extreem hengstig gedrag zonder hengstig te zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LonnekedW

extreem hengstig gedrag zonder hengstig te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 13:25

Hallo,

Ik zit met een probleem, ik heb nu ongeveer een jaar een nieuwe pony, een merrie. In het begin nergens last van gehad wat hengstigheid betreft, maar ineens in het voorjaar begon het: Ze werd hengstig, en hoe! Als ik been gaf of ik vroeg wat van haar, was ze meteen beledigd, ging ze stilstaan en pissen. Ik kon doen wat ik wilde maar ze deed NIETS meer. Ze zette haar hoofd vast, stond stil en bij iedere tik begon ze te knipperen en te pissen. Nouja, oke hengstigheid, vooruit. Maar ze werd wel heel vaak hengstig! (gewoon wanneer het haar uitkwam, leek het.) Er zaten selecties aan te komen dus hebben we een middeltje ertegen gehaald, dat gegeven en het was grotendeels over! Niets meer van te merken, niets aan de hand. Selecties voorbij, ik mocht door naar de limburgse, zijn we even met het middel gestopt, maar dat was geen succes. Ze begon gewoon weer van voor af aan, wanneer het haar uitkwam! Het heeft gewoon niets meer met hengstigheid te maken, maar iets met de hormonen ofzo. Zonder dat middel kan ik haar dus niet fatsoenlijk rijden! Dat middel kost 40 euro en op de verpakking staat dat het maar 2 weken na opening bruikbaar is. Mijn vraag aan jullie is dus of jullie hier ook ervaring mee hebben, wat jullie er aan doen en wat jullie mij aanraden.
Alvast bedankt!
Gr. Lonneke

PBA_

Re: extreem hengstig gedrag zonder hengstig te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:31

regumate bedoel je zeker. Ik moet het geven omdat ze een hormoon mist en zich vreselijk laat bespringen. Ook is ze gemiddeld 2 weken continu hengstig. Tevens was zij wel te rijden. Ik heb haar laten scannen van binnen omdat ze ook iets aan haar eierstokken kon mankeren door het gedrag erdoor. Ik zoe even bellen met je arts en het probleem voor leggen. Hij/zij weet vast wel wat te doen. regumate moet ik nu 2 maanden non stop geven en ook dat is maar 1 maand houdbaar op de verpakking (de grote) maar mag het gewoon blijven geven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:36

Meestal zijn die middeltjes nogal sterk heb ik gehoord.
Klinkt ook niet fijn voor je paard zo, ik zou idd een grondig onderzoek laten doen en kijken wat de opties zijn?

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:18

Pff, jeetje, wat naar zeg. Ik zou inderdaad eens onderzoek laten doen..

LonnekedW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 12:51

we gaan een spuit geven, die blijft 3 maanden werken en dat schijnt te helpen Haha!
nu maar hopen dat het werkt!
bedankt voor de reacties!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:44

wat voor spuit is dat dan? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:54

LonnekedW schreef:
Hallo,

Als ik been gaf of ik vroeg wat van haar, was ze meteen beledigd, ging ze stilstaan en pissen.

Dit heeft niks met beledigd zijn te maken...
Dit heet stareflex...

Over de spuit: Wij hebben ook een merrie gehad die ieder jaar gespoten werd tegen hengstigheid, omdat ze in de sport liep en het gewoon te lastig was, vooral ook voor de merrie zelf. Het werkte goed.
@ Splash1999: Het is een hormoonspuit.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:33

ja dat snap ik maar wat voor spuit en wat kost het. Hoe lang is het werkzaam. dat sort dingen wil ik graag weten

LonnekedW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 19:25

dat is een spuit die een maand of 2/3 werkzaam is. Dan loopt het paard een stuk beter en dat is fijner voor haarzelf (en natuurlijk voor de ruiter). Dan heeft ze gewoon nergens last meer van!
Gr. Lonneke
P.s die spuit is tegenwoordig niet meer verkrijgbaar, ofja de dierenarts wil het niet meer spuiten. (de meeste dierenartsen dan) Als je zo'n spuit nodig zou hebben, moet je een goede dierenarts zoeken die die spuit zou willen geven, want bij de gewone dierenartsenpraktijk doen ze het niet meer.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:23

mag er dan wel mee gestart worden want dat betekend dat het onder doping valt en het niet in het paspoort bijgeschreven mag worden. Als je niet start is dat geen probleem doe je dat wel ben je gegarandeerd het haasje als je gecontroleerd wordt. Ik weet dat bij regumate het in het paspoort wordt bijgeschreven dat het in medisch belang is dat het paard het krijgt en dat mag er mee gestart worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:25

Je kunt ook een knikker in de baarmoeder laten plaatsen dan wordt ze nooit meer hengstig.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:30

als dat is wat je wilt. kan dat weer verwijderd worden om evt drachtig te worden of is dit vrij definitief.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:37

Jawel, dat kan weer. Is natuurlijk niet gewoon ff eruit pakken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:45

hmm eens om over na te denken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:52

Ik heb een tijd een merrie voor iemand gereden, ze was altijd extreem hengstig.

De eigenaar heeft zo'n knikker laten plaatsen, maar we merkten geen enkel verschil