paard heeft veel stress tijden buitenrijden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

paard heeft veel stress tijden buitenrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:49

hallo!
mijn paardje is super verkeersmak, van alles kan voorbij komen, hij kijkt nergens van op, erg fijn! Lachen

maar, toch is er iets wat wel eng is, en blijft..
KOEIEN! die kunnen namelijk bewegen Bloos! en zelf RENNEN Wow! (en helaas, als ik naar het bos rijd kom in minstens 4 weilanden met koeien tegen, dus 4 keer stress..)

dus.. als ik langs een weiland met koeien moet die dicht langs de draad staan, flipt mijn paard helemaal..
hij draait om en galopeerd weg, ik krijg m dan snel terug, gelukkig, maar als ik hem dan eenmaal terug heb genomen gaat hij op zn plaats staan springen en draaien, helemaal gestrest is hij dan..
ik kan niet sturen, m niet kalmeren, niet wegstappen, niets..
ik ben dan.. kansloos..

je begrijpt, dat als hij dicht bij de sloot komt en/of er verkeer aankomt ik hem behoorlijk knijp..
ik ben dan al geen held (want wat kan er wel niet gebeuren)
en verkramp helemaal bovenop mijn paard..

het enige wat tot nu toe helpt is afstappen, kalmeren, en erlangs lopen, DAN loopt mijn ventje wel braaf met me mee, wel dicht tegen mij aan, want ze zullen maar eens wat doen..

maar ik ben NIET van het afstappen op straat, wat als je net afgestapt bent en meneer de benen neemt? weg paard..

dus hebben jullie andere oplossingen? wat doen jullie is zo'n geval?

(sorry voor het lange verhaal)

ikke20

Re: paard heeft veel stress tijden buitenrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:56

heb je geen koe die je kan lenen?
anders gaan wandelen met hem en elke keer een stukje verder langs de koeien. dus eerste keer tot het weiland dan belonen en terug. 2de keer net 2 stapjes verder laten kijken als hij braaf is omdraaien en weer terug en dat zo verder uitbouwen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:58

klinkt misschien heel tegenstrijdig hoor maar er zijn veel paarden die bang zijn van (rennende koeien of stinkende varkens enzo ) Misschien een idee om een keer bij koeien in de wei te rijden of hem erbij in de wei of bak te zetten ( weet niet of je iemand kent die koeien heeft waar je misschien een keer langs zou mogen komen zodat hij kan zien dat koeien veeel banger zijn van hem dan hij van hun.

Bij corne zetten ze de ponys bij de koeien in de wei zodat ze er aan wennen. Geen een die er nog bang van is. misschien ideetje ??

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:42

Kun je een wei regelen naast een koeienwei? De perfecte gewenning! Knipoog

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:55

Ik zou hem niet gelijk tussen de koeien gooien dat is vragen om problemen, een wei met goed hek ertussen want niet alleen je paard kan het heel spannend vinden maar ook de koeien.
Mijn ruin vloog de eerste keer alle kanten uit, maar niet alleen hij ook de melkoeien wisten niet wat ze zagen die vlogen ook alle kanten uit ik was blij dat er een goed hoog hek tussen zat na een klein poosje was het over.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:02

Zolang je zelf bang bent omdat hij gaat flippen zal hij het blijven doen. Een paar keer met een rustig paard mee rijden en vooral je ademhaling regelen. Heel rustig diep in en uit blijven ademen en gewoon blijven praten met de andere ruiter. Vooral proberen te doen of er niets aan de hand is. Dat zal nu waarschijnlijk niet de eerste keer lukken als je paard al veel in paniek is geweest en jij onzeker bent. Dan kan je beter niet te veel tamtam maken en gewoon rustig afstappen als je een wei nadert en er te voet langs lopen. Houd je paard daarbij niet te kort maar lang vast zodat je een korte ruk kunt geven als hij je voorbij stormd. Zorg er wel eerst voor dat je paard goed gehoorzaam is in de pist door grondoefeningen te doen zodat hij respect voor je heeft.
Let goed op je eigen houding en denk aan je ademhaling als jij zefvertrouwen uitstraald zal je paard sneller kalmeren en ontspannen. Hoe meer je soms reageert hoe meer je hem attent maakt op een probleem en het zo blijft inprenten.
Misschien kunnen we eens afspreken om samen te rijden. Ik vermoed dat we niet zo ver uit elkaar wonen aangezien je ook gereageert hebt op het topic over de Rucphense bossen en daar train ik regelmatig.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 13:01

als ik ernaast loop vertrouwt mn paard me volledig en blijft netjes bij me lopen, hij is goed opgevoed Lachen

ik rijd zelf meestal in de pannehoef, hier kan ik te paard heen.
ga ik naar de rucphensebossen ga ik met de trailer, dus dan komt dit niet voor Lachen

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:34

Ik rij ook wel eens in de Pannehoef, en ga altijd te paard via de Oude Buische heide (kan fout geschreven zijn) maar ik train dan ook voor de lange afstand.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:48

toch wel afstappen, ik train al jaren verziekte of gewoon jong paarden, op het moment dat een paard echt bang is blijft de beste oplossing werkelijk ruim van te voren afstappen en heel ontspannen langs het monster heen lopen, en zelf doen alsof je neus bloed. na enkele weken weet je paard waarschijnlijk niet eens meer dat hij er ooit bang voor is geweesd. maar zelf echt helemaal ontspannen voor je paard uitlopen hoor. succes

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 18:52

als ik er naast loop ontspan ik zelf ook Ja
alleen het moment waarop hij omdraait vind ik angstig, vooral als er verkeer in de buurt is, of een diepe sloot.. hij kijk nl nergens meer naar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:28

Kan je je paardje niet een keer mee op sleeptouw nemen naar een westernranch waar ze met koeien werken? Daar hebben ze vaak ook wel en stel minder enge kalfjes. Wat bij paarden het allerbeste werkt is ze laten denken dat ze zelf controle hebben over situatie. Een paard die bang is voor tractoren laat je er achteraan lopen. Gaat je paard draven dan "vlucht" de trekker weg (goed afspreken met de bestuurder). En ja, enge dingen vluchten niet in de logica van een paard dus is het niet eng.

Laat je paard op de stal onder begeleiding of misschien zelfs gereden door een ervaren ruiter werken met koeien. Geheid dat hij zelfs lol krijgt zodra hij doorheeft dat die koeien rennen voor hem en dat hij ze alle kanten op kan sturen.