Shetlander verkopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Guppie_

Shetlander verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:08

Hoi allemaal,

Zit een beetje met een dilemma. Het zit namelijk zo: wij hebben drie paarden/pony's: een fjord (Oscar), een shetlander (Sammie) en een belgisch trekpaard (Boris). Oscar was er eerst, daarna kwam er als weidemaatje een shetlander (Sammie) voor hem bij. Sinds vorig jaar hebben we er een belgisch trekpaard (Boris) bij. Boris staat apart (draadje ertussen), omdat Sammie hem 'aanvalt' en dan hele plukken vacht uit Boris trekt (Sammie is 6 jaar en hengst, en Boris is 3 jaar en sinds kort ruin). Met Oscar (fjord) en Boris (belg) wordt echt wat gedaan: Ik rijd op mijn fjordje en mijn vriend werkt met oude werktuigen met Boris en binnenkort wordt Boris ook ingereden. Met Sammie (shetje) hebben we wel eens aangespannen gereden (aluminium karretje), maar hij staat eigenlijk veel teveel stil. Oscar en Boris zouden wel bij elkaar kunnen, maar dat lukt nu dus niet, omdat Sammie dan apart zou moeten. Oscar en Sammie staan al 5 jaar samen en het lijkt alsof Sammie dus geen andere paarden in zijn kudde gedoogt (Sammie is overigens niet de baas, dat is Oscar).

Nu is het dilemma: Zullen Sammie verkopen omdat hij bij ons eigenlijk niks staat te doen (ook wel sneu voor hem)? Het voordeel zou zijn dat Oscar en Boris dan samen zouden kunnen en Sammie niet alleen achter blijft als we Oscar en Boris meenemen (buitenritten of op vakantie, wat we volgend jaar wel van plan zijn). Voor Sammie is het misschien ook leuker om ergens te wonen waar er ook echt iets met hem gedaan wordt... Aan de andere kant ben ik nogal sentimenteel aangelegd en vind ik het echt moeilijk om een dier weg te doen... Ook staan Oscar en Sammie al 5 jaar samen (vanaf dat Sammie nog geen 1 was), dus ik weet niet hoe ze gaan reageren als ze ineens uit elkaar worden gehaald (Oscar is al eens 'depressief' geweest toen zijn weidemaatje (een haflingermerrie) van de stal waar we toen stonden naar een andere stal ging). Maar aan de andere kant heeft Oscar wel Boris, die hij al 'kent'. Maar wat zou het met Sammie doen om verkocht te worden...?

Praktisch gezien zou het beter zijn om Sammie te verkopen (handiger voor ons en misschien ook leuker voor Sammie), maar gevoelsmatig vind ik het moeilijk... Ik zou ook echt zeker willen weten dat Sammie goed terecht komt. Heeft iemand tips?

Groetjes, Inge

draaakje

Re: Shetlander verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:12

moeilijk he, die beslissingen neem je liever niet. wat ik lees is dat de beslissing eigenlijk al zowat genomen is, maar dat je het niet durft tegen over je shet. maar wat heeft hij eraan als er niets/weinig met hem gedaan word en hij een beetje in de weg staat. voor boris en oscar lijkt het me ook wel fijner als ze bij elkaar kunnen staan.

maar wat jezelf zegt, en sammie dan. ik zou dus alleen als je een goed huisje voor hem kunt vinden hem verkopen en anders niet. het moet niet slechter worden voor sammie Lachen heel veel suc6 met de beslissing.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:13

Ik zou hem wel verkopen ja vooral omdat je trekpaard nu alleen staat.
Je doet toch niet veel met hem misschien dat je hem kunt ruinen dat het misschien wel gaat en anders gewoon een goede baas zoeken......

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:30

Bedankt voor jullie reacties... Ik moet ook gewoon vaak horen dat het geen doodzonde is om je pony te verkopen...

Als ik zeker zou weten dat Sammie goed terecht komt en hij Oscar niet vréselijk gaat missen (zoals ik bij Oscar heb gezien toen zijn vriendinnetje na 4 jaar vertrok), dan zou ik niet zo twijfelen, nee. Het antwoord op mijn vraag ligt ook nogal voor de hand, zeker als je alleen je hoofd laat spreken. Maar mijn hart doet nogal snel pijn...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:33

mischien als je hem echt wil houden kan je verzorgster voor hem vinden. dan staat hij minder stil, krijgt meer aandacht, en je kan hem houden

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:36

Maar een verzorgster is natuurlijk nog geen oplossing voor het weideprobleem: Boris die nu alleen moet staan. Het zou natuurlijk misschien wel kunnen helpen om Sammie te laten ruinen om te zien of ze dan wel samen kunnen staan...

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:37

Ik zou eens gaan rondkijken naar een goed tehuis voor hem.
Heb je iets gevonden waar je een goed gevoel bij hebt, is de keuze misschien iets makkelijker omdat je weet dat de shetlander het daar ook goed gaat krijgen

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:40

een verzorgster lijkt mij ook een goed idee, dan hebben alledre je paarden iets te doen, je hoeft je pony niet weg te toen, dus dan hoef je niet verdrietig te zijn. Er zijn heel veel meisjes die erg graag een verzorgpony willen, dus dat zal niet heel moeilijk zijn. (al weet ik niet hoeveel eisen jij eraan stelt;)) Ik zou mijn pony nooit weg kunnen doen, daarvoor ben ik er veelsteveel aan gehecht! Succes

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:45

ruinen is zo wie zo misschien niet zo'n raar idee, shetten gaan meestal naar kleine kinderen, of in de kudde met andere shetten, als hij echt zo fel reageert is het misschien voor hem zelf ook wel veel fijner. en als je hem wel houdt zou je kunnen kijken of ze dan wel samen kunnen. heb je wel eens geprobeerd om je shet bij je belg neer te zetten zonder de fjord erbij?

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:52

De shet is wel eens onder de draad door naar de belg gegaan (daarna hebben we de onderste draad verlaagd Lachen). Zelfde verhaal toen... Bijten, bijten, bijten... Verder is Sammie trouwens erg lief hoor!!!
Ik weet niet of er bij ons in de buurt veel gegadigden zijn voor een verzorgpony... We wonen in buitengebied tussen allemaal boeren. Dichtsbijzijnde dorp is 6 km verderop en de weg er naartoe is niet echt veilig voor kinderen om langs te fietsen. maar ik kan het natuurlijk proberen... Wat wel nog een nadeel zal blijven is dat Sammie dus wel alleen op de wei staat als we samen willen gaan rijden of zelfs op vakantie gaan met oscar en Boris...

Het is idd wel een goed idee om gewoon te proberen een goed tehuis te vinden en hem pas echt weg te doen als het goed voelt. Er is immers totaal geen haast bij!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:38

Als je hem laat ruinen, bestaat er toch een kans dat hij je trekpaard niet meer aanvalt? Mijn paard staat bij een haflinger en een shet (shet is toevallig ook hengst) en hij staat ook soms enkele uurtjes alleen als we samen gaan rijden. Hij trekt er zich niet veel van aan, enkele uurtjes op 24 uur is ook niet zo ontstellend veel Lachen Moesten jullie op vakantie willen met de twee paarden zou je een opvangadres/wei voor die bepaalde tijd kunnen zoeken voor je shet? Ruinen lijkt me zowiezo verstandig tenzij hij waarde heeft als dekhengst, een brave ruin verkoopt beter dan een hengstje.

edit:typfout

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:09

Je shet laten ruinen is ook een goed idee. Toen mijn shet nog hengst was kon hij ook niet bij mijn fries, maar wel bij mijn kwpn'er. Ik heb mijn shet laten ruinen en toen ging het prima met zijn drieen. Hij bleef toen ook alleen acher als we gingen rijden. dat ging eigenlijk ook prima. Je zou het altijd kunnen proberen, en wat hierboven al gezegd word, is een shethengst moeilijk te verkopen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:19

Laat de shet alsnog castreren en zet hem een tijdje appart en zet de belg en de fjord bij elkaar.
Zo kunnen zij eventueel wat met elkaar optrekken en vriendjes worden, na een paar weken is de castratiewond van de shet genezen en zet je hem er eens voorzichtig bij.
Bekijk eens hoe het dan gaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:19

Trouwens een ruin verkoopt ook vaak wat makkelijker.

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:38

We gaan waarschijnlijk toch verkopen, omdat dat ook eerlijker is tegenover Sammie. Bij ons staat hij alleen maar in de wei. We gunnen hem een plekje waar hij veel aandacht, liefde en beweging krijgt. Hij kan voor een karretje lopen, maar heeft dat ook al een paar maanden niet meer gedaan... We gaan eerst proberen hem als hengst te verkopen en mocht dat niet lukken, kunnen we hem alsnog laten ruinen. Er is geen haast bij dat hij weg gaat, dus we zoeken rustig naar een super plekje voor hem!

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:28

Fijn dat je een beslising hebt gemaakt, en nu maar hopen dat je een goede plek voor hem kan vinden, succes

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:55

suc6 met het vinden van een fijn baasje, zal vast lukken.