dekenreinigen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

dekenreinigen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:49

hooi,

ik vroeg me af of je zelf je dekens kunt reinigen in de wasmachine met een speciaal wasmiddel of dat je dat beter door een bedrijf kan laten doen ?
als het met een wasmachine kan welk wasmiddel kan ik dan het beste gebruiken en hoe warm en hoe houd ik hem waterdicht ?

en als het beter door een bedrijf gedaan kan worden welken bedrijven doen dat ? (liefst omg. eindhoven)

alvast bedankt
groetjes nina

marleen_usar

Re: dekenreinigen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:51

Gewoon naar een stomerij brengen er zit er vast wel 1 in je buurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:54

marleen_usar schreef:
Gewoon naar een stomerij brengen er zit er vast wel 1 in je buurt?

ja die zitten er wel maar ik dacht dat hun dat vast niet zouden doen ivm dat dekens erg groot zijn en ook perse waterdicht moeten blijven

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:59

Als je ze naar de stomerij brengt zal ik van te voren wel even vragen of ze dan waterdicht blijven en niet alleen waterafstotend!!!!

Sowieso als je dekens wast of je het nou zelf doet of laat doen, de waterdichtheid neemt af of gaat zelfs verloren.
Je kan je deken heel goed zelf wassen maar het is wel slecht voor je wasmachine en als je hem zelf wast moet je hem eerst ontharen en schoonmaken etc en als je hem dan hebt gewassen met speciaal spul moet je hem ook een paar keer goed inspuiten denk ik.

Als je hem naar een dekenwasserij brengt moet je hierbij goed vragen of de deken ook waterdicht behandelt wordt, ik heb m'n deken een keer weggebracht en daar wassen ze hem gewoon en meer niet dus die was niet meer waterdicht!

Edit: Als het niet echt nodig is zou ik zolang mogelijk wachten met je deken wassen, ligt er ook aan wat voor deken je hebt een dure of goedkope?
Je komt al een heel eind met een borstel en warm water voor de buitenkant en een stofzuiger voor de binnenkant en dan lekker laten luchten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:52

maximiliaan schreef:
Als je ze naar de stomerij brengt zal ik van te voren wel even vragen of ze dan waterdicht blijven en niet alleen waterafstotend!!!!

Sowieso als je dekens wast of je het nou zelf doet of laat doen, de waterdichtheid neemt af of gaat zelfs verloren.
Je kan je deken heel goed zelf wassen maar het is wel slecht voor je wasmachine en als je hem zelf wast moet je hem eerst ontharen en schoonmaken etc en als je hem dan hebt gewassen met speciaal spul moet je hem ook een paar keer goed inspuiten denk ik.

Als je hem naar een dekenwasserij brengt moet je hierbij goed vragen of de deken ook waterdicht behandelt wordt, ik heb m'n deken een keer weggebracht en daar wassen ze hem gewoon en meer niet dus die was niet meer waterdicht!

Edit: Als het niet echt nodig is zou ik zolang mogelijk wachten met je deken wassen, ligt er ook aan wat voor deken je hebt een dure of goedkope?
Je komt al een heel eind met een borstel en warm water voor de buitenkant en een stofzuiger voor de binnenkant en dan lekker laten luchten

oke nouja heb niet echt een hele duure van HH nl. maarja opzich een schonen deken is wel zo fris

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:55

Ik heb mijn dekens zelf gewassen, gewoon op een heel groot droogrek (misschien is een hek ook een idee?) en de hogedrukspuit erop. Het was in de vakantie heerlijk weer dus het drogen ging ook mooi snel.
Laatst bijgewerkt door haan op 22-08-08 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:56

haan schreef:
Ik heb mijn dekens zelf gewassen, gewoon op een heel groot droogrek (misschien is een hek ook een idee?) en de hoge drukspuit erop. Het

maar daar maak je de voering toch niet schoon mee ?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:59

Die heb ik eerst met een borstel en groene zeep gedaan en later schoongespoten met de hoge druk. Het is even een beetje werk, maar het ziet er weer netjes uit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:03

haan schreef:
Die heb ik eerst met een borstel en groene zeep gedaan en later schoongespoten met de hoge druk. Het is even een beetje werk, maar het ziet er weer netjes uit Haha!

dus als ik het goed begrijp : leg jij de deken opzijn kop over een hek met dus de voering naar buiten. die spuit je nat en zeept hem in met zeep. dan spuit je hem uit en laat hem drogen ?

zo klinkt het wel logies !

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:10

Deken op de kop op de grond met de voering naar boven. emmer groene zeepsop eroverheen en met de borstel schrobben, daarna met de voering naar boven over het hek hangen (en zwaar dat ie was Bloos ) en de hoge druk erop. Een dag laten hangen te drogen en de volgende dag de deken omgedraaid en de buitenkant met de hoge druk gedaan en net zo lang laten drogen totdat de deken weer helemaal droog was.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:18

Let op dat je met een hoge drukspuit ook de waterdicht laag eraf spuit he....
Ik zou de deken na de manier van Haan nog wel even in de machine gooien om er zeker van te zijn dat er geen zeep meer in de deken zit, en om de gespen van de deken kan je dan een sok met een elastiekje doen, zo beschadigt je trommel ook niet..
Daarna moet je hem dan nog inspuiten met waterafstotend spul...

Eigenlijk kan je hem het beste wegbrengen naar een wasserette die ze ook weer waterdicht maken, of als de deken niet erg vies is met een emmer en een borstel aan de buitenkant vuil verwijderen en de binnenkant met een stofzuiger schoonmaken en dan lekker laten uitwaaien

Jessica1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:12

Vroeger bracht ik ze bij de stomerij. Dit jaar heb ik ze door Epona in breda op laten halen.
http://www.eponabreda.nl/index.html

Dit bevalt echt goed alle haren worden ook weg gehaalt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:19

regendekens was ik zelf met Bucaswas
en de dikkere dekens gaan naar de paardenzaak waar ze voor 15 euro deskundig gewassen en behandelt worden.

ik ga niet tobben met sop en hogedrukreiniger nu weet ik zeker dat ze schoon en waterdicht zijn.

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:02

Als je hem waterdicht laat maken, blijft de binnenkant dan wel gewoon ademend?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:03

Fiorenza schreef:
Als je hem waterdicht laat maken, blijft de binnenkant dan wel gewoon ademend?

ja hoor, ze wassen ze daar dacht ik ook met Bucas wasmiddel,deze is speciaal voor waterdichte dekens waterdicht en ademend te houden

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:19

Als je in de regio Eindhoven een dekenwasserij zoekt, dan kan je bij ons, Limpia Dekenservice in Westerhoven, terecht. Afhankelijk van het aantal dekens en waar je woont kunnen wij ze ook op komen halen.
Stuur maar een PB-tje voor meer info.

Siemkje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:08

maximiliaan schreef:

eerst zelf proberen is ook een tip die ik wil meegeven

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:26

hier in de buurt worden dekens alleen maar gewassen... volgens mij durven ze het nergens meer aan om ze opnieuw waterdicht te krijgen.

en mijn dekens moeten toch ook echt gewassen worden... en weer goed waterdicht zijn... zit te bedenke hoe dat moet gaan doen.... aangezien er ook 1 dure bij zit waarvan zonde zal vinden als die niet meer waterdicht is straks Scheve mond