Weet iemand dit misschien ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Weet iemand dit misschien ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 15:02

We hebben een trailer gekocht vorig jaar en nu wil ik die uitlenen aan mijn stalgenoot. Ze heeft een BE rijbewijs en we hebben op papier gezet dat ze schade aan de trailer vergoed , tot het aankoopbedrag ,mocht er iets aan stuk gaan.

Het enige wat ik nu nog wil weten is hoe het zit als er iets gebeurd door de trailer zelf ( bv. schiet ervan af of schaart en brengt op deze manier schade toe aan derden ). Weet iemand hoe dat zit ???

De trailer is een "oud beessie " maar helemaal opnieuw opgebouwd, we hebben er weinig voor betaalt dus daar gaat het me niet om...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Weet iemand dit misschien ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:35

zou ik even vragen aan je wa. Als het losschiet terwijl het goed is vastgemaakt is de schade voor jou, is het niet goed vastgemaakt dan voor diegene die het leent

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:42

kun je dat niet ook op papier zetten dan? of is dat dan minderwaardig aan standaard regels ofzo?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:44

Als de trailer van de koppeling schiet of gaat scharen achter de auto dan is dat de verantwoordelijkheid van degene die de auto bestuurt en valt de aangebrachte schade onder de WA van die persoon. Lijkt me dat de bestuurder controleert of de trailer goed is aangekoppeld en scharen heeft ook met de rijstijl van de bestuurder te maken.

Tricky_Dicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 01:08

stel; de trailer schaart of veroorzaakt door "gebrekkig of achterstallig onderhoud" ( sorry, dat is nu eenmaal de omschrijving die gehanteerd wordt ), dan is degene die de trailer trok in eerste lijn aansprakelijk, ten slotte was dat degene die deelnam aan het verkeer, echter, de bestuurder kan in zo'n situatie wel proberen de schade te verhalen op de eigenaar...

hè bah, dat is wel een rot idee...

ondanks de leeftijd kan de trailer natuurlijk in perfecte staat zijn, ik zou je willen aanraden om even langs een trailer/aanhangwagen-dealer te rijden, veel dealers verzorgen een inspectie waarna je, als alles in orde is, een stickertje krijgt waarop de maand en het jaar van keuring staan. dat is altijd een veilig idee, natuurlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 07:32

Schade aan derden, veroorzaakt door de trailer is gedekt op de WA verzekering van de auto (de F-vermelding op de groene kaart).
Let erop dat bij een grijs-kenteken-auto niet altijd een aanhanger is meeverzekerd! Check de groene kaart in dat geval.
Tricky_Dicky schreef:
ondanks de leeftijd kan de trailer natuurlijk in perfecte staat zijn, ik zou je willen aanraden om even langs een trailer/aanhangwagen-dealer te rijden, veel dealers verzorgen een inspectie waarna je, als alles in orde is, een stickertje krijgt waarop de maand en het jaar van keuring staan. dat is altijd een veilig idee, natuurlijk.

Waarom zou een oude trailer opeens een controle nodig hebben??? Als die trailer altijd netjes gedaan heeft wat ie hoort te doen, doet ie dat nu ook, extra controle is redelijk zinloos; dat hoort gewoon bij het standaard onderhoud!