Paard draak in de omgang, superbraaf onder het zadel- tips??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Paard draak in de omgang, superbraaf onder het zadel- tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 06:56

We hebben sinds kort een 8-jarige merrie op stal staan.
In de omgang is het een grote draak!
Als mevrouw geen goeie zin heeft, kan je haar met moeite poetsen Clown
Ze probeert je te bijten, met haar voorbeen te schoppen of met haar achterbeen te schoppen.

Ze wil dan nog niet eens aangeraakt worden en wordt echt hartstikke boos.
Nou heb ik al vaker met van die sjachrijnige merries te maken gehad, maar deze slaat echt alles.
Als ze de kans zou krijgen zou ze je echt aanvallen (heeft ze met voeren wel al gedaan).

Als je boos wordt (stemverheffen enzo) wordt ze alleen maar nog bozer (ze staat dan echt met de mond open, maar kan er niet bij met bijten omdat ze vast staat) en kalmeren werkt ook niet (met open hand proberen gerust te stellen) want zodra ze je hand ziet of als je haar aanraakt wordt zo ook nog bozer.

Ze is totaal niet bang oid dus in mijn ogen is het echt dominantie.
Zodra je klaar bent met poetsen en haar los maakt is er niks meer aan de hand. Dan blijft ze netjes staan en kun je haar zo het hoofdstel omdoen. Met rijden is ze ook superbraaf. Opstappen enzo ook geen probleem.

Heeft iemand tips???? Ik ben zelf helemaal niet bekend met natural horsemanship enzo maar sta voor alles open.

Odeale

Re: Paard draak in de omgang, superbraaf onder het zadel- tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:05

Misschien houdt ze er niet van om gepoetst te worden? Heeft misschien wel een gevoelige huid. Op onze vorige stal stond een paard dat er ook niet van hield. Zij poetste hem ook zo voorzichtig mogelijk met een zachte borstel. Paard had ook een hele dunne vacht.

Dominantie probleem, weet niet hoor. Dan zou dat toch ook op een andere manier naar voren komen?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:36

Wat je kan proberen is met een plastic zak aan een stok doen, en hem daar mee borstelen tot hij stil staat waardoor je zelf veiliger staat, of een borstel aan de stok tapen.
Odessa1 gefeliciteerd met je verjaardag.
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 13-08-08 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:43

Ik denk eigenlijk ook niet dat het een dominantie probleem is!

Als je met een borstel of je hand over de ruggegraat gaat, wat gebeurd er dan?

Het kan ook zijn dat ze door een voorval in het verleden een hekel heeft gekregen aan poetsen. Als je niet weet wat er precies is voorgevallen is het heel moeilijk om daar iets aan te doen...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 08:07

Ze vertoont dit gedrag ook met voeren (dus met de mond open je aanvliegen).

Nu doet ze dit niet altijd, anders had ik ook aan zoiets gedacht, de ene dag wel, de andere dag niet.
Maar soms is ze gewoon echt gevaarlijk. Het is dat ik wel met zo'n paard om kan gaan, maar voor anderen is dit gedrag niet zo handig. Ik borstel haar al met een zachte borstel omdat ik ook al aan zoiets aan het denken was. Ze wil dan gewoon niet dat je haar aanraakt. Als ze een goede dag heeft, is er niks aan de hand. Heb laatst zelfs haar manen getrokken zonder problemen.

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:11

Wij hadden eerst ook zo'n merrie op stal die pas verkocht is, is het een bruine merrie met zwarte best lange manen en een witte aftekening op haar hoofd?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:18

Dat klinkt wel vervelend. Kan natuurlijk iets naars zijn gebeurt, maar dan is het ook niet logisch dat ze het niet altijd doet. Misschien hormonen? Dan zou je bij moeten houden wanneer ze hengstig is en zo. Kende wel merrie die altijd chagerijnig was maar tijdens haar hengstigheid poeslief.
Daarbij heb je het over andere mensen. Ze wordt dus verzorgd door meerdere mensen? Sommige paarden vinden dat ook heel lastig. Mijn eigen paard heeft bijvoorbeeld sterke voorkeur in mensen, bij sommige is hij een mak schaap en bij andere gaat hij echt de draak uithangen.

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:24

Klinkt me bekend in de oren dit probleem. Mijn paard was ook een draak op stal! En ook met voeren moet je opletten waar je je handen hebt. Ik ben met mijn paard naar monty roberts nederland gegaan, ik heb zo'n halster en die heb ik gebruikt met poetsen. Ze hebben mij daar geleerd hoe ik met hem om moest gaan. Ik moet heel duidelijk grenzen stellen en hem niet in mijn ruimte laten komen. Vooral heel consequent zijn. Hoe is het met de rug van het paard? Zijn je borstels niet te hard? Mijn paard doet soms nog lelijk als hij het echt niet lekker vindt!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 08:45

Padoer schreef:
Wij hadden eerst ook zo'n merrie op stal die pas verkocht is, is het een bruine merrie met zwarte best lange manen en een witte aftekening op haar hoofd?

Het is in ieder geval een bruine merrie en had lange zwarte manen (nu niet meer Haha! )
De aftekening weet ik zo even niet. Kan goed springen en heel leuk lopen. En ze is met rijden superbraaf.

@Jaristo, hoe heb je duidelijk je grenzen gesteld? Ik ben altijd heel consequent en dat probeer ik bij haar ook. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ze 4 jaar van dezelfde eigenaar is geweest, daar is ze een klein half jaar geleden verkocht en ik weet niet wat er in de tussentijd allemaal mee gebeurd is. Ze staat nu een week of 3 bij ons op stal, misschien dat ze daarom nu ook dit vaak extreme gedrag vertoont. Misschien heeft ze ook wat tijd nodig.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:53

Ik heb ook zo'n merrie gehad die ik in het begin amper aan kon raken.
Ze miepte en mepte vreselijk! Was echt wel es eng.

Hoe ik te werk ben gegaan:

Haar gedrag volledig negeren (ook al schrik je je wel es te pletter Clown )
Gewoon je ding doen en juist niet constant braaf, goedzo etc zeggen..
Heel af en toe x zeggen van braaf, maar niet te vaak.
Consequent blijven en blijven herhalen.
Ze moet echt vertrouwen zien te krijgen.
Mijn merrie was super onder het zadel, soms zonder te poetsen (als het echt te erg was) opzadelen en rijden.
Je kan dan een dekkie opdoen zodat ze niet te vies wordt op plekken waar zadel ligt.
Elke dag gewoon je ding doen en accepteren als het niet lukt en denken we zien morgen wel verder.

Dit heeft bij mij echt maaaanden geduurd en was niet volledig over, maar een stuk verbeterd!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Iig succes!

Ohja, belangrijk is wel voor zo'n merrie dat ze eerst vertrouwen in 1 persoon krijgt en er niet teveel mensen zich ermee bemoeien.
Mijne was vertrouwen volledig kwijt en dat is na maanden terug gekomen door heel heel heeeeeel veel geduld.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:43

Moeilijk probleem. Het lijkt dominantie, maar het kan ook verdediging zijn omdat ze, om welke reden dan ook, niemand in de persoonlijke ruimte tolereert.
Heb je al eens geprobeerd haar te verzorgen als ze los staat? Wellicht heeft ze een negatieve link met vaststaan.
Wat anderen zeggen... een gevoelige huid .. kan ook. Onze merrie konden we in het begin niet aanraken. Dat gingen ook de oren in de nek en kont naar je toe. Da erbij gehaald en die had dit probleem al veel vaker mee gemaakt en vaak had het te maken met een gevoelige huid. We zijn toen overgegaan op lijnzaadbrokken en vit. B en daarna ging het veel beter (nu is ze een knuffel)
Maar goed... het is helemaal niet zeker of dat ook het probleem is bij jouw paard.

NH kan een goede opening zijn omdat je daarbij leert het paard te ' lezen'. Mensen die al ver gevorderd zijn hierin zijn vaak erg goed in staat de reacties van een paard te plaatsen, zodat je hier op de juiste manier op kunt reageren en er zitten een aantal mensen hiervan op bokt. Misschien kun je daar eens een balletje opwerpen en kijken of iemand zin heeft om de situatie bij jou thuis te komen bekijken en zijn of haar oordeel daarover te geven,. Zorg dan wel dat het iemand is met echt veel kennis en ervaring in huis.
Weet je eenmaal het probleem, dan kun je ermee aan het werk
succes

ps. balletje dus opwerpen in het forum over naturals/natural horsemanship
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-08-08 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Graag Editten.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:03

Ik wil hem wel eens een keer borstelen, is misschien wat te ver, of kom eens langs .
Ik denkt dat hij te weinig vertrouwen heeft, en zo zijn plaats afschermt.
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 14-08-08 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_lieffie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:04

ze is dus duidelijk gewoon dominanter, wees heel consequent en maak duidelijk wat je wil, als je 1x over je heen laat lopen heeft ze gewonnen en zal ze je niet meer respecteren

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:27

MontyRulezz schreef:
Padoer schreef:

Het is in ieder geval een bruine merrie en had lange zwarte manen (nu niet meer Haha! )
De aftekening weet ik zo even niet. Kan goed springen en heel leuk lopen. En ze is met rijden superbraaf.

Dan kan het heel goed die merrie zijn! Ze sprong idd leuk en kan lekker lopen. Had eerst lange zwarte manen en is echt precies zoals je het beschrijft. Bij ons op stal hebben we haar ook in de hand gehad en vanalles geprobeerd maar is helaas allemaal niet gelukt! Echt jammer want het is zo'n fijn paardje met rijden enz. quote]

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 08:50

Volgens mij is het dan dezelfde. Ze heeft trouwens een kolletje.

We zijn nou heel consequent met haar in de omgang. Zodra als ze al boos kijkt wordt ze al afgestraft.
Hopelijk gaat het op die manier dan beter. Ook in de stal. Als je haar gelijk straft kun je haar direkt erna zo pakken.
Dan komt ze uit zichzelf naar je toe met de oren naar voren.

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:07

Dan weet ik zeker dat ze het is! Wel fijn om te horen dat het al wat beter met haar gaat! Want het is echt een knappe pony(A)..Had hem zelf ook graag gewild haha! Ik hou dit topic in de gaten dan blijf ik een beetje op de hoogte!;) Xx

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 21:01

Wanneer en hoelang heeft ze dan bij jullie gestaan?
Wij hebben haar nou een week of 3 bij ons op stal. Ze was ook helemaal verreden, de hele tijd staken en niet door willen draven. Dat hebben we er nou bijna uit en ze begint nu heel fijn te lopen.

Ik ben benieuwd waar ze voorheen gestaan heeft.

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:04

Ze heeft best een tijdje bij ons op stal gestaan! Hoelang weet ik niet precies. Heb je een foto van haar? Dadelijk hebben we perongelijk tog de verkeerde voor ons je weet het niet. Maar denk eigenlijk van niet. Ze liep wel maar niet echt in een hoog tempo!..Als je een foto hebt kan ik met zekerheid zeggen of ze het is! Weet je ook hoe ze heet?

Bamboe_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:45

bijt in dr oor :p

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:55

Daar kom ik niet zo snel bij Tong uitsteken