Normaal merrie-gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

Normaal merrie-gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 19:45

Mijn 3,5-jarige merrie vertoont soms een beetje gek gedrag. Vaak als ze hengstig is. Als ik dan soms bij haar neus kom, gaat ze van die hinnek geluidjes maken.
Vanmiddag in het land ging ze ook met haar voorbeen slaan en steigeren, en net weer toen we aan het steppen waren en een (ook hengstig) stalgenootje tegen kwamen.

Ziet ze mij als soortgenoot? Want dat is natuurlijk helemaaaal niet de bedoeling. Het kan best gevaarlijk zijn, moet er niet aan denken dat ze een keer op mij terrecht komt..

En weet iemand hoe het komt, dat merries hengstig gedrag tegen elkaar vertonen? Dus dat ze elkaar de kont toekeren en gaan knipogen, zien ze dan niet het verschil tussen hengst en merrie Verward

Alle tips zijn welkom Haha!

Aukelizzy

Re: Normaal merrie-gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:18

Als ze met haar voorbeen naar je gaat klauwen zijn de verhoudingen tussen jullie een beetje zoek.
Je mag dat echt niet accepteren hoor. Ik heb zelf ook een merrie maar de benen blijven aan de grond als ik er bij ben(geldt voor mijn ruin ook hoor) anders krijg je levensgevaarlijke taferelen.
Je merrie is nu 3,5 is ze je niet aan het uitproberen?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:28

Ik ga ook akkoord met aukelizzy, het is niet normaal, hoe drachtig je merrie ook is dat ze naar je gaat klauwen! Daar moet je echt wel actie tegen ondernemen.
misschien is ze je aan het testen, mss is ze gewoon heel gevoelig en gehumeurd als ze hengstig staat.. maar daar gaat het echt niet om! Het gaat erom dat waarom ze het ook doet, dat ze er mee op moet houden! vrouwen zijn ook wel een keer slechtgezind als ze hun regels hebben Haha! , maar als ze daardoor té brutaal worden, pikt men dat ook niet Bloos

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:55

Mijn merrie had toen ze nog jonger was erg veel last van de hengstigheid. Kon het al bijna een week van te voren aangeven dat het weer in aantocht was. Ze was dan ook erg humeurig, met rijden erg lastig. In de omgang soms zelfs op het zure af.
Nu ze eenmaal wat ouder is, is ze veel rustiger geworden met de hengstigheid. Nu merk ik het pas als ze het is.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:15

Bedankt voor jullie reacties. Dat de verhouding een beetje zoek is, kan heel goed. Heb niet echt het idee dat ze echt naar mij uithaalt, meer gewoon haar been naar voor slaat uit speelsigheid. Tuurlijk, dat mag ook niet! En ik accepteer het ook echt niet hoor, spreek haar heus wel toe, maar hoe ik het verder moet aanpakken weet ik niet zo goed.
Ik ga me maar wel wat meer weer bezighouden met het grondwerk. Ik stap wel veel met haar, en longeer af en toe. Maar moet me misschien wat meer bezighouden met de echte 'spelletjes'
En ik moet misschien ook wat meer 'boven haar staan'. Kan heel goed dat ze me uitprobeerd, dat ze een beetje aan het puberen is Knipoog
Nog meer tips?