Trailerprobleem met 6 jarig paard, wie heeft advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimnor

Trailerprobleem met 6 jarig paard, wie heeft advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 14:58

Hallo

Mijn ruin van 6 jaar is niet de makkelijkste op trailer.
De laatste keer dat hij op trailer stond ( toen liep hij er overigens zo op! ) heeft hij nadat we 500 meter van huis waren de trailerklep dwars door midden geslagen.

We waren onderweg naar het bos om een bosritje te maken. We waren 500 meter van huis en ik reed tussen de 20 en 30 km per uur, heel zachtjes dus. Opeens begon de trailer te stuiteren en een hels kabaal... Hij stond gewoon te trappen in de trailer. Mijn vriendin is uit de auto gesprongen en heeft het deurtje voor open gemaakt om te kijken wat er aan de hand was, op dat moment stond hij weer stil, maar hing de stang die achter hem zit er half af. ( ik weet 100% zeker dat ik die ringetjes er door heen heb gehaald, want wat dat betreft is het bij mij altijd check check, dubbelcheck ).
Omdat hij die stang achter op zijn benen voelde is hij denk ik weer in paniek geraakt toen we eenmaal stil stonden en heeft hij net zo lang getrapt tot de klep doormidden was. Omdat we hem er direct uit wilden halen toen die stang er half af hing heb ik achter de ringetjes van het sluitwerk afgehaald, zodat ik de klep open kon doen. Maar toen sloeg hij weer een paar keer en ging de klep open, en 10 seconden later was hij er ook uit en ging in ruststand langs de trailer staan.... Toen dacht ik, oh god, hij heeft wat aan zijn benen.... omdat hij zo raar ging staan.. Maar er was helemaal niets aan de hand, alleen een klein wondje in zijn kootholte... Mijn vriendin en ik stonden met open mond te kijken toen het eenmaal allemaal gebeurd was.. We zeiden nog tegen elkaar.. stel nou dat hij was gaan bateren op een 80 km weg... waar waren we dan gebleven?!? Het ging echt vreselijk hard.. ongelofelijk... En waarom hij zo tekeer ging?! Ik heb werkelijk waar geen idee, en daar baal ik verschrikkelijk van. Ik geloof niet dat hij zoiets doet zonder aanleiding. Maar alles zat 100% zeker weten goed vast en er hing niets los....

De trailer is helemaal gemaakt, nieuwe klep en alles erin in enz, helemaal nagekeken.
Het is een 1,5 paards trailer, niet al te hoog, maar hij past er wel in, mijn andere paard die 10 cm groter is past er ook gewoon in. Wel is het paard waar het om gaat eerder altijd vervoerd in een 2 paards trailer zonder tussenschot, dus veel meer ruimte. Al vond ik dat juist enger, omdat ze daar zoveel ruimte hebben. Ook kan ik me van zijn kant wel weer indenken dat het benauwend is z'on kleine ruimte en alles behalve natuurlijk.. Maar er staan zo veel paarden op een 1,5 paards trailer denk ik dan.

We hebben hem er na het '' ongeluk '' wel weer proberen op te zetten. Eerst alleen erop laten lopen, zonder gedoe aan de achterkant met een stang erachter e.d. Ik vond het een wonder dat hij na 10 minuten gewoon die trailer in liep.. tot 3 keer toe. Hem flink beloond en weer in de weide gezet.
2 weken daarna nog eens geprobeerd, hij liep er zonder teveel gedoe weer zo in.. Gisteren wilden we een stapje verder gaan en de stang erachter doen. Maar toen hij achter zich die stang zag, had hij zoiets van.. ik dacht het niet!! Boos! en denderde naar achteren en ging eruit. Om hem daar verder niet mee te plagen of banger te maken dan dat hij is, heb ik hem er nog 3 keer op gezet, dat ging goed ( wel een beetje zenuwachtig, maar hij deed het wel even ).

Daarna bij de poetsplaats de stang er eens achter gehouden, dat vond hij de 1e keer eng, na 4 keer interesseerde hem het barweinig meer... Ik dacht dat dat wel een goede oefening zou zijn. Stapje voor stapje..

Hij gaat over 2 weken verhuizen, en naar een andere stal en ik kan daar niet heen stappen, hij moet met de trailer.. Alleen weet ik niet zo goed wat ik nou moet doen, want als ik er aan denk dat ik daarheen moet rijden met hem krijg ik het zelf aan spaans benauwd.. Ik vind het echt doodeng.. Huilen na die keer..

Ik zit te denken om hem een kalmeringsmiddel te geven ( al ben ik daar niet weg van ).
Of een 2 paards trailer van iemand te lenen met verplaatsbaar tussenschot, zodat hij bijvoorbeeld het idee heeft dat hij meer ruimte heeft? Of een 2 paards trailer en mijn oude pony van 28 ernaast zetten. Maar hij heeft nog nooit met een ander paard op trailer gestaan en ik wil niet dat als er wat gebeurd en hij weer zo tekeer gaat, de pony daar ook wat aan over houdt..
Of iemand zien te vragen hem met een vrachtwagen te vervoeren, gezien dat stabieler is..
Ik ben zelf misschien iets te voorzichtig of te bang, maar ik heb geen zin in ongelukken en vind het gewoon echt eng om met hem te gaan rijden weer.. Misschien moet ik er zelf ook wel helemaal niet bij zijn... voelt hij mijn spanning en moet ik me gewoon niet laten zien. Maar aan de andere kant, hij vertrouwd mij wel en loopt bij mij de trailer in...

Pfff... ik vind het echt lastig. Het is verder een super dominant paard en zeer zeker niet de makkelijkste, maar ik zou het zo fijn vinden om hem zonder gestress en al te veel gedoe en veilig op zijn nieuwe stalling te krijgen.

Misschien herkennen jullie dit, of hebben jullie goede tips of iets dergelijks.
Alle tips zijn welkom. Ook over eventuele verdovingsmiddelen, of dat kwaad kan of dat ik dat juist niet moet doen... Ik hoor het graag.

Bedankt voor het lezen.

Groetjes
Linda

criollolover

Re: Trailerprobleem met 6 jarig paard, wie heeft advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:04

jeetje wat een verhaal zeg. ik kan je niet precies vertellen wat je moet doen, maar ik had een paard altijd zeer lastig op de trailer. heb haar uiteindelijk verkocht, ( ander reden) en heb haar zelf toen weggebracht en heb haar toen een kalmeringspuit gegeven. het was de rustigste rit die ik ooit met haar gemaakt had. overleg even met je dierenarts hoeveel je moet geven als je het gaat doen, het verschilt per paard hoeveel je moet geven

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:05

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:06

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:00

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 11:36

Ja er zijn een aantal mensen met adviezen, maar ik heb weinig mensen gehoord over verdoving, of dat wat is of wat ze in mijn geval zouden proberen..

Groetjes
Linda

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:21

ik weet niet of sederen zin heeft, je kan het proberen, maar dat ik dan wel vooraf proberen, sommige kunnen ondanks sedering aardig tekeer gaan en zelfs door de sedering heenbreken, dan heeft het geen enkel effect meer.

Maar persoonlijk zou ik voor de grondige en permanente oplossing gaan en het probleem zodanig aanpakken dat je geen sedering oid meer nodig hebt om het paard te vervoeren en dan kom ik, zoals hierboven ook al geopperd is, bij Petra Vlasblom van 2moons.

Bij ons op stal was een paard met hetzelfde probleem, ging braaf de trailer in, maar zodra de stang erachter moest brak de paniek uit en knalde het paard de trailer weer uit. Petra heeft dit in een paar uur helemaal opgelost en inmiddels gaat het paard bijna wekelijks met de trailer op weg zonder enig probleem, ze loopt er zo in en uit en is helemaal relaxed.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:15

Ik zou ook niet sederen,je verdoofd het dier (vooral de achterhand) met alle gevolgen van dien met uitladen,ik zal je de verhalen besparen die mij verteld zijn toen ik hetzelfde wilde doen met één van onze merries,maar gewoon Petra bellen,ze is echt een kei en zorgt ervoor dat niet alleen bij haar maar ook bij jouzelf het paard de trailer op een rustige manier opgaat,alles gaat om wederzijds vertrouwen,echt het proberen waard!!
Succes,ons is het ook gelukt!!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:54

Kimnor schreef:
Ja er zijn een aantal mensen met adviezen, maar ik heb weinig mensen gehoord over verdoving, of dat wat is of wat ze in mijn geval zouden proberen..

Groetjes
Linda

ik mijn vorig antwoord heb ik je verteld over verdoven. heb toen mijn paard sedalin gegeven. het is een oplossing, maar overleg goed met je dierenarts hoeveel je het beste kunt gaan geven, ivm dat elk paard anders reageert. ik zou het in jou'n geval een x proberen, maar heb je een wedstrijd dan kun je niet verdoven natuurlijk, dat is weer een nadeel. mijn paard was heel rustig na verdoven,maar wees voorzichtig in de bocht enzo, ivm omvallen!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:40

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:26

persoonlijk vind ik juist de verdoving een alternatieve oplossing, heb al diverse paarden juist door het lint zien gaan met verdoving en zou het zelf ook nooit gebruiken. Het kan de scherpe kantjes er af halen maar het kan ook helemaal fout gaan.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:31

Mijn complimenten hoe je het na het ongeluk hebt aangepakt. Het wordt een kwestie van hard oefenen en paarden vergeten trauma's helaas niet snel.

Ik zou zeker even contact opnemen met Petra Vlasblom (www.2moons.nl) hier ook al eerder genoemd. Zij heeft hier vast wel een oplossing voor. Stalgenootjes hebben in ieder geval zeer goede ervaring met haar.

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 17:18

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Ik heb besloten om in ieder geval een maand langer te wachten met verhuizen, gezien ik mezelf er niet prettig bij voel hem nu te verplaatsen ( omdat we dan nog maar 2 weken zouden hebben ). En even wat langer de tijd wil ( dus 6 weken ) om extra hard te oefenen en hem vertrouwen te geven. Desnoods 4 x in de week trailer op, trailer af ( want hij loopt er uiteindelijk wel op ) en daarna bijvoorbeeld in de 2e week alleen de stang er even achter houden en het geluid maken met de stang tegen het ijzer wat hij ook zal horen als de stang er echt achter gaat.. en zo steeds een stapje verder.. klep dicht.. paar meter rijden... klein rondje rijden...

Als ik die verhalen zo lees over dat verdoven... het is uiteindelijk een spierverslapper en ik betwijfel of mijn paard zich daardoor anders zal gedragen/voelen, gezien het een stijfkop is en altijd alles in de gaten heeft.. Maar misschien werkt het ook wel heel goed en wordt hij er daadwerkelijk rustiger van en laat hij zich makkelijker in de trailer zetten en vervoeren... Dus daar twijfel ik nog over. Ik ga in ieder geval van de week even naar de kliniek en daar 1 van de beste artsen eens aan de jas trekken en om info vragen en een EERLIJK antwoord..

Bedankt.

Groetjes
Linda

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:21

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:26

Kimnor schreef:

Ik heb besloten om in ieder geval een maand langer te wachten met verhuizen, gezien ik mezelf er niet prettig bij voel hem nu te verplaatsen ( omdat we dan nog maar 2 weken zouden hebben ). En even wat langer de tijd wil ( dus 6 weken ) om extra hard te oefenen en hem vertrouwen te geven. Desnoods 4 x in de week trailer op, trailer af ( want hij loopt er uiteindelijk wel op ) en daarna bijvoorbeeld in de 2e week alleen de stang er even achter houden en het geluid maken met de stang tegen het ijzer wat hij ook zal horen als de stang er echt achter gaat.. en zo steeds een stapje verder.. klep dicht.. paar meter rijden... klein rondje rijden...

Als ik die verhalen zo lees over dat verdoven... het is uiteindelijk een spierverslapper en ik betwijfel of mijn paard zich daardoor anders zal gedragen/voelen, gezien het een stijfkop is en altijd alles in de gaten heeft.. Maar misschien werkt het ook wel heel goed en wordt hij er daadwerkelijk rustiger van en laat hij zich makkelijker in de trailer zetten en vervoeren... Dus daar twijfel ik nog over. Ik ga in ieder geval van de week even naar de kliniek en daar 1 van de beste artsen eens aan de jas trekken en om info vragen en een EERLIJK antwoord..

Bedankt.

Groetjes
Linda

Je vergeet nog als hij er eenmaal op staat, gewoon een uurtje cq meerdere uurtjes laten staan, zonder te rijden. Geef van tevoren geen eten en laat hem op de trailer eten. Laat het hem gewoon zien als een stal. Pas als dat goed gaat, kleine stukjes gaan rijden. Ook niet direkt afladen als je terug komt, maar voeren.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:27

Hoi Kimnor,

Wat een afschuwlijke ervaring. Een paard dat zo door het lint gaat. Het lijkt alsof hij niet tegen druk van achter kan.
Een paard van ons kon daar ook niet tegen, tegen druk van achter en ging dan ook slaan. Dus ook in de trailer. IK heb toen een trainster erbij gehad en we hebben toen geoefend met druk vanachter. Ze gebruikte een balk en hielden die dan zo achter hem dat als hij er naar sloeg, hij het niet kon raken. Zodra hij uitgeraasd was,dan haalde ze de balk weg.
Dat deden ze niet in de trailer maar er buiten.
Steeds een stap je verder.
Ik zou zeker kijken of je een trainster erbij kan krijgen. Bij ons paard was het met 1 middag over. IK had Annemarie van der toorn gebeld. Zij wist iemand die bij mij in de buurt zat en bij haar opgeleid was. Misschien ook een idee voor jou.

Succes en wees voorzichtig.

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 17:33

LDRD schreef:
Kimnor schreef:

Bedankt.

Groetjes
Linda

Je vergeet nog als hij er eenmaal op staat, gewoon een uurtje cq meerdere uurtjes laten staan, zonder te rijden. Geef van tevoren geen eten en laat hem op de trailer eten. Laat het hem gewoon zien als een stal. Pas als dat goed gaat, kleine stukjes gaan rijden. Ook niet direkt afladen als je terug komt, maar voeren.

Ja daar heb je een goed punt.. Niet te veel voeren voor de tijd, eerst erop laten staan en voeren, tenslotte staat hij ook graag in zijn stalletje Lachen En inderdaad als we zover zijn en we kunnen een rondje rijden, dan als we terug komen nog gewoon even laten staan, niet dat hij er gelijk wil uit denderen...

Bedankt!

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 17:38

tjady schreef:
Hoi Kimnor,

Wat een afschuwlijke ervaring. Een paard dat zo door het lint gaat. Het lijkt alsof hij niet tegen druk van achter kan.
Een paard van ons kon daar ook niet tegen, tegen druk van achter en ging dan ook slaan. Dus ook in de trailer. IK heb toen een trainster erbij gehad en we hebben toen geoefend met druk vanachter. Ze gebruikte een balk en hielden die dan zo achter hem dat als hij er naar sloeg, hij het niet kon raken. Zodra hij uitgeraasd was,dan haalde ze de balk weg.
Dat deden ze niet in de trailer maar er buiten.
Steeds een stap je verder.
Ik zou zeker kijken of je een trainster erbij kan krijgen. Bij ons paard was het met 1 middag over. IK had Annemarie van der toorn gebeld. Zij wist iemand die bij mij in de buurt zat en bij haar opgeleid was. Misschien ook een idee voor jou.

Succes en wees voorzichtig.

Hij heeft daar nooit last van gehad, heeft voor het '' ongeluk '' altijd netjes stil gestaan op trailer, je merkte niet eens dat hij erin stond notabene.. zo stil dat hij stond. Na het ongeluk hebben we hem nog niet met stang erachter op de trailer gehad, dat wilden we afgelopen zaterdag proberen, maar stormde de trailer uit zodra hij het ding zag! Wij hebben later ook buiten de trailer geoefend met de stang, 1e keer was spannend, na 5 keer ging hij al in ruststand staan zo van.. JA, WAT DOEN JULLIE IN VREDESNAAM!! En ik ben er van overtuigd dat er iets geweest moet zijn waar hij van geschrokken is die keer.. want hij liep er zo braaf op.. binnen 1 minuutje en zijn direct weg gereden.. ik geloof niet dat hij ineens ( na 3 jaar lang rustig op trailer te hebben gestaan, niet vaak, maar 1 x per 3 maanden ofzo ) bang is voor druk van achter. Ja het zou kunnen... ik weet het niet...

Ik wou echt dat ik mijn paard IN zijn hoofd kon kijken en niet alleen ervoor.. Dat zou alles z'on stuk makkelijker maken!!

Groetjes
Linda

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:38

Ik bedacht gisteren opeens, misschien kan je een handdoek oprollen en dan met die dikke streng over zijn billen en achterkant benen gaan. Als je met zijn tweeën ben kan je allebei een uiteinde pakken. Misschien dat hij zo op een zachte manier kan wennen aan druk?

Het is maar een idee hoor...heb er zelf geen ervaring mee. Misschien het proberen waard.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:04

En ik zou juist wel sederen. Ik heb dan ook goede ervaringen met sederen. Tenzij je je paard op tijd klaar krijgt voor het zo transporteren, dan natuurlijk niet. Sederen kan juist ook positief helpen. Het paard laat, doordat het versufd is, het over zich heen komen, en daarmee ervaart ie ook dat het wel meevalt.

Smeess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:11

Wij spanden altijd een touw achter de achterbenen van ons paard en drukten daar zachtjes mee dus kleine druk .. zo liepen ze meestal redelijk netjes de kar op omdat ze dan realiseren dat ze niet terug achteruit kunnen stappen!maar een paard die onrustig is op de kar zelf daar heb ik niet echt ervaring mee.. sommige paarden die staan onrustig omdat ze hun maatje missen .. zo hebben we ook eens ons geitje mee genomen op de trailer en het paard was heel rustig! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:22

Neonlight schreef:
En ik zou juist wel sederen. Ik heb dan ook goede ervaringen met sederen. Tenzij je je paard op tijd klaar krijgt voor het zo transporteren, dan natuurlijk niet. Sederen kan juist ook positief helpen. Het paard laat, doordat het versufd is, het over zich heen komen, en daarmee ervaart ie ook dat het wel meevalt.

het ene paard reageerd er erg goed op maar ik ken ook verhalen over paarden die door hun achterbenen heen zakte en hun nek braken. En daarnaast vind ik sederen kunnen voor 1 keer maar niet voor vaker. Verder zou ik als ik de TS was gewoon een trainster er bij halen. zodat het hopelijk voor eens en voor altijd opgelost word...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:06

Als je goed sedeert en weet waar je mee bezig bent zakt een paard niet door de achterbenen. Je moet uiteraard wel zorgvuldig doseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:27

Neonlight schreef:
Als je goed sedeert en weet waar je mee bezig bent zakt een paard niet door de achterbenen. Je moet uiteraard wel zorgvuldig doseren.

dat snap ik maar ook met het uitladen kan hij door het middel minder goed naar beneden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:29

Niet als je hem slechts versufd maar niet lam spuit. Wij hebben meermalen paarden gesedeerd vervoerd, onze vrachtwagenklep is nog een tikkie steiler en hoger als een trailerklep, en wij hebben nooit of te nimmer problemen gehad.