Pony die spat heeft gehad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dena_mii

Pony die spat heeft gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 10:17

Hallo,

Mijn pony heeft spat gehad en ik ben nu weer zo'n 2 maanden aan het rijden. Ze loopt in het begin dan nog wat stijfjes en wil nog weleens met haar rechterachterbeen (het been waar ze spat heeft gehad) een kortere pas maken dan met haar linker. Op een gegeven moment is dit wel over, maar kan het zijn dat ze na de galop weer zo'n pasje maakt.
Zouden jullie (als jury) dit onzuiver noemen of een taktfout? Ze is namelijk wel nog steeds zuiver en ik denk eraan om haar nog een keer mee op wedstrijd te nemen.

Bedankt voor het lezen..
Groetjes, Aniek

EllyC

Re: Pony die spat heeft gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:57

gehad
spat gaat toch nooit meer over?

Het kan een taktfout zijn als hij onregelmatige beenzetting heeft.
Verschil in paslengte kan ook.
Beide is onzuiver. Het is maar net hoe je het opschrijft en ziet.

Goed is het zeker niet, kan reden zijn om je uit de ring te halen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 01:01

Spat gaat idd. niet meer over; het is een vorm van artrose in het spronggewricht.
Er kan wel veel aan symptoombestrijding (ontstekingsremming) worden gedaan bv. door het inspuiten van corticosteroïden, maar zelfs na een chirurgsche ingreep (waarbij het spronggewricht met schroeven wordt vastgezet) is de eigenlijke spat niet genezen / verleden tijd.
Een jury kent de achtergrond van je paard niet, en zal een enkele pas ws als tactfout beoordelen.
Echter is de werkelijke oorzaak van de korte pas helaas toch pijn. Een dierenarts beoordeelt een dergelijke korte pas als "kreupel" wanneer hij een buigproef verricht.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:43

Ik ga met Irma mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:04

Even een aanvulling op het stukje van Irma_maandag. De botbeschadigingen die zijn ontstaan bij spat verdwijnen niet meer, maar als je er bijtijds bij bent is het wel degelijk mogelijk om verdere schade te voorkomen. En dan hoeft het bepaald niet zo te zijn dat er nog iets aan te zien valt in de beweging, dus het verhaal van Irma is niet helemaal volledig. Ik spreek uit ervaring, paard loopt inmiddels probleemloos en pijnloos in de sport (M1 dr, L spr, M sgw).

Wat niet wegneemt dat in het geval van TS de pony dus idd nog steeds pijn heeft, en dat baseer ik met name op de onregelmatigheid na de galop. Het moeilijker op gang komen kan ook komen door de vergroeiing van het spronggewricht, het zogenoemde 'spatwarm' worden.

TS, en nu nog jouw vraag. Je hebt kans dat het wel degelijk als onregelmatig wordt beoordeeld (dat is het ook) en dat je wordt uitgesloten.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 22:08

Ff voor de duidelijheid, ze is goedgekeurd door de da en niet gevoelig op de buigproeven.
Het is maar af en toe dat ze zo'n pas maakt, dus niet constant. En het is dus een verschil in paslengte.
De spat in haar been is nu een zo'n stadium dat het niet meer veranderd, verklaard door de da met fotos erbij. Ze heeft ook spat gekregen via een ongeluk met de trailer, dus is het spat van buitenaf.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:11

Maar waardoor verklaart de DA dat verschil in paslengte? Ik heb overigens nog nooit gehoord van spat van buitenaf en dat zegt natuurlijk niet alles, maar ik heb me er toch redelijk in verdiept.
Begrijp ik wel goed dat het spronggewricht inmiddels vergroeid is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:15

Oorzaak maakt voor een jury niets uit. Onregelmatig is onregelmatig en als dat teveel passen zijn dan heeft de jury het volste recht om een combinatie uit te sluiten wegens onregelmatig tonen.
De jury zal (als het goed is) nooit zeggen dat je eruit moet omdat je paard kreupel is; dat is een diagnose en die mag alleen door een VA gesteld worden. Maar uitsluiten wegens onregelmatig tonen is absoluut mogelijk.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:26

Lielle; je hebt gelijk, mijn stukje was niet geheel volledig. Ik heb alleen het gedeelte aangehaald waar het in het geval van de TS mee te maken had; een zichtbare onregelmatige pas.

TS, is het geen verouderde (harde) piephak dan? Hoewel een piephak een zgn zacht beengebrek is en na genezing geen pijn zou moeten geven (Aangezien je zegt van buitenaf, vandaar dat ik probeer mee te denken, niet om bijdehand te zijn).
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 13-08-08 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:30

Lielle schreef:
Even een aanvulling op het stukje van Irma_maandag. De botbeschadigingen die zijn ontstaan bij spat verdwijnen niet meer, maar als je er bijtijds bij bent is het wel degelijk mogelijk om verdere schade te voorkomen. En dan hoeft het bepaald niet zo te zijn dat er nog iets aan te zien valt in de beweging, dus het verhaal van Irma is niet helemaal volledig. Ik spreek uit ervaring, paard loopt inmiddels probleemloos en pijnloos in de sport (M1 dr, L spr, M sgw).

Wat niet wegneemt dat in het geval van TS de pony dus idd nog steeds pijn heeft, en dat baseer ik met name op de onregelmatigheid na de galop. Het moeilijker op gang komen kan ook komen door de vergroeiing van het spronggewricht, het zogenoemde 'spatwarm' worden.

TS, en nu nog jouw vraag. Je hebt kans dat het wel degelijk als onregelmatig wordt beoordeeld (dat is het ook) en dat je wordt uitgesloten.

als spat volledig is(dus de gehele sprong is "dichtgegroeit")dan heeft het dier geen pijn meer,alleen een wat stijver spronggewricht.
verder ga ik met jullie mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:05

Timilon, dat is ook niet volledig. Bij mijn merrie is er niets dichtgegroeid, maar de pijn is weg. Ik moet erbij zeggen dat dat zeker niet altijd gebeurt, maar als je er op tijd bij bent, is de kans wel groot. Wij hebben behandeld met Tildren, en met succes dus.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 20:18

Haar spronggewricht is idd dichtgegroeid, waardoor ze dus stijf is. De da heeft gezegt dat ze daardoor (dus vanwege stijvigheid) een pas onregelmatig kan lopen omdat er nu minder speling op dat spronggewricht zit, voornamelijk in het begin. Aangezien ik haar pas 2 weken serieus aan het oppakken ben is dat best normaal.
Maar ze kunnen me dus voor 1 zo'n pasje de ring uitzetten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:19

Als dat echt de enige pas is, zal het wel meevallen, maar ik zou eerst eens een tijdje doorrijden en kijken of het verbetert.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 00:01

Ik zou voor die ene pas ook niet zo bang zijn....meerdere passen is een ander verhaal.
Zolang je zelf maar zeker weet dat het dier pijnvrij kan lopen.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 21:46

Ik weet zeker dat het haar geen pijn doet, want in het begin (toen ze dus net kreupel was) liep ze duidelijk anders en was het duidelijk te zien dat het pijn deed.
Vandaag liep ze zelfs niet eens met verschil in lengte, maar tilde ze dr been net iets stijver op dan haar andere, ze zet ze wel tegelijk neer met haar voorbeen (in draf dan). Maar dan moet je wel erg goed kijken en weten hoe ze eerst liep.