Arabier X haflinger en pony deken..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MathildeM

Arabier X haflinger en pony deken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 01:40

Hai paardenmensen! Go jij! Go jij!

Ik heb sinds 2 weken dan nu eindelijk mijn eigen paard! OK dan!
Maar ik zat te denken.. ik weet helemaal niet hoe het zit met dekens.. Verward
Dussss mijn vraagjes:

1. Hoeveel en wat voor soort dekens hebben jullie allemaal?

2. Hoe meet je de maat van je pony?

3. En welke kleur deken of sjabrakje lijkt jullie mooi voor een kruising tussen een haflinger en arabier. Hij is een beetje creme kleurig dus niet spierwit. Hij heeft lange krullende witte manen. en is 1.48.

4. Heeft iemand nog meer deze kruising? En komt lijkt hij een beetje op mijn beschrijving?
Ik zou super graag fotos willen zien van jullie kruising. Bloos

Naja alvast bedankt!!! Knipoog

Kuss. Kusje
Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-08-08 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Amanda:Titel aangepast/ Tanja: [b][/b]code verwijderd

Daihyo

Re: [Hoofdpagina] Arabier X haflinger en pony deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:21

Moderatoropmerking:
Dit topic heeft niets met de Wiki te maken. Deze vragen kun je stellen op bijvoorbeeld het tabblad Informatief. Wikizaken is alleen bedoeld voor alle vragen over de Bokt Wiki. Je kunt vragen stellen over aanpassingen aan artikelen in de Bokt Wiki, een onderwerp voor een artikel voordragen of een zelfgeschreven artikel plaatsen voor opmerkingen of plaatsing in de Bokt Wiki.

Ik verplaats je topic naar Verzorging, Stalling en Weide.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:24

Ehm de titel mag ook nog aangepast worden...

Ts , laat je goed begeleiden door mensen in je omgeving. Zo te horen ben je nog heel erg onervaren, het is belangrijk dat je veel info vraagt van mensen die ook bij jou op stal staan oid.

Dekens kunnen wij vanaf hier niet veel nuttigs over zeggen.
Als je pony winterhard is, hoeft ie niet eens een deken.
Krijgt ie geen dikke vacht,dan is een deken wel aan te raden. Geheel afhankelijk weer van waar ie staat, binnen , buiten, hoe is het stalklimaat etc etc.

Dus het lijkt me verstandig dat je , naast goede instructie met rijden, ook veel vraagt en luisterd naar ervaren mensen om je heen.

Angie_ke

Re: Arabier X haflinger en pony deken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:43

Hmmm, ik heb er bitter weinig, mijn pony's dragen vrijwel nooit dekens... Maar voor het zekere heb ik wel een ongevoerd regendekentje en een zweetdeken/fleecedeken.
Je hebt zowel staldekens als outdoordekens, de outdoordekens zijn uiteraard water- en winddicht, beide dekens zijn te verkrijgen in verschillende diktes bv. 200 gram (heel licht), 300 gram,...
Er zijn ook nog onderdekens die je onder je stal- of outdoordeken kan doen.
Verder heb ik ook vliegendekens voor in de zomer...

Ik meet altijd de ruglengte, van vlak voor de schoft tot aan het begin van de staart.
Mijn jaarling heeft bovenlengte 115, dus dat komt neer op 165 onderlengte (125-175, 135-185,...)
Ik heb zelf een D pony van 1m48 die vrij stevig gebouwd is en zij heeft maatje 135-185, ik gok dat die van jou ofwel 125-175 heeft (als hij fijn gebouwd is) ofwel dezelfde maat als die van mij.

3. En welke kleur deken of sjabrakje lijkt jullie mooi voor een kruising tussen een haflinger en arabier. Hij is een beetje creme kleurig dus niet spierwit. Hij heeft lange krullende witte manen. en is 1.48.

Hmmm dat is ieder z'n eigen smaak een beetje... Tong uitsteken Ik persoonlijk vind chocolade, navy, rood enzo heel mooi op zo'n kleurtje.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:13

hoeveel en wat voor dekens ik heb, een zweetdeken die ik hooguit 1X per jaar gebruik (als het vriest oid) en een ongevoerde regendeken die nog nieuw in de verpakking zit...

de kleur voor een chabrak is maar net wat je zelf mooi vind en de rest van de antwoorden zijn al gegeven igg

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:28

Ik heb alleen een eczeemdeken (Rambo Sweet Itch Hoody). Mijn paard is nu 1.50m (2 jaar) en de deken zit nu met alle riempjes op z'n smalst. Maat = 125/175 hij is (vind ik) redelijk slank (75% Arabier, 25% NF). Voor de rest moet ik geen dekens hebben.

Hierboven al genoemd, mja om toch antwoord te geven:
Ik deed het op z'n schoft tot iets over z'n staartwortel (bovenmaat) en vanaf het midden van z'n borst tot ongeveer het midden van de staart (vanaf de zijkant gezien, ondermaat). Mijn ene deken zit perfect (had nog nooit een deken gekocht/met dekens gewerkt, dus dat is zeker een goede manier Ja ).

Klein fotootje is altijd handig, maar als ik het zo hoor zou ik bijna ieder kleurtje wel leuk vinden (denk aan geel, rood, bruin, blauw, groen), van dat opvallende (echt) paars zou ik niet doen (mijn smaak hoor Knipoog ) Stokmaat doet er overigens niet toe als je om een kleur vraagt Tong uitsteken

MathildeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 00:41

crossmonster schreef:
Ehm de titel mag ook nog aangepast worden...

Ts , laat je goed begeleiden door mensen in je omgeving. Zo te horen ben je nog heel erg onervaren, het is belangrijk dat je veel info vraagt van mensen die ook bij jou op stal staan oid.

Dekens kunnen wij vanaf hier niet veel nuttigs over zeggen.
Als je pony winterhard is, hoeft ie niet eens een deken.
Krijgt ie geen dikke vacht,dan is een deken wel aan te raden. Geheel afhankelijk weer van waar ie staat, binnen , buiten, hoe is het stalklimaat etc etc.

Dus het lijkt me verstandig dat je , naast goede instructie met rijden, ook veel vraagt en luisterd naar ervaren mensen om je heen.

Hai,

Hmm.. het valt wel mee hoor ik heb vroeger een eigen paard gehad alleen toen hadden we geen dekens..
Dus vandaar.
Met rijden heb ik priveles, maar ik rij nu 8 jaar, en ik heb een b-pony ingereden.
Maar bedankt!

Angie_ke schreef:
*KNIP*
Hmmm dat is ieder z'n eigen smaak een beetje... Tong uitsteken Ik persoonlijk vind chocolade, navy, rood enzo heel mooi op zo'n kleurtje.

Hai,

Ahh super bedankt!
Jaaaa navy vind ik idd ook heel mooi..

Myour schreef:
*KNIP*
Stokmaat doet er overigens niet toe als je om een kleur vraagt Tong uitsteken

Hee..

Haha bedankt!
Jaaa... ik weet wel dat de stokmaat er niets toe doet maar ik dacht laa tik het er maar bijzetten.. want bij een groot paard vind ik toch andere kleurtjes mooier Haha!

Moderatoropmerking:
TS, ik heb de extreme quotes ingekort en je berichten samengevoegd. Het is niet de bedoeling dat je voor ieder antwoord op een ander persoon een nieuw bericht plaatst. Plaats aub alles in 1 bericht en ben je iets vergeten kun je het toevoegen door de editknop te gebruikken
Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-08-08 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd en opmerking toegevoegd.

xIeries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:51

mijn pony draagt geen dekens, aangezien hij dag en nacht in het bos staat in de vrije natuur, gaan die dekens snel kapot. in de winter krijgt hij een lekker dik winter vachtje Pling

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:06

VSW-->SV