Je zou gaan denken dat ze het met opzet doet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Je zou gaan denken dat ze het met opzet doet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 20:29

Ik was zooo blij, eindelijk is m'n weidemaatje aangekomen, na 4 maand eenzaamheid.
En toch...

Vorige eigenaren zeiden al dat ze niet echt sociaal is naar andere paarden toe en nogal dominant. Maar toch wilden we haar wat gezelschap schenken.

Het kleine shetje is hier pas een week en grazen kan er nog door, maar de paddok delen??? O wee.
Ik geef het hooi nochtans in aparte bakken en zet ze ver genoeg uit elkaar. Maar m'n grote geeft duidelijk aan dat ze haar allebei toebehoren.

En daarstraks was ik toch wel heeeel onzet toen ik zag dat ze gewoon IN de hooiton van het shetje had gepoept!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Normaagezien gaat ze altijd op dezelfde plaats mesten, zo ver mogelijk van de eetplaats en liefst in de distels.

Wat een gemene streek zeg.. Je zou haast denken dat ze het met opzet doet.

Maar hoe leer ik dit gedrag nu af? Tenslotte moeten ze de ganse nacht op de paddock en wil ik dat mijn shetje ook kans krijgt om te eten.
Laatst bijgewerkt door Lieke_M op 12-08-08 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

luxje

Re: Je zou gaan denken dat ze het met opzet doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:47

Herkenbaar...
mijn merrie is ook niet sociaal naar andere paarden.
In de wei gaat het nog, al moet ze wel af en toe laten merken dat er geen twijfel over bestaat dat het háár wei is, in de buitenbak is het vooral achter de ander aanvangen.
gezellig kroelen met de ander is er nooit bij..
nou ja, ik heb het geaccepteerd al vind ik het wel ontzettend jammer.
Wellicht draait jouw paard nog bij en worden ze toch nog vriendjes...

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:48

lastig.... Ik zou het niet weten eigenlijk. (hoe af te leren en of het expres is)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:51

Geef het even tijd.. ondertussen kan je de paddock in 2en delen zodat de shet toch veilig kan eten..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:55

ik snap jou verhaal wel hoor! Haha!
het kan zijn dat ze hem nooit zal acceptereren.
soms is die klik er eenmaal niet en dat kan je ook niet dwingen.
mijn merrie is ook heel erg dominant naar haar weide maatje toe.
en het stomme is dat ze wel luid begint te hinneken als ik met het andere paardje op pad ga.
alleen als ze hengstig is dan wil ze haar wel aandacht schenken.
maar dan heeft de haflinger zoiets van Boos! ga nu ook maar weg.
zolang jou paardje de shet niet zal verwonden zou ik het zo laten.
en waarom ze in het hooi van de shet poept haha geen idee!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:01

Berichten over de onvolledige beginpost zijn verwijderd.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:22

Dat ze mest over het hooi is niet zo gek hoor. Omdat ze denk maar bij een hoop tegelijk te kunnen eten markeert ze de andere even zodat iedereen snapt dat dat hooi ook van haar is. Knipoog
Paarden die in een schone stal komen plassen ook vaak direct om er even hun geur aan te geven.
Je kunt het haar niet kwalijk nemen en het is denk ik heel lastig af te leren.
Je zou meerdere hopen hooi kunnen maken dus echt een stuk of 5 en die verder uit elkaar leggen dan moet ze blijven wandelen en over alle hopen hooi zal ze niet gaan mesten.
Zorg wel dat je shetje een veilig plekje in de paddock heeft waar ze kan gaan staan zonder dat je merrie erbij kan. Vooral s nachts is dat wel zo veilig.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 13-08-08 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:22

Ik vrees dat ze nooit vriendjes zullen worden, de vorige eigenaren hadden (naast haar) nog 2 paarden, en vorig jaar intussen bij mij stond een paard van een vriendin, na 3 maand klikte het nog steeds niet.

Op een bepaald moment kreeg ik half Bokt over me heen omdat ik vond dat mijn pony geen behoefte had aan gezelschap..
Dus ik besloot het toch nog eens te proberen maar leuk is het niet.

Ze hinnikt wel als de kleine even van de wei af gaat, maar zls hij dan bij haar is, mag hij niet eten en schopt ze hem bijna de paddock uit.

't Is nog vroeg.. misschien mag ik nog niet wanhopen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:27

Een week is ook nog niet zo lang. Als je merrie altijd al moeite had met sociale contacten dan duurt het zeker een paar maanden voordat de relaties duidelijk zijn.
Is ze hem ook de hele tijd aan het opjagen of blijft het bij eten afschermen en hem niet in haar buurt laten?

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:28

Die twee van mij kunnen niet met, maar ook niet zonder elkaar. Mijn ene merrie is ook erg dominant. Ook met rijden moet er niet iemand dicht achter,naast of voor haar gaan rijden, want ze schopt direct, oren in de nek, maar waarschuwen doet ze niet meer. Dikke draak dat het is, met mijn andere paard gaat het wel, maar nu is ze ook heel neerbuigend. Nou ja, gelukkig kan ik niet horen wat ze tegen elkaar zeggen. Als ik ga rijden dan hinniken ze wel naar elkaar. Ja en het eten, veel verschillende hoopjes in de wei leggen. dat doe ik ook, maar poepen in het eten hahahahah nee zo erg is het niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:30

het kan wel even duren voordat het goed gaat!
na 2 maanden kan je pas echt goed zeggen of samen kunnen!!
geef ze in ieder geval de ruimte om elkaar te ontlopen, dan gaan ze zich ook niet zo gauw aan elkaar irriteren!

zelf heb ik ook sinds een week gezelschap bij mn paard, een merrie die door de verandering nu hengstig is en daardoor lekker chaggie, dus het zal bij mij ook nog wel even duren voordat ze samen door een deur kunnen.
en als dat niet gaat lukken mag ze van de eigenaar gewoon terug!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:32

Vond het eigenlijk best makkelijk en proper dat op 1 plaats ging mesten. Nu is het echt een viezigheid want ze lopen de mestballen kapot en ik kan ze niet meer weghalen. Ze liggen ook ver uit elkaar nu.

Maar da's natuurlijk nog 't minste hé.

't Is ook een pak moeilijker om een ritje te gaan maken. De kleine hoor ik roepen tot 3 straten verder en die van mij loopt dan met haar oren te draaien en koppig te doen. DAN missen ze elkaar wel.

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:32

Ik snap het, Maar aan een dominant paard is niet zoveel te doen.

Ikzelf heb laatst een pony gekocht,
Ook hadden we ook 2 shetlanders maar daaar kon ik niet meer op rijden, vandaar dat ik er een pony bij kocht.
Ook staan er nog 2 geiten en 2 schapen in de wei.

Eerst was ze tegen alle dieren dominant. En zal ze niet met de schapen shetlanders of geiten in de stal gaan staan.
Maar sinds kort laat ze het gewoon toe dat de geiten en de schapen met haar uit een bak eten en met haar in een stal staan. Met de shetlanders laat ze het nog niet toe, maar daar maak ik me niet zo druk over. Zij doen hun ding en mijn pony doet haar ding.

Een hele tijd geleden toen ik mijn pony nog niet had alleen de shetlanders schapen en geiten, kwamen er ook 2 paarden tijdelijk bij ons in de wei omdat bij hun weide er geen gras meer stond. Op het begin stonden ze ook ver van elkaar af, maar op het einde stonden ze met elkaar te ''knuffelen''. Dit was ook goed gekomen, Je moet ze gewoon wat tijd geven.

Ookal worden ze niet de beste maatjes, Ze draait wel weer bij

suc6

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:29

Een week is niet zolang, geef het wat tijd.

Het enige dat bij een dominant paard helpt, is meer ruimte geven. Je zegt zelf dat het in de wei wel gaat. als de shet maar genoeg ruimte heeft om bij jou paard uit de buurt te blijven, zal het wel goed gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:52

Kun je ze niet een uurtje op stal zetten om te eten af en toe?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 19:02

Stal heb ik niet, ze moeten ook een groot deel van de dag op de paddock doorbrengen omdat mijn grote pony onlangs hoefbevangen is geweest.
Als ik alleen het shetje op de wei zet, ben ik bang dat de grote koliek gaat krijgen van te verwateren of de stress dat ze de ander ziet eten.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 08:17

Phoe, gaat van kwaadn aar erger hier. Deze ochtend toen ik ze op de wei wou zetten, beet de grote het shetje keihard in de schoft.
En tegenover mij begint ze ook heel kribbig te doen....
Ze komt niet meer spontaan naar me toen om haar halster om te doen en loopt met haar oren in de nek dreigend langs me heen.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:23

Vervelend hoor....
Misschien duurt het even voordat ze het gewend is om alles te delen. Kun je niet een stukje land afzetten (klein vierkantje)waar alleen de shet in kan (vluchten) als het nodig is en de shet hier ook haar voer geven?

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:52

Kun je niet een draadje spannen [zonder stroom] waar je shetje onder door kan en je paard niet? Dan heeft die kleine een plekje waar ze altijd rustig kan staan en eten.
Vriendjes worden kan altijd nog, vaak kunnen ze niet met elkaar maar zonder elkaar op een gegeven moment vaak ook niet meer.
Marieke

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:02

Nou, dat een paard dominant kan zijn is heel natuurlijk. Ik denk als ze wat aan elkaar gewent zijn en je shet zijn plaats kent, het wel wat mee zal vallen. Als je paard niet gewend is aan andere paarden om zich heen is het ook nog al logisch dat hij niet precies weet hoe hij zich moet gedragen en wennen gaat niet zo snel. Helemaal niet zelfs. sommige paarden hebben meer dan een jaar nodig om échtte wennen. Als je echt bang bent dat die shet dood word getrapt of iets dergelijks lijkt dat wat Mdijk zegt wel een goede oplossing. Dat ze elkaar wel kunnen zien maar niet goed bijelkaar kunnen komen. Na verloop van tijd(4 a 5 maandjes) kan het draadje mischien zelfs wel weg. Dat dominante haal je er denk ik niet uit. Maar op een gegeven moment zal ze het heus wel accepteren. Dat ze zo tegen jou gaat doen, geen aandacht aan besteden. Ze heeft zelf ook wel door dat er een ander bij is en dat jij ook dat paardje wat aandacht geeft terwijl jij eerst van haar was, zeg maar:P Ook dat moet gewoon wennen bij een paard die dat niet gewent is. Ze komen er echt wel achter dat dit toch is waar ze het mee moet doen, en ze weet denk ik gewoon niet goed wat ze ermee moet doen als ik dit zo lees

Succes, ik denk echt wel dat het beter komt. De welsh bij ons weet ook donders goed dat hij lager staat dan de friezen en toch kunnen ze met zijn 4 ren in de paddox staan Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:03

Lieke_M schreef:
Phoe, gaat van kwaadn aar erger hier. Deze ochtend toen ik ze op de wei wou zetten, beet de grote het shetje keihard in de schoft.
En tegenover mij begint ze ook heel kribbig te doen....
Ze komt niet meer spontaan naar me toen om haar halster om te doen en loopt met haar oren in de nek dreigend langs me heen.

Dat deed mijn paard ook een tijdje toen er net een nieuwe haflinger op de wei was. Het klinkt mss gek, maar hij was echt jaloers volgens mij... zat de haflinger ook constant weg te jagen als ik die een aai wou geven enzo. Het is pas na een maand goedgekomen, de eerste krabbeltjes op de schoft, en nu zijn het dikke vrienden Lachen dus nog even aankijken?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:07

Wij hadden een soortgelijk probleem. Ons grote paard probeerde ons Shetje te pletten onder zijn voorhoeven... Wij hebben toen een draad gespannen waar de Shet onderdoor kon (om te eten, te drinken en evt te vluchten). Dat ging prima.

Maar we lieten ze niet meer samen alleen, dus of ze ook onder de draad door zou zijn gegaan als wij er niet waren....

Moet je natuurlijk wel zorgen dat de draad vrij hoog zit, zodat ze niet het idee heeft dat ze onder een hek door sneakt wat eigenlijk niet mag Knipoog .