Ik heb 2 vraagjes maar omdat ik geen 2 topics wil openen plaats ik ze even in 1 topic.
Mijn paard is het allerluiste en sloomste paard ter wereld. Behalve als ik met vrijheidsdressuur met snoepjes aan het werken ben.
Ze is heel snel van begrip met het werken met beloningen en werkt heel snel achter elkaar door. In 1 minuut tijd kan ik zonder problemen 2 tot 3 dingen van haar vragen (target, hoofd omlaag/omhoog, buiging, draaien etc.). Ze is niet agressief of opdringerig maar wil wel heel graag die beloning krijgen. Waardoor zij zelf in tempo versnelt en extra kunstjes erbij gaat doen.
Met het targetten ben ik nou al bezig om de rust erin te krijgen door haar een target 2 tot 3 tellen aan te laten raken (meer lukt op het moment nog echt niet). Maar met andere oefeningen is het moeilijker om de rust erin te houden.
Wie o wie heeft er een tip om meer rust in de oefeningen te brengen ?
Mijn 2e vraag heeft ook betrekking op het werken met beloning. Mijn paardje heeft de neiging om snel dik te worden. Hier blijven we wel aan werken maar omdat ik met vrijheidsdressuur met voedsel werk moet ik haar wel met voedsel blijven belonen. Ik ben dus op zoek naar caloriearme beloningen. Stukjes appel en wortel doe ik al af en toe maar ook daar zitten veel suikers etc. in. Misschien weet iemand een recept om zelf koekjes te maken ?
Paardensnoepjes gebruik ik ook regelmatig maar die vind ik erg groot en daar zit erg veel in. Wat ik fijner vindt is een handje bix en dan als beloning 2 tot 3 korrels.
Ze heeft verder geen voedselallergieen etc. en ze lust alles dus alle tips zijn welkom.