Verlatings angst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

Verlatings angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:51

Hallo, mede-bokkers:)
Ik heb een verzorg pony genaamt Deijs.
Hij heeft echt verlatings angst, of is gewoon ubersociaal.
Als hij alleen staat gilt hij de boel bij elkaar.
En wordt hij onrustig in stal(als die daar staat)
Rondjes lopen, Heel hard hinniken.
Met buitenritten draait hij zich om en wilt hij weg, behalve als er een ander paard is.
Hij is ook niet erg zelfstandig, En zeer hangent aan de andere paarden.
O.a.: als een mede ruiter galoppeert gaat hij er zomaar achteraan.
Wat kan ik hier allemaal tegen doen?
Het is een Welsh, zijn afkomst weten we niet;)

siskeh

Re: Verlatings angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:15

een paard hoord in mijn ogen ook niet zelfstandig te zijn, het is een kuddedier!
niet een dier dat voor zichzelf kan zorgen zonder soortgenoten.

wat je kan doen is los en grondwerken om samen met je paard een kudde te gaan vormen

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:22

siskeh schreef:
een paard hoord in mijn ogen ook niet zelfstandig te zijn, het is een kuddedier!

wat je kan doen is los en grondwerken om samen met je paard een kudde te gaan vormen

En hoe kan ik dat gaan doen?;)

Bamboe_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:37

Deijs schreef:
siskeh schreef:

En hoe kan ik dat gaan doen?;)

heel veel oefenen, hij moet je lere kennen, hij moet je zien als een deel van de kudde, zn vriend

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:01

idd, kijk eens bij de van nature afdeling

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:57

Die van mij heeft paar jaar geleden 5 jaar lang helemaal alleen gestaan (nog bij de ena vorige eigenaar was dat). Daar scheen ze er geen moeite mee te hebben. Laatst wilde ik haar op de wei zetten, want de paarden waarmee ze op de wei staat, waren toen een weekje weg. Dus ik dacht, ik probeer haar alleen erop te zetten. In het begin bleef ik bij haar, maar toen ik wegging.. ze werd helemaal gek! Keihard galloperen, hinneken enzo. Dus ik ben op stal kruiwagen gaan halen enzo, en ben terug naar de wei gegaan om mest eruit te halen. Toen was ze al die tijd weer heel rustig, tot ik weer wegging om de mest weg te brengen.. weer galloperen en hinneken enzo. Dus ben ik haar later weer op gaan halen, want vond het zielig zo voor haar. Ja, ze is het niet meer gewend, met 1 of 2 paarden gaat het heel goed.. maar ja.. kuddedieren he.. dus dan niet zo gek dat ze helemaal gek werd.

En met buitenritten ben ik meer als een jaar bezig geweest om alleen met haar een buitenrit te maken. Eerst er naast gelopen een rondje, toen zadel erop en hoofdstel in, en eerste stukje er naast, halverwege erop.. toen ik erop zat.. was het altijd meteen omkeren bij haar. Op een gegeven moment, ben ik gewoon een tijd stil blijven staan met d;r neus de kant op die ik op wilde, en ja hoor, ze liep paar pasjes naar voren! Dan heel goed belonen, met woorden of met wat lekkers ofzo, ik heb het om en om gedaan, want wil geen bedelpaard hebben.
Op een gegeven moment kende ze het rondje wel die we al die tijd hebben gelopen, dus ja, ging voor ons allebei vervelen en heb haar toen zelf gewoon laten lopen. En het verbaastte me, dat ze ipv rechtsaf ging, liep ze rechtdoor! Dus toen heb ik haar weer helemaal beloond enzo, en zo zijn we steeds een groter rondje gaan maken.
Nu wilt ze niet anders meer. Nu wilt ze haast de bak niet meer in, maar gaat ze liever een buitenritje maken.
Je moet erg veel geduld hebben, en jullie moeten elkaar vertrouwen. Ik heb er dus meer als een jaar over gedaan, maar het resultaat mag er zijn! Bij de 1 duurt het langer als bij de ander.

Veel succes ermee Haha!