Sloom, lui of iets anders ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Sloom, lui of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 23:32

Het valt me nu wel heel erg op dat Balou sloom is, meestal stapt hij met nu en dan een drafje omdat het moet. Zijn oren hangen meestal scheef naar de zijkant en zijn meestal gespitst als hij iets engs of nieuws ziet en of hoort.

Waar kan het van komen dat hij zo langzaam is, hij is nu bijna 2 dus je zou wel denken dat hij wat meer zou dollen in de wei of wat dan ook ?

Hoop dat iemand iets weet, alvast bedankt.

Pollewoppy

Re: Sloom, lui of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 05:22

Tja, ik vind het moeilijk om echt een oordeel te geven vanachter mijn computertje en ik ben ook van mening dat dat niet kan.

Wat ik je wel kan zeggen is dat paarden in de natuur het grootste deel van hun weg in stap afleggen, draven en vooral galoperen worden ingezet wanneer er gevaar is en er gevlucht moet worden.

Omdat jij beschrijft dat hij zijn oren spitst als hij iets eng of iets nieuws ziet of hoort, kan je daar uit opmaken dat hij in ieder geval alert is.

Als een paard niet zo vaak in de wei komt zie je vaak dat ze even uit hun dak gaan. Maar als jou paard iedere dag in de wei loopt, wat voor hem zijn vertrouwde omgeving is, in misschien gevestigde groep (of staat hij alleen?) heeft hij geen reden om zoals jij het beschrijft 'te dollen'. Er is geen gevaar, dus kan hij lekker ontspannen (oren hangen). 'Dollen' heeft bij paarden in een groep eigenlijk altijd te maken met het bepalen / bevestigen van de rangorde. (Als paarden 'dollen' is dominant en onderdanig gedrag vaak mooi te onderscheiden.)

Ik heb volgens mij zelfs een keer gelezen (ik weet niet meer zeker in welk boek, maar volgens mij was het "De aard van het paard") dat paarden in het wild eigenlijk bijna niet spelen, ook jonge paarden niet.

Dus ik zou hem gewoon even in de gaten houden, er kan natuurlijk altijd meer aan de hand zijn, vandaar mijn allereerst opmerking.

Oja: Is zijn gedrag altijd al zo geweest en valt het je nu pas op? Of is hij van de laatste tijd aanzienelijk slomer dan anders? Een plotselinge (gedrags)verandering is altijd iets om goed in de gaten te houden natuurlijk.
Het is natuurlijk wel zomer en we hebben aardig warme dagen gehad, dan ben je zelf ook vaak wel wat slomer.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:28

Pollewoppy heeft wel gelijk.
Als je denkt dat er misschien iets medisch aan de hand is, is dit niet op te lossen vanachter de pc.
Natuurlijk gedrag van paarden is eigelijk het grootste deel van de dag een beetje stappend grazen. Rennen vooral als vluchtgedrag en spelen met soortgenoten om o.a. vechttechnieken (hengsten/ruinen) en rangorde te bevestigen.

Wat je vergeet te vertellen is hoe Balou is gehuisvest, staat ie met soortgenoten?

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:58

als je denkt dat er iets medisch aan de hand is, gewoon de DA inschakelen.
dat kan dus best.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:04

Dapy schreef:
Het valt me nu wel heel erg op dat Balou sloom is, meestal stapt hij met nu en dan een drafje omdat het moet. Zijn oren hangen meestal scheef naar de zijkant en zijn meestal gespitst als hij iets engs of nieuws ziet en of hoort.

Waar kan het van komen dat hij zo langzaam is, hij is nu bijna 2 dus je zou wel denken dat hij wat meer zou dollen in de wei of wat dan ook ?

Is dit met grondwerk of rijden?? Ik zou sobiezo niet rijden op een paard van 2. EN grondwerk niet langer dan 10 minuten en speels grondwerk doen. Ik denk dat hij dan minder 'lui'word want het ligt denk ik niet aan het paard maar aan jou, laat is iemand anders met haar grondwerk doen dan is hij waarschijnlijk niet lui meer.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:06

Dapy schreef:

Ik zag in je profiel dat je met NH wou beginnen, je leraar hierin zou je wel kunnen vertellen wat je fout doet.
En ik zou niet te veel doen met je pony, minder is meer en zeker in zijn jongere jaren is dit belangrijk!!!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:19

Ik rij nog lang niet op hem hoor laurahi Haha! Hij mag eerst nog lichamelijk en geestelijk groeien Knipoog dit is met alles wel, ik denk dat ik er voor mijn eigen ongerustheid maar eens een da bij haal.

Hij gaapt ook zo veel, wat volgens sommige mensen kan duiden op maagzweren Boos!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:20

laurahi schreef:
Dapy schreef:

Is dit met grondwerk of rijden?? Ik zou sobiezo niet rijden op een paard van 2. EN grondwerk niet langer dan 10 minuten en speels grondwerk doen. Ik denk dat hij dan minder 'lui'word want het ligt denk ik niet aan het paard maar aan jou, laat is iemand anders met haar grondwerk doen dan is hij waarschijnlijk niet lui meer.

Eigenlijk had ik het over het gedrag in de wei Clown
Aan de hand stapt hij goed door hoor.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:37

Dapy schreef:
Hij gaapt ook zo veel, wat volgens sommige mensen kan duiden op maagzweren Boos!

Ik heb juist geleerd dat een paard gaapt als ie ontspannen is...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:13

bij wat voor paarden staat hij in de wei?
of lees ik er overheen Bloos

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 07:42

Mischien heeft hij de behoefde niet om te spelen en te rennen.
Maar ik zou toch even de DA informeren voor de zekerheid.Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:25

TS: Ik en anderen hebben het al eerder gevraagd,
maar kun je wat meer vertellen over de situaute?

Huisvesting, staat hij hele dag in de wei, staat hij alleen of met soortgenoten enz. Daar ben ik toch wel heel benieuwd naar