De maat van mijn paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RivaSanchez

De maat van mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 18:00

hee iedereen
Ik zit al lang met een grote vraag.
Ik mag van mijn moeder een paard of pony.
maar ik weet eigenlijk niet hoe groot of hoe klein hij/zij moet zijn
1. moet ik een paard of pony?
2. Hoe groot?
3. Evt. welk ras?

Ik ben 1.63 lang en ik weeg 53 kg.
Hopelijk kunnen jullie me helpen,
groetjes Riva
P.S ik spring en rij dressuur

Vitalis_

Re: De maat van mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:05

hoi,
Ik denk dat je zelf moet bepalen of je een paard of een pony wilt.
Je kan makkelijk op een pony volgensmij, ik ben 1.75 en heb een
pony van 1.56 Ik wilde zelf graag een pony omdat ik me daar fijner
op voel dan op een groot paard.

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:44

Je kan op allebei! Alleen zal een reus van 1.80 misschien wat minder staan dan een paardje van 1.60 ofzo Clown
Ik denk dat je het best kan kijken naar pony's/paarden tussen 1.50 en 1.70?
Alleen is wel de vraag, groei je nog?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:38

Het is ook handig om te weten hoe oud je bent. Als je nog veel groeit dan zou ik voor een paard gaan, dan kun je daar lang op rijden.

RivaSanchez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:29

Ik ben 15 jaar, word volgend jaar op 4 juni 16. Ik denk dat ik groei tot ong. 1.68/1.70.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:44

Vanaf je 18e mag je alleen wedstrijden rijden bij de paarden, dus daar zou ik als ik jouw was rekening mee houden. Ookal wil je misschien nu nog geen wedstrijden rijden, het kan veranderen. Zoek een paard waar je zo min mogelijk beperkingen heb en dus lekker alround mee kan rijden.
Als je nu 1.63 bent, verwacht ik niet dat je 1.70 gaat worden hoor.
Een paardje vanaf 1.60 tot 1.66 zou mooi zijn.
Het ras is afhankelijk van wat je wil doen, maar ook waar je voorkeur ligt.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:27

ik zou als ik jou was denken aan een grote welsh cob, ik rijd er op een van 1.45 en ik ben ietsje groter als jou. Je kan er alles mee, ze zijn sterk, en je kunt er als volwassene ook nog op rijden! Ze heben een heel lief karakter, en je leert er veel van!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:31

Ik denk dat je vooral ook goed moet nadenken over je doelen. Stel jij wilt graag wedstrijden rijden in de toekomst, dan zou ik voor een paard gaan, dan kun je erop doorstarten makkelijker..wil je echt springgericht of dressuurgericht? of gewoon van beide wat en vooral recreatie, of andere tak van de sport? Als je daaruit bent denk ik dat de keuze ook al makkelijker is qua 'ras' en dan ook de hoogte...
Ik heb een draver, omdat hij toevallig op ons pad kwam. Voor ons is hij perfect, we hadden hem vooral om veel plezier te maken, buiten te rijden en lesjes te volgen om dat plezier te behouden. Nu ben ik ergens in die 15 jaar dat we hem hebben een schijterd geworden en is hij erg sterk en kan vreselijk gek doen, maar een goudeerlijk paard..
Nu heb ik sinds een jaar mn jeugddroom uit kunnen laten komen, ijslanders. Klein, maar fijn Lachen
Dus maak eerst een wensenlijstje,(ook met dingen die je echt niet wilt) dan kun je al een hoop wegstrepen Knipoog

RivaSanchez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 10:36

Amy77 schreef:
Ik denk dat je vooral ook goed moet nadenken over je doelen. Stel jij wilt graag wedstrijden rijden in de toekomst, dan zou ik voor een paard gaan, dan kun je erop doorstarten makkelijker..wil je echt springgericht of dressuurgericht? of gewoon van beide wat en vooral recreatie, of andere tak van de sport? Als je daaruit bent denk ik dat de keuze ook al makkelijker is qua 'ras' en dan ook de hoogte...
Ik heb een draver, omdat hij toevallig op ons pad kwam. Voor ons is hij perfect, we hadden hem vooral om veel plezier te maken, buiten te rijden en lesjes te volgen om dat plezier te behouden. Nu ben ik ergens in die 15 jaar dat we hem hebben een schijterd geworden en is hij erg sterk en kan vreselijk gek doen, maar een goudeerlijk paard..
Nu heb ik sinds een jaar mn jeugddroom uit kunnen laten komen, ijslanders. Klein, maar fijn Lachen
Dus maak eerst een wensenlijstje,(ook met dingen die je echt niet wilt) dan kun je al een hoop wegstrepen Knipoog

Ik wil meer springgericht en recreatief. Ik heb geen idee of ik wel zo goed kan zijn voor echte wedstrijden, aangezien ik pas 1 jaar rijd. Een makkelijk paard of pony zou het beste zijn, denk ik. Ik wil echt geen "wild" paard. Dus zeker geen volbloed ofzo ( niet dat ik dat kan betalen Knipoog ). Gewoon een rustig ras. Friezen vind ik geweldig, maar dat zijn niet echte springpaarden Tong uitsteken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:44

Ik denk in jouw geval dat een wat oudere, evaren, makke springpony of idd recreatiepony maar die wel goed kan springen en ervan houd bv heel leuk kan zijn. ik zeg vooral ervaren en wat ouder, omdat die al veel meegedraaid heeft en over de pubertijd heen, waardoor je de gekste fratsen al achter de rug hebt en erg enorm veel van kunt leren Knipoog
Een pony van een jaar of 10 zou ideaal zijn denk ik, e pony.

Mag ik je wel een brutale tip geven? Je rijd pas 1 jaar, dat is nog erg kort en het kan zomaar zijn dat je wensen nog veranderen en je leert immers nog zoveel. Over een jaar meer rijd je a zoveel beter en dan stel je mss andere eisen aan het houden van een paard. Weet je mss ook meer wat je wilt etcetc. Stiekem zou ik het aanschaffen van een eigen paard nog even uitstellen en je eerst eens lekker orienteren, en vooral op veel verschillende paarden les nemen. Kijk eens of je een verzorgpaard/bijrijdpaard kunt vinden, als je vaker dab 1 maal per week manegelessen volgt leer je al gauw meer en sneller ook...mss mag je wel lessen volgen zelfs met het bijrijdpaard?

Veel voorplezier en lees je goed in en luister goed naar andersman ervaringen en verhalen Knipoog

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:00

Tja ik denk dat een haflinger of fjord ofzo wel bij je past.(pony)
die heb je zo´n beetje rond de 1.45 tot 1.55 en ook nog wel sommige wat groter of wat kleiner.
succes ermee!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:09

je bent 15 en het is je eerste? en al rond de 1.63... Ik v.a een paard gaan rekenen qua hoogte. Als je echt alleen maar recreatief wil doen kan je ook aan een e-pony denken. Dat staat wel het mooist want je bent wel redelijk groot al en het zou toch zonde zijn dat je er alsnog te groot voor word(wat bij een D-pony makkelijk mogelijk is, ik ben zelf 1.65 en vind mezelf niet mooi op een D) Dan moet je kijken wat voor een je wilt. Dat ligt tochwel aan je karakter. NRPS en KWPN is een goed sport paard ook voor de recreatie natuurlijk. Friezen en andere barokke paarden kan je echt mooi mee showen ook in de dressuur sport goed te gebruiken en vrijwel altijd lief(jaja, ik heb er zelf een:P, dat had je vast wel door) De paarden met arabiesch zijn vaak wat pittiger. Dus dat hangt echt af van hoe sterk jijzelf in je schoenen staat.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:11

[PP] -> [TAO]

RivaSanchez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:48

Mmm..
jeetje wat veel adviezen!
Nou, ik heb net mijn tante gesproken. Zij heeft er ook veel verstand van en heeft me 2 paarden aangewezen;, namelijk de Rocky Mountain Pony en het ras Mangalarga Marchador.
De Rocky mountain is gewend om snachts buiten te staan en is wel hard. kan dus tegen sterke wind, en "het weer " , zal ik maar zeggen. Is 6 jaar.
Mangalarga is 10 jaar. Mijn tante zei dat je eerst het vertrouwen moet krijgen van het paard,
en als ie je eenmaal vertrouwt, het paard je voor je gaat uitsloven ( dat was even een gekke zin Tong uitsteken )
En dan kan ie ook meedoen met shows enzo

Vele mensen zeggen dat als een paard "pittig" is, hij bokt of steigert of niet luistert
Of wat verstaan jullie onder pittig?

Ik weet even niet wie het zei, dat ik even moest wachten met een pony of paard.
Misschien heb je wel gelijk. Ik zal kijken wat ik zal doen.
Misschien dat mijn tante nog een idee heeft, wat paarden betreft.

Ik weet gewoon niet hoe "goed" ik moet kunnen zijn om een paard of pony aan te kunnen ofzo.
Of ik zo'n mangalarga paard zou kunnen berijden. En hoe ik hem moet behandelen en berijden.
Vinden jullie 1 jaar te weinig gereden om op 1 van die 2 rassen te kunnen rijden?
Ik heb gewoon geen flauw idee wat ik (aan)kan.

Maar,
ik wil iedereen bedanken voor de berichten die geplaatst zijn.
Ik kan er zeker iets mee.
Nogmaals bedankt,
Groetjes Riva.

P.S niet echt boeiend, maar als je op een pony kan blijven zitten, 5 min lang, omdat hij constant aan het bokken en steigeren is, ben je dan "ervaren" ? Of hoe goed moet je zijn om alle paarden aan te kunnen?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:57

dan ben je nietper definitie ervaren. Dan heb je gewoon een goed evenwicht Knipoog Als je niet snel bang bent en gewoon echt wil leren dan is het niet verkeerd om een paard te krijgen, hoe lang je ook rijd. Ik ken mensen die beginnen net en krijgen al een eigen paard.

Ik denk dat je ervaren bent dat je je dan aan verschillende situaties kunt aanpassen. als een paard bang is, wat doe je dan? Schrikt? Racet? gewoon niet wil lopen, of juist alleen maar? wanneer loopt je paard goed? Wanneer zit je zelf geod? Welke oefeningen zijn goed voor mijn paard omdat hij zo en zo loopt, welke juist niet om dat hij dit en dat met zijn rug heeft.
Maar, naar mate je met je eigen paard verder gaat dan leer je dan allemaal wel en word je ervaren genoeg. Je Leert hem of haar beter rijden en je weet wat bij hem of haar het beste is. Ik denk daarom dus niet at je ervaren moet zijn om een paard te hebben, Je word van zelf ervarener met je eigen paard.

Je krijgt dan ook les neem ik aan met je paard? Dan komt het vast wel goed.

En de pittige paarden zijn in mijn defenitie gewoon niet voor de eerste de beste ruiter berij baar, daar moet je echt mee werken. Een manege paard zal dus niet snel pittig zijn want wat moet een manege nou met een paard waar je een ruiter eerst een tijdje op moet laten rijden voordat ze een beetje een couple vormen? Ook vind ik een paard wel een beetje pittig als hij gewoon veel dingen niet accepteert en dan gewoon met je weg loopt, wat wel vaak op een manege te zien is Knipoog

Die rassen die je op tante op noemnde zjin zo ge noemde gangen paarden, die kunnen dus meer gangen dan de 3 basis gangen. Ze zijn van aard iid echt heel braaf. Het zijn zeker mooie paarden om te zien al weet ik niet zeker of een Mangalarga Marchador ook goed is voor de dressuur en spring sport. Ik weet natuurlijk niet of je dat ook wil doen Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 24-08-08 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:07

Haihai,
Wauw, dat zijn beide leuke rassen hoor Lachen alleen als jij van springen houd en eventueel wedstrijdjes wilt rijden zou het best kunnen met zo'n paard, maar of je echt hogerop kunt daar heb ik te weinig verstand van metd ie rassen.

Onder pittig versta ik dat je continue keihard moet werken om je paard onder controle te laten lopen, of flink temperament heeft, hetzij erg voorwaarts, hetzij gek kan doen op de meest vreemde momenten, hetzij nerveus, een erg sterk paard eigenlijk, wat zich op verschillende manieren kan uiten.

Er bestaat geen maatstaaf van hoelang je les hebt gehad om een eigen paard te kunnen verzorgen. De één weet veel meer na 1 jaar, dan de ander na 5 jaar. Ik zeg altijd, ervaring met het houden van paarden doe je pas op met verzorgpaarden, want daar komt de verantwoordelijkheid pas bij kijken, de tijd die je eraan kwijt bent op die dag (en dus meestal op alle dagen), het signaleren wanneer het paard zich niet lekker voelt, ziek is of kreupel is etc..
Dan moet je nog bekijken bv wat het aanbod aan stallen is in jouw haalbare omgeving per fiets en straks mss per brommer? Stel je vind alleen maar pensionstallen waar de paarden bijna hele dagen binnen staan, daar wordt geen 1 paard echt heel vrolijk van, maar een winterharde pony wordt daar al helemaal niet gelukkig van. Rocky Mountains worden veelal zomers en swinters buiten gehouden (althans degene waarvan ik een verhaal van heb gelezen) net als ijslanders bv. Als je die dan uit zo'n omgeving weghaalt en op een stal zet, gok ik dat je jezelf en het dier tekort doet.
Dit even puur ter voorbeeld he, niet om een discussie over op stal houden de ja of nee te starten Knipoog

Weet je wat ik ook denk? Als je nu geen voorkeur voor ras hebt nog, ik me ook geen ras zou laten aanpraten. Je zou je wel eens in diverse rassen kunnen verdiepen om te kijken welke je aanspreekt en het meeste aansluit bij jouw wensen bv..onthoud goed, jij hebt een aantal wensen en wijk daar niet vanaf (mist deze wel haalbaar zijn, het perfecte paard bestaat haast niet) omdat je het zo graag wilt...Ik denk als je bv advertentie sbekijkt op marktplaats, je er een aantal selecteerd die je écht heel erg leuk vind en bij die zou gaan kijken, proefrijden je gauw genoeg ontdekt wat nou echt je wensen zijn.

Toch ben ik van mening, ik ben blij dat ik geen eigen paard had na 1 jaar rijervaring. Dit omdat ik het toen nog niet had aangekund om elke dag die zware verantwoordelijkheid op me te nemen elke dag..

Vraag je instructeur/trice anders eens op je manege, leg je verhaal uit en vraag diegene wat bij jou zou passen? Die kent je rijstijl immers en weet hoe ver je bent wat rijden betreft. Praktijk doe je op bij een eigen paard/verzorgpaard Knipoog

RivaSanchez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:22

Amy77 schreef:
Haihai,
Wauw, dat zijn beide leuke rassen hoor Lachen alleen als jij van springen houd en eventueel wedstrijdjes wilt rijden zou het best kunnen met zo'n paard, maar of je echt hogerop kunt daar heb ik te weinig verstand van metd ie rassen.

Onder pittig versta ik dat je continue keihard moet werken om je paard onder controle te laten lopen, of flink temperament heeft, hetzij erg voorwaarts, hetzij gek kan doen op de meest vreemde momenten, hetzij nerveus, een erg sterk paard eigenlijk, wat zich op verschillende manieren kan uiten.

Er bestaat geen maatstaaf van hoelang je les hebt gehad om een eigen paard te kunnen verzorgen. De één weet veel meer na 1 jaar, dan de ander na 5 jaar. Ik zeg altijd, ervaring met het houden van paarden doe je pas op met verzorgpaarden, want daar komt de verantwoordelijkheid pas bij kijken, de tijd die je eraan kwijt bent op die dag (en dus meestal op alle dagen), het signaleren wanneer het paard zich niet lekker voelt, ziek is of kreupel is etc..
Dan moet je nog bekijken bv wat het aanbod aan stallen is in jouw haalbare omgeving per fiets en straks mss per brommer? Stel je vind alleen maar pensionstallen waar de paarden bijna hele dagen binnen staan, daar wordt geen 1 paard echt heel vrolijk van, maar een winterharde pony wordt daar al helemaal niet gelukkig van. Rocky Mountains worden veelal zomers en swinters buiten gehouden (althans degene waarvan ik een verhaal van heb gelezen) net als ijslanders bv. Als je die dan uit zo'n omgeving weghaalt en op een stal zet, gok ik dat je jezelf en het dier tekort doet.
Dit even puur ter voorbeeld he, niet om een discussie over op stal houden de ja of nee te starten Knipoog

Weet je wat ik ook denk? Als je nu geen voorkeur voor ras hebt nog, ik me ook geen ras zou laten aanpraten. Je zou je wel eens in diverse rassen kunnen verdiepen om te kijken welke je aanspreekt en het meeste aansluit bij jouw wensen bv..onthoud goed, jij hebt een aantal wensen en wijk daar niet vanaf (mist deze wel haalbaar zijn, het perfecte paard bestaat haast niet) omdat je het zo graag wilt...Ik denk als je bv advertentie sbekijkt op marktplaats, je er een aantal selecteerd die je écht heel erg leuk vind en bij die zou gaan kijken, proefrijden je gauw genoeg ontdekt wat nou echt je wensen zijn.

Toch ben ik van mening, ik ben blij dat ik geen eigen paard had na 1 jaar rijervaring. Dit omdat ik het toen nog niet had aangekund om elke dag die zware verantwoordelijkheid op me te nemen elke dag..

Vraag je instructeur/trice anders eens op je manege, leg je verhaal uit en vraag diegene wat bij jou zou passen? Die kent je rijstijl immers en weet hoe ver je bent wat rijden betreft. Praktijk doe je op bij een eigen paard/verzorgpaard Knipoog

Nou, ik heb inderdaad al ooit een verzorgpony gehad. Maar dat was een shetlander, die ik elke dag kon poetsen. Dat heb ik ook zo gedaan.
Maar met zo'n Rocky Mountain Pony .. heb ik geen stal nodig & moet ik hem eigelijk gewoon elke dag berijden.
Ook vraag ik me af wat de dingen zijn die ik zeker elke dag voor een pony moet doen. Ik weet het , ik ben erg onervaren ermee, maar ik heb het er zeker voor over!
Wedstrijden, ik weet niet of het zover komt.
En trouwens ( Bloos ) ik rijd niet meer op de manege.
Ik heb 2 jaar lang niet meer gereden, maar ben pas weer begonnen met een prive lesje van 30 min. Ik werd meteen verliefd op het paardrijden en op de paarden zelf.
Dus het is iets anders gegaan.
Daarom ga ik eerst nog een aantal buitenritten rijden, om te kijken of ik het zeker nog leuk vind om te doen, ik weet gewoon van wel!

Waarom ik ben gestopt , die 2 jaar geleden?~
Omdat ik een pony had, die altijd zo lief tegen me deed, soms steigerde, wat ik ook niet erg vond, maar op een gegeven moment gewoon gemeen was. MIsschien iets te pittig.
Hij kwam met zijn oren in de nek naar me toe gerend. En geloof me, ik heb hem met liefde bereden en verzorgd!
Hij steigerde elke keer toen ik erop zat , en bokken
Toen slingerde hij me eraf, en was mijn been gebroken.
Dat was de druppel dat mijn moeder hem wou verkopen. Ik wou die volgende 2 jaar niet meer paardrijden, ik was er bang van.

Ik heb de laatste tijd veel gelezen. Over de verzorging, gezondheid, het paardrijden zelf, rassen en gezondheid. Ik kijk nu ook anders ertegenaan. Beter, zogezegd. Ik heb er meer vertrouwen in dan eerst. Nadat Robin ( mijn pony ) me eraf geslingerd had, dacht ik dat dat met elk paard kan gebeuren. Natuurlijk, steigeren kan gebeuren, net zoals bokken. Maar deze pony ging echt te keer.

Zo is mijn verhaal gegaan.
Het is inderdaad wel snel, om meteen met paarden te beginnen. Maar ik vind ze zo geweldig!

Sorry dat ik dit hele verhaal nu pas zeg.
Bedankt voor het lezen,
Riva.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:15

Nou meid, ik denk dat je moeder er verstandig aan gedaan heeft hem te verkopen hoor. Dat gebeurd gewoon, dat er geen klik is samen of mss was er wel wat met dat beestje. Kan me voorstellen dat je toen bang bent geworden..

De mangalarga marchador is volgens mij een gangenpaard als ik mij niet vergis. Ik heb ook een gangenpaard en geen ervaring met de diverse gangen (behalve op kant en klare gangenpaarden voor de buitenritten, maar das wat anders dan het rijden ervan), heb nog een hele hoop te leren, want als je de gangen niet goed rijd verpest je je paard op den duur..dus een 4 ganger of 5 ganger is moeilijker dan een 3 ganger.

Het is heel goed van je dat je je overal inleest. Hoe verzorgde je je pony vroeger? Je bent nu ouder en denkt waarschijnlijk nu anders over het houden van een paard dan vroeger, doordachter en dat een paard meer nodig heeft dan alleen rijden/beweging Lachen
Zou zeggen, win idd overal informatie, want je bent goed op weg Lachen

Geen idee waar je woont, maar anders kom je gezellig eens met mij mee naar mn paarden Lachen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:50

Omdat je er een tijdje uit bent geweest zou ik eerst een tijdje iedere week een les op een manege gaan rijden. Probeer een paar verschillende paarden en pony's uit en kom weer een beetje in het rijden in. Ga dan op je gemak op zoek naar een paard of pony waar je een klik mee hebt.

Ik zou mezelf niet vastpinnen op een vast iets (paard of juistpony), maar zoek in de range van 1,50 tot 1,65 (of iets groter of kleiner) en kijk wat je tegenkomt en of het klikt. Die klik is belangrijker dan de grootte.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:51

Als je nog niet helemaal weet wat je wilt kun je in de tussentijd ook proberen of je ergens een leuk paardje kunt leasen, in de tussentijd kun je veel ervaring opdoen en kom je er ook achter wat je wel en niet wilt Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:59

Ik zou als ik jou was niet nu al op een bepaald ras gaan zoeken... op elk ras zijn er positieve en negatieve uitzonderingen. Wel zou ik gaan voor iig een paard dat heel allround is en een superbraaf karakter heeft. Het ras doet er verder dan niet zoveel toe