krijg paard niet te pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

krijg paard niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 10:12

Ik heb sinds kort een ijslander, ik wist dat het een heel sensibel paardje is en dat het de nodige tijd en geduld zou kosten om haar vertrouwen te winnen. Het grootste probleem is dus dat ik haar niet kan pakken in de wei. Ze komt wel meteen aanrennen en eten uit de hand lukt ook nog wel. Ik heb haar zelfs een keer een halster om kunnen doen. Als je haar eenmaal hebt dan laat ze alles wel toe, aanraken vind ze nog wel eng.
Nou moet ze donderdag toch echt bekapt worden, dat zou haar vorige eigenaar nog laten doen, maar dat is tegen de afspraak dus niet gebeurd, en toen ik dat hele eind had gereden om haar op te halen heb ik haar meegenomen ook.
Haar hoeven zijn veel te lang en er zijn hele stukken afgebroken. Ze heeft ook nog een wond in de nek (denk van bijten) die ik ook wel beter zou willen bekijken en behandelen.
Hoe los ik dit op in korte tijd? Ik had al bedacht om een kort touwtje aan haar halster te binden zodat ik meer grip heb, gisteren had ik haar nl. te pakken aan het halster maar toen speerde ze in ene naar achter en dat trok mijn hand dus niet.
Ze komt dus wel voor eten, maar zodra ik mijn hand richting halster beweeg rent ze weg. Haar in een hoek drijven durf ik ook niet aan, ze trapt namelijk heel gemeen naar mijn andere 2 paarden en ik ben bang dat ze dat naar mij ook doet.
Een optie is haar iets kalmerends door het eten geven, maar dat vind ik meteen zo drastisch, en bovendien toch wel gevaarlijk op de wei.
Nou ik hoop dat iemand tips heeft, ik heb geen tijd om de hele dag in de wei te gaan zitten, want ik moet ook nog werken.

montyjansen

Re: krijg paard niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:54

In een kleine ruimte zetten en daar oefenen met pakken en weglopen, weer pakken tot hij het gewoon vind.
Veel aanraken met een stokje, als je hem aanraakt en hij gaat bewegen daar houden tot hij weer stilstaat en dan weg halen, als hij dat accepteert dan met een plastik er aan, overal aanraken en aaien zolang hij stilstaat, als hij gaat bewegen, dan stoppen en opnieuw proberen. Cool

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:08

Heb hier niet veel ervaring mee maar is het niet handiger om haar in een kleiner stuk van de wei te zetten voorlopig, of in een paddock? In een kleinere wei of paddock kun je haar makkelijker benaderen, en kun je haar makkelijker aan je laten wennen. Je zou bijvoorbeeld een stuk van de wei speciaal voor haar af kunnen zetten met prikpaaltjes en draad, zodat ze de andere paarden wel kan zien en aanraken. Dit lost je probleem op korte termijn niet op maar geeft je wel meer kans om hier rustig mee aan de gang te gaan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:12

montyjansen schreef:
In een kleine ruimte zetten en daar oefenen met pakken en weglopen, weer pakken tot hij het gewoon vind.
Veel aanraken met een stokje, als je hem aanraakt en hij gaat bewegen daar houden tot hij weer stilstaat en dan weg halen, als hij dat accepteert dan met een plastik er aan, overal aanraken en aaien zolang hij stilstaat, als hij gaat bewegen, dan stoppen en opnieuw proberen. Cool

met andere woorden: monty roberts manier Knipoog
Zou hem gewoon eerst met de hand aanraken, stok en plasic is naar mijn idee nog lang niet nodig. Met de rest ben ik het wel eens
Veel bij haar zijn en haar jou laten vertrouwen

Tessa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:12

Zoon probleem had ik nou ook met mijn verzorg paard, aangezien jij zecht dat je hem sinds kort hebt, heb ik een tip, ook gekregen van mijn vriendin bij mij heeft hij geholpen.
als je je paard/pony niet uit de wei kan krijgen wacht dan ga er desnoods bij zitten en wacht net zolang totdat hij een meektje naar jou toekomt! blijf dat door oefenen werkt dat niet? vraag het dan aan iemand die je er echt bij kan helpen dar heeft ze mij verteld Lachen hoop dat je er iets mee kan? zoniet succes verder!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:01

Mijn paardje was voor heen ook niet te pakken. Eerst ging ik naar de toe en bracht dr wat lekkers, dan wou ik dr pakken en dan rende ze 9 van de 10 keer gewoon ( en jaah zij trapte heel gemeen ook naar mij ) Wat ik toen ben gaan doen is dr opjagen door de wei heen ff een paar minuten. Dan stop je en probeer je dr weer opnieuw te pakken ( Sandy kwam al naar mij toe ). Kreeg je dr weer niet te pakken weer opjagen. Mijn paard had het heel erg snel door.
Laatst bijgewerkt door Mii_Jessica op 18-08-08 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:04

in een kleinere wei zetten'; lokken met appels; brood of iets dergelijks in een plastic zak
zodra ze bij je komt eten haar langzaam aaien en tegen haar praten en tijdens dat ze eet een halstertouw voorzichtig zonder dat ze iets doorheeft aan het halster klikken
en dan weer heel goed belonen en meer eten blijven geven
probeer haar dan mee te laten lopen aan het touw gevolgd door eten en beloningen
tip: trek stevige handschoenen aan voor het geval ze zich weer wil lostrekken
enne absoluut geen touwtje aan het halster doen ; ze kan dan ergens achter blijven hangen en dan zijn de gevolgen niet te overzien

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:38

Ze komt dus wel voor eten, en ze eet ook uit mijn hand, maar zodra ik dan richting halster ga dan rent ze weg. Ze weet donders goed dat ik haar wil pakken, en weet dat dus precies te ontwijken. In een kleinere wei zal ook niet helpen, want dan zou die wei zo klein moeten zijn dat ze zich niet om kan draaien, dat is dus geen optie. ik ben bang dat als ik haar in het nauw drijf ze me dan gaat trappen. Overigens heeft ze eerst op een kleiner stukje gestaan en toen kreeg ik haar ook niet te pakken.
Voor die Monty Roberts methode moet ik haar eerst pakken, om haar in de paddock te zetten, dat is nou juist het probleem.
Langzaam aaien gaat dus ook niet, want dat vind ze eng en dan rent ze ook weg.
Als ik haar te pakken krijg (met handschoenen aan) dan denk ik dat ik haar maar even op stal zet tot de hoefsmid is geweest.
Dat touwtje is niet zo gevaarlijk hoor, als het maar niet te lang is, met een halster kan ze ook ergens achter blijven haken, dat is dus net zo gevaarlijk. Bij mijn vorige paard hielp dat touwtje erg goed, die kreeg ik ook niet te pakken toen ik haar net had. Er zijn in onze wei niet echt dingen waar ze achter kunnen blijven haken gelukkig.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:57

Oke, mijn zusje en ik hebben sinds 2,5 ieder een eigen paardje die dit trucje ook wel hebben geprobeerd. Dit hielp bij ons allebei:
Ik ben gewoon het land in gegaan, halstertouw over je schouder achter je nek langs. (zo lijkt het niet op een touw voor ze, schijnt)
Eerst andere paarden aandacht geven, als hij alleen staat, gewoon je aandacht op heel iets anders vestigen.
Ik gaf haar gewoon totaal geen aandacht, ging zitten in het land. Uiteindelijk wordt de verleiding voor elk paard te groot. Ik had altijd wel een snoepje voor haar mee.
Dit maakte het contact met mij positief. Ook zorgde ik ervoor dat ik haar elke dag haalde voor iets anders, de ene dag longeren, dan rijden, dan buiten, dan balkjes lopen, alleen poetsen..(dit houdt het interessant) of zelfs liet staan...als ze maar naar me toe kwam. Tegenwoordig komt ze meteen naar me toe als ik in de buurt van het land kom. Als ik haar laat staan, loopt ze toch achter me aan. Ze krijgt wel nog steeds een snoepje als ze komt. Ik hoop dat het gauw beter gaat!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:31

[quote="C_arola
Zou hem gewoon eerst met de hand aanraken, stok en plasic is naar mijn idee nog lang niet nodig. Met de rest ben ik het wel eens
Veel bij haar zijn en haar jou laten vertrouwen[/quote]
Ze worden er wel erg rustig van, heb ook een cursis gevolgd met wilde paarden bij Annemarie v/d Toorn is erg rust gevend. Ach gut Ook geleerd om op 2 meter afstand een halster om doen, kan erg handig zijn. Cool

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 10:05

Ik was ook wel van plan het op die manier te doen, heb er ook een cursus voor gevolgd. Maar in de wei kan dat niet, het is veel te nat om haar daar los te werken, ben bang dat ze dam uitglijd. Als ik haar te pakken krijg zet ik haat wel even op stal, maar nu loopt ze echt steeds weg zodra ik in de buurt kom.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:12

montyjansen schreef:
[quote="C_arola
Veel bij haar zijn en haar jou laten vertrouwen

Ze worden er wel erg rustig van, heb ook een cursis gevolgd met wilde paarden bij Annemarie v/d Toorn is erg rust gevend. Ach gut Ook geleerd om op 2 meter afstand een halster om doen, kan erg handig zijn. Cool[/quote]

Klopt, daar ben ik het mee eens!
Alleen vind ik het in het begin nog niet nodig. Zou er pas over een week ofzo mee beginnen. Tot die tijd alleen met de hand aanraken totdat die het vertrouwt en nieuwe info kan opnemen.
Ik heb de cursus niet gevolgt, maar wel gezien bij horse-event (dit jaar weer)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:41

[quote="Tinka"]Ze komt dus wel voor eten, en ze eet ook uit mijn hand, maar In een kleinere wei zal ook niet helpen, want dan zou die wei zo klein moeten zijn dat ze zich niet om kan draaien, dat is dus geen optie. ik ben bang dat als ik haar in het nauw drijf ze me dan gaat trappen. Overigens heeft ze eerst op een kleiner stukje gestaan en toen kreeg ik haar ook niet te pakken.
Voor die Monty Roberts methode moet ik haar eerst pakken, om haar in de paddock te zetten, dat is nou juist het probleem.
Langzaam aaien gaat dus ook niet, want dat vind ze eng en dan rent ze ook weg.
Als ik haar te pakken krijg (met handschoenen aan) dan denk ik dat ik haar maar even op stal zet tot de hoefsmid is geweest.
quote]
Als ze dan toch op stal staat kan je gelijk oefenen, je zegt, zodra ik dan richting halster ga dan rent ze weg. Ze weet donders goed dat ik haar wil pakken, en weet dat dus precies te ontwijken. Dit geeft naar mijn gevoel al een soort van spanning.
Ik denk dat een hoefsmid niet op zo een paard zit te wachten, ik denk dat zo iemand paarden bekappen wil en geen paard handmak en omgangs normen moet bij brengen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:50

Kun je haar niet gewoon de stal in jagen? Wij hebben op stal een monster van een pony (ok alleen als ze hengstig is) gillen en slaan met zowel voor als achterbenen..daar kom ik niet bij in de buurt! Haar jagen we gewoon de stal in..geen idee of dat bij jou ook mogelijk is?

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:09

Je moet hier echt tijd voor maken. Je zegt wel, dat je er geen tijd voor hebt. Maar de manier met het beste resultaat kost toch echt tijd.
Er zal vast een reden voor zijn waardoor ze zich niet laat vangen (verleden?)
Ik zou der een een tijdje met rust laten. Af en toe het land in gaan, achter haar aan gaan lopen, dan komt ze vanzelf een keertje naar je toe. Als ze ook maar 1 teken geeft dat ze aandacht voor je heeft, zet je een stap naar achter. Als ze dan eenmaal bij je is, geef je der een beloning of kriebel op haar schoft. En laat je haar met rust. Dit gewoon opbouwen, niet te veel van der verwachten. Denk dat je daarmee verder komt dan haar 'dwingen' bij je te zijn.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:35

Marlous schreef:
Je moet hier echt tijd voor maken. Je zegt wel, dat je er geen tijd voor hebt. Maar de manier met het beste resultaat kost toch echt tijd.
Er zal vast een reden voor zijn waardoor ze zich niet laat vangen (verleden?)
Ik zou der een een tijdje met rust laten. Af en toe het land in gaan, achter haar aan gaan lopen, dan komt ze vanzelf een keertje naar je toe. Als ze ook maar 1 teken geeft dat ze aandacht voor je heeft, zet je een stap naar achter. Als ze dan eenmaal bij je is, geef je der een beloning of kriebel op haar schoft. En laat je haar met rust. Dit gewoon opbouwen, niet te veel van der verwachten. Denk dat je daarmee verder komt dan haar 'dwingen' bij je te zijn.

Mee eens maar de pony moet dringend naar de hoefsmid..en dan zou ik geen maanden gaan wachten! Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze het zo aanpakt als jij beschrijft..maar die hoefsmid zou ik er eerst bij willen hebben!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:41

Ik heb de hoefsmid maar weer afgebeld, maak wel een nieuwe afspraak als ik haar op stal heb. De stal injagen kan niet want de wei is niet bij de stal.
Op zich heb ik alle tijd, maak me alleen erge zorgen over haar hoeven. Ze loopt niet kreupel gelukkig, maar ze zien er echt niet uit. Echt grote stukken eraf.
Ze is op zich wel alles gewend, hoefsmid, borstelen, rijden. Ze is alleen nooit goed door gereden. Haar vorige eigenaresse had niet veel tijd voor haar en ze heeft een jaar bijna alleen op de wei gestaan. Zij kent het paard al vanaf de geboorte en heeft haar vanaf 1 jarige leeftijd.
Ik heb haar nu bijna een maand, en er zit dus nog geen vooruitgang in. In die tijd hebben we haar 4 keer te pakken gekregen.
Als ik haar wel te pakken krijgen dan zet ik haar wel even tijdelijk aan huis, kan ze een beetje wennen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:41

Kan je hen niet los de trailer op laten lopen, afzetten met hekken en er vooral rustig in laten lopen, niet jagen desnoods er een pony in zetten.

M_LiSszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:13

heb dit ook met mijn pony gehad, ze speelde dan gewoon een spelletje met me, dan moest ik om 8 uur op wedstrijd zijn en moest ik om 6 uur bij de wei zijn om mevrouw te vangen.
maar ik ben gewoon een hele dag zonder andere paarden er bij bij haar in de wei gaan zitten, ik ging gewoon een beetje rondjes lopen en afentoe met mijn voet in het gras schoppen, en rondjes om haar heen lopen zonder haar aan te kijken en dan vervolgens weer weglopen. pas toen ik wat ging eten hield ze me in de gaten 3 uur later kwam ze naar me toe, toen heb ik haar niet gepakt maar ben ik weg gelopen en ergens anders gaan zitten en zo heb ik dat 8 keer gedaan. daarna veel beloond en een beetje geknuffeld en ben ik gegaan sinds dien heb ik er geen last meer van gehad..

je moet er gewoon een hele dag tijd voor hebben en je pony geen aandacht geven. tot dat hij naar jou toekomt.
sucses