karakter veulen inschatten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

karakter veulen inschatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 10:29

Hoe kun je het beste het karakter van een veulen inschatten? Wordt het veulen met een zacht en dapper karakter meestal een vriendelijk rijpaard? Even aangenomen dat het veulen onder goede omstandigheden op kan groeien.

Lise81

Re: karakter veulen inschatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:36

Naar mijn idee kan je het karakter van een veulen vaak wat inschatten naar het karakter van de ouders en dan m.n. de merrie.
Verder is opvoeding en omgang met het dier cruciaal. Zelfs van een zacht en dapper veulen kan een kreng of angstig paard gemaakt worden door mensen - door niet consequent te zijn in straf/beloning oid.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:18

Dat is juist het probleem, de ouders vind ik niet super hihi.
De combinatie lijkt wel erg leuk gelukt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:47

Ik heb met mijn veulen juist bewust niet naar het karakter op jonge leeftijd (tot 6 maand) gekeken. Moeders was namelijk verschrikkelijk moeilijk. Pas nadat het veulen gespeend was ben ik eens rustig gaan kijken hoe ze op nieuwe dingen etc. reageert. Ik heb dit echt maar 1 of 2 keer gedaan. Daarna de weide op, van een jong dier kan je nog heel weinig zeggen. Nu zacht en dapper zegt eigenlijk meer over de levensfase dan over het karakter.