Jaarlinghengst schopt en slaat zijn weidemaatje extreem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Jaarlinghengst schopt en slaat zijn weidemaatje extreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 13:42

Ik ben in het bezit van 2 hengst jaarlingen. Een fries en een kwpn-er.
Nu zit ik met het volgende.
Ze lopen met z'n 2-en in de weide, omdat ik te laat was met het inscharen. Nu ben ik er achter gekomen dat de kwpnr-er mijn fries sloopt. Hij rent er constant achter aan, bijt hem, schopt hem. De fries wordt panisch, kauwt zich een ongeluk en rent echt bang weg. Niks mag baten de kwpn-er blijft er volhardend achter aan rennen. Zo erg zelfs dat de fries over het hek spingt en op deze manier al 5 x is uitgebroken!!!! Het ergste komt nog... De fries is waarschijnlijk blijven haken en is ten val gekomen en heeft nu een dik been achter en is gigantisch mank.(DA is er al bij geweest)
Ik heb ze uit elkaar gehaald (de fries heeft nu een apart stukje om bij te komen) maar weet me geen raad met de kwpner! Hij heeft echt overal lak aan en is echt een stoere vent in zijn ogen!! Zelfs voor mensen is hij niet bang. Hij is gelukkig wel onder de indruk van mij als ik boos wordt!!!
Ik weet het niet meer. Zijn er mensen met hetzelfde probleem?
Laatst bijgewerkt door Judje op 20-08-08 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

tamaramt

Re: Help!!!Wat moet ik hier mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:43

ik neem aan dat beide nog hengst zijn??
ik zou de jaarling kwpn alvast castreren
dit klikt mij als dominantie problemen
had een jaarling bij ons op stal ook dus gecastreerd en nu is het makke ezel Knipoog

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 13:45

De afspraak is al gemaakt!!!!! Vork

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:47

hopelijk helpt het, je kan de wei ook in stukken verdelen, zodat er een draad tussen beide in zit

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 13:58

C_arola schreef:
hopelijk helpt het, je kan de wei ook in stukken verdelen, zodat er een draad tussen beide in zit

Hij staat nu al apart!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:59

Sieppus schreef:
De afspraak is al gemaakt!!!!! Vork

harstikke goed
en dan zou ik beide paarden een week of 2 apart zetten maar wel langs elkaar als dat mogelijk is
daarna eens proberen onder begeleiding van jouzelf of ze weer bij elkaar kunnen
hopelijk wordt het probleem zo opgelost

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:02

Ik hoop dat het goed gaat, mijn vriend die had het er al over om de kwpn-er te verkopen!! Nou dat was dus net niet mijn bedoeling!!!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:05

wat balen zeg! hopelijk komt het weer goed met je fries! Ach gut Idd gewoon castreren! meeste paarden zijn daarna veel makker en rustiger.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:08

Sieppus schreef:
Ik hoop dat het goed gaat, mijn vriend die had het er al over om de kwpn-er te verkopen!! Nou dat was dus net niet mijn bedoeling!!!

verkopen is op dit moment nog niet nodig
eerst even afwachten of het paard zijn karakter veranderd na de castratie
geef het na de castratie max. 1 maand de tijd om het karakter te verbeteren ten opzichte van je fries
is het dan nog niet verbeterd dan kun je de kwpn er altijd nog verkopen
maar daar zou ik me op dit moment nog niet druk over maken want het kan goed alsnog goed komen

misschien dat je kan regelen dat er nog 2 jaarlingen bij je paarden komen te staan; 1 dominant en 1 minder dominant; zodat ze een kudde gaan vormen en zowel de fries als de kwpner nog een ander maatje hebben

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:10

tamaramt schreef:
Sieppus schreef:

geef het na de castratie max. 1 maand de tijd om het karakter te verbeteren ten opzichte van je fries
maar daar zou ik me op dit moment nog niet druk over maken want het kan goed alsnog goed komen

misschien dat je kan regelen dat er nog 2 jaarlingen bij je paarden komen te staan; 1 dominant en 1 minder dominant; zodat ze een kudde gaan vormen en zowel de fries als de kwpner nog een ander maatje hebben

Daar heb ik al over nagedacht. Maar aangezien ik zelf het weiland huur, weet ik niet of dit mogelijk is.
Zelf zat ik er aan te denken om er een volwassen merrie bij in te doen die al wel enkele veulens heeft gehad, en die dus goed kan opvoeden. Misschien is dat wel een optie.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:12

dat kan idd ook
in de natuur is een merrie ook altijd de leider en de dominanste van een kudde en dus niet de hengst
dus dit zou kunnen werken
ik zou eens rond gaan vragen als ik jou was of iemand zo n paard heeft wat eventueel niet meer bereden kan worden en daardoor dus een ideaal weidemaatje en grasmaaier is Knipoog

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:42

misschien dat je kan regelen dat er nog 2 jaarlingen bij je paarden komen te staan; 1 dominant en 1 minder dominant; zodat ze een kudde gaan vormen en zowel de fries als de kwpner nog een ander maatje hebben[/quote]

Wat vervelend voor je zeg. Toen mijn hengst gecastreerd werd, vertelde de DA mij dat het ong. 6-8 weken duurt voordat alle hengstenhormonen zijn lijf uit zijn. Dat zal natuurlijk niet van de ene op de andere dag gaan. Maar is misschien wel handig om in je achterhoofd te houden. Na een maand zou je idd wel wat verbetering moeten zien. Succes, hopelijk komt de fries wat bij?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 15:23

Het is niet zielig voor mij hoor. Ik baal er van dat de kwpner dit gedrag heeft gekregen. Eerder was hij nogal onder de indruk van de fries.... Nu dus duidelijk niet meer.
Ik wacht volgende week af dan gaat ie onder het mes en dan vraag ik de DA wat ik er precies mee kan en moet.
De fries is gewoon een echte goedzak, die mag wel hengst blijven het eerst komende jaar.(Als er iemand geen hengst is..... Vork )
Ik hoop toch ook dat als iemand van jullie misschien een goed merrie weet die als nanny en grasmaaier op kan treden, mij dit even PB wil doorgeven.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:04

pas alleen op als je de merrie erbij doet dat ie niet gedekt word als je dat niet wilt.
Zou ook niet meteen de kwpn verkopen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 16:13

C_arola schreef:
pas alleen op als je de merrie erbij doet dat ie niet gedekt word als je dat niet wilt.

Nee, daar moet ik dan wel voor oppassen. Waarschijnlijk heb ik een tijdelijke oplossing voor de fries. Die mag in de paddock van vrienden. De kwpn-er mag binnenkort in een andere weide staan. Eventjes alleen bijkomen van de operatie. En dan mogen ze naar Zuidwolde terug

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:16

Sieppus schreef:
C_arola schreef:

Nee, daar moet ik dan wel voor oppassen. Waarschijnlijk heb ik een tijdelijke oplossing voor de fries. Die mag in de paddock van vrienden. De kwpn-er mag binnenkort in een andere weide staan. Eventjes alleen bijkomen van de operatie. En dan mogen ze naar Zuidwolde terug

Zit zuidwolde niet in zwolle-zuid? Of haal ik 2 dingen door elkaar?
je zou er evt ook een shet ofzo bij kunnen doen..
tot 6-8 weken blijkt een net gecastreerde ruin nog actieve sperma te kunnen hebben Knipoog

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 07:57

Ik ben al op zoek naar een leuke shet geweest, maar heb nog niks kunnen vinden!!! De meeste zijn hengsten, en daar zit ik niet op te wachten eigelijk. Ik heb er al 2....straks nog een.
Zuidwolde ligt in Drenthe! Vork

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:45

tamaramt schreef:
dat kan idd ook
in de natuur is een merrie ook altijd de leider en de dominanste van een kudde en dus niet de hengst
dus dit zou kunnen werken

Sieppus, ik vind het een herkenbaar verhaal, het rare is alleen dat ik dit dus heb met onze 5-jarige merrie en onze 4-jarige ruin (en het is echt een ruin hoor Knipoog )
De ruin staat sinds zo'n 2 maanden bij onze merrie en ze hebben echt een haat-liefde verhouding. Het ene moment kunnen ze niet zonder elkaar en staan ze bij elkaar, tot opeens alles omslaat en de ruin achter de merrie gaat aanrennen en in een hoek drijft.
Gelukkig waren we er op tijd bij, maar de merrie was totaal in paniek en heeft allemaal bijtplekken op haar rug. Ik dacht bijna dat ze de sloot in zou springen, want ze was echt door het dolle heen om maar van hem te vluchten. De ruin gaat gewoon door en heeft ook een plek op z'n been doordat de merrie wel probeert om te slaan naar hem.
Ze staan nu apart van elkaar, maar ik baal er wel van, want ik durf ze echt niet meer bij elkaar te zetten. Verward

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:38

Heel verstandig om de castreren. Hoewel het paard wat dominant kan blijven, zal het extreme gedrag zeker over gaan. Ik herken dit namelijk. Alleen was het bij mij een shet, maar hij viel op tweejarige leeftijd ieder ander paard aan, ook hele grote paarden. Het was net een pittbull. Erop afrennen, omhoogspringen en zich vastbijten in de nek en niet meer loslaten. Hij bungelde letterlijk met zijn pootjes boven de grond. Ongelooflijk, zo'n ettertje. Ik heb toen, net als jij, meteen de beslissing genomen, dat hij dan maar hengstaf moest zijn (heb meteen allebei mijn hengstjes laten castreren voor de zekerheid) Nu is tommy nog steeds wat dominant, maar dat uit zich tegenwoordig alleen nog maar in af en toe boos kijken, vooral met etenstijd. Voor de rest kan hij nu prima overweg met andere paarden en is hij weer sociaal. Ik ben dus heel blij dat ik het heb gedaan. Ik moet wel erbij zeggen dat de verandering heel gelijdelijk aan ging. Het was dus echt niet meteen verdwenen. Maar als je het ziet veranderen, krijg je er vanzelf meer vertrouwen in.
Overigens was hij naar mensen toe gewoon lief. Maar nu kan ik overal met hem komen, ook bij andere paarden.
Sterkte met de operatie.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:41

ok, ik dacht dat een stal in zwolle zuid zo heette

kimCasier

Re: Jaarlinghengst schopt en slaat zijn weidemaatje extreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:46

Mijn voorkeur gaat ook uit naar castratie. Ik heb een jaarling hengst en een merrieveulen van 4 maanden. Vandaag ook een afspraak geregeld met de DA. Die hengst is echt niet te doen. Zelfs mijn man heeft er schrik van gekregen (wat ook niet zijn gewoonte is) Het merrieveulen mag zelfs bijna niet eten van meneer. Als het zijne op is, jaagt hij haar weg en steelt gewoon het hare. Hij doet niks anders dan bijten. Zowel op de merrie als op ons. We hadden hem graag hengst gelaten, maar hij heeft zijn kans gehad.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:00

en is je kwpn jaarling ondertussel al gecastreerd en minder dominant geworden zodat je jaarlingen weer bij elkaar in de wei kunnen??

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 19:14

tamaramt schreef:
en is je kwpn jaarling ondertussel al gecastreerd en minder dominant geworden zodat je jaarlingen weer bij elkaar in de wei kunnen??

De operatie tafel is t/m 11 september bezet! Dus we moeten nog evetjes wachten. De fries bijt nu af en toe wel van zich af dus het gaat wel ietjes beter. Ik heb ook de bedrading verhoogd dat ze in ieder geval niet meer erover kunen vliegen.
Dan je wel voor je interesse. Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:24

ok,
maar castreren doe ze ook heel vaak op locatie dus op je eigen stal of weiland
maar in ieder geval veel succes en laat maar wat weten als hij gecastreerd is en je al verschillen merkt
hopelijk kunnen de jaarlingen dan weer samen op de wei