Hoe veulen vervoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RolingRoos

Hoe veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 11:57

Ik heb sinds 11 augustus een veulen gekocht samen met een vriendin en in november mogen we hem ophalen. Maar wat is de beste manier om een veulen te vervoeren? Ik heb al verschillende dingen gehoord.

Gewoon vastzetten en dan wel aan de voorkant strobalen op stapelen zodat hij niet onder die voorste stang door kan.

En de andere zij gewoon los in de trailer zetten, zodra het gaat bewegen gaat hij vanzelf liggen?

Dat laatste lijkt me zowiezo al niks Verward maar wat is jullie mening?

twinducklin

Re: Hoe veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:01

Het ligt eraan wat het veulen kan?
Toen ik mijn veulen ging ophalen ( toen 4 weken oud ) heb ik hem gewoon los naast de moeder laten staan, moeder stond wel vast. Hij ging echt niet liggen, maar draaide regelmatig om. Hij had wat schaafwondjes aan de benen, maar dat was voornamelijk omdat ze met zijn tweeen stonden. Voorstang was eruit aan zijn kant, en er zat maar een half tussenstuk in.
Toen hij afgespeend was en naar de opfok ging ( met 6 maanden ) heb ik de voorstang eruit gehaald en hem gewoon vast gezet. Hij stond ondertussen ook vast met poetsen, en wist dat hij niet moest gaan hangen. Verder heb ik hem kort genoeg vastgezet dat hij absoluut niet kon draaien of wat dan ook, maar met een veulen die nog niet kan vaststaan zou ik dat absoluut niet doen. Hoe oud is het veulen? Hoe ver moet je rijden? en wat kan het veulen al?

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:03

Wij doen ze altijd helemaal los, dikke laag zaagsel op de bodem, alle stangen eruit, gaat altijd prima Ja. Wel goed zorgen dat hij er achter niet uit kan.

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 12:39

Het veulen is van 21 juni en gaat begin november met ons mee, het is een rit van 2½ uur met de auto, dus met de trailer zeker langer. Of hij vast kan staan weet ik niet, dat zou ik dan even moeten vragen of ze dat willen oefenen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:45

Ik zou het veulen los houden als je een achterzeiltje hebt. Anders toch vastzetten en de voorstang eruit.

Met de trailer zul je zo'n 3 uur onderweg zijn, dan is het ook handig om meerdere keren te stoppen. Even geen evenwicht hoeven bewaren en even checken hoe het diertje eraan toe is.

Wordt hij afgespeend zodra hij de trailer oploopt of wordt dat een paar dagen van tevoren al gedaan?

Daar zou mijn voorkeur namelijk naar uit gaan. Zo is het trailerrijden vaak wat rustiger.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:52

Hier hetzelfde verhaal. Ik ga ook mijn veulen halen en moet ook zo'n eind rijden.
Ik haal alles eruit en laat ze gewoon los staan zeiltje dicht aan de achterkant en zo naar huis.
Zij heeft wel een paar keer op de trailer gestaan los met moeder die stond dan vast.

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:55

Misschien kan je er bij blijven zitten?
als die dan rustiger is?

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:58

erbij blijven is heel gevaarlijk en dat zou ik niet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:58

dat is dus wat je nooit moet doen.... of als je graag dood wilt misschien Lachen

Alles eruit, dikke laag zaagel.
Maar persoonlijk vind ik dat met zeiltje nog eng, met zo'n dichte kap wel oke Lachen

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:59

Ik ga mijn veulen begin september halen hij is dan ruim 4 maanden en al afgespeent maar kent verder niks ja het halster en een beetje meelopen. Ik haal alles uit de trailer laat hem gewoon los staan en de hele trailer dicht maar ik hoef dan ook maar een klein uurtje te rijden met de trailer.
Ze zijn toch klein zat om zich gewoon om te kunnen draaien. Ik zou er als ik jou was zeker niet bij blijven zitten je weet niet wat ze dan doen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:01

Nanna schreef:
erbij blijven is heel gevaarlijk en dat zou ik niet doen!

afgezien daarvan; als je gepakt wort kost dat heeeeeel veeeeel centjes
gewoon los in de trailer,idd dikke laag zaagsel of vlas op de vloer, alle stangen eruit en zeiltje goed dichtmaken
tussendoor stoppen kan maar doe ik nooit; gewoon in 1 keer doorrijden en dan bij thuiskomst lekker het land in
geen hooinet erin hangen; gewoon los hooi
het is idd wel handig als hij al gespeend is, anders kun je hem een klein beetje sedalin geven

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:04

fjordnina schreef:
Wordt hij afgespeend zodra hij de trailer oploopt of wordt dat een paar dagen van tevoren al gedaan?
Daar zou mijn voorkeur namelijk naar uit gaan. Zo is het trailerrijden vaak wat rustiger.

Al gedaan? Pas gedaan, is mijn mening. Ik zie het 't liefst als een veulen geleidelijk wordt afgespeend, een paar dagen is in mijn ogen dan nog veel te kort. Helaas weet ik dat er heel veel mensen zijn waarbij het veulen in 1 keer wordt afgespeend.
Ik zou eisen bij de verkopers dat het veulen afgespeend op jou staat te wachten, dan vervoer je in ieder geval veel makkelijker en is voor het veulen veel minder traumatisch (ook zijn eerste ervaring op de trailer).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:52

Aldewereld schreef:
Al gedaan? Pas gedaan, is mijn mening. Ik zie het 't liefst als een veulen geleidelijk wordt afgespeend, een paar dagen is in mijn ogen dan nog veel te kort. Helaas weet ik dat er heel veel mensen zijn waarbij het veulen in 1 keer wordt afgespeend.
Ik zou eisen bij de verkopers dat het veulen afgespeend op jou staat te wachten, dan vervoer je in ieder geval veel makkelijker en is voor het veulen veel minder traumatisch (ook zijn eerste ervaring op de trailer).

Dat is iets waar de meningen over blijven verschillen. Ik vind het ook prettig als ze afgespeend en wel op de trailer gaan, maar dat hoeft geen weken van tevoren te zijn gedaan.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:31

[PP] > [TAO]

stal_cuypers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:31

rowan17 schreef:
Wij doen ze altijd helemaal los, dikke laag zaagsel op de bodem, alle stangen eruit, gaat altijd prima Ja. Wel goed zorgen dat hij er achter niet uit kan.

Ben ik het volkomen mee eens

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:19

Achterstang zou ik dan wel laten zitten.

Voorstang eruit, dik pak bodembedekking erin, veulen halster uit, klep dicht, zeiltje dicht en rijden maar. Niet stoppen onderweg om te kijken hoe het gaat, daar worden ze alleen maar onrustig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:24

Sowieso geen strobalen neerzetten voorin. Ze kunen weliswaar niet onder de stang door maar wel erover (ook als het 4 balen hoog is!) Wij hebben een veulen gehad wat zo erover is gesprongen en toen gewond was geraakt en uiteindelijk in shock was en aan het infuus moest etc.

Gewoon alles uit de trailer en het zeiltje dicht. En dan rijden en gewoon doorrijden, niet stoppen (tenzij je iets geks voelt).

BTW: Wij hebben toen mijn merrie met veulen (2 weken oud) naar de kliniek moest de merrie ingeladen, tussenschot dicht (2paards) en daarnaast het veulen ingeladen. Toen ben ik erbij gaan zitten om het veulen rustig te houden (merrie was ook heel rustig dus dat kalmeerde al veel). Ging goed, maar was maar wel een stukje van 20 min over kleine wegen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:41

Ik neem aan dat het veulen niet gewent is aan vervoer. Ik zou de verkoper vragen het veulen met de moeder te laten brengen. Dit is dan direct een goede ervaring met zijn moeder ernaast. Willen zij (verkoper) dit niet of hebben niet de mogelijkheid dan zou ik regelen dat je een veilige trailer hebt (met veulenrek) om het veulen te vervoeren.
Een dicht zeil is niet voldoende om een losstaand veulen in een trailer te houden. En wat als het warm weer is en dan een dicht zeil?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:15

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:19

Mijn shetveulen stond helemaal los, met alle stangen eruit in de trailer. Ging prima, nergens geen last van gehad Lachen

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 07:29

We zijn er afgelopen vrijdag geweest en we hebben het er even over gehad. Maar hij is al twee keer met zijn moeder mee in de trailer geweest en hij was harstikke braaf. En ze waren het er ook mee eens hem helemaal los in de trailer te zetten zonder iets erbij, dus ik denk dat we dat gaan doen. Bedankt voor jullie tips!

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:33

Ik lees ook even mee, ik moet die kleine van mij (A-tje) over een paar maanden ook gaan halen. Die is nu ook nog eens heel schuw, dus ik maak me ook erg zorgen over het vervoer.