Hoi, ik heb 3 jaar een merrie gehuurt waarvan ze elk jaar drachtig was dus ik weet wel het een en het ander.
Wij hielden het veulen de dag van de geboorte nog even binnen, maar de dag erna meteen naar buiten. Bij ons bevielen ze altijd rond maart/april dus het was toen ook niet zo koud buiten. Ik weet niet wanneer jou pony is uitgetelt? Als het met warm weer is zou ik ze gewoon de volgende dag al naar buiten doen, maar wel dat ze ook zelf de keus hebben om naar binnen te gaan.
Andere dieren? Bedoel je daarmee andere paarden, of wat voor een dieren? Maar dat kan als het goed is wel ja. De merrie beschermt het veulen meestal goed genoeg dus dat moet ook geen kwaad kunnen. Behalve als je ziet dat het echt niet gaat, dan natuurlijk uit elkaar halen want veel stress voor het veulen en de merrie is uiteraard ook niet goed.
Het veulen meteen aanraken direct na de geboorte zou ik nog even niet doen. Ze willen dan met rust worden gelaten, en de merrie gaat het veulen aflikken. Het veulen moet zo snel mogelijk drinken, maar zodra het veulen staat mag je het wel aanraken.
Ik begon altijd weer met rijden na ongeveer 2/3 weken. In het begin nog niet zo lang, eerst een kwartier en dan steeds ietsie langer. Het veulen moet er niet bijblijven.. zo leert het veulen alleen maar dat het ook weleens alleen is, ze zouden tenslotte ooit toch uit elkaar gaan. Zorg ervoor dat het veulen in de stal blijft staan zodra je gaat rijden. Als het veulen gewoon in de wei mag en de bak dichtbij is kan het zijn dat de merrie zo onrustig is omdat ze het veulen steeds ziet. Ze is minder onrustig als ze het veulen niet ziet, ze zullen natuurlijk wel heel veel gaan hinneken naar elkaar maar dat is normaal.
Veel succes ermee en hopelijk gaat alles goedkomen
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-08-08 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.