Likken na eten/drinken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

Likken na eten/drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:59

Hallo,

Sinds kort merk ik iets heel raars aan mijn tinker. Als ik hem iets te eten heb gegeven (appel, paardensnoepje, handje muesli, water, brood of wat dan ook) gaat Asterix echt alles aflikken. Eerst likte hij alleen het ijzer om zijn stal wat een beetje roest. Ik dacht dat hij het gewoon lekker vond, net zoals hij mijn westernbit wat ook hoort te roesten lekker vind. Maar nu sinds een paar dagen begint hij met het aflikken van het ijzer en gaat daarna de hele muur van zijn stal aflikken. Dat leek me niet helemaal normaal. Dus heb ik gecontroleert of zijn zoutblok op was of dat hij erge dorst had. Maar dat was allemaal gewoon goed. En hij doet het ook steeds langer en vaker. Weten jullie wat voor een gedrag dit is en of het heel erg is? Iig bedankt!

Groetjes Nienke.

Moestie

Re: Likken na eten/drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:01

Ik weet niet waarom hij het doet, maar mijn verzorgfjord doet dit ook. Deurscharnieren, hekken, alles wordt afgelebberd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:28

mineralentekort??

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 04:04

Volgens mij is het een soort tik, mijn paard doet het ook. Het leek eerst op luchtzuigen, toen ik haar net had gekocht. Ze at dan de brokjes uit haar voerbak op en tussendoor steeds de voerbak aflikken, of de stal eromheen, en dan at ze weer een paar brokjes en weer likken. Als ze der brokjes op heeft, gaat ze ook nog door met likken. En op een gegeven moment stopt ze ermee. Dan doet ze het ook niet meer, alleen na het eten van brokjes of iets anders, volgens mij niet na het drinken, maar daar moet ik eens op letten. Het kan bijna geen mineralentekort zijn, want ze heeft diverse likstenen en ze staat in bemest land (waar erg veel groen gras in staat), daarnaast krijgt ze nog brokjes/meuslie/granenmix bijgevoerd.

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:07

mss eens een liksteen geven?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:40

gerano schreef:
mss eens een liksteen geven?

Zoals ze in de begintopic heeft geschreven was de zoutsteen gewoon goed Knipoog

Jupi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:50

Mijn paard doet dit idd ook. Sopt heel zijn voerbak af, maar ook aan zijn deur. Geen idee waarom. IIk heb er ook nog nooit zo bij stil gestaan. Ben benieuwd of iemand weet waarom ze dit doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:54

mijn paard doet dit ook,de ene iets erger als de ander.
na een suikerklontje staan ze elkaar wel 10 minuten af te sabbelen,zoenen met veel schuim....en als ik toevallig in de stal ben word ik afgesabbeld....maar gelukkig doen meer paarden het.
maar waarom???

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 14:41

Bedankt allemaal! Ben iig blij te horen dat ik niet als enige een paard heb die dit doet. Het begon heel erg onschuldig toen ik begon met paardensnoepjes geven. Gewoon heel eventjes de staldeur en dan was het ook klaar. Maar nu doet hij het bij alles wat hij te eten krijgt en is gewoon niet meer te stoppen. Hij likt mij nu ook helemaal onder... Heb idd gekeken naar zijn zoutblok, maar die is helemaal goed. En verder krijgt hij gewoon basisbrok en ook muesli. Dus dat moet ook goed zijn. Misschien moet ik gewoon een nieuw zoutblok kopen, misschien dat het stopt. En ik denk dat ik ook stop met de paardensnoepjes, kijken hoe hij reageert...
Ben trouwens nog wel benieuwd als iemand de oplossing weet naar eenr reactie! Knipoog

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:46

mijn haflinger doet het ook! na het eten, ook na brood of een appel, brokken. altijd de voerbak of de bakrand. maakt niet uit als hij na het eten naar kan likken. hij heeft een zout/mineralen steen en krijgt ook gras, hooi brok muslie..... ik ben ook erg benieuwd of iemand weet hoe dit komt? misschien ontstaan uit verveling?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:49

het kan op een tekort wijzen van iets... zeker als ze aan dingen gaat likken...

indi die likt altijd haar eigen lippen altijd af Knipoog

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 15:21

p_ponypaard schreef:
misschien ontstaan uit verveling?

Hier heb ik ook een tijdje aan zitten denken!! Maar ik kan niets bedenken hoe mijn paard zich kan vervelen... Hij heeft vanalles in zijn stal zodat hij kan spelen, maar hij verveelt zich nou eenmaal niet. En hij doet het alleen maar als hij iets te eten krijgt, en dat is als ik er ben, niet echt een verveelmoment lijkt me! Trouwens, nu ik er zo over nadenk doet hij het ook in de manege. Daar staat een houten bank en als ik me even moet klaar maken voor het rijden likt hij het hout ook helemaal af, zonder dat hij wat te eten heeft gehad...

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:26

het wil ook nog wel eens dat paarden dit doen om de smaak van het eten op een plek "achter te laten" zodat ze later nog even "de smaak te pakken kunnen krijgen" :-p(dus nog even naproeven) Dat is in ieder geval wat ik ervan maak/gehoord heb

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:41

mmmm zou ook kunnen.... ik ben erg benieuwd wat het nu is Lachen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:07

Mijn pony likt echt aan alles zelfs aan me kleren en toch heeft ze echt geen mineralen tekort maarja ze vindt het gewoon lekker denk ik.

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:49

Mijn vorige verzorgpony likte echt aan alles nadat je hem iets te eten had gegeven. En na een paar minuten stopte die er opeens mee.
Pony die ik nu verzorg likt alleen even aan de staldeur en dan is het klaar.
Geen idee waarom ze het doen.

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:13

Mijn paard doet dit ook. In eerste instantie dacht ik ook aan een zout liksteen maar hij likt ook aan kleding. Maarja als ze de smaak nog een keer willen proeven dan kan hij volgens mij beter wat achterlaten tussen zn kiezen Haha! Haha!

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:18

Mij is verteld dat ze dat gewoon doen om de tong schoon te maken. Wat wij doen met tandenpoetsen om weer een frisse smaak in de mond te hebben, maar dan net iets anders. Pling Niets ergs in ieder geval.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:21

Mijn Fjord doet dit ook, als ze heeft gedronken of net slobber heeft gehhad of gewoon bix enz. likt ze my helemaal af, en het ijzer, en de muren kortom ALLES! (als ze dan slobber op heeft zit ik er ook weer helemaal onder ! )

watercitroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:30

Mijn pony doet het ook maar ik weet zeker dat ze niets te kort heeft. Alleen altijd als ik haar eten heb gegeven, dan word alles afgelebberd. Vaak ben ik ook die helemaal onder zit. Maar ik ken wel meer paarden die dat doen.. Vingers aflikken Dus niets ergs

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:53

Mijn welshje doet dit ook altijd.
Na t eten likt hij de staldeur af. en schraapt ff met z'n tanden erlangs en gaat weer likken.
ook als ik ga poesten, dan lik hij ook de balk af waaraan hij met een ringetje aanvast staat.
heb al eens een liksteeen geprobeerd. maar dat wil hij niet.
en weet zeker dat hij niks te kort komt Knipoog

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:42

Mijn ruin doet dit ook. Ook na het likken van zijn liksteen, dus een tekort daarvan lijkt me onlogisch. Ook na het eten van zijn brokken, of likit etc.
Mijn andere pony, likt alleen het hek af als zijn vriend het hek eerst heeft afgelebberd.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:55

ik ben toch wel heel benieuwd waarom dit komt.... of het door gewenning komt ofzo... miss weet een dierenarts het????

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:03

Ik denk dat ze gewoon aan het genieten/nasmullen zijn!
de pony van onze dochter doet het ook na het krijgen van iets lekkers!
en dan die verwende blik in haar ogen Vingers aflikken

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:42

Ik denk idd ook dat het gewoon een tik van het paard is.
Het valt mij op, dat best veel paarden dit doen, waaronder ook de mijne. Ze doet dan zelf helemaal d'r oogjes dicht, die geniet er zeg maar van.
Dus denk ik niks om je zorgen om te maken Knipoog