shetland hengstje bij ruin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

k_hermus

shetland hengstje bij ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 09:16

hoop dat het hier goed staat:

Ik heb sinds kort een shetland hengstje van 6 jaar bij mij thuis staan in de wei samen met mijn Criollo ruin van 9 jaar.
Het hengstje toont totaal géén hengstengedrag en is ook braaf tegenover de Criollo.
Maar mijn Criollo toont juist weer ander gedrag tegenover de shet, hij hapt hem in de schoft en jaagt hem op.
In het begin (toen we de shet 2 dagen hadden) hebben we ze samen gezet en begonnen ze te vechten, uiteindelijk heeft (naar mij inzien) de shet verloren, kan het nu zijn dat mijn criollo continu dominanter wil zijn?
Als de shet bijv. bij de drinkbak staat jaagt mijn Criollo hem weg en loopt vervolgens weer een andere kant op.
Ik heb mijn paard weer even onderhanden genomen en dan gaat het gewoon de hele dag goed, het is maar het éérste half uurtje dat ze bezig zijn (totdat ik ertussen kom) en daarna gaat het goed. Denk alleen dat ze wel doorgaan als ik er niet tussen kom.
Kan iemand mij het een en ander uitleggen? moet ik die shet wegdoen? of andere oplossingen bedenken?

Gr, Kristiaan Hermus.

Zesiram

Re: shetland hengstje bij ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:20

Ik heb bij mijn paard (ruin) ook een tijd een shethengst gehad. Dat ging op zich wel, behalve als mijn paard wilde 'spelen' en die shet na drie rondjes door de inmense wei compleet kapot was. We hebben een lint gespannen waar de shet makkelijk onderdoor kon, en mijn paard niet. Dan kon die af en toe even uitrusten. Zo is het maanden goed gegaan en ze waren echt de beste maatjes. Op een gegeven moment lagen ze zelfs bij elkaar te tukken, de shet uitgeteld tussen de benen van mijn paard.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:21

Dat is wel een goed idee ja, dan kan het shetje altijd "schuilen" als hij het niet meer leuk vind.

k_hermus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 09:22

Hey bedankt! zal dat ook eens gaan proberen
Mijn shet vlucht echt voor hem maar ik denk alleen niet dat de me criollo wil spelen maar eerder "overheersen" en laten zien dat hij de baas is.
Zal het eens proberen.

k_hermus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 09:35

heb net het draad gespannen en er tussen een kruiwagen met hooi gezet, gaat nu super samen!!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:36

Hopelijk is het zo opgelost!

k_hermus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 21:59

laat het nu even zo een weekje hangen en kijk het even aan. het werkt wel!
Zodra de shet op het "aparte" stuk staat houd mijn eigen paard hem continu in de gaten, als de shet dan terugkomt is alles weer gewoon goed, totdat hij weer begint te jagen.
het jagen van mijn paard word wel minder merk ik.