Fjord een goed idee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xbibi95

Fjord een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 23:29

Ik heb een Welsh en een Arabier.
de arabier heb ik nu een paar jaar. ze word nu beleerd maar ik zie mezelf niet snel op haar rijden omdat ze erg fel is.
het was niet makkelijk maar ik heb uiteindelijk besloten om de arabier te verkopen.
mijn welsh is te klein om op te rijden dus zocht ik een leuk paardje waarmee ik kan rijden.
belangrijk vind ik dat ik hem niet hoef te verkopen doordat hij te klein word, erg fel moet hij ook niet zijn en ik zou het leuk vinden om af en toe is door het bos te rijden.
ik dacht zelf aan een fjord, is dit een goed idee en zijn er ook nog andere rassen waar ik misschien iets aan heb?
Alvast bedankt!

Vjestagirl

Re: Fjord een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 01:26

Ik denk dat je je niet vast moet pinnen op een ras, maar gewoon opzoek moet gaan naar het paard dat bij je past, of dat nou een KWPNer is, een Haflinger, een Fjord, een Andalusier, n Groninger of weer iets anders.

Ik heb bijvoorbeeld een fjord die denkt dat ze een arabier is, totaal onberekenbaar. Aan de andere kant van het spectrum zitten ze er ook die doodmak zijn. Maar dat is in alle rassen zo...

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 03:12

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat je je niet vast moet pinnen op een ras, maar gewoon opzoek moet gaan naar het paard dat bij je past, of dat nou een KWPNer is, een Haflinger, een Fjord, een Andalusier, n Groninger of weer iets anders.

Ik heb bijvoorbeeld een fjord die denkt dat ze een arabier is, totaal onberekenbaar. Aan de andere kant van het spectrum zitten ze er ook die doodmak zijn. Maar dat is in alle rassen zo...

Helemaal mee eens - kijk neit naar ras maar naar karakter. Ik wou eerst ook een fjord, maar toen ik mijn huidige KWPN pony tegenkwam werd ik meteen verliefd Tong uitsteken

xbibi95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:46

Daar heb je wel een punt ja.
bij mijn buren hebben ze ook een KWPN'r die ook echt rustig is,
misschien is het inderdaad beter als ik gewoon eens rond ga kijken.

iemand nog tips voor het zoeken van een paard of pony?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:47

Natalie1993 schreef:
Vjestagirl schreef:

Helemaal mee eens - kijk neit naar ras maar naar karakter. Ik wou eerst ook een fjord, maar toen ik mijn huidige KWPN pony tegenkwam werd ik meteen verliefd Tong uitsteken

nou ja, zelfde commentaar dus....

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:48

uitproberen, veel gaan rijden en zoeken...en neem iemand mee die objectief kijkt (als ze een leuk koppie hebben ben ik iig al snel overstag, en de rest ach...Knipoog

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:16

En niet alle Arabieren zijn onberekenbaar hoor! Dus wie weet heb je straks wel weer een Arabier maar dan een makke, die zijn er echt wel!

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:33

Hoi allemaal ik zag dit topic en dacht mischien is het een goed idee om eens bij de leeftijd stil te staan.
Ik ben zelf sinds kort de trotse eigenaar van een Fjorden ruin van 3 jaar en het is een grote actieve knuffeldoos maar hij is natuurlijk ook nog zo actief omdat hij nog erg jong is.
Zover ik weet staan de meeste fjorden er wel bekend om dat ze rustig zijn maar je zal er waarschijnlijk nooit omheen kunnen om een iets ouder paard te kopen als je liever een rustig paard hebt ongeacht het ras.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik nog niet zo heel veel ervaring heb zelf dus als er iemand is die er nog weer anders over denkt hoor ik het ook graag !
En het blijft natuurlijk altijd een kwestie van karakter dus je zult ook altijd zelf moeten oordelen of hij/zij echt geschikt voor je is !

gr,
Martin.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:42

hey ik heb zelf ook een fjord gehad vroeger en als je echt een beestje zoekt voor de fun twijfel dan niet aan dit ras. uiteraard is het karakter een beslissende factor, maar met een doorsnee fjord doe je niet verkeerd. eens bij mij de stallen thuis af zijn komt er terug een. ik rij nu dressuur, maar met dit te schrijven denk ik nog altijd aan de leuke herinneringen aan men fjord. maar verder voor jouw, wil je een fjord (dat goed bij je profiel past) ga dan echt kijken bij fokkers keuringen enzo. dat je cht ziet hoeveel verschil er in dit ras zit qua type etc. er zit zeker een vast eentje tussen voor jouw. laat je iets weten als je er eentje hebt?

Show_Jumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:20

ik zou je ook niet vast zetten op 1 ras maargewoon naar je hart luisteren en vooral of het wel klikt tussen paard en jij

xbibi95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 00:21

Ik begrijp uit alle reacties dat ik niet alleen aan fjorden moet denken omdat het meer aan het karakter ligt dan aan het ras?
Ik heb niet zoveel ervaring met het kopen van een paard
de 2 paardjes die ik nu heb, heb ik nooit gezien, ze stonden ineens in het weiland.
vandaar dit topic dus alsnog zijn alle tips/reacties enz. welkom Lachen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 00:29

Ik vind persoonlijk een fjord waardeloos. Heb er verschillende gereden maar kan er gewoon niet mee overweg. Ik vind ze gewoon te lomp in gedrag. Maar smaken verschillen gelukkig.
Maar je moet inderdaad gewoon rond kijken naar iets op 4 benen dat hinnikt en dan de natuur zijn gang laten gaan. Klikt het of klikt het niet. En dat is natuurlijk belangrijker dan ras.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:39

MandyR schreef:
Ik vind persoonlijk een fjord waardeloos. Heb er verschillende gereden maar kan er gewoon niet mee overweg. Ik vind ze gewoon te lomp in gedrag. Maar smaken verschillen gelukkig.
Maar je moet inderdaad gewoon rond kijken naar iets op 4 benen dat hinnikt en dan de natuur zijn gang laten gaan. Klikt het of klikt het niet. En dat is natuurlijk belangrijker dan ras.

beetje fatsoenlijke opvoeding doet wonderen...
Kan er wel uitzien als een tank.. Knipoog
Maar hoeft zich niet zo te gedragen..
Vaak voor een groot deel kwestie van opvoeden..
Ken ook "gewone" paarden die lomperiken zijn..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:43

er zijn zo veel rassen!!
en karakter hoord natuurlijk wel een beetje bij het ras maar het kan ook compleet anders zijn!
zelf heb ik een tinker/haflinger lijkt volgens sommige wel wat op een fjord, maar ik zou absuluut niet naar het ras kijken, dat heb ik nooit gedaan!

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:13

Ik vind juist dat fjorden op een leuke manier lomp zijn je moest eens zien hoe Benz aandacht bij mij komt zoeken !
Maar als hij echt wil is hij zo lenig als maar kan vooral als hij effe wegspringt omdat hij schrikt ofzo dan sta je opeens aan de andere kant van de bak dus hij moet toch echt wel lenig zijn !
Maar er was ook iemand die ooit eens tegen me zij van je houdt van fjorden of niet en bij mij is het dus wel Haha!
Maar dat kun je alleen voor jezelf nagaan natuurlijk als je echt graag een fjord wil doe het gewoon zou ik denken Bloos

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:16

ik heb een grote ( 171 cm ) gelderse merrie een heerlijk beest en mega braaf en nog knap ook ..
kijk niet naar het ras maar naar t karakter , heb vroeger een arabie gereden ook doodbraaf

succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:30

Als ik zeg: "ik wil een snelle auto, ik ga op zoek naar een Porsche" dan vindt iedereen dat een vreemde benadering, er zijn immers nog veel meer snelle auto's.
Jij zegt feitelijk hetzelfde: "ik wil een braaf paard, ik ga op zoek naar een Fjord"
Stamboeken doen kennelijk iets goed in hun marketing dat bepaalde rassen automatisch met bepaalde kenmerken worden geassocieerd.

Als je een braaf paard wil, ga dan ook op zoek naar een braaf paard. Je kunt beter een foeilelijk en afzichtelijk vlekkenpaard hebben met een gouden karakter, zoeen waarmee je op de Dam in A'dam kunt gaan staan wanneer Ajax de Cup gewonnen heeft, dan een bloedmooie Fjord, zogenaamd cool, maar die nog geen 10 mtr het bos in durft (ja, ik ken er!!).
Zoek wat je wil, niet wat anderen vinden dat zou moeten zijn.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:40

een welsh en een arabier zijn wel anders dan een fjord daar moet
je wel rekening meehouden.
voor in het bos enzo zijn ze volgensmij erg geschikt

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:25

ik heb nooit gekeken naar het ras die van mij kwamen gewoon op mijn pad en ik was gelijk verliefd..
dat gebeurd bij jou ook vast wel gewoon afwachten totdat je droompaard op je pas komt Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:36

ik vind het een goede keus,maar pin je inderdaad niet vast op het ras.
de fjorden die ik ken zijn stuk voor stuk allemaal erg cool,maar wel eigenwijs.

waardeloos en lomp zijn ze zeker niet,dat ligt ook aan de opvoeding van de eigenaar.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:10

Je kan ook nog kijken naar een Haflinger. Die zijn een stuk minder eigenwijzer dan een Fjord. Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:13

Femkex schreef:
Je kan ook nog kijken naar een Haflinger. Die zijn een stuk minder eigenwijzer dan een Fjord. Lachen

Ik ken anders meer fatsoenlijke Fjorden dan Haflingers. Onzin dus. Een ras is niet braaf, een idividueel paard kan braaf zijn (als je de juiste uitzoekt!)

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:37

Ik zal je zeggen, ik heb ook een hele tijd geneigd naar een haflinger of een fjord. Uiteindelijk is het een kwpn merrie van 1.61 geworden en ik kon niet gelukkiger zijn geweest met mijn keuze. Kijk, ik ga niet zeggen dat haflingers en fjorden niet veelzijdig zijn..maar ik denk dat je met iets als een kwpner toch meer kanten uit kunt. Ze zijn er ook in alle soorten en maten, dus vooral een ruime keuze!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:27

Femkex dat is echt niet per definitie zo hoor.

idd kan je met een KWPN vaak meer kanten uit als je echt voor de sport wil gaan.

als je voor recreatie gaat met af en toe eens springen of dressuuren dan is een fjord of haf ideaal.
al heb je die ook in de hoge sport lopen(denk aan Taco of Banshee hier op bokt)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:27

Zet voor jezelf op een rijtje wat je in ieder geval wel wilt van je toekomstige paard en ga met dat lijstje in de hand zoeken. Ras is inderdaad niet van belang, tenzij je keuringen enzo leuk vindt. Bepaal dus gewoon wat voor jou van belang is: bosklossen, dressuren, aangespannen rijden, hogeschool, endurance, eventing, lekker tutten, etc. Tot op zekere hoogte kan dit allemaal met alle rassen, maar als je ambities hebt voor hoger niveau in het één of ander zul je daar grotere prioriteit aan moeten geven.
Enne, er zijn ook nog heel veel papierloze paarden in de wereld, wie weet zit jouw toekomstige paardje daar wel tussen Haha!

Dat arabiertje, was dat het paard waarmee je buiten zou gaan rijden met dat politiepaard?