Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. maaike_love schreef:En als je ander paarden de aandacht geeft? komt ze dan naar je toe? Heeft ze een halster aan als ze in de wei staat. maar ik zou niet opgeven, en zorgen dat jij de baas bent.
)rakni schreef:ik raad je aan om grondwerk te doen op basis van natural horsemanship. Als je goed bezig bent zal je paard heel graag bij jou zijn en is ie vast makkelijker te vangen. Maar het is wel een grote tijdsinvestering buiten het rijden om.
_SteR_ schreef:Dus jij hebt ook zo'n pony Kiki. Helaas is Sterion ook zo eentje. Je probeert je paard altijd zo goed en lief mogelijk te behandelen en dan willen ze niet eens naar je toekomen!
Hij rent rondjes om mij heen en je ziet gewoon dat hij het geweldig vindt, dat stukje macht.
Mijn paard is ook min of meer de kuddeleider, dus wanneer hij de hele groep heeft opgejaagd, en ze samen in het rond rennen, dan kan ik het wel bekijken.
Ik heb alles al geprobeerd, wanneer ik met voer rammel, komen alle paarden naar mij toe maar mijnes staat gewoon achterin het land![]()
Mensen van stal hebben mij aangeraden vaker overdag naar het paard te gaan om alleen maar iets lekkers te voeren. Zo kunnen ze op een gegeven moment niet meer denken van: "Oh, daar heb je haar ook weer, ik moet aan het werk, dus ik kom lekker niet!"![]()
Ik ben dus vaak overdag naar Sterion toegegaan om iets lekkers te geven.
Een aantal dagen kwam meneer hinnikend op mij af stormen, maar helaas was dit van korte duur.
Misschien helpt dit wel bij jouw pony.
Afgelopen maandag moest ik Sterion toch echt uit het weiland hebben, want de dierenarts kwam voor de jaarlijkse inenting.
Ik heb driekwartier in het weiland gestaan, totdat een stalgenootje hem eindelijk te pakken kreeg.
Ik heb toen het probleem ook eens aan de dierenarts voorgelegd. Hij zei; dat ik een lekkernij moest zoeken waar hij echt helemaal verzot op is, anijs of pepermunt bijvoorbeeld. Het paard moet iets lekkers hebben waarvoor het de moeite waard is om te komen. Dit ga ik dan nog maar eens proberen.
Verder wat jij ook zegt Kiki, hij volgt mij ook in de bak, het rijden gaat super, hij hinnikend vaak naar me, dus ik heb niet het gevoel dat hij me niet aardig vindt of wat dan ook. Want ja, daar begin je toch wel aan te twijfelen hé!
)Kiki123 schreef:Hoi,
Alweer een topic over het "niet kunnen vangen van je pony/paard"
Maar misschien heeft iemand een goede tip die eindelijk is kan helpen..
Mijn pony wil dus niet uit de wei komen. Ze staat met een hele groep in een stuk land.
Als ze alleen in de wei/bak/paddock staat dan wil ze wel komen. Ook als ze met meerdere in de bak of paddock staat wil ze wel komen (in de winter dus geen problemen). Alleen dus niet als ze in een groepje op de wei staat.
Nou heb ik al vanalles geprobeerd ( voer, niks doen en gewoon wat zitten wachten, achter haar aan lopen, haar wegjagen waar zij staat en daar dan zelf staan etc.. ) maar niks wil eigenlijk helpen.
De paarden gaan rond de middag altijd naar buiten en savonds weer naar binnen..
Als we savonds de paarden roepen dan komen ze met ze alle naar de uitgang en dan kan je mijn pony gewoon als eerste naar binnen brengen. Dit omdat ze weet dat alle paarden naar binnengaan.
Nou heb ik het eigenlijk al opgegeven, en ga ik meestal sochtends of savonds naar haar omdat ze dan binnenstaan. Maar het is eigenlijk gewoon te gek dat ik niet gewoon overdag haar uit het land kan krijgen. Maar ik heb gewoon geen zin om iedere dag 3 uur in het land te staan.
Wat wel werkt is, als ik haar overdag uit het land wil hebben, om bijvoorbeeld 3 paarden naar binnen te halen. Dan denkt ze dat alle paarden naar binnengaan en dan komt ze zo.
Maarja om nou iedere keer eerst een aantal paarden naar binnen te doen en dan weer naar buiten lijkt me ook niet de oplossing..
Niemand van stal kan haar trouwens uit het land krijgen. Ze is verder in de omgang en met rijden heel braaf. Ze heeft ook geen problemen met alleen op de trailer of alleen ergens staan. Maar dus wel met alleen uit het land halen..Ze wil gewoon te graag bij de groep blijven. Ik heb ook het idee dat dit altijd al zo is geweest want toen ik haar kocht stond ze ook in een apparte wei. Gescheiden van de groep. Maar ikzelf vind dit niet eerlijk en wil dat ze gewoon bij de rest op het land staat.
Wie heeft Dé tip ??