Zware concentratieverlies tijdens losrijden/proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Zware concentratieverlies tijdens losrijden/proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 19:47

Hai!

Over het algemeen heb ik altijd wel last van concentratieverlies, dus ook bij het losrijden.
Thuis rijd ik altijd in mijn uppie in de bak, op concours rijd ik dan ineens in een soort dezelfde bak, maar die mag ik dan delen met 10/15/20 andere combinaties.
Thuis bereid ik me er altijd op voor hoe ik ga inrijden wat ik allemaal ga doen en dan kom ik in een -zoals ik het zelf noem Knipoog - wedstrijdtrance. Paard loopt dan lekker en ik weer precies wat ik moet doen.

Dan kom ik op concours, de gezonde spanningen komen bovenwater. Als ik ga losrijden probeer ik het altijd te doen zoals thuis.
Afgelopen zaterdag mijn M2 debuut gehad, het begon al met de über slechte bodem...
Vervolgens moest ik tussen zo'n 15 combinaties losrijden, niemand gaf elkaar voorrang, reed gewoon kris kras door elkaar heen. De toeschouwers besloten de kortste route te nemen dóór het losrijterrein heen. Met als gevolg dat ik niet alleen met mezelf/paard bezig was, maar ook om de andere niet overhoop te rijden, en de toeschouwers niet van hun sokken te rijden.
Nadat ik een paar keer bovenop iemand was geknald, ik vól in de rem moest gaan om iemand met kinderwagen + aanhangsel niet overhoop te rijden begonnen de irritaties bovenwater te komen.

Ik kon me eigen niet meer concentreren, kon niet hetzelfde rijden als thuis, paard begon te etteren, dáár begon ik me eigen weer aan te irriteren, en dat was genoeg voor een complete ramp Vork

In de proef gaat het vrij goed met mijn concentratie, totdat er iets mis gaat, dan denk ik 'chips'.... Als het paard dan nog is een paar keer in verzet gaat is het al helemaal een feest, en ben ik de rest van de proef pissig...

Mijn vraag is hoe jullie met concentratieverlies omgaan. Mij was aangeraden om een rustig plekje voor mezelf te zoeken en daar los te rijden, maar dat is niet overal mogelijk....

Daarom zoek ik nu ook een beetje de kleinere wedstrijden uit met niet te veel deelnemers en dat ik niet gelijk met 20 man in de bak zit.

Iemand nog goede tips om de aandacht alleen bij mijn paard te houden?

Cowgirltjuh

Re: Zware concentratieverlies tijdens losrijden/proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:18

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik probeer gewoon door te rijden. Mijn stiefvader heeft het ook, en als die een glaasje wijn drinkt, heeft hij nergens meer last van. Heb ik ook een keer gedaan, en ik was idd een stuk rustiger.. Dusja, wel op ééntje houden he Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 06:51

Ik ben een ongelofelijke stresskikker en heb mezelf voorgenomen om me gewoon mentaal niet te laten storen door dingen waar ik geen invloed op heb. Gisteren kwam ik onderweg door twee ongelukken, werd door de politie van de weg gehaald voor identiteitscontrole en dieselcontrole (for christs sake...), had mijn starttijd verkeerd berekend, mijn paard had al bij het opstijgen geen zin en staakte, de stukken die ik wel kon rijden moest ik op de rem voor anderen waardoor ie weer terug staakte, er werd gelongeerd in de losrijbak, het waaide snoeihard dus de paarden waren allemaal waus en mijn proeven gingen ook al bagger. Vroeger had ik echt tegen het plafond gezeten! Nu heb ik er mijn 'winst' van gemaakt dat ik inderdaad goed kalm ben gebleven en niet ben gaan stressen.
En de dingen waar je WEL invloed op hebt, daar mag je ook gerust iets aan doen. Als mensen met een kinderwagen over het terrein lopen terwijl er een andere weg is, kun je ze gerust verzoeken gewoon om te lopen omdat het gevaarlijk is. Mensen die je ondersteboven rijden kun je aanspreken op de rijbaanregels. Dan maar arrogante dressuurmuts, je kunt dan iig wel normaal losrijden Knipoog
Op dingen als de slechte bodem heb je geen invloed, dus steek die energie in het nuchter oplossen van het kwallen van je paard Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:59

Bij de regio afgelopen weekend in werkendam verbaasde ik me ook over het losrijden.
Publiek dat al dan niet met een hond (al dan niet of aan een te langen lijn) dwars door het publiek lopen, auto's van de juryleden moesten ook door dit terrein in bij de ringen te komen. Iemand die midden in de ring les stond te geven.

Bij grotere wedstrijden (hier waren 14 ringen) moet er gewoon een official bij het losrijden aanwezig zijn om dit te voorkomen.
Ik heb dit gemeld bij de organisatie maar men had hier geen oren naar.
Ook had men 1 groot losrij terrein gemaakt terwijl het denk ik overzichtelijker geweest was als ze het terrein gesplits hadden en BL in de ene helft en MZ in de 2e.
Ook was er een 3e losrijring waar je 10 minuten voor aanvang heen mocht. Hier wach echter geen controle op dus je raadt het al!

Laatst had ik ook dat iemand in een 20x40 losrijbak wilde gaan longeren zgn met toestemming van de organisatie

Mocht er een official aanwezig zijn, spreek deze er dan op aan. Vaak zijn dit goedbedoelde vrijwilligers maar zonder echte paardrijkennis. Leg ze dus uit hoe en waarom.
Als het echt een zooitje is met losrijden, gooi het dan gewoon in de groep.

Laatst werd ik aangesproken door een mede losrijdster dat ik haar geen voorrang gaf bij schouderbinnenwaarts. Ik hield gewoon rechts aan op de hoefslag (linkerhand), bleek schouder gezien te worden als zijgang en daarom had ze voorrang. Tja, ik ben nooit te oud om bij te leren.

_lieffie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:03

uhm homeopatische valium slikken, wordt bij ons op stal nog wel eens gebruikt bij de enige echte stresskip, als ze gaat stressen gaat haar paard flippen dus ook niet echt een opsteker, ik bekijk altijd van te voren hoe druk het is enzo (ben er altijd erg op tijd) en neem altijd ruim de tijd voor t losrijden probeer een rustig hoekje te zoeken, als t in een bak erg druk is probeer ik mee te gaan met waar de meeste ruiters rijden links of rechtsom

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:09

Ik vind dit ook echt zooooo moeilijk. Dan neem ik mezelf voor om helemaal in mezelf te keren en echt op mezelf te focussen en mijn paard en dan gebeurt er van alles....of en die is eigenlijk nog erger, heb ik mezelf zo toegesproken relaxed te zijn dat ik kletspraatjes met iedereen maak en "vergeet" te rijden. En dan kom je jezelf inderdaad gruwelijk tegen in de ring.

Ik heb de goeie oplossing niet, heb wel de mazzel dat ik met een kasteel van een paard rij en mensen dan dus blijkbaar wel inzien dat je daar geen risico mee moet lopen om in botsing te komen!

Heb je wel eens van de principes van Centered riding gehoord? In dat boek staat een stuk over "zacht kijken", moet wel zeggen dat als het me lukt dat toe te passen, ik dan een stuk minder bezig ben met voor iedereen aan de kant te gaan en meer aan rijden toekom.

eddie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:10

Een sportpsycholoog bezoeken?! Ik weet er nog wel één; ben namelijk zelf momenteel in opleiding en zoek nog kandidaten Haha!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:10

Oh, en welke omgeving zoek je??

eddie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:13

Heel nederland en België

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:15

Hier iemand met hetzelfde probleem! Ik zou ook naar de sportpsycholoog willen, dus idd, in welke regio zoek je eddie? Oh, lees het al, meldt zich alvast met interesse.
@Capserrr: FloortjeM is bezig met de organisatie van begeleiding door een sportpsycholoog bij hun op stal. Voor mij waren die sessies te prijzig, maar misschien is het wel wat voor jou!

eddie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:17

Omdat ik nog in opleiding ben en mensen zoek die ik voor mijn casuïstiek kan gebruiken, begeleidt ik mensen tegen een gereduceerd tarief. Dus voor mensen met serieuse interesse kun je me pb'en!

eddie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:18

Oeps, begeleid ipv begeleidt Knipoog

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:05

Ik heb totaal geen last van stress, maar mijn concentratie is na de eerste proef erg ver te zoeken. Rijd daarom in de 2e proef ook vaak fouten, ik luister niet naar de voorlezer en vergeet dan dat ik nog iets moet doen en heb het al niet meer gehoord terwijl mijn voorlezer het al 2 keer had gezegd. Erg jammer vaak van mijn punten. En vooral als het erg onrustig is op wedstrijd rijd ik slecht/druk inrij terrein.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:09

Laat je je voorlezen of rij je uit je hoofd?

Sinds ik mijn proeven uit mijn hoofd rij, ben ik veel geconcentreedere op mijn proef.
Dat moet dan ook wel, want als je je met andere dingen gaat bezig houden rij je gegarandeerd verkeerd.
Ik wordt ook veel minder snel kwaad en ga gewoon verder met het volgende onderdeel.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:38

Ik zou dat nooit kunnen onthouden Nagelbijten / Gniffelen dan verlies ik mijn concentratie en vergeet ik mijn proef..

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:46

ik rij daarom meer op kleinere wedstrijden, op grote raak ik echt compleet de weg kwijt

Heb me wel ingeschreven eind aug voor een grotere wedstrijd ga dan eens kijken of een beetje valeriaan helpt, met mn afstudeerpraatje werkte het ook Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:40

Karoliefje_ schreef:
Ik zou dat nooit kunnen onthouden Nagelbijten / Gniffelen dan verlies ik mijn concentratie en vergeet ik mijn proef..

Je moet het gewoon een keertje doen!
De eerste keer was voor mij ook noodgedwongen omdat ik echt geen voorlezer had. Maar dat beviel zo goed dat ik sindsdien geen voorlezer meer wil. (doe alleen nooit 2 proeven, dan raak ik ook door de war)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:10

Ik ben een extreme dromer op het paard. Concentratie? Wat is dat? Sinds kort focus ik op een heel kort zinnetje: BLIJVEN RIJDEN. Tot nu toe lijkt dat te helpen, omdat ik dan nergens anders aan kan gaan denken.

En inderdaad wat asjemenou zegt! Proef uit het hoofd leren! Ik oefen die thuis ook een paar keer. Gewoon om de route te kennen. Werkt ook uitstekend! Sam kent de route dan ook een beetje en we gaan veel relaxter de ring in. Weet je meteen de knelpunten. Overigens staat er altijd een voorlezer paraat hoor naast mijn ring, maar ik ken ze in principe ook altijd uit het hoofd.

Verder heb ik een vast ritme in het losrijden thuis en dat ritme probeer ik te gebruiken op concours. Ik zoek ook vaak situaties op thuis waarvan ik weet dat Sam het niks vindt en dan buit ik het uit tot ik er wel fatsoenlijk langs kankomen. Daarmee leer je jezelf om adequaat te reageren op een probleem op concours. Maar idd zou ik ook flippen met de situatie die jij omschrijft. Mensen groeien jammergenoeg te weinig op met wat wel en niet kan met een paard en gaan er dan toch naar kijken alsof je met een grote hond of zo te maken hebt. Ik snap hun gedrag ook niet. Laatst nog langs de weg, verbaasde ik me over de arrogantie waarmee een aantal automobilisten onze paardjes voorbijrazen. Wonder boven wonder dat er niet meer ongelukken gebeuren!

In jouw geval liep hier dus gewoon een waardeloze planner op de wedstrijd rond. Clown Verdrietig

leopaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:03

Heb hier ook heel erg last van. Slik van die hom.pat. druppels. Ik weet niet of het echt helpt, maar misschien werkt het wel door in mijn hoofd. Het gaat altijd veeeeeeel slechter dan thuis. Krijg hem op een wedstrijd nooit goed aan het lopen. Het gebeurd maar zelden...... Als mijn instructrice mij helpt gaat het beter en kan ik me beter concentreren. Anders kijk ik veel te veel naar anderen en word ik heel onzeker.
Nu ik Z rijd gaat het wel iets beter omdat je meestal een apart losrij terrein hebt. Maar ik moet nog steeds meer op mezelf blijven letten en wat meer "arrogantie"krijgen om maar zo te zeggen, zodat ik minder onzeker over mezelf ben.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:12

ik vind wat jij noemt gewoon vresenlijk iritant!
en daar hoef je geen streskip voor te zijn,dat brengt de meeste ruiters wel van de leg!
ik heb dat winter's heel vaak.ik spring dan,en dan zitten ze met een stuk of 15 in een klein binnenbakje,de ene galopeerd tegen de keer in,de ander heeft geen rem en geen stuur,die heeft een hengst,en ik rij er dan ook nog tussen met mijn wakkere 4 jarige vresenlijk!als je al voor de sprong komt,dan land je bijna op een ander,waardoor je paard alleen maar bang word.
ik vind het dan een slecht georganiseerd concours,dan kun je je toch niet concentreren,als je alleen maar op anderen moet letten!