Hoe paard 'aankleden' voor buitenrit/trektocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Hoe paard 'aankleden' voor buitenrit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 17:59

Ik vroeg me af, naar aanleiding van een artikel in een Frans paardentijdschrift waarop ik geabonneerd ben, of jullie beenbescherming gebruiken voor jullie paard op buitenrit/trektocht?

Daar schreven ze dat het best was van wel, maar ik heb nog nooit beenbescherming aangedaan voor een buitenrit.

'Kleden' jullie een paard nog meer aan dan een dekje, passend zadel, hoofdstel en eventueel zadeltassen?

Denise

Re: Hoe paard 'aankleden' voor buitenrit/trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:03

Nergens mee, ook geen beenbescherming, ik zie niet in waarom ik dat wel zou zien. Is overigens wel voor een buienrit, trektocht heb ik (nog) nooit gedaan.

Miichelllee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:04

hallo,
ik doe mijn paard altijd beenbescherming om!
gewoon voor het geval dat er wat kan gaan gebeuren.
meestal als ik buiten ga rijden doe ik een blauw hoofdstel in en een blauwe shabrak om en ik ook helemaal in blauw dan zijn we een leuk stelletje:D
Groetjess!

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:04

Nee alleen peesbeschermers omdat hij nogal wil schrikken en dan uiteindelijk tussen de struiken of takken beland...
Als ik een hele lang buitenrit maak van 4 uur ofzo dan heb ik zo'n dekje met zadeltassen erop en neem ik een flesje water mee, wat vliegenspray en een zakmes ofzo...

Oh ja en het enige wat ik aan mezelf verander is een cap opzetten als ik naar buiten ga Haha!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:06

Bij een buitenrit gebruik in nooit beenbeschermers, kan alleen maar gaan schuren. Ik gebruik alleen beenbescherming met springen en crossen, met dressuur zijn ze niet nodig en met een buitenrit ook niet.
Trektocht heb ik nooit gedaan, maar op een dagtocht gebruik ik ook alleen zadel, hoofdstel en dekje met een kleine zadeltas.

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:09

ik rij gewoon met dekje en zadel en hoofdstel. cap, rijbroek, shirt en chaps

beenbeschermers zijn niet nodig en bandages zijn slecht. die kunnen zwellingen en peesblesurres veroorzaken.
ook worden ze vaak voor de mooiigheid gebruikt.
maar goed zijn ze dus maar weinig.
slechts bij hoge niveaus kunnen ze van pas komen.

dus als je paard zichzelf niet beschadigd raadt ik je niet aan met beenbescherming te rijden.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:21

maar je paard kan altijd schrikken en ergens in stappen toch?
ligt eraan hoe je paard is qua karakter.
ik spring ook vaak in het bos dus nog een reden waarom ik ze wel omdoe

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:24

wat ik ook doe,buitenrijden,bak of longeren..altijd voor in bandageren en achter peesbschermers.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:01

Niks om de benen, nergens voor nodig en alleen maar risico op problemen.
Touwhalstertje, zadel met dekje eronder en met trektocht zadeltassen is voldoende aankleding voor het paard voor buiten rijden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:40

Ik rij alleen maar buiten en gebruik ook geen beenbescherming bij mijn paard. Ze schrikt regelmatig, desondanks heeft ze tot op heden daardoor zelfs geen kleine blessures opgelopen, ik daarentegen incidenteel wel Clown . Daarvan ben ik allang genezen, maar van het buitenrijden nog lang niet Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:42

Nee hoor zadel, hoofdstel, fjord, mezelf en af en toe mn shet ook. Niks extra's, moet je toch allemaal meesjouwen.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:45

Ik doe altijd peesbeschermers om omdat ze zichzelf voor snel aantikt, en omdat het wat steun geeft. (ze heeft een peesblessure gehad)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:46

Rij alleen maar buiten, altijd zonder bescherming
Jap, crossrope, zadel of schaap en mezelf meer hebben we niet nodig Tong uitsteken

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:03

Miichelllee schreef:
hallo,
ik doe mijn paard altijd beenbescherming om!
gewoon voor het geval dat er wat kan gaan gebeuren.
meestal als ik buiten ga rijden doe ik een blauw hoofdstel in en een blauwe shabrak om en ik ook helemaal in blauw dan zijn we een leuk stelletje:D
Groetjess!
Haha ik dus ook, in het blauw. Blauw hoofdstel, dekje, HAF beschermers (stukken luchtiger dan peesbeschermers!) en ik heb dan ook een blauw shirtje aan, en ohja, blauwe zadeltas Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:29

IndianLady schreef:
Niks extra's, moet je toch allemaal meesjouwen.

...en alles wat je niet mee hebt kan ook niet kapot; geen problemen veroorzaken.

Ik rij ook zonder optoming en laat mijn paarden lekker zelf bepalen waar ze lopen, springen. Zij hebben hun eigen overlevingsagenda en doen echt geen domme dingen met hun poten.

Ik zorg simpel dat niets op het paard schuurt. Als ik op een langer rit wat meer water/eten/kleding meeneem of een tas als ik zout ga halen, knoop ik dat solide vast geïsoleerd van de paardenhuid. Ik heb daarvoor een zadelextensie (sellette, xairel, grupera) welke achter mijn zadels gaat. Hier klip ik ook het achterlicht aan.

In de vliegenmaanden hang ik een bungelding (romeinse ´banketstaaf´) onder de singel.

Maar goed, ´bescherming´ hebben mijn paarden op 7 jaar afgrijselijke bergritten niet nodig gehad Haha!

hc

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:16

Ik doe mijn paard wel peesjes en strijklappen om als ik ga buitenrijden. Hij spring nog wel eens opzij en omdat ij vrij nauw staat tikt hij zichzelf wel eens aan. Ook als we wat harder galoperen is de kans groter dat hij zichzelf aantikt.
Als we gewoon dressuur rijden in de bak dan heeft hij geen beenbeschreming om.

Verder gewoon zadel, dekje en hoofdstek. Meetsal niets bijzonders. Soms een halster en touw onder het hoofdstel als we erg lang weggaan of een touw als er een onervaren ruiter mee op pad gaat.