Keuze paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lyn1

Keuze paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 22:55

Hallo Bokters,

Wellicht kan ik hier mijn vraag kwijt en kunnen jullie me van nuttig advies voorzien. Mijn hele leven droom ik al van een eigen paard, maar de ideale situatie heeft zich tot op heden nog niet zo voorgedaan. Wel blijft het kriebelen en zou ik het fantastisch vinden als ik het waar kan maken. Steeds sterker denk ik erover na hoe ik één en ander zou kunnen organiseren (ik ben niet rijk en zal moeten passen en meten). Mijn eerste gedachte ging uit naar een wat ouder paard, dat beleerd is en waarmee ik direct aan de slag kan. Echter; kosten lopen dan al snel hoog op (pensionstalling e.d) wat het ook weer twijfelachtig maakt of dat nu al een goed plan is. Van een ander hoorde ik dat zij om soortgelijke redenen als ik heb een jonger paard gekocht heeft. Een enter of twenter die nog in de weide kan staan, waar je zelf mee aan de slag kunt qua inrijden e.d en dus een langer tijdsbestek hebt tot sparen en meer financiele zekerheid. Het is niet zo dat ik het geld nu niet heb, maar ik wil echt zeker zijn van mijn zaak; over een paar jaar is dat het geval. Ik heb erover gedacht en vraag me af of een jong dier ook een optie voor me kan zijn. Het zelf inrijden van een paard lijkt me ook weer leuk om te doen (ervaring mee) en je weet dan immers direct welk vlees je in de kuip hebt.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en/of ervaring hieromtrent.
Hoor het graag!

Olikea

Re: Keuze paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:02

Ik zat zon beetje in jou situatie..
Ik heb toen zelf gekozen voor een jong paard. Ik heb hem nu een half jaar, en hij is nu net 2.. we hebben dus nog zon 1.5 jaar de tijd voor hij ingereden wordt..

We hebben nu al zon goede band, die kan alleen maar sterker worden.. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing om voor een jonkie te kiezen.. Hij staat lekker in een kudde bij een boer (is ook veel goedkoper dan een pensionstalling), en ik heb hem elke dag even in de hand..

Wel ben ik weer op de manege gaan rijden, want ik wil wel blijven rijden, en voor een bijrijdpaard heb ik echt geen tijd nu.

Heel veel succes met je keuze.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:08

Ik heb sinds een week ook een eigen paard, nouja, pony. Het is een pas geworden tweejarige. Ik heb genoeg mensen gehoord: is dat niet erg jong? Ja het is jong, maar ik wil alles op m'n eigen manier doen (NH) en daarvoor ook een leuke band opbouwen. Bovendien: van een jong dier heb je langer plezier en daarbij vind ik het ook leuk om die verschillende fases in z'n leven mee te maken Ja
En nee, ik heb geen ervaring met het inrijden van paarden, maar wil er toch bij betrokken zijn als het gebeurt (over dik anderhalf jaar, en nee, ik ga niet m'n paard verpesten). Dus ik ga fijn er iemand bijzoeken die er ervaring mee heeft maar die mij er ook betrokken bij wil hebben.
Het is net hoe je het zelf wilt, maar ik zou (en ben dus) voor een jonger paard (ge)gaan.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:13

Volgens mij hoeft een ouder paard helemaal niet zóveel duurder te zijn dan een jonkie. Je hoeft 'm toch niet meteen op een dure pensionstalling neer te zetten? Een ouder paard kan toch ook prima in het land lopen? Het enige wat duidelijk extra kosten met zich mee brengt wb. stalling, is de prijs die je voor een bak betaalt (als je die nodig hebt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:44

Een jong paard is uiteindelijk toch een stuk duurder dan een ouder, beleerd paard. Als je nu een jaarling zou kopen, moet je voor de grap eens uitrekenen wat deze gekost heeft tegen de tijd dat hij 4 is (kosten stalling/weidegang over 3 jaar, kosten entingen/wormenkuren/dierenarts/smid over 3 jaar + de kosten van het laten beleren (deze kunnen aardig oplopen, 600 Euro per maand incl. stal is geen gek bedrag). Dan weet je al die tijd nog niet eens of de klik met rijden er zal zijn. En dat is toch wel erg belangrijk om plezier te kunnen hebben van je paard.

Edit: Als ik reken vanaf jaarling, dan heb je al minimaal zo'n 7000 Euro uitgegeven op de dag dat je paard 4 wordt (en daar zit de aankoopprijs dan nog niet eens bij).

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:55

nadat mijn paard afgekeurd was stond ik voor de keuze, of een doorgereden wat ouder paard of een jong paard. tussenweg was er niet om financiele redenen. iedereen adviseerde mij een wat ouder paard. maar heb toch mijn gevoel gevolgd. heb een 2 jarige nu in de wei lopen en heb er heel veel zin in om, net als jij, zelf mee aan de slag te gaan. ben al een beetje begonnen met hoofdstel en zadel op doen. vind het een geweldige uitdaging en heb er heel veel zin in. tot nu toe geen spijt! volg je hart en je gevoel. en een nadeel van een ouder paard is dat ie al helemaal gevormd is en dat kun je haast niet meer veranderen. ik rij nu op een wat ouder paard van iemand anders, ben blij dat ik wat te rijden heb maar ben blij tot nu toe dat ik geen ouder paard gekocht heb. en als het uiteindelijk niet lukt of klikt met mijn 2 jarige, tja, dan heb ik pech....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:47

@Lyn1 : als het financieel passen en meten is om een paard te onderhouden zou ik je afraden er aan te beginnen. Paarden doen dingen nooit 'volgens het boekje' en zijn er goed in om de eigenaar voor onkosten te stellen die nooit goed uitkomen.
Probeer een paard te leasen, dit kan bij een privé-persoon zijn of soms geven ook pensionstallen/maneges deze mogelijkheid.

Je kunt dan zien of het houden van een paard je bevalt en of je de kosten kunt dragen. Verder heb je de kans om het paard langdurig uit te proberen, om te ruilen als het niet klikt en soms bestaat ook de mogelijkheid om tot koop over te gaan als je het financieel wél kunt bolwerken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:55

CCCCorine schreef:
Edit: Als ik reken vanaf jaarling, dan heb je al minimaal zo'n 7000 Euro uitgegeven op de dag dat je paard 4 wordt (en daar zit de aankoopprijs dan nog niet eens bij).
7000 is wel erg ruim uitgerekend. Ik ben vanaf veulen tot 3,5 jaar onder de 4000 euro klaar en dan heb ik echt niet een extreem goedkope opfok.
Maar als je 4000 euro optelt bij de aanschaf van een redelijk veulen dan kun je dus een heel aardig paard kopen.

Daarom is een veulen kopen en opfokken vooral leuk als je genoeg geld hebt of in mijn situatie omdat ik door studie weinig tijd heb.

In dit geval zou ik eens beginnen om een jaar lang het bedrag wat je aan een paard zou moeten uitgeven opzij te zetten en te kijken of het een beetje haalbaar is.
Dan heb je gelijk een mooie buffer als je besluit om over een jaar een paard te kopen.