Aanbod tot overnemen verzorgpaard ... wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marloes1987

Aanbod tot overnemen verzorgpaard ... wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:14

Goed, de titel zegt wel iets.
Ik heb nu dik een half jaar een Arabische merrie als verzorgpaard. De klik die we vanaf het begin hebben gehad is voor mij reden genoeg om te overwegen haar zelf te kopen. En nu is ze dus in de verkoop gezet.
Van de eigenaresse krijg ik de kans om haar voor minder dan de marktprijs te kopen. Het exacte aanbod moet nog komen, maar de kans dat daarbij het hoofdstel en andere spullen inbegrepen zijn is groot. Alles bij elkaar geen slechte deal dus.
Het gaat om een 12 jarige merrie, die volledig ingereden en ontzettend braaf is.
Zelf studeer ik nog, en zit dus niet heel ruim in het geld. Ze zou kunnen blijven staan waar ze nu staat, waarvoor ik nu ook de kosten al betaal. Daar zit weidegang en voer bij in.

Mijn vraag is: Wat is jullie ervaring met zulke overnamens? Hoe zouden jullie het aanpakken?

mr_blue

Re: Aanbod tot overnemen verzorgpaard ... wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:16

als je het kan betalen dat moet je goed berekenen even alle kosten op schrijven

en het paard laten keuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:18

Je moet even een berekening maken met wat je per maand verdient en uitgeeft, denk dan aan stalling, hoefsmid, wormenkuur ed maar ook aan school. Als je het financieel kan redden zou ik zeggen: DOEN Haha!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:19

marloes1987 schreef:
Mijn vraag is: Wat is jullie ervaring met zulke overnamens? Hoe zouden jullie het aanpakken?

Ik heb mijn verzorgpaard 3 jaar geleden gekocht. Prijs afgesproken, paard klinisch laten keuren (ivm verzekering), goed gekeurd en paard betaald.

Als hij niet door de keuring was gekomen had ik het recht de koop te annuleren. Alles mondeling afgesproken. Ik ging verhuizen dus heb het paard kort na de koop naar een andere stal gebracht, eerder stond hij bij de oude eigenaar aan huis.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:21

als je het financieel kunt redden zou ik niet weten waarom niet?!? tijd misschien? daarvoor kun je zelf een bijrijdster zoeken die ook iets meebetaald in de kosten?! 12 jaar is een mooie leeftijd. kun je nog heel wat jaartjes mee vooruit!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:24

het klinkt allemaal goed, mooie leeftijd voor een paard, het klikt, ook altijd belangrijk en als je het financieel red zou ik het zeker doen!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:26

Ik ben het met de rest eens, als je het kan doen, waarom niet?

Je kent het paard al enige tijd, wat een voordeel is.
Wel zou ik haar laten klinisch keuren.
Overweeg of je haar wil laten verzekeren of niet, dan kun je daar het keuringsraport gelijk voor gebruiken. Dat kan schelen als je opeens voor flinke veeartskosten komt te staan.

Ik heb zelf mijn huidige paard overgenomen na haar een half jaar verzorgd te hebben.
Een betere proef periode kun je niet hebben.

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:49

Thanks voor de berichten. Of ik het financieel ga redden hangt ook af van het exacte aanbod. Maar met een bijrijder erbij moet het wel lukken. Verzekeren is inderdaad wel een goede tip, zeker als ze ziek wordt. Hoop alleen dat de keuring niet al te duur is.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:52

Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik het paard overgekocht waar ik al een paar jaar als bijrijder 2x per week op reed. Net zoals ik in één van de andere antwoorden al las: het meeste heb ik mondeling geregeld, de prijs, overname van spullen. Dat is allemaal prima gegaan; ik kende de eigenaar immers ook, dus je hebt vertrouwen in elkaar als het goed is. Na de deal overigens wel officieel een brief gevraagd waarin zij 'het eigendom' aan mij overdraagt.

Voordat ik definitief besloot heb ik alle kosten op een rij gezet, niet alleen het stalgeld, maar ook hoefsmit, dierenarts en inentingen etc. Of je die kosten dan acceptabel vindt, kun je alleen maar zelf bepalen. Ik heb wel keuzen moeten maken: minder dure vakanties, geen andere sporten meer.

Ik heb meteen een nieuwe bijrijder gezocht bij mij op de manege/pensionstalling, om te voorkomen dat ik er helemaal zelf voor zou staan. Bij de bijrijder vond ik het vooral belangrijk dat ze zacht is met haar handen (in de mond van het paard) en dat ze gevoel heeft voor wat er onder haar gebeurt. Dat ze m dan niet zo intensief of dressuurmatig heel goed rijdt, vind ik veel minder erg - hij krijgt beweging op een prettige manier, daar gaat het om.

Het werkt goed in de praktijk: ik rij nu 4x per week, mijn bijrijder 1x en twee dagen tussendoor heeft mijn paard vrij en staat hij buiten. Goede afspraken maken met een bijrijder is belangrijk:
* Vraag je een bijdrage in de kosten aan hem/haar (en wordt het daarmee voor jou financieel beter te dragen)?
* Als je de kosten deelt, bepaal wel wie de eindverantwoordelijkheid heeft (als jullie een meningsverschil hebben: jij beslist)?
* Mag de bijrijder ook buitenrijden (bos e.d.) met jouw paard?
* Wil je bijrijder de complete zorg overnemen als je zelf een weekje op vakantie bent of ziek?

Belangrijkste is, zoals ook de anderen zeggen: het klikt, je hebt een mooie proefperiode gehad, dus daar zit geen belemmering!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:53

Ik denk niet dat je nu in je berekeningen de bijrijder moet zetten. Mocht er wat gebeuren en de bijrijder stopt, minder inkomsten ed. moet je het zelf kunnen oplossen. Tevens is het ook niet altijd even makkelijk een bijrijder naar jouw wensen te vinden die ook nog een kleine vergoeding wil betalen.
Verder klinkt het allemaal goed qua paard.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:54

Ik heb dat ook gedaan na 3 jaar verzorgen. Heb het paard niet klinisch laten keuren. Ze is mijn maatje en moest haar gewoon hebben ook als ze een berg gebreken had.
*edit* Ik was ook de enige die erop reed. Het paspoort was al een 2 jaar eerder op mijn naam gezet ivm priveomstandigheden van incasso en mogelijk weghalen van de paarden. Ze was hiervoor van mijn ex-vriend.
Laatst bijgewerkt door blackstar op 13-08-08 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:55

Het is naar mij idee de mooiste manier om een paard te kopen en ik heb nog steeds spijt dat ik mijn vroegere verzorgpaard ooit heb laten gaan.
Voordelen zijn dat je vaak een mooie deal kan maken, het paardje (en de eventuele gebreken) al kent en je weet vantevoren dat de klik er is.

Als je het allemaal kan betalen zou ik absoluut niet twijfelen en gewoon doen!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:55

Ik weet niet voor wat voor bedrag je haar wil laten verzekeren, maar als je alleen maar de klinische keuring hoeft te doen, dan is het niet zo duur. De rontgologische keuring is duurder.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:08

Absoluut geen bijrijder in je berekening meenemen. Het is jouw paard, dan maak je jezelf juist weer afhankelijk van een ander en dat is niet fijn. Kan een hoop stress geven als de bijrijder ermee kapt, of je paard een blessure krijgt waardoor de bijrijder niet meer kan rijden en dus niet meer betaald (en je veeartskosten intussen lekker oplopen) Zorg dat je echt genoeg achter de hand hebt, want hierover moeten stressen is echt níet fijn.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:16

Nou ik heb een week geleden ook het aanbod gehad om mijn verzorgpaard (3.5 jaar verzorgd) over te kopen. Ik heb dit gedaan, omdat ik wist dat ik niet zonder haar kon. Ik heb alles berekend (ik heb gratis stalling moet dus alleen brok/hooi/stalbedekking betalen) en dat was zeker te doen met wat ik aan geld verdien! Ik ben iig heel gelukkig met mijn eigen (ex-verzorg-)paardje! Haha!

Natuurlijk is het allemaal passen en meten, maar dat loopt vanzelf los, als je je maar goed voorbereid. En aangezien ze op de zelfde stal zou kunnen blijven, en dit betaal je al (als ik het goed begrijp), zou ik ervoor gaaan! Lachen

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 11:31

Echt onwijs bedankt voor alle tips. Ik ga ze zeker meenemen .... want ik heb inderdaad het aanbod aangenomen. Ze gaat binnenkort gekeurd worden en dan is ze hopelijk snel van mij Lachen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:47

Wat leuk voor je, geweldig! hopen dat ze door de keuring komt.
Wij hebben 9 jaar geleden ook ons toenmalige verzorgpaard gekocht en er tot op de dag van vandaag nooit spijt van gehad.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:41

Nou, ik hoop voor je dat ze door de keuring komt! Haha!

Iig als het zover is, veel plezier met haar! Go jij! Go jij!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:46

Succes met de keuring en veel plezier vast met je eigen paard!

Ik heb op deze manier ook mijn huidige paard gekocht.
Eerst samen met iemand en toen helemaal overgenomen...

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:49

Mijn vriendin had dat ook, haar verzorgpaard zou ik verkocht worden en haar moeder zei dat ze hem wel mocht kopen maar de eigenaar vond dat nog niet z'n goed idee (mijn vriendin was toen nog jong) dus kwamen ze op het idee om het paard te leasen Knipoog miss is dat ook een idee?

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:50

ow haha, ik lees net aeen paar berichten en het blijkt dat ze al snel van jou is Lachen
nou heel veel plezier met haar Haha!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:52

Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees!

Ik ben ook student..heb alles opgeteld en afgetrokken..en kwam tot de beslissing het toch niet te doen. Het is zoooo'n groot risico. Ik had een stal voor 185incl voer, stal, weide en wormenkuur..maar wat als deze stal er mee stopt of het stalgeld gaan verhogen, stond ik mooi te kijken! Wat als het paard ziek zou worden..een potje is zo gemaakt..maar ook mijn studie moet betaald worden..ik heb er nachten van wakker gelegen..en dat wou ik niet, wakker liggen en me zorgen maken om een paard dat financieel van mij afhankelijk is! Dat trek ik niet, niet als student! Knap dat jij het wel doet..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:39

Ik verzorgde mijn fjord eerst ook. Ik mocht hem ook overnemen, gratis en voor niets. We hebben een contract waarin staat dat ze hem aan mij overdraagt incl alle bijbehoren. Ik heb hem niet laten keuren, kende hem al best lang en hij wordt recreatief gebruikt dus vond ik het niet nodig. Ik heb nooit geen spijt van gehad. Veel succes met je aanwinst.