Beetje angstig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palominotje

Beetje angstig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 18:22

Hallo allemaal,
als klein meisje van 7 jaar liep ik rond op de manege.
Ik deed alles,niks was te gek Knipoog
Maar ben er door omstandigheden 10 jaar tussen uit geweest Verdrietig
En nu ben ik weer de draad aan het oppakken!
Maar wat mij is opgevallen is dat ik ineens angstig ben voor paarden Bloos
Ik liep door de gang en er stond een paard,en ik durfde er niet langs te lopen!
Waar dat ineens vandaan komt?
Ik hoop wel dat ik hier vanaf kom.

OmelissaO

Re: Beetje angstig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:32

Ik moet je zeggen, zoiets heb ik ook meegemaakt... maar dan zonder te stoppen.

Ik reed al 3 jaar lessen ofzo, en kreeg een eigen paard ... die was 100% bomproof en de braafste van allemaal, ze probeerde me wel eens uit omdat we haar net hadden, maar dat boeide me niet veel... en opeens durfde ik niet eens meer een drafje te doen op der... egt heel raar... ik ben er wel snel overheengekomen ... nu doe ik gekker dan ooit te voren met haar Tong uitsteken

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 18:38

OmelissaO schreef:
Ik moet je zeggen, zoiets heb ik ook meegemaakt... maar dan zonder te stoppen.

Ik reed al 3 jaar lessen ofzo, en kreeg een eigen paard ... die was 100% bomproof en de braafste van allemaal, ze probeerde me wel eens uit omdat we haar net hadden, maar dat boeide me niet veel... en opeens durfde ik niet eens meer een drafje te doen op der... egt heel raar... ik ben er wel snel overheengekomen ... nu doe ik gekker dan ooit te voren met haar Tong uitsteken

Gelukkig maar!
Hoe ben jij er dan overheengekomen?

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:40

Geen idee, is eigenlijk vanzelf gegaan, gewoon langzaam weer alles opnieuw doen en niets met haast of druk... en nu rij ik zonder zadel met een halstertje en springen we over hindernisjes heen...

Dus gewoon met rust weer het vertouwen winnen

lief paardje is het... ze doet het uitproberen nog steeds (maar alleen als andere mensen op haar rijden)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:21

Ik heb dat ook gehad. Vroeger durfde ik ook alles zonder erbij na te denken. Ik ben toen 8 jaar gestopt en toen ik weer ging rijden merkte ik ook dat ik wat banger was. Ik denk omdat je wat ouder bent geworden en je meer bewust bent van alles wat fout kan gaan. Maar nu ben ik alweer een jaar of 6 aan het rijden en je krijgt steeds meer vertrouwen.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:31

Ik zie dit bij mij op de manege ook heel veel gebeuren. Bijna alle volwassen (en zeker vrouwen) die beginnen met paardrijden of na jaren weer opnieuw gaan rijden zijn in het begin een beetje bang. Heeft gewoon met ouder worden te maken. Je ziet nu gevaren die je als kind niet zag. Gewoon rustig het vertrouwen weer opbouwen, dan komt het wel weer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:33

ik heb het zelf ook, heb jaren gereden meer als 10 jaar was ik er elke dag te vinden mar toen mijn pony overleed ben nik gelijk met paarden gestopt, dat is nu 6 jaaar geleden en nu ga ik weer wat privelessen nemen en ik kijk alweer wat rond voor een eigen pony maar het vreemde is: vroeger keek ik altijd naar pony's ( en reed) die niet geschikt waren voor beginners en nu kijk ik alleen maar pony's die geschikt zijn voor beginners stom he!

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:17

Idd, het heeft te maken met het feit dat je nu wel beseft wat er mis kan gaan enzo, maar dat hebben wel meer mensen. Lachen
Misschien helpt het wel om te vragen of je op een erg braaf paardje mag om te beginnen en zo je vertrouwen terug te winnen?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:59

MA --> OPG

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 01:36

Vind het ook herkenbaar. Inderdaad, wat veel anderen al zeggen, je wordt ouder en hebt volledig besef van wat er allemaal wel niet fout kan gaan. Als kind ging ik in een wilde galop, zonder zadel, door het bos crossen met de wildste paarden, geen haar op mijn kop die dat nu nog overweegt.

Rustig opbouwen, eerst op brave paarden vertrouwen opdoen! De techniek verleer je niet dus dat pak je snel genoeg weer op (ben er ook zo'n 10 jaar tussenuit geweest) en het gevoel, en vertrouwen, moet weer groeien. Maar ik weet ook uit ervaring dat dat vrij snel komt (met een paar maanden).

Succes!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 18:08

Bedankt allemaal!!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:17

ik heb dat ook

ik ben er een poosje tussen uit geweest en nu weer begonnen
maar vind het nog steeds wel dood eng
vooral omdat ik bang ben om te vallen (heb ook reuma)

maar goed merk ook elke keer dat het beter gaat

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:23

Ik ben er 13 jaar tussenuit geweest, maar vanaf moment één dat ik weer met paarden begon voelde ik me er vertrouwd mee.

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:19

Ik ben er niet tussenuit geweest, maar een jaar geleden begonnen. Ik ken je probleem, ben zelf nog steeds een beetje zenuwachtig als ik bij een vreemd paard de stal in moet. Het gevolg is dan ook dat zij daar weer op reageren. De eerste keer is altijd een 'ramp', 2de keer gaat beter en de 3de keer heb ik nergens last van.
Ik denk dat je nu bang bent, om de al eerder genoemde reden, dat je als kind de gevaren niet ziet. Ik klom als kind in lantaarnpalen en bomen... Ik vind een ladder nu nog net veilig Knipoog
Angst aanpakken, kan alleen door steeds de grens op te zoeken. Wanneer ben ik bang, maar kan ik nog logisch nadenken... En als je steeds ziet dat het goed gaat, dan krijg je vanzelf meer vertrouwen. Begin bijvoorbeeld bij een heel lief paard, waar je niet zo heel erg bang voor bent, als dat goed gaat en je bent daar niet meer bang voor, kun je een iets minder rustig paard opzoeken. Tot je voor geen een paard meer bang bent.

Suus_Boytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:27

Ik had dat toen ik begon.
Maar dat lijkt me normaal.
Ik ben nooit echt bang geweest van paarden, ik was altijd het ruitertje met het meeste lef, van op hol slaande shetlandertjes tot supersnelle niet in te houden racebeesten.
Ik ben gewoon niet bang dus veel tips kan ik niet geven, maar gewoon meteen als je zoon gevoel krijg van "Oei best eng" moet je er snel langslopen, dan kan het gevoel niet erger worden en ben je er meteen overheen Knipoog

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:32

Ik ben nooit gestopt met paardrijden en heb al mijn hele leven eigen paarden gehad, maar ook ik merk dat ik wel voorzichtiger ben geworden na mate in ouder word. Niet bang, maar ik denk nu wel even twee keer na voordat ik bijv. zomaar op een vreemd paard stap. Terwijl ik het vroeger een uitdaging vond om iedereens lastig paard eens even aan te pakken.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 18:01

Bij mij wordt het gelukkig nu ook steeds minder!
Blij toe Haha!

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:46

Dat moet gewoon slijten, die angst word met de minuut minder als je vanaf nu weer op de manege gaat rondlopen. Wat _iza_ ook al zei, je ziet nu gevaren in die je als kind niet zag. Het is een vertrouwenskwestie Haha!