Tips voor het organiseren van trektocht met eigen paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Tips voor het organiseren van trektocht met eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 18:10

ik wil in 2009 een trektocht gaan maken met mijn paard. Dat is altijd een droom voor me geweest, en het moet er nu toch maar eens van gaan komen!! Hij is dan alweer 7 jaar, dus lijkt me nu wel oud genoeg om dat aan te kunnen. Hij is verkeersmak en goed gewend om alleen en met anderen op stap te gaan.

Ik ben me nu echt aan het oriënteren. In dit stadium ben ik benieuwd te horen waar moet je aan denken als je een trektocht met je eigen paard wilt gaan organiseren? Welke gebieden zijn hiervoor aantrekkelijk? Wat zijn extra 'dingen om aan te denken' als ik zou overwegen om een gebied in België of zelfs Frankrijk uit te kiezen? (behalve de taal, want ik beheers het frans uitstekend Knipoog en zou graag in frankrijk een tocht maken!) welke seizoenen zijn het meest geschikt? etc.

ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het goed is om overnachtigsadressen van te voren uit te zoeken? evenals telefoonnummers van dierenartsen, hoefsmeden e.d. Wellicht is het goed om al voorafgaande aan de trektoch al eens in het gebied te gaan kijken...

Wie heeft al eens een trektocht met zijn/haar paard gemaakt en wilt de ervaringen met mij delen? Lachen

Waratje

Re: Tips voor het organiseren van trektocht met eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:19

Voor een eerste keer zou ik niet naar het buitenland gaan, maar het heel simpel in NL houden. Mooie gebieden zijn er zat, het is maar net wat je wilt. Je kunt denken aan de Veluwe, Drenthe, de Achterhoek, Twente, Brabant, etc. Het kan een goed idee zijn om de eerste keer mee te gaan met iemand die het eerder heeft gedaan, maar als je veel ervaring hebt met buitenrijden en je paard goed kent, is het geen noodzaak.
Hou voor een eerste keer de afstanden beperkt, een 20 tot 25 km is meer dan voldoende per dag, dan heb je wat speling voor (ver)dwalen Knipoog
Ga bij voorkeur samen met iemand die een paard heeft met vergelijkbaar tempo, heel hinderlijk en vermoeiend als je steeds moet bijdraven of moet wachten, voor een buitenritje is het op te brengen, voor een trektocht wil je dat niet.
Bedenk wat voor onderdak je wilt: is weidegang alleen voldoende of wil je in geval van slechter weer toch een stal hebben (paard op trektocht altijd eerst in de wei of desnoods paddock bij aankomst), wil jij kamperen of wil je een bed? Er zijn diverse sites die je kunt gebruiken voor het vinden van onderdak (zie de sticky), maar ook de lokale VVV-site kan handig zijn. Minicampings is vaak wel iets mee te regelen, zeker buiten het hoogseizoen.
Hou er rekening mee dat je hoogzomer veel insecten hebt, dat is per regio verschillend, maar je wilt niet een trektocht rijden door dazenland als het dazenseizoen is. Mooie tijd van het jaar is natuurlijk april/mei/juni maar ook september heeft voordelen, afnemende hoeveelheden insecten, vaak nog best mooi weer, nog voldoende gras in de weilanden zonder dat het te jong gras is.
Trektocht naar/door Frankrijk zou ik wat later op het programma zetten als je al een beetje ervaring hebt opgedaan.
Ook handig om op tijd mee te beginnen: verzamelen van geschikte tuigage en bagagetassen en kijken hoe het voor je werkt. Verschillende mensen hebben verschillende ideeen over wat handig is, dus kijk goed rond voor je je spullen aanschaft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:37

Waratje schreef:
Voor een eerste keer zou ik niet naar het buitenland gaan, maar het heel simpel in NL houden..

Goede raad en niet duur OK dan!

Basisregels:
- er is geen vervanging voor vaardigheid; alles wat je zelf kan heb je geen techniek voor nodig
- neem zo weinig mogelijk mee; alles wat je niet bij hebt weegt niets
- hou het simpel; maakt de kans op storingen zo klein mogelijk
- test alles uit vóór je vertrekt, ALLES!
- zorg dat je het zelf fysiek probleemloos aankan
- stel zeker dat jouw paard er op voorbereid is

hc

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 17:20

bedankt voor de tips. daar kan ik wel wat mee! buitenland voor een eerste keer is inderdaad niet zo'n strak plan Ja

ik heb wel al veel ervaring met buitenritten, zowel in bekende als onbekende omgeving. in het buitenland heb ik ook al wel veel dagtochten en 2x een trektocht gereden, maar dit is dan altijd een georganiseerde tocht waarbij je een paard huurt.

met m'n eigen paard ken ik door en door, maar een andere ervaren combinatie zou inderdaad fijn zijn. en vooral ook 1 die het zelfde basistempo heeft, das een goed punt!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:57

Ga vóór die tijd eens mee doen aan 4-daagses. Mischien zie je dan wat er nog aan scheelt of wat je moet bijstellen.
Houd rekening met de conditie van man én paard. Bouw regelmatig een rustdag in.
Rijd met schoenen waar je ook mee kunt lopen, soms wil je weer bloed in je benen hebben en dan is het heel fijn als je even naast je paard kuntn lopen zonder meteen zelf te gaan kreupelen. Voor het paard even een ontlasting van de last.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:52

Ben je lid van de NVVR? Doe dan eens mee met een rijweekend, dan ontmoet je veel mensen die ook trektocht ervaring hebben en mogelijk ook wel zin hebben om mee te gaan Haha!
Eerste weekend van oktober is het eerstvolgende rijweekend, in de Poelenburgh bij Schoorl. Kom gewoon buurten om contacten te leggen en om informatie los te peuteren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:29

Als het echt je allereerste trektocht wordt, dan zou ik een route in eigen omgeving plannen Lachen Daar ben je immers bekend met de weg, de maneges, pensionstallen en andere overnachtingsplaatsen die je kan regelen. En dan kan je ook makkelijk terug naar huis als je blijkt dat je onbedoeld jezelf of je paard overzet hebt.

Is je eigen regio er niet zo heel geschikt voor, is wellicht de Veluwe-trail (na een gedegen trainingsperiode) iets voor je? Lachen

Verder sluit ik me geheel aan bij de basisregels van HC, kan het wel herhalen en uitgebreid toelichten, maar ik denk dat dat wel duidelijk voor je is, en daar staat de essentie in vermeld Lachen

Verder zou je wellicht de zoekfunctie kunnen proberen Lachen Veel ervaringen, tips en aanwijzingen en praktische ervaringen met zadeltassen, bepakken, etc. etc. wat je dan ook kunt nalezen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:40