D en E pony's in handicap; is dat wel eerlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottte

D en E pony's in handicap; is dat wel eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 08:47

Wat vinden jullie ervan als de D en de E in handicap wordt verreden,

zelf vind ik dat dit geen probleem is als er te weinig deelnemers in een klasse zijn, maar ik zou liever hebben dat de C en D pony's dan bij elkaar gezet zouden worden aangezien een E-pony 9 van de 10 x een te klein gebleven paard is, dus ook met een paardenuitstraling en vooral belangrijk paardengangen.

Daar kun je moeilijk tegenop als je een echte pony-pony hebt. ( als je even uitgaat van dezelfde ruiter op een D- en E pony die de pony's hetzelfde aan het lopen heeft )

Overigens vind ik ook dat de E-pony's gewoon bij de paarden moeten starten, zoals dat ik elk ander land is, er is niets voor niets na het Z2 niets meer voor de e-pony's.

Wat vinden jullie hiervan?

Liselot

Re: D en E pony's in handicap; is dat wel eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:59

ik vind persoonlijk C en D pony's niet vergelijkbaar met elkaar. bij de D ligt het niveau toch vaak een behoorlijk stuk hoger dan bij de C.

wel zo eerlijk om het dan bij de E pony's te zetten, waar het nievau eigenlijk net zo is.
ik ken ook zat pony gefokte E pony's waar supergangen op zitten. en ik ook ook zat D pony's waar supergangen opzitten.
zie niet echt waarom het oneerlijk zou zijn

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:04

Charlottte schreef:
Overigens vind ik ook dat de E-pony's gewoon bij de paarden moeten starten, zoals dat ik elk ander land is, er is niets voor niets na het Z2 niets meer voor de e-pony's.

Wat vinden jullie hiervan?

De E-ponycategorie is rond 1990 ingevoerd om ervoor te zorgen dat kinderen niet vroegtijdig over gingen naar de paarden. Nederlandse kinderen zijn zo'n beetje de langste kinderen van Europa en groeiden op hun 13e/14e al makkelijk van de pony's af. Op deze manier konden ze tot hun 18e door.

En na het Z2 is er wel degelijk iets voor E-pony's. Die mogen ook gewoon ZZ-licht en FEI-proeven rijden. Dat was in heel Europa al jaren zo, alleen Nederland week daarin af. Nu is dat gelijkgetrokken.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:07

@ Karin, alleen Nederland heeft anders een caterrogrie E-pony..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:08

Dat zeg ik, ik gaf hierboven ook de reden waarom die is ingevoerd in NL. Lachen

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:08

Met dressuur zeker niet, een E pony is vaak een teklein gebleven paard, deze bewegen vaak toch met meer souplesse dan een "pony"..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:10

Bij het NRPS worden bewust E-pony's met Arabisch bloed gefokt. Die pony's dragen meestal ook een flinke hoeveelheid 'echt' ponybloed (o.a. New Forest) en dat zijn dus zeker geen te klein gebleven paarden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:10

E Pony's mogen gewoon door na de Z2. Omdat ze in andere landen onder de category paard vallen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:11

Het niveau tussen D en E is veeeeeel vergelijkbaarder dan dat tussen D en C.. Er zijn inderdaad E's met grote goede gangen.. Maar er zijn er ook veel minder... Hier is het zo dat het niveau kwa rijden bij de D's hoger ligt dan bij de E's..
Ook zijn er niet heeel veel D's van 1.40, de meeste zitten toch richting de 1.46/1.48.. Dit is dat toch echt niet te vergelijken met een Ctje van 1.27.. Hier rijden dan ook vaak kleine, jonge kinderen op.. Terwijl op de D's en E's vaak kinderen van 17/18 jaar zitten.. Dat is toch niet te vergelijken..
Ik vind het goed zo... Ja

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:11

Karin schreef:
Bij het NRPS worden bewust E-pony's met Arabisch bloed gefokt. Die pony's dragen meestal ook een flinke hoeveelheid 'echt' ponybloed (o.a. New Forest) en dat zijn dus zeker geen te klein gebleven paarden.

Ik schrijf ook niet dat alle E pony's teklein gebleven paarden zijn!! (ff goed lezen Clown )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:13

Mystica schreef:
E Pony's mogen gewoon door na de Z2. Omdat ze in andere landen onder de category paard vallen.

Niet 'omdat' - het heeft te maken met de regelgeving van de FEI, die stelt dat alles vanaf 1.48 m FEI-proeven mag rijden. Alleen mocht dat in NL niet, dus konden 'E-pony's' die overstap naar FEI-proeven niet maken. Ik ken mensen met Arabische volbloeds van 1.50 m die zich dan maar aansloten bij de Belgische bond omdat ze dan wél FEI-proeven mochten rijden.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:14

Daarom, in andere landen valt een e-pony gewoon onder paarden, omdat het 9 van de 10 x ook een paard gefokt is .
Dit is niet voor niets denk ik dan zo

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:16

Raggel schreef:
Het niveau tussen D en E is veeeeeel vergelijkbaarder dan dat tussen D en C.. Er zijn inderdaad E's met grote goede gangen.. Maar er zijn er ook veel minder... Hier is het zo dat het niveau kwa rijden bij de D's hoger ligt dan bij de E's..
Ook zijn er niet heeel veel D's van 1.40, de meeste zitten toch richting de 1.46/1.48.. Dit is dat toch echt niet te vergelijken met een Ctje van 1.27.. Hier rijden dan ook vaak kleine, jonge kinderen op.. Terwijl op de D's en E's vaak kinderen van 17/18 jaar zitten.. Dat is toch niet te vergelijken..
Ik vind het goed zo... Ja

Gelijk heb je, C en D's zijn ook niet vergelijkbaar, vandaar dat ik het ook allebij niet ok vind.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:17

En er zijn ook genoeg te groot geworden D pony's.
Pony's die gefokt zijn om tegen de 1,48m te worden en toch boven de 1,48 zijn gegroeid.
Eigenlijk zouden ze allemaal gewoon in hun eigen maat moeten starten en beoordeeld worden.

En er word inderdaad ook tegenwoordig echt op de E maat gefokt.
Er zal ook afentoe wel een te kleine kwpn-er tussen kunnen lopen, tja die moeten toch ook ergens heen.

In mijn tijd liepen er niet zo veel te klein gebleven paarden bij de pony's eigenlijk.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:18

D's en E's zijn vergelijkbaarder, dan C's en D's.. Vandaar dat ik het wel ok vind..
En tsja ze zouden indd beter in hun eigen maat moeten kunnen starten, maar daar zijn gewoon te weinig E's voor..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:22

Hier in de omgeving zitten de E-rubrieken echt wel vol of iig zijn er genoeg voor een volwaardige rubriek. Alleen komt het af en toe voor dat er te weinig E's zijn voor een rubriek en dan gaan ze in handicap met de D's. Net als dat er soms te weinig C's zijn voor een rubriek en dan gaan ze ook in handicap met de D's.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:24

Bij ons was het zo:
in het L2 in kring zuid waren er 5 mensen, 2 e's en 3 d's , geen problemen met het samenzetten ervan.
Op de kampioenschappen waren er 2 ringen vol D en E in handicap, hier vond ik dus dat het zéker gesplist moest worden.
Dit was niet het geval

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:25

Dit doen ze omdat ze in Ermelo op de Hippiade ook niet gesplitst worden.. Is al heel wat gedoe om geweest mja..

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:26

en dat vind ik dan dus niet kunnen,
er zijn genoeg E en D pony's en toch wordt het samengegooid..

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:26

kan me overigens goed voorstellen dat daar al veel gedoe om is geweest Nagelbijten / Gniffelen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:30

Maar ik ben het wel eens met dat het niveau tussen de C en D pony's vrij ver uit elkaar ligt..

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:33

Ik heb het met dressuren nog nooit mee gemaakt, maar met springen vind ik het wel erg vervelend. Mijn E-pony is namelijk een kleingebleven paard en gallopeerd echt in koeienpassen Koe Ik kan nooit zo snel draaien als een D-er Knipoog

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:34

Ik ben nu 15, en 1.75 groot. en ik heb mijn debuut over 2 weken gepland staan op mijn C pony!

Dat er alleen maar kleine kinderen op C ponies rijden snap ik wel, maar er zijn ook uitzonderingen. Er zijn ook zat D ponies met een te kleine/ te jonge ruiter.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:34

Hier in de buurt zie je naar mijn idee helemaal niet veel te klein gebleven paarden.
Naar mijn idee is hier het niveau van de D's ook juist hoger dan bij de E's.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:48

Dat verschilt denk ik soweiso per kring/regio..