieder geval.