Regendeken als winterbescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Regendeken als winterbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:35

Mijn merrie staat 24/24 buiten, ook in de winter. Ze krijgt in de winter wel een dichtere vacht, maar geen gigantische teddyberenvacht. Die wintervacht op zich is voor mij dus geen reden om een deken te gebruiken (geen problemen van overmatig zweten tijdens het rijden).

Nu valt ze in de winter wel steeds flink af en verlaagt haar weestand, ondanks onbeperkt hooi en haar dagelijkse portie muesli. Ze heeft een goede droge schuilstal, waar ze ook gebruik van maakt. Maar ze staat liever in weer en wind buiten, in 20 cm modder (er zijn ook droge stukken, don't worry Lachen ).

Nu dacht ik dat ze er misschien mee gebaat is om in de winter een deken op te krijgen, om haar weerstand niet teveel te ondermijnen. Gewoon bescherming tegen gure wind, regen...

Kan een 0 grams regendeken hier al voldoende zijn? Isoleert toch iets, stopt wind en regen, en haar vacht kan toch zijn natuurlijke werking behouden omdat er geen zwaar gewicht van een deken op ligt.

Iemand ervaring/ ideeën?

Ik hoef geen antwoorden over aanpassing van de voeding, hier ben ik volop mee bezig. Knipoog

Achterom

Re: Regendeken als winterbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:36

Ik doe het precies hetzelfde, omdat mijn ruin ook altijd afviel, maar belangrijker nog: zijn spieren hadden duidelijk last van de kou van de regen. Een regendeken was voor hem de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:37

Citaat:
Kan een 0 grams regendeken hier al voldoende zijn? Isoleert toch iets, stopt wind en regen, en haar vacht kan toch zijn natuurlijke werking behouden omdat er geen zwaar gewicht van een deken op ligt.

Hier heb ik mijn twijfels bij eigenlijk. Er ligt toch wat op de vacht en onderschat niet hoeveel dat er op kan drukken, met als gevolg dat de vacht niet op kan zetten om zich zelf warm te houden als het echt heel koud is.

Persoonlijk zou ik of geen deken op leggen of een warmere deken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:40

Ik zou je een bucas deken adviseren met een redelijk lichte voering, bijv de smartex turnout of light.
Die is waterdicht, ademend en heeft een voering vergelijkbaar met ca 110 gram en kan temperaturen hebben van -10 tot +15. De voering is van speciaal spul dat heel licht is (weegt bijna niks), maar erg goed isoleert. Bovendien blijven deze dekens mooi liggen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:45

Bedankt voor jullie gedachten tot zover. Ben een absolute nit-wit in dekens, zie zo'n beetje door de bomen het bos niet meer. Wil haar ook niet juist kwetsbaarder maken doordat ze minder wintervacht zou aanmaken, wil haar alleen extra beschermen. Of misschien alleen bij slecht guur weer een regendeken of licht gevoerde deken, en als het alleen maar koud is geen deken? Lijkt me ook weer zo niks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:52

Ik zou inderdaad alleen bij aanhoudende regen dan een regendeken op doen. Kou kunnen ze op zich prima tegen, het is vaak de vele regen in combinatie met gure wind waar ze het op een gegeven moment moeilijk mee krijgen.
Alle andere winterdagen kan je paard dan lekker zonder deken blijven lopen.
Let er wel op dat er voldoende ruimte is tussen de deken en de huid/vacht, zodat je paard z'n haren nog wel overeind kan zetten om zichzelf warm te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:37

Een deken drukt idd de haren plat op de huid, waardoor deze minder lucht bevatten en dus minder goed isoleren.
Of het wel en niet kan is dus sterk afhankelijk van hoe dik de vacht van je paard is en hoe koud het buiten is.
Verder is het van belang of je paard een zweterd is of het snel koud heeft.
Ik heb mijn ene paard die het al snel warm heeft 's winter tot rond 0 in een regendeken staan, daaronder krijgt ze een 200 grams op. Mijn oude merrie krijgt onder de +10 al een 200 grams op en als het echt heel koud wordt (-15) dan gaat daar óf een fleece onder of een dikkere deken op.

Ik zou iig adviseren om GEEN deken te gebruiken waar een schoftbontje op zit. Als dit erg nat wordt dan zuigt dit vol water wat naar de binnenkant trekt en vervolgens gaat 'smetten'.
Ik heb meerdere paarden gezien met hele lelijke schoftwonden door dit bontje.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:56

Ik had ongeveer hetzelfde probleem.
Ik ben vorig jaar vrij laat (november ongeveer) begonnen met een regendeken erop te leggen. En toen het echt kouder werd heb ik er een dunne onderdeken ondergelegd. Dit is erg goed bevallen.
Dit jaar doe ik het weer net zo.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:16

Zo doen wij het ook met twee paarden van ons, puur tegen de regen en de koude wind.
M'n andere paard is een volbloed en met een 0 grams regendeken komt ie echt letterlijk rillend van de kou de wei uit, dus hij krijgt een dikke deken op in de winter.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:37

Ik zou idd ook kiezen om hem dan toch in de winter een deken op te leggen, sommige paarden hebben dat eenmaal nodig.
Die van mij staat ook met een regendeken in de winter (horseware) enals het kouder wordt komt er een deken onder of een dikke winterdeken.
Ze heeft artrose in haar rug en is anders zo stijf als een hout.
Als ik jouw was zou ik voor een licht gevoerd dekenetje gaan 100gram en dan kun je altijd nog een deken eronder doen mocht het nodig zijn maar ik denk dat 100 gram wel genoeg is.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:51

De een staat onder de bucas irish turnout light, een lichte o grams regendeken. Gaat prima! Biedt bescherming tegen de regen en de wind, meer heeft hij niet nodig.
De ander moet wel onder zwaardere dekens ivm enorme hoeveelheid haar (en ik wil niet scheren).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:57

Ik zou de deken niet opdoen, en dan alleen als er meer dan 8 mm regen wordt voorspeld (wat meestal betekent dat het langdurig gaat regenen). Daarna doe je 'm weer af, om niet de weerstand en vacht te verpesten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:03

Mijn paardje kreeg vorig jaar als 2,5 jarige een regendeken op.
Hij had het erg slecht, was ziek en had het koud (ondanks zijn teddy vacht) en wilde niet bewegen door de pijn...

Ik heb em een ongevoerde regendeken opgelegd om em een handje te helpen.. en dat was ook voldoende.
Er kwam na een paar dagen weer wat meer leven in t dier.
Hij had het echt nodig..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:04

waar je ook goed om moet letten is dat ze genoeg te eten hebben. Paarden houden zichzelf warm doordat de bacterien in hun darmen warmte afgeven bij het verteren van voedsel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:43

Arabesk schreef:
Ik zou de deken niet opdoen, en dan alleen als er meer dan 8 mm regen wordt voorspeld (wat meestal betekent dat het langdurig gaat regenen). Daarna doe je 'm weer af, om niet de weerstand en vacht te verpesten.

Deze vraag heb ik eens hier gesteld en dat werd me sterk afgeraden om een deken op en weer af te doen, maar ik denk dat ik dat toch eens ga proberen.
Ik begin zowiezo altijd pas als het echt niet meer gaat met een deken, afgelopen jaar was dat op 14 november, maar soms ook pas in december.
Ik merk dat vanzelf aan haar als ze stijver wordt weet ik hoe laat het is.