Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Amy77 schreef:Ik denk dat je vooral ook goed moet nadenken over je doelen. Stel jij wilt graag wedstrijden rijden in de toekomst, dan zou ik voor een paard gaan, dan kun je erop doorstarten makkelijker..wil je echt springgericht of dressuurgericht? of gewoon van beide wat en vooral recreatie, of andere tak van de sport? Als je daaruit bent denk ik dat de keuze ook al makkelijker is qua 'ras' en dan ook de hoogte...
Ik heb een draver, omdat hij toevallig op ons pad kwam. Voor ons is hij perfect, we hadden hem vooral om veel plezier te maken, buiten te rijden en lesjes te volgen om dat plezier te behouden. Nu ben ik ergens in die 15 jaar dat we hem hebben een schijterd geworden en is hij erg sterk en kan vreselijk gek doen, maar een goudeerlijk paard..
Nu heb ik sinds een jaar mn jeugddroom uit kunnen laten komen, ijslanders. Klein, maar fijn![]()
Dus maak eerst een wensenlijstje,(ook met dingen die je echt niet wilt) dan kun je al een hoop wegstrepen
). Gewoon een rustig ras. Friezen vind ik geweldig, maar dat zijn niet echte springpaarden
. 
)
Als je niet snel bang bent en gewoon echt wil leren dan is het niet verkeerd om een paard te krijgen, hoe lang je ook rijd. Ik ken mensen die beginnen net en krijgen al een eigen paard. 
alleen als jij van springen houd en eventueel wedstrijdjes wilt rijden zou het best kunnen met zo'n paard, maar of je echt hogerop kunt daar heb ik te weinig verstand van metd ie rassen.
Amy77 schreef:Haihai,
Wauw, dat zijn beide leuke rassen hooralleen als jij van springen houd en eventueel wedstrijdjes wilt rijden zou het best kunnen met zo'n paard, maar of je echt hogerop kunt daar heb ik te weinig verstand van metd ie rassen.
Onder pittig versta ik dat je continue keihard moet werken om je paard onder controle te laten lopen, of flink temperament heeft, hetzij erg voorwaarts, hetzij gek kan doen op de meest vreemde momenten, hetzij nerveus, een erg sterk paard eigenlijk, wat zich op verschillende manieren kan uiten.
Er bestaat geen maatstaaf van hoelang je les hebt gehad om een eigen paard te kunnen verzorgen. De één weet veel meer na 1 jaar, dan de ander na 5 jaar. Ik zeg altijd, ervaring met het houden van paarden doe je pas op met verzorgpaarden, want daar komt de verantwoordelijkheid pas bij kijken, de tijd die je eraan kwijt bent op die dag (en dus meestal op alle dagen), het signaleren wanneer het paard zich niet lekker voelt, ziek is of kreupel is etc..
Dan moet je nog bekijken bv wat het aanbod aan stallen is in jouw haalbare omgeving per fiets en straks mss per brommer? Stel je vind alleen maar pensionstallen waar de paarden bijna hele dagen binnen staan, daar wordt geen 1 paard echt heel vrolijk van, maar een winterharde pony wordt daar al helemaal niet gelukkig van. Rocky Mountains worden veelal zomers en swinters buiten gehouden (althans degene waarvan ik een verhaal van heb gelezen) net als ijslanders bv. Als je die dan uit zo'n omgeving weghaalt en op een stal zet, gok ik dat je jezelf en het dier tekort doet.
Dit even puur ter voorbeeld he, niet om een discussie over op stal houden de ja of nee te starten
Weet je wat ik ook denk? Als je nu geen voorkeur voor ras hebt nog, ik me ook geen ras zou laten aanpraten. Je zou je wel eens in diverse rassen kunnen verdiepen om te kijken welke je aanspreekt en het meeste aansluit bij jouw wensen bv..onthoud goed, jij hebt een aantal wensen en wijk daar niet vanaf (mist deze wel haalbaar zijn, het perfecte paard bestaat haast niet) omdat je het zo graag wilt...Ik denk als je bv advertentie sbekijkt op marktplaats, je er een aantal selecteerd die je écht heel erg leuk vind en bij die zou gaan kijken, proefrijden je gauw genoeg ontdekt wat nou echt je wensen zijn.
Toch ben ik van mening, ik ben blij dat ik geen eigen paard had na 1 jaar rijervaring. Dit omdat ik het toen nog niet had aangekund om elke dag die zware verantwoordelijkheid op me te nemen elke dag..
Vraag je instructeur/trice anders eens op je manege, leg je verhaal uit en vraag diegene wat bij jou zou passen? Die kent je rijstijl immers en weet hoe ver je bent wat rijden betreft. Praktijk doe je op bij een eigen paard/verzorgpaard
) ik rijd niet meer op de manege.