Een heel erg luie pony..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ikwashier

Een heel erg luie pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 19:06

Hallo, Lachen
Mijn verzorgpony is heel erg lui. (sloom kun je het ook noemen.) Echt z'n luie pony heb ik nog nooit ontmoet!
Ze is een new forest van 16 jaar oud. Ik kwam haar berijden omdat ze te dik was. Knipoog
Ik weet niet precies hoelang ze stil heeft gestaan, maar wel lang.
Ik rij haar nu ong. 2 maand. Ze staat ook op dieet. Overdag in de wei met 2 andere paarden. 's avonds en 's nachts op stal.
Ze is zo lui, als je niks met je been doet staat ze zo stil. Op de zweep reageert ze 3/4 passen, dan valt ze weer terug. Ik ben erg bezig met voorwaarts neerwaarts te rijden.
Het nageeflijk lopen lukt erg goed. Maar daar ben ik niet altijd mee bezig, want ik wil eerst proberen of ze voorwaarts te krijgen is.
Iemand heeft me al 1x geholpen, toen liet ze wel zien dat ze het kon! We hadden toen kwartiertje met elastiek gereden. Daar reageerde ze wel op. Ook met sporen gereden, ging wel beter. En ik weet dat sporen niet voor de snelheid zijn, Alleen we hadden het toch geprobeerd. Conditie heeft ze ook niet erg. Maar dat wordt wel steeds beter.
Ik heb nog wat foto's van mij en Biscaye. Lachen
Misschien kun je daar wat aanzien?
Foto's zijn niet erg scherp. Met mobiel genomen. Knipoog Ik heb niet echt rij foto's.

1. Stappen.
Afbeelding

2. Stappen.
Afbeelding

3. Hier kun je zien hoe dik hij is.
Afbeelding

4. Z'n knappe koppie. Haha!
Afbeelding

Nog een kort filmpje.
Afbeelding

Ik hoop dat jullie tips kunnen geven. Lachen
Groetjes Iris. Lachen

Ikwashier

Re: Een heel erg luie pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 19:08

Ik weet zeker dat ik nog meer filmpjes heb, maar ik kan ze niet vinden..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:10

Veel overgangen rijden! En schakelen..dus middendraf en terug..bijna stappen en weer weg! Dan worden ze vlot op je been! En geen reactie is tik met zweep achter je kuit! Krijg je reactie 'belonen!' hou er wel rekening mee dat het paardje een tijd niks heeft gedaan..hou dr verder fris in het hoofd door veel afwisseling, dress./springen/balkjes/bos/longeren!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 19:13

Jeanine84 schreef:
Veel overgangen rijden! En schakelen..dus middendraf en terug..bijna stappen en weer weg! Dan worden ze vlot op je been! En geen reactie is tik met zweep achter je kuit! Krijg je reactie 'belonen!' hou er wel rekening mee dat het paardje een tijd niks heeft gedaan..hou dr verder fris in het hoofd door veel afwisseling, dress./springen/balkjes/bos/longeren!

Longeren vind ze niks aan, maar springen vind ze erg ''spannend'' oortjes gespitst op de hindernis af.
Alleen daar wordt ze erg snel moe van. Knipoog
Bos vind ze ook erg leuk! Alleen bos is niet zo super dichtbij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:14

Blijft saai.. deze opmerking..
Maar je zegt zelf al dat toen je hulp kreeg het veel beter ging..
Dus les nemen???

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:23

die pony is echt heel dik! Haha!
ik zou eerst zorgen dat de pony weer wat meer voorwaarts is voor dat je gaat werken aan de nageeflijkheid.
schijnovergangen zijn erg goed om haar weer voorwaarts te krijgen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:27

Aan de enkele foto's kan ik zien dat het paardje erg diep loopt in de nageefelijkheid.
Tip is om eerst lekker dat koppie omhoog te houden en lekker voorwaarts te gaan rijden!!
Pas als dat gaat en constant is wat aan zijn nageefelijkheid gaan werken.
Een (ongetraind) paard kan niet diep lopen en tegelijkertijd voorwaarts, dan gaat hij over de kop.
Uiteindelijk speelt ook conditie een grote rol.
Dus eerst voorwaarts en dan neerwaarts!
Succes!! Haha!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:21

MiniMouse schreef:
Aan de enkele foto's kan ik zien dat het paardje erg diep loopt in de nageefelijkheid.
Tip is om eerst lekker dat koppie omhoog te houden en lekker voorwaarts te gaan rijden!!
Pas als dat gaat en constant is wat aan zijn nageefelijkheid gaan werken.
Een (ongetraind) paard kan niet diep lopen en tegelijkertijd voorwaarts, dan gaat hij over de kop.
Uiteindelijk speelt ook conditie een grote rol.
Dus eerst voorwaarts en dan neerwaarts!
Succes!! Haha!

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Laat het beestje eerst maar eens op eigen benen lopen en trek m niet meer in de krul. Veel buitenrijden en een band opbouwen. (en wat vaker galop mss valt ie dan af Cool )

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:40

tis inderdaad een dikkertje Bloos . uit de foto's en het filmpje is ook af te leiden dat hij niet stevig op de benen staat. Op de foto's kantelt hij voorover en in het filmpje lijk ik te zien (tis maar een kort fragmentje helaas, dus niet zo duidelijk) dat hij nogal sloft met de achterbenen.

ik denk hij voornamelijk 'lui' is omdat het werk hem gewoon zwaar valt. Een paard met overgewicht heeft het sowiso al moeilijker met oefeningen (net zoals wij, mensen), maar daar bovenop heeft hij ook een lange tijd stil gestaan en dus hoogstwaarschijnlijk ook 0,0 bespiering in de achterhand.

in de krul rijden heeft absoluut nog geen zin bij dit paard denk ik. eerst moet je hem leren werken met die achterbenen (en moet er gewicht af, maar dat moet nu net gebeuren door de training).

zoals eerder al gezegd dus: eerst voorwaarts, dan pas neerwaarts!
niet te kort nemen aan de voorkant, maar leren reageren op je been. overgangen maken (en hem daarbij proberen op de achterhand te houden). en als je ergens buiten kan rijden zou ik wat conditieoefeningen doen. Begin met een flinkt eind instappen, dan een stuk draf. liefst niet te kort houden in de draf, maar je paard gewoon in een goed constant tempo houden zodat ie hopelijk zelf gaat zoeken hoe hij op 4 voeten moet lopen (enkel even terugnemen als hij onder je uit dreigt te lopen, maar dat gaat hier niet zo snel gebeuren denk ik). als de conditie dusdanig slecht is dat hij geen heel eind kan draven, dan begin je met een stuk draf, ff uitblazen in stap, weer draf, weer ff rust enz enz... tenslotte stap je nog een goed stuk met lange(re) teugel richting stal. als dit vlot gaat, ga je eerst de wandeling zwaarder maken en pas daarna langer! Eerst doe je dus bv. dezelfde wandeling, maar een in galop waar je normaal zou draven. pas wanneer ook dit vlot gaat, maak je de wandeling een stukje langer.

Bamboe_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:43

lange tijd stil gestaan en dan plots een ruiter op je rug is zwaar hoor, blijbaar houd ze niej zo van lope. t beste is gwoon late zien da jij de baas bent en niet zij. gewoon een keer flik me de zweep erlangs, niet afslaan natuurlijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:47

Ik zou dat nagefelijk even vergeten,
en gewoon rijden tot ze het gewent is en doorloopt.
een pony die niet loopt kun je ook niet laten nageven..

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:52

Bamboe_Moon schreef:
lange tijd stil gestaan en dan plots een ruiter op je rug is zwaar hoor, blijbaar houd ze niej zo van lope. t beste is gwoon late zien da jij de baas bent en niet zij. gewoon een keer flik me de zweep erlangs, niet afslaan natuurlijk.

nou dit vind ik dus echt een opmerking waar je niks aan hebt...
ik sluit me voorledig aan bij kynshiri,

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:59

Sjolvir schreef:
Blijft saai.. deze opmerking..
Maar je zegt zelf al dat toen je hulp kreeg het veel beter ging..
Dus les nemen???

Saai, en volstrekt nutteloos, dat kan op iedere vraag hier geantwoord worden (en er is altijd wel een slimmerik bereid deze open deur in te trappen).

Terug on topic, je zegt dat het paard een lange tijd heeft stil gestaan. Dit betekent dat dit paard in slechte conditie is; laag uithoudingsvermogen, weinig kracht.Zaak dus erg langzaam weer op te bouwen, en vooral niet te overvragen. Gaat tijd kosten.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:04

Bedankt ik zal eraan werken. Lachen

Flinke tik geven ben niet meer eens, gaat er vast niet beter op hoor. Tong uitsteken

Jessy7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:14

hai wij hebbe ook zon paardje staan die was ook zo maar gaat nu met spronge vooruit meestal is het gewoon de conditie gebrek van het paardje en moet je dat langzaam opbouwen

veeel succes ermee!!!!

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:29

als ik jouw was zou ik inderdaad veel overgangen rijden en als ze niet op de been reageert meteen een tik. Ik weet niet of je alleen maar in de bak rijdt maar misschien is het voor je pony ook leuk als je ook eens iets anders probeert. Misschien eens een keer een hindernisje proberen ? (ik weet niet of je dat al hebt gedaan) of een keer met iemand mee het bos in. Wij hebben op de manege ook zo'n pony. In de bak is die ontzettend lui maar in het bos en op een veld wordt hij ontzettend enthousiast en is het een super leuke pony om op te rijden! succes! Bloos

xdonnaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:19

Mijn lievelings pony is ook erg lui maar op bosritten is hij helemaal niet leuk dus ik denk dat hij rondjes lopen niet zo leuk vind .. Boos!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 11:21

Springen doen we wel eens vaker, als ie weet dat hij over de hindernis mag, heeft ie wel snelheid.
Dan moet ik hem inhouden. Knipoog
Les nemen helpt misschien wel, alleen ik ga geen wedstrijden ofzo met deze pony.
Het is gewoon voor de lol. Dan vind ik lessen een beetje zonde van het geld. Bloos
Helaas heb ik bijna geen tijd om Biscaye te rijden. Nu ik op de middelbare zit.

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:09

Misschien vind de pony het werk wat jij met hem doet niet leuk, probeer is eens wat anders te doen! het bos bijvoorbeeld

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 10:10

fammiepammie schreef:
Misschien vind de pony het werk wat jij met hem doet niet leuk, probeer is eens wat anders te doen! het bos bijvoorbeeld

Dat heb ik al een x gedaan, ze vond het wel heel leuk..
Maar aangezien het bos niet zo super dichtbij is en ik haast geen tijd meer heb, doe ik het niet echt vaak,,

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:14

Ikwashier schreef:
fammiepammie schreef:

Dat heb ik al een x gedaan, ze vond het wel heel leuk..
Maar aangezien het bos niet zo super dichtbij is en ik haast geen tijd meer heb, doe ik het niet echt vaak,,

Dan zou ik verder niet echt wat weten...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:51

Inderdaad, probeer is dingen die hij leuk vind, en maak hem enthousiast! Als jij het leuk vind en er zin in hebt, krijgt hij dat vanzelf ook!

Suus_Boytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:05

Paar tips, mijn verzorg new forest kon er ook wat van:

Lessen
Doe wat je pony leuk vindt, dan gaat ze sneller en krijgt ze meer conditie, dan rijd ze in de bak uiteindleijk ook beter.
Soms moet je een beetje moeite doen om naar leuke plekken voor je paard te gaan.

Mijn verzorgpony was precies zo, dik, sloom.
Maar ik ging vaak met hem naar het bos en langzaam maar zeker werd hij echt slanker, en gelijk ook vrolijker en speelser.
Ik hoop dat je wat aan mijn berichtje hebt, want dit heb je natuurlijk al vaak gehoord Clown

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:23

is het niet een idee om eerst ook wat grondwerk te doen, veel te wandelen etc? Schijnheilig

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 19:34

Suus_Boytje schreef:
Paar tips, mijn verzorg new forest kon er ook wat van:

Lessen
Doe wat je pony leuk vindt, dan gaat ze sneller en krijgt ze meer conditie, dan rijd ze in de bak uiteindleijk ook beter.
Soms moet je een beetje moeite doen om naar leuke plekken voor je paard te gaan.

Mijn verzorgpony was precies zo, dik, sloom.
Maar ik ging vaak met hem naar het bos en langzaam maar zeker werd hij echt slanker, en gelijk ook vrolijker en speelser.
Ik hoop dat je wat aan mijn berichtje hebt, want dit heb je natuurlijk al vaak gehoord Clown

Oke bedankt. Knipoog
Ik heb liever dat ik de tips wat vaker hoor dan 1 keer hoor! Haha!
Maar even over de tekst.
Ik kan niet super vaak naar het bos het is best ver weg, ze vind het wel hartstikke leuk. En nu ik binnen kort op een andere pony wedstrijden ga rijden denk ik dat ik me maar afmeld. Bloos
Heb nu al weinig tijd voor Biscaye,, ik weet het niet meer..