Bang voor halstertouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

willemike

Bang voor halstertouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:11

Een 2 jarige pony die ik verzorg is bang voor halstertouwen.
Als ik haar uit het weiland wil halen dan kan ik alleen het halstertouw aanklikken en dan begint ze heel hard te trekken, trekt het touw uit je handen en gallopeert de hele tijd rondjes. Ik heb het geprobeerd met een longeerlijn alleen dat helpt ook niet.
We hebben dus alle pony's uit het weiland gehaald en op stal gezet, toen ging ze er wel achter aan en nu staat ze dus op stal
en daar is ze hartstikke lief als je maar niet met een halstertouw aankomt. Maar ik wil haar toch graag weer naar buiten hebben maar omdat ik haar niet kan krijgen om te poetsen enzo heb ik haar binnen.

Heeft iemand tips ? Haha!

Femke16

Re: Bang voor halstertouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:40

Is ze echt bang voor een halster touw zoals paarden soms bang kunnen zijn van water uit te tuinslang? dat heb ik echt nog nooit eerder gehoord. Maar, ik denk dat je dat net als bij het meeste 'enge'; aan kan pakken door gewoon geduld te hebben en het paard er aan laten wennen. zet je paard op stal en leg een halster touw neer. Daarna hou je het halstertouw in je hand en gaat poetsen ofzo. Daarna leg je het halster touw op hem of om zijn nek(niet vast maken natuurlijk, gewoon eromheen hangen) en gaat iets doen wat er voor derest niet mee te maken heeft. Hij moet het als iets gewoon gaan zien. En voor een noodoplossing eerst om je paard eruit te halen; kan je hem niet gewoon mee nemen zonder halster en dergelijke? miscchien kan je hem dat aanleren in de bak. Dat hij met je meeloopt als je je hand op een bepaalde manier hebt. Mijn paard gaat mee als ik even zijn hoofd pak(van onderen) en dan mijn hand naar zijn schouders wijs. dan loopt hij gewoon met me mee. Knipoog wish you luck!

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:47

In de ranch waar ik soms rij staat er ook een paardje die dat heeft, voor het halster op zich is ze niet bang maar als er een halstertouw aan komt ineens wel..
Als het paard vaststaat of aan het halstertouw mee moet lopen voelt het dat het ergens aan vasthangt, dat er weerstand is...
Vanaf het moment dat die weerstand weg is (het touw dus los is) , wordt het paard weer rustig .. Mss is dat bij jou paard ook het geval?

Of mss is je paard écht bang van het halstertouw op zich (is er mss mee geslagen geweest fzo)..
In dat geval zou ik eens proberen om allerlei andere dingen te doen met het touw, eens op zijn/haar rug leggen enzo.. Als je paard daar niet bang van is, ligt het dus niet aan dat touw zelf.
Heeeel veel succes Haha!

enja, ik zou mijn paard niet op stal laten staan gewoon omdat je er dan een beetje langer moet achterzitten om hem te vangen..

MizoraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:58

Ik zou voor in en uit de wei halen gewoon een lus met musketonhaak regelen. Lus zo'n 15 cm groot, als ze er dan vandoor gaat schrikt ze ook niet meer verder van het touw dat dan ook achter haar aan gaat. Het kan rustig dat het zo één keer fout is gegaan en ze dit erg eng vindt.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:02

Heb je niet gewoon een heel erg slim paard dat weet dat als jij eraan komt (met touw in je handen) en hem vast klikt dat ze mee moet?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:05

eempiej schreef:
Heb je niet gewoon een heel erg slim paard dat weet dat als jij eraan komt (met touw in je handen) en hem vast klikt dat ze mee moet?

hihi, dat dacht ik idd ok toen ik dit las. Sommige paarden weten gewoon wat het betekend als je dat 'stomme' touwtje meeneemt:P

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:07

Of kent het paard geen druk achter de oren, en flipt ze daarom?

Vooral bij jonge paarden wil dit nog wel eens voor komen..

willemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:31

Bedankt voor de tips Haha!
Ik denk toch dat ze een beetje bang is want als ik haar ga poetsen met een halstertouw in mijn hand of als ik het gewoon op haar rug leg dan loopt ze ook helemaal naar achteren. Ik denk dat ik dat maar wat vaker moet doen zodat ze er aan went.
Mizora met een musketonhaak heb ik nog niet geprobeerd ga het de volgende keer meteen doen Lachen En Femke ik ga ook proberen of ze gewoon aan het halster mee wil. Dank je ! Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:19

Ik zou grondwerk met haar doen en daarbij het halstertouw introduceren. Eerst doe je van alles en houd je het gewoon alleen maar rustig in je hand. Na een poosje (dus na een paar sessies) laat je haar eens ruiken en beloon je haar als ze er naar kijkt. Zo steeds elke dag een heel klein stapje verder: laten kijken en ruiken, wat uitrollen en hetzelfde, totdat het lang is en ze er naar kan kijken en aan ruiken. Dan voorzichtig wat gaan bewegen om haar heen, telkens als ze rustig blijft, uitgebreid belonen en stoppen. Keer daarop stapje verder gaan.
Dus vooral niet te haastig wat willen maar heel rustig laten wennen! Dit kan best wel een paar weken duren!

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:27

Misschien lukt het met een stro-touwtje. die ze om de balen stro doen. Dan hoef je geen halstertouw te gebruiken en het heeft in principe dezelfde werking.

willemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:44

Hier mag een slotje op

BlackSXLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:08

Zet je verzorgpony in een bak en leg het halstertouw in het midden. Ze worden meestal nieuwsgierig en besnuffelen en onderzoeken het halstertouw. In het begin zal ze erg bang zijn maar als het goed is wordt het minder. misschien niet helemaal maar wel een beetje! Laat haar gewoon het tow onderzoeken. misschien vindt ze het dan al minder eng. vraag het anders aan de eigenaar.