Dominant gedrag of gewoon echt bang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Dominant gedrag of gewoon echt bang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:44

Hallo dames......

Ik lees heel veel verhalen van paarden die omdraaien bij hindernissen of obstakels wat ze niet vertrouwen.
Nu lees ik ook heel veel als oplossing over Parelli. Mijn vriendin Willeke is daar ook erg goed in, die zit ergens op level 2 of zo Afgod

Nu heb ik zelf niet zoveel tijd voor grondwerk of intensieve training, maar omdat zijn gedrag steeds storender word wil ik tijdens het rijden er wel wat aan doen.
Bijvoorbeeld.........

Stroomdraad/lint. Ik draaf langs het bos, links is weide met draad. Meneer raast er als een bezetene opeens voorbij Boos!
Nog een voorbeeld. Meneer ziet zwart afdekzeil en draait opeens om en wil er vandoor draven.
Of er is een pad afgesloten door een balk en hij wil er niet langs en draait om.
Hij ziet fietsers die opeens eng zijn.
Lampen van de wegwerkzaamheden zijn eng en dan draait hij om.

Kortom irritant gedrag wat hij een jaar geleden nog niet vertoonde. Hij was nergens bang voor. Nu ben ik een onzekere rijder, dat zal wel een reden zijn, maar kan het ook gewoon zo zijn dat het dominantie is? Gewoon geen zin hebben?
Als ik hem benen geef reageert hij niet, hij bevriest vaak als ik hem eenmaal een beetje kalm heb en als ik dan met de zweep tik wil hij steigeren.
Hij is er wel 1 keer onverwacht vandoor gegaan omdat ik er niet op voorbereid was, dwars tussen de bomen door Haha! wel een spannend ritje hahaha. Achteraf kon ik natuurlijk stoere verhalen vertellen Tong uitsteken

Nu zegt de ene op het forum, je moet juist die dingen opzoeken.
De ander zegt gewoon niet zeuren en hem dwingen er langs te gaan.
Nog iemand zegt dat je moet wachten net zolang tot hij bepaald er langs te willen.
Maar hoe dan ook vind ik het zelf doodeng! Ik heb niet genoeg "ballen" om een paard te baas te zijn, hij is niet zo van mij onder de indruk als ik kwaad word(zou ik ook niet zijn, hahaha)
Daarnaast rijden er ook auto's rond en als hij dan opeens omdraait.......hij vind een draadje enger dan die auto en ik zou het erg zielig vinden om op een auto te klappen.
Hebben jullie simpele trucjes/tips die me kunnen helpen op het moment dat het gebeurd? Vooral tips om mij helder te houden Tong uitsteken Hij voelt zeker dat ik nerveus ben.
En misschien een klein oefeningetje voor in de wei. Moet ik eens een stuk zeil/lint of zo neerleggen en hem daarlangs helpen?

Laatst wilde hij ook niet bij de paal staan om op te zadelen (vlakbij de stroomdraad) hij bleef er een 1,5 meter voor staan. Ik eerst zachtjes benen geven. Toen flink benen geven. Toen een vloek en een tik met de zweep. Uiteindelijk een flinke tik met de zweep en hij liep naar voren toe. Daarna wel flink beloond Tong uitsteken Goed zo?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Dominant gedrag of gewoon echt bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:48

Mischien kun je samen een schriktraining doen.
De instructeur kan dan zien of je paard echt bang is, of dominant. Hij kan jou dan vertellen hoe je moet reageren op bepaalde situaties. Ook is het heel goed voor je zelf vertrouwen, als je immers zoveel maffe dingen hebt gedaan (over zeil lopen, onder een parasol door, langs enge dingen, door knallen, lawaai en rook) kun je alles aan.

Maar is hij in de omgang dan ook dominant, als je ernaast staat?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:52

Miss_Malfoy schreef:
Mischien kun je samen een schriktraining doen.
De instructeur kan dan zien of je paard echt bang is, of dominant. Hij kan jou dan vertellen hoe je moet reageren op bepaalde situaties. Ook is het heel goed voor je zelf vertrouwen, als je immers zoveel maffe dingen hebt gedaan (over zeil lopen, onder een parasol door, langs enge dingen, door knallen, lawaai en rook) kun je alles aan.

Maar is hij in de omgang dan ook dominant, als je ernaast staat?

Als ik hem van mijn weitje 3 minuten hier vandaan haal en ik kom onderweg iets tegen dan wil hij ook steigeren en omdraaien Boos!
Waar kan je zo'n schriktraining doen??
Klinkt interessant

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:56

http://www.balingehof.nl/

Goed idee van Miss_Malfoy. Ja Door de training ga je jezelf ook wat stoerder voelen. En je krijgt natuurlijk allemaal tips die bij jou en jouw paard passen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:57

Phew, waar je het kan doen zou ik zo 1 2 3 niet weten, zou je mischien even moeten googelen? Ik heb het zelf een keer gedaan, was echt heel leuk en leerzaam.

O Musjes weet het al. Clown

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:02

Als ik jouw verhaal zo lees, is dit paard én bang, én dominant en ligt de oorzaak grotendeels bij jou. Dat laatste is an sich in je voordeel, want dat betekent dat het op te lossen is door jouw eigen gedrag aan te passen Ja En geloof me, je staat verstelt hoeveel jouw gedrag van invloed is op dat van je paard! *LOL*

Het angstige gedrag van je paard komt voort uit het gebrek aan leiderschap. Jij geeft zelf al aan niet zo'n 'baas met ballen' bent en toch ook wel onzeker. Met andere woorden: jouw paard zoekt een leider, vindt die niet in jou, en neemt zélf de leiding! Híj bepaalt dan dus ook wanneer er gevlucht moet worden, en dat gebeurt natuurlijk constant, omdat jouw paard ook onzeker is en eigenlijk die 'functie' van leider helemaal niet aankan!

Het is in principe gewoon een wisselwerking; wanneer jij zelfverzekerdheid en rust uitstraalt en overbrengt op je paard, zal hij je waarschijnlijk zonder problemen volgen en zijn de grootste problemen verholpen Ja Ik denk juist dat hij heel veel behoefte heeft aan duidelijkheid en zelf ook rustiger in z'n hoofdje wordt als hij niet constant alert hoeft te zijn Lachen

Ik herken het probleem, heb er een aantal jaar geleden ook mee gekampt met mijn vzpaard. Lees mijn verhaal maar eens op deze site: http://www.2moons.nl/Sun.html Ik zou je absoluut aanraden eens les te nemen in grondwerk, op deze manier kun je veilig en heel leuk aan de verhoudingen werken. Ik vind het ook moeilijk om te zeggen hoe je hem aan moet pakken, dat verschilt per paard en vaak voel je dat ook wel aan Knipoog Mijn vzpaard had soms gewoon een zachte, bemoedigende stem nodig, terwijl hij de andere keer gewoon een schop onder z'n kont moest hebben omdat hij toch de grenzen van mijn leiderschap weer aan het opzoeken was Haha!

Succes ermee!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 05:10

Ik sluit me helemaal aan bij maethoriel dat het een combinatie is van angst én dominant gedrag.

Ik heb laatst een heel boek gelezen over gedrag en daar stond een stukje in over de 5 V's. Dit zijn de manieren waarop een paard kan reageren in een voor hem bedreigende situatie op verschillende manieren in de onderstaande volgorde. Niet altijd worden alle V's vertoont (gelukkig maar)

Vleien
Vluchten
Verstijven
Vechten
Verslagen

Vleien komt overeen met alle kenmerken van onderdanigheid (wat ik niet uit jou verhaal opmaak)
Vluchten is voor het paard een belangrijke manier om te ontsnappen aan het gevaar.
Verstijven: hierbij spant het paard alle spieren aan, om als dat nodig is op de vlucht te slaan of te vechten. Dit proef ik een beetje in wat jij noemt 'bevriezen'. Je schrijft dat je hem een beetje kalm hebt, maar eigenlijk zit de schrik gewoon nog letterlijk in zijn benen.

Vechten: Wanneer jij je paard op dat moment een tik met de zweep geeft, is er nog steeds gevaar en heeft vluchten dus geen zin, waardoor hij zijn opgewekte spierkracht zal gebriken om te vechten. Dit doet jou paard door op dat moment te stijgeren.

De laatste V is verslagen, hierbij geeft het paard het op. Dit is bij jou paard gelukkig niet het geval, want het klinkt nu misschien nog moooier dan het is. een paard geeft zich niet zomaar 'verslagen'. Paarden die vaak in een uitzichtloze situatie komen gaan over tot de laatste V, omdat alle andere 4 geen effect gehad hebben. Deze laatste V gaat zeker ten koste van het welzijn van het paard. Het beschreef dat het paard 'zich enkel nog gedroeg als marionet' en geen eigen initiatief meer nam. Dat is natuurlijk ook niet bedoeling.

Het paard moet jou als leider gaan zien die de beslissingen neemt in moeilijke situaties. Zodat hij zoals maethoriel zegt, hij rustiger wordt en niet constant alert hoeft te zijn.

Hoe je hier mee om moet gaan om dat leiderschap te bereiken verschilt inderdaad per paard. Ik ga ook in de bovenstaande reacties mee dat een schriktraining wel eens wat zou kunnen zijn, omdat je daar ook aan je eigen houding werkt ten op zichte van het paard.

Veel succes!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:14

Je kan ook eerst grondwerk doen dit hoeft maar een paar minuten per dag, en als je vertrouwen in jezelf en het paard hebt kan je ook zelf een schriktraining maken, heb ik zelf ook gedaan. Als je zelf met vertrouwen erover heen gaat niet met voorzichtigheid dan volgt je paard je en gaat het allemaal goed. Mijn pony was ook heel schrikkerig maar nadat ik met behulp van een ervarene iemand de schriktraining had gedaan kon ik overal met haar overheen en doorheen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 14:43

Musjes schreef:

Goed idee van Miss_Malfoy. Ja Door de training ga je jezelf ook wat stoerder voelen. En je krijgt natuurlijk allemaal tips die bij jou en jouw paard passen

Uhhh das 300 km rijden! ........

Iemand suggesties voor iets in het zuiden des land?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 13:31

Ik ga een afspraak maken met Cinthe Swennen van indianjewels.be. Zij geeft ook schriktraining. Daarnaast ga ik in oktober (als het gras toch niet meer groeit) beginnen aan grondwerk. Cisco staat dan bij mij achter het huis en zo kan ik makkelijker wat tijd aan hem besteden als de kleine in bed ligt Haha! Knipoog
Nadeel is dat het vroeg donker is in de winter en ik dus met verlichting moet gaan werken.......

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:10

Zoezi schreef:
Musjes schreef:

Uhhh das 300 km rijden! ........

Ja, jij vroeg of iemand iets wist Haha!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:53

Musjes schreef:
Ja, jij vroeg of iemand iets wist Haha!

Knipoog Afgod

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:50

Eddy Modde zit in Oostburg, www.parelli.nl stukkie dichterbij voor jou?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 19:19

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:01

hijligt toch een beetje aan jou ben ik bang... Zeker als hij eerst niet zo reageerde en nu wel . Ik ben zelf ook wel een beetje een angst haas en heb bewust een paard gezocht wat niet bang was. (zeker omdat ik hem aan huis had staan en geen bak oid ter beschikking had en dus altijd de weg op moest) De eerste periode ging alles goed en ineens leek hij wat moeilijker. Na zo'n maand of drie begon hij verschillende dingen eng te vinden. Maar dat vond ik raar, eerst niets en nu eng? Dus hup geen gezeur en doorlopen. Na 3 jaar , nam ik een bijrijdster en wat denk je...... Hij vond alles eng bij haar. (ik was het zelf vergeten, dat dat kon)Hij keerde gewoon naar huis terug onderweg Huilen . Ik een paar keer mee en laten zien dat er niets aan de hand was.. Maar zodra zij erop zat, nam hij een loopje met haar en ging zijn eigen gang). Hij draaide zelfs zijn kont naar haar toe op stal, vertelde ze me, terwijl hij het liefste en betrouwbaarste paard op aarde was. Op een dag belde ze me op; ze stond ergens en paard wilde geen kant meer op. Ik beetje geergerd liet alles liggen en ging ernaar toe. Heb haar mijn auto gegeven en paard lekker doorgereden en naar huis gegaan. Dit was meteen het einde van onze samenwerking, de klik met die 2 was er niet. Ben overigend nog bevriend met haar, hoor Knipoog .

Paard was eng. volbloed, dus niet echt de makkelijkste. Maar ik als angsthaas had hem, toch onder controle. En op je vraag te antwoorden. Ik ging ervoor. Als ik wisst dat ze eerst ergens niet bang voor was en opeens wel, dan had ik zoiets van; stel je niet aan, hup en dat werkte bij ons altijd. En mocht ik erg onzeker zijn over een situatie, dan zong ik heeel zachtjes, dat schijnt je te ontspannen Knipoog

Hopelijk kun je het oplossen met hulp van ander paardje erbij oid. Cursussen zijn behoorlijk prijzig, ondanks dat ze wel heeel leerzaam ziin Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:02

heykes linda,
amai heb je verhaal hier met verbazing gelezen... Niet te geloven dat dit dezelfde cisco is als die die ik ken...
Uit jou verhaal en voor zover ik cisco ken zie ik hem eerder als dominant maar toch op sommige vlakken onzeker... 't is jammer dat ik nu in de gips lig, anders kwam 'k jou wat helpen met grondwerk. Waar jij het beste aan werkt is dat hij zelfzekerder wordt. Maar dan moet jij ook in jezelf blijven geloven!

Ik weet dat die parelli pakketten duur zijn, maar je leert er wel héél erg veel uit... Casandra heeft net voor ik gevallen ben vorig jaar in september net hetzelfde gedaan als cisco nu. Ik dacht altijd dat ze dominant was, maar ze was gewoon onzeker. Mij heeft het enorm geholpen om véél grondwerk te doen en af te stappen als ze ergens bang van leek te hebben.
Ik zou je graag komen helpen, maar zolang 'k nog in de gips lig is dat vrij moeilijk. Je zou bij eddy op cursus kunnen gaan, maar 'k weet niet of nu met het nieuwe systeem nog level 1 cursussen worden gegeven.

Ik zou als 'k jou was eens proberen om contact op te nemen met Cinthe Swennen. Heb je dat telefoonnr via mail toegestuurd. Ik ben er héél zeker van dat zij met haar kennis jou een héél stap vooruit gaat kunnen helpen. Daarna kan je nog steeds beginnen met parelli... Maar dan heb je toch al een heel stevige basis waar je achteraf op zou kunnen verder bouwen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:12

Mijn merrie had dezelfde kuren.
Ik nam altijd de tijd en reed vooraf even in de bak zodat de ergste druk van de ketel was.
Daarna gingen we naar buiten. Gewoon alleen stappen en in de buurt alle enge dingen opzoeken.
Ik had 1 regel! We gaan niet terug.
Het kon dus wel zijn dat we een half uur voor een verschrikkelijk gevaarlijk picknicktafeltje met hele grote tanden stonden.
Ik dacht "dan blijf je maar staan en snuiven en dansen maar we gaan niet terug"
Na een poosje is haar gedrag echt verbeterd. Wat ze ook deed was achterwaarts op sloten af lopen. Ze wilde niet vooruit dus dan maar dreigen met de sloot. De vorige eigenaresse gaf dan wel toe.
Ik heb haar 1 keer natte voeten laten krijgen (en ik ook trouwens) en toen was het afgelopen.
Als ze naar enge obstakels staat te kijken, zeg ik niets, doe ik niets maar zit ik er gewoon ontspannen op.
Op een gegeven moment als ze zelf ook niet meer weet wat ze er nou eigenlijk van moet denken geeft ik voorzichtig been.
Gaat ze niet vooruit, ook prima maar zoals ik zei we gaan niet terug.
Na een tijd stom staan wachten (ze krijgt toch haar zin niet) gaf ze het op en liep er langs.
Op een gegeven moment weten ze dat er niets gebeurt en je gaat niet in gevecht met je paard. Een gevecht levert toch niets op, geeft alleen maar spanning en verliezen doe je zowiezo.
Dus veel tijd en geduld in steken.
Vergeet de ontspannen buitenritjes en zie het voorlopig als iets waar je flink in moet oefenen en tijd in moet steken.
Dan komt het vast wel goed.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 17:49

@ Willeke

Het is niet meer de Cisco van het begin van het jaar. Sinds de ritjes samen (dat hij zo met zn kop deed trekken) probeert hij telkens nieuwe trucjes uit. Zo is hij sinds het incident met die fietsers gewoon schrikachtig.
Ik weet dat het aan mijn zachtheid ligt Bloos Vandaag nog een gesprek gehad met de stafcoach, ik kom hard over maar ben eigenlijk veel te bescheiden en terughoudend Haha! Haha! Zie je nu wel dat ik gewoon een lief meisje ben?? Tong uitsteken
Ik heb op dit moment even geen geld voor Cinthe. We zijn al 4 weken bezig met een andere auto, hebben er inmiddels al 2 gekocht maar beide zijn geannuleerd door problemen met de keuring. We zoeken er nu 1 met een hogere prijsklasse. Gevolg is wel dat ik zuinig moet leven nu Verdrietig

@HBVisser

Zeker zijn het geen ontspannen buitenritjes meer. Ik zit er erg dominant op en ik geef hem bij het minste een tik met de zweep. Ik moet zeggen dat mijn dominante houding afgelopen zondag voor een zeer plezierig ritje heeft gezorgd. Gewoon geen nonsens. Bij de tikkende wei met schrikdraad heb ik hem bewust stil laten staan. Hij was het er niet mee eens maar ik heb mijn wil opgelegd, echt zo van "zie je nu wel dat er niks aan de hand is?"
Plassen gaat hij nu wel goed doorheen tot precies de laatste. Ik heb hem omgedraaid en ben net zo lang bezig geweest tot hij er 2x doorheen ging. Ik push hem mijn wil, ik zit elke keer met de gedachten op zijn rug "ik ben de baas, ik bepaal wat jij doet". Ik kan ook een hond de baas het enige verschil met een hond en een paard is het formaat uiteindelijk, het karakter en de wil om te luisteren zijn nagenoeg hetzelfde!
Ik had wel overigens mijn bodyprotector aangedaan. Echt zo van, nou als je me er dan echt zo graag wil afgooien ga je gang maar, maar ik ben de baas!
En zoals ik al zei, het was een verrassende rit met een supere brave draver.......

Wordt vervolgd Knipoog

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:52

Dan heb je mazzel met je draver. Bij mijn merrie steeg de adrenaline naar haar kop als je met zweep of harde aanpak begon. Dan draaide ze helemaal door en kon je er niks meer mee beginnen vandaar dat ik het vanuit de rust heb geprobeerd en dat bleek te werken voor haar.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:02

HBVisser schreef:
vandaar dat ik het vanuit de rust heb geprobeerd en dat bleek te werken voor haar.

Die aanpak heb ik van maart tot afgelopen zondag geprobeerd Boos! Werkt dus bij Cisco niet. Maar als ik denk aan de vorige eigenaresse kan ik me dat ook wel voorstellen. Zij was ook van NO NONSENS....

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:44

linda 'k heb een pm gestuurd.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:07

Elk paard is natuurlijk anders. Ik had gewoon een erg hete merrie. Ze was vroeger ook echt met alles een heethoofd en misschien niet echt een zeikerd. Ze was gewoon snel van slag. Laten we het daar maar op houden.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:18

Ik heb die aanpak met mijn bwp ook geprobeerd... in het begin hielp het, maar uiteindelijk escaleerde alles steeds meer... Ze pikte die kordate aanpak niet meer. Ik ben toen meer gaan werken vanuit rust en vertrouwen. Eigenlijk meer vanuit het begrip dat ze ergens bang voor kon zijn en vermits ik bezig was met PNH pas ik op de plaats van zo'n threshold (een plaats die eng is voor een paard) m'n games toe om het vertrouwen te vergroten. Dat was meer vanuit het standpunt: ik begrijp dat je bang bent, maar ik ga je laten zien dat hier echt niets ergs aan is. Resultaat: 'k heb een véél moediger paard dan een jaar geleden. Ook wel voor een deel te danken aan cisco die toen overal braaf langs ging.

Linda, ik hoop echt dat het goed komt hoor! Het zou zooooo zonde zijn moest het niet meer klikken tussen jou en cisco! Vind jullie zo'n goede combinatie.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:27

Ik sluit me aan bij eerdere sprekers, vooral bij Maethoriel. Het klinkt alsof dit een paard is dat echt wel bevestiging zoekt en een duidelijke leider. Als dit paard vertrouwen heeft in zn ruiter dan is het paard ook niet bang en angstig.

Als de ruiter bang is dan heeft het paard daar geen steun aan. Moet alles zelf oplossen en zal schrikkerig worden.

Zoals je het nu hebt aangepakt, BP aan, zweep erbij en extra streng doen werkt misschien wel even, maar is geen oplossing. Je bent nl op dat moment jezelf aan het 'overschreeuwen'. Als er dan een moment komt dat hij weer wel ergens van schrikt dan zul je al je moed moeten verzamelen om dat weer terug te pakken.

Ik raad je inderdaad aan om samen te gaan rijden met andere paarden, grondwerk te doen (PNH is prima), les nemen en wellicht een schriktraining doen.

Daarnaast: wees je continue bewust van wat je doet en waarom als je bij het paard bent. In de stal stilstaan met de boxdeur open is ook in de stal en niet stiekum met 1 hoef over de drempel. Dat soort dingen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:26

van zodra ik terug te been ben kom 'k je wat helpen om te starten met pnh Knipoog
Ik hoop da'k tegen begin oktober terug wat te been ben. Ik denk idd ook dat cisco gewoon nood heft aan bevestiging van jou kant. En zodra ik weer mag rijden gaan we samen ritjes doen! Nu casandra zo bomproof is zal het wel lukken om cisco terug wat vertrouwen te geven Lachen en zo helpen we elkaar Knipoog