staartbandage, mag dat 's nachts om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

staartbandage, mag dat 's nachts om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:01

Mijn paard is, tot een 2-tal weken geleden, de zomer schuurvrij door gekomen.

Nu heeft ze op die tijd haar mooie volle staart echter om zeep geholpen,
er zit zelfs een kale plek in! Huilen
Ben best wel verbaasd dat dat zo snel gegaan is, en natuurlijk boos op mezelf!

Vandaag heb ik meteen anti-schuurmiddel gehaald (helpt erg goed, maar je moet
het een paar dagen smeren).

Overdag staat mijn paard buiten, met een vliegendeken (weet dus niet waarom ze zo geschuurd heeft, maar ze was wel erg hengstig), maar 's nachts staat ze op stal (zonder deken).

Nu heb ik een staartbandage aangedaan, om te vermijden dat ze haar staart nog erger kapot schuurt.
Het is zo een ouderwetse (stuk niet-elastische bandage met 2 koordjes) omdat ze zo een elastisch ding met klitteband altijd binnen het half uur af heeft, hoe vast ik het ook doe.

Kan dat kwaad dat dat de hele nacht omblijft? Heb het zo 'vast' gedaan dat je er nog makkelijk een vinger achter kan steken...

Zesiram

Re: staartbandage, mag dat 's nachts om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:02

Ik zou nooit een staartbandage om laten zitten! Ik ken helaas verschillende verhalen van afgeknelde staartwortels, en dat zijn geen prettige.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:06

Ik heb het 1x gedaan voor een keuring, mijn paard moest opeens op stal (de nacht voor de keuring) en ze schuurt ook nogal. Nu zal ik het niet snel meer doen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:14

Ja die verhalen ken ik ook, maar ik heb echt niet aan de bandage getrokken, gewoon normaal omgedaan.
Kan zijn dat het ding morgen ook op de grond ligt hoor ...

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:20

Ik zou het niet doen, heb dat ook eens bij mijn 1e paard gedaan, een ruin, schuurde zijn staart ook flink, bandage ook niet strak gedaan, maar ik kon na een tijdje zo de haren aan zijn staartwortel eruit trekken, kreeg ook kale plekken, is wel na verloop van tijd aangegroeit maar toch zonde en ziet er erg lelijk uit.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:23

monique4 schreef:
Ik zou het niet doen, heb dat ook eens bij mijn 1e paard gedaan, een ruin, schuurde zijn staart ook flink, bandage ook niet strak gedaan, maar ik kon na een tijdje zo de haren aan zijn staartwortel eruit trekken, kreeg ook kale plekken, is wel na verloop van tijd aangegroeit maar toch zonde en ziet er erg lelijk uit.

Maar als ik je goed begrijp, kon je juist ten gevolge van de staartbandage de haren uittrekken?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:35

mijn paard schuurd in de zomer ook alleen maar aan haar staart.
ik gebruik ecxeme balsem,en werkt best goed.
toch wil ze soms nog gaan schuuren,ik laat dan gewoon haar vliegen deken opliggen als ze savonds naar binnen komt,daar zit een staart flap aan,ze kan dan nog wel schuuren,maar de haren blijven zo wel heel.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:39

Je kan ook deken op laten snachts, doe ik ook, en heb geen last van schuren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:40

Ik zou het niet doen. Idd, helaas gehoord dat complete staartwortels geamputeerd moesten worden omdat deze afgestorven waren doordat de staartbandage te strak zat.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:43

JoCo schreef:
monique4 schreef:

Maar als ik je goed begrijp, kon je juist ten gevolge van de staartbandage de haren uittrekken?

Ja, idd als gevolg van de bandage, ik wou ook voorkomen dat hij schuurde, maar heb het met de bandage erger gemaakt, staartwortel krijgt dan niet genoeg lucht en dan sterft de huid met haar af, 1 nachtje zal geen kwaad kunnen, maar doe alsjeblieft niet meerdere dagen achter elkaar.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:50

Ben het ding ondertussen al gaan afdoen ... dan maar liever een geschuurde staart dan de dingen die ik hierboven lees!

Wat betreft deken oplaten: is dat dan wel goed voor de huid, altijd met zo een deken opstaan? Doe dat liever niet, ook owv het feit dat ik bang heb dat ze op stal het ding scheurt ... en 24 u met deken zorgt er ook weer voor dat ze schuurplekken aan de borst krijgt ... zelfs met zo een paardenhemdje

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:52

Bandages nooit omhouden,die zitten vaak te strak en gaan irriteren.Als je pech hebt breken de haren af en in het ergste geval verlies je de staart.

Je hebt ook staartkokers...van leer of stof,deze zitten niet strak en kun je evt omlaten.
Doe dan wel een elastische dekensingel om de hals en maak de staartkoker met een bandje vast aan het elastiek.

Afbeelding

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:55

ik zou liever de deken een nachtje ophouden dan een bandage.
heb het idd meegemaakt dat er een staart geamputeerd kon worden vanwege een bandage.
en anders proberen iets te zoeken wat de jeuk verlicht

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:04

Je kunt trouwens ook een bezem of borstel in de stal vastmaken,kan ze daat lekker aan schurken.Dan beschadigt de staart ook minder dan wanneer ze tegen een muur gaan staan harken.
De mijne weten ze goed te vinden in de stal Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 22:05

Heb iets wat de jeuk verlicht, maar dat duurt enkele dagen voor het werkt. Dacht zo bij mezelf, ondertussen doe ik de staartbandage om, om verdere beschadiging te voorkomen.

Ah zo een staartbandage gelijk hierboven ken ik niet, heb er wel zo één ma dan zonder middel om extra vast te maken ...

??? Haha een bezem vastmaken tegen de muur??? Nog nooit gehoord, maar valt te proberen!
Bedankt!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:08

JoCo schreef:
Ben het ding ondertussen al gaan afdoen ... dan maar liever een geschuurde staart dan de dingen die ik hierboven lees!

Wat betreft deken oplaten: is dat dan wel goed voor de huid, altijd met zo een deken opstaan? Doe dat liever niet, ook owv het feit dat ik bang heb dat ze op stal het ding scheurt ... en 24 u met deken zorgt er ook weer voor dat ze schuurplekken aan de borst krijgt ... zelfs met zo een paardenhemdje

als je vliegendeken goed past dan zou je daar geen problemen door moeten krijgen,ik doe het al jaren zou,
en ikpersonlijk heb er alleen maar goede ervaring mee.
een vliegendeken is zo ligt,en zo dun,dat is echt niet schadelijk voor haar huid.

Smeess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:22

sommige paarden gaan schuren als ze een staart bandage om hebben ( mijn pony deed dat dus ) maar opzich als je paard er geen last van heeft is het geen probleem! Maar je moet wel opletten dat het niet te straks is verbonden anders kan het wel pijn gaan doen of krijg je een slechte doorbloeding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:18

Wij hebben op stal een paard dat ook erg haar staart schuurt op stal.
Ze heeft een aantal maanden 's nachts met een staartbandage om gedaan, dit heeft nooit problemen opgeleverd.
Ook heeft ze een tijdje zo'n neorpeen staartbeschermer omgehad, maar die zakken vrij snel naar beneden en zijn ook snel stuk geschuurd.

Nu heeft ze een zomerdekentje op met een verstevigde staartflap en dat gaat vrij goed, al zie je het nog iets als ze heeft geschuurd...