Oornetje tijdens kür?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piroska

Oornetje tijdens kür?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 21:15

Hallo bokkers,

Ik heb even een vraagje m.b.t. een oornetje tijdens een kür.

Ik heb nu al redelijk vaak een kür gereden. In het begin vond mijn paard de muziek helemaal niet eng, maar hij is een keer erg bang geweest voor de muziek. De speakers stonden toen heel dicht langs de ring en de muziek stond heel hard. Sindsdien komt hij altijd een beetje terug als ik richting de speakers rijd. Het is niet heel ernstig, maar toch.

Nu zou ik graag met oornetje willen rijden tijdens de kür, dat neemt toch heel wat geluid voor hem weg, en merkt hij er veel minder van. Ik weet al haast zeker dat het mag (Anky, Hans-Peter, Adelinde e.d. heb ik er al mee zien rijden), maar moet ik er dan dispensatie voor aanvragen of is het sinds kort gewoon toegestaan om met een netje te rijden?

Alvast bedankt!

DevilsFriend

Re: Oornetje tijdens kür?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:39

ik weet het niet zeker..
maar zou het toch gewoon vragen,voor de zekerheid Knipoog

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:35

In het Algemeen Wedstrijdreglement staat het volgende:
Citaat:
Artikel 26 - Deelnemer
[...]
7. Een deelnemer mag gebruik maken van een oor- en/of neusnetje bij het paard
tijdens de wedstrijd, wanneer:
    a. Er een dierenartsverklaring bij het paspoort van het paard is gevoegd, waarin is aangegeven waarom het gebruik van een oor- en/of neusnetje noodzakelijk is en waarin het levensnummer en het transpondernummer van het desbetreffende paard is opgenomen;
    b. het oor- en/of neusnetje geen opvallende, afwijkende, lichtgevende of fluorescerende kleur heeft;
    c. het neusnetje uitsluitend de neus van het paard bedekt; het bit (of in de klasse Z1 en hoger de stang en trens) moet zichtbaar zijn. Daarbij geldt dat het netje niet mag knellen;
    d. het oornetje de ogen van het paard niet bedekt, het orenspel niet belemmerd wordt en het oriëntatievermogen niet wordt beïnvloed.
    e. Het gebruik van een oor- en/of neusnetje kan op ieder moment door een official onderzocht worden. Wanneer er onjuist gebruik van wordt gemaakt, kan een official overgaan tot het uitsluiten van de combinatie. Wanneer het onjuiste gebruik in strijd is met de Gedragscode Welzijn van het Paard (en als wreedheid kan worden aangemerkt) volgt diskwalificatie en wordt aan de KNHS
    gerapporteerd.
    f. Wanneer geen verklaring van de dierenarts met de gevraagde gegevens kan worden overlegd, dient het oor- en/of neusnetje te worden verwijderd alvorens (verder) kan worden deelgenomen.
    g. De deelnemer is ervoor verantwoordelijk dat juist gebruik wordt gemaakt van het oor- en/of neusnetje.
    h. De deelnemer is ervoor verantwoordelijk dat aan het gestelde in lid 7 sub a van dit artikel is voldaan.

Ook deze link is handig voor je:
http://www.knhs.nl//objects/00009323.pdf

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:06

Regelementsvraag.