wanneer is het tijd voor pensioen voor je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

wanneer is het tijd voor pensioen voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:33

hallo allemaal

wat ik me afvraag is wanneer jullie allemaal vinden wanneer je paard pensioen heeft verdiend ik heb net een paard gekocht ik heb bewust gekozen voor een ouder paard 18 jaar omdat ik zelf alles weer van het begin wil oppakken aangezien het 10 jaar geleden is dat ik had gereden Haha!

kijk ik begrijp wel dat je zelf naar je paard moet kijken wanneer hij/zij aan zijn rust toe is... maar laatst was in de manege een paard van 30 die nog mee deed in de les ...????

maar jah ff to the point hoelang zou ik plezier kunnen hebben van mijn paardje zeg maar ik zat zelf zo te denken dat je haar vaak wel door kan rijden tot 23/24 maar hangt ook af van haar welzijn natuurlijk ... maar kan iemand mij hier wat meer oververtellen wat jullie erover denken ....

dit is me eerste paardje ben echt trots op haar Haha! en we passen ook leuk bijelkaar ... zij is al wat ouder en ik kan veel op haar leren ..

ESSIE70

Re: wanneer is het tijd voor pensioen voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:40

Ik heb een nrps paardje van 28 en die is met z'n 25tigste met pension gegaan.Ze heeft n.l rond haar 20tigste een peesbelsure gehad toen ik nog Z2 met haar starte.Na de revalidatie hebben we nooit meer dat niveau kunnen rijden want dan speelde elke keer weer die pees op.
Dus je zou inprincipe wel lang door kunnen rijden mits je paard niks gaat krijgen want op oudere leefdtijd duren het toch wat langer voor dat ze weer genezen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:52

Het ligt er natuurlijk op welk niveau je wilt rijden. Op zich is het vaak veel beter om met een paard aan de gang te blijven. Er zijn veel paarden die wegkwijnen, als ze met pensioen gaan.
Maar goed... bepaalde niveaus kunnen op een bepaalde leeftijd moeilijk worden, maar dat is dan weer afhankelijk van de gezondheid. Sommige paarden lopen met dertig nog goed, andere hebben met twintig veel problemen.
Als je je kunt aanpassen aan de mogelijkheden van je paard (als je hem eenmaal kent, laat hij dat echt wel goed merken) dan kunnen jullie samen nog lang plezier hebben. Ik kocht mijn vorige paard toen hij al 20 was en niemand meer naar hem omkeek. Hij was een voormalig wedstrijdpaard wat nu dus echt stond weg te kwijnen. Ik heb hem nog vier jaar gehad en zelfs clubconcoursjes met hem gesprongen. Ik wilde het eerst niet omdat hij al oud was, maar als ik in de bak was en hij een hindernis zag, stond hij gewoon te popelen en had ik mijn handen vol met hem tegenhouden. De instruktrice zei toen dat ik hem gewoon lekker moest laten springen als hij dat zelf wilde. En dat wilde hij. Ik had zelf geen ervaring met concours, maar het paard loodsde mij overal met een ongehoord enthousiasme overheen. Verder hebben ontzettend veel door de bossen gezworven. Het was een super paard. Hij werd op zijn 24e ziek en knapte niet meer echt op. Hij werd toen opeens oud, maar genoot van de stapritjes die we toen nog door het bos maakte. Meer deden we niet meer en die stapritjes hebben we tot de laatste dag gedaan (hij stierf aan een hartstilstand, midden in de nacht)

Nu heb ik weer een oud paard, 20 jaar, vorig jaar okt gekocht. Voor hele rustige buitenritten. En wat NH. Een heerlijk paard.

En lang geleden... ik was nog erg jong... reed ik een keer een voormalig millitrypaard van 33. Hij was superfit, maar een beetje stijf. Toen ik hem uit wilde stappen met een ronde door de velde, moest mijn instructeur en eigenaar van het paard lachen.
*Ach ja, zei hij, met een oudje wil dat niets zeggen ,nietwaar...
Vond ik een vreemde opmerking.
Totdat het paard halverwege opeens overging van stap in galop en zich door niets en niemand meer liet tegenhouden. Bit tussen de tandjes en hoppa... terug naar de stal Het was niet eng hoor. Hij deed geen rare dingen en er waren alleen maar velden. Ik kon hem alleen niet meer tegenhouden of sturen en gaf het dus ook maar op en schoot zelf in de lach. Mijn instucteur lag in een deuk.

Dus wanneer is een paard oud en gepensioneerd... misschien wel nooit. Het ligt er maar aan wat je van hem wilt.
Maar persoonlijk vind ik die oudjes echt heel veel charme hebben (en erg goede mensentrainers.) Veel plezier met hem.

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:37

Als het paard heel erg stijf aan het worden is en heel oud word.
Ik denk dat ik een paard pensioen ga geven als ie er echt aan toe is.
dus ong. 22 jaar.

Kusjes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:37

En waarom zou een paard er met 22 aan toe zijn?
Kijk naar het paard en pas je daarop aan. Veel paarden zijn er niet mee gebaat om stilgezet te worden.
Als ik naar mijn merrie van 21 kijk, dan is pensioen absoluut niet aan de orde, het zou mij niets verbazen als ze nog een jaar of 10 erbij doet in actieve dienst Knipoog

WinkeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:15

Als het paard verder nog gezond is, lijkt het mij het beste om lichte arbeid te blijven doen.
Welke leeftijd het ook heeft. Ze zeggen wel eens 'Rust, Roest' Lachen. Dus als ze het kunnen zonder lichamelijk
klachten... lekker bewegen als een soort bejaarde gym. *LOL*

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:19

Mijn paardje is 24/25 en daar gaan we nu rustig aan mee doen.
Die heeft haar hele leventje heerlijk gewerkt en geeft nu zelf aan dat veel dingen te veel worden voor haar!
dus gewoon zelf goed op je paardje leten!

Palino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:04

Wat leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die voor de charme van oudere paarden vallen Lachen
Ik kreeg mijn 1ste pony toen hij 16 was en toen ik hem verkocht was hij 21 en nog superfit. Ik reed er toen nog best heel veel mee en dat kon hij prima aan. Het ligt dus heel erg aan het paard en wat je ermee wilt doen. Zoals hier al gezegd is, als je je een beetje aanpast aan wat je paard (nog) kan op zijn leeftijd dan kun je ontzettend lang plezier hebben van elkaar.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:46

Mijn vorige pony heb ik tot dr 18e uitgebracht in de sport, toen kreeg ze spat en kon ik alleen recreatief met dr rijden.
N.a.v een hersentumor waardoor ze onvoorspelbaar in d'r gedrag werd en soms ook evenwichts problemen had is ze met pensioen gegaan ze was toen een jaar of 22 jr, op 25 jarige leeftijd is ze aan een hersenbloeding overleden.

Mijn huidige paard is ruim 24 jr en met pensioen, nu ongeveer een jaartje, hij wordt zo nu en dan gereden en met hem gewandeld, ook hij is met pensioen vanwege lichamelijke kwalen.
Op de dagen dat hij erg goed te pas is kunnen we samen erg genieten van een buitenritje.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:49

Met alleen leeftijd kan je niet zeggen wanneer een paard met pensioen moet. Mijn eigen pony word over 4 maanden 19, en die zou ik met een gerust hart nog elk weekend durven starten en volluit in training zetten. Dat dier is ontzettend fit en jeugdig en die doe je echt geen plezier met een pensioen op dit moment.
Daar integen hebben we een paard staan die 3 jaar ouder is, waarvoor het eigenlijk wel genoeg is geweest, die is dus wel met pensioen (op een stapritje hier en daar na).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:52

Naar mijn idee heeft het inderdaad niks met leeftijd te maken, maar wel met lichamelijke conditie en algehele fitheid van je paard, daarnaast speeld de geestelijke motivatie van een paard ook mee, maar ook daarin kun je creatief zijn waardoor een ouder paard nog jaren mee kan en met plezier onder het zadel te rijden is.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 14:06

erg fijn zoveel verschillende verhalen te horen !!!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:26

Bij ons op stal staat een 33 jaar oude pony. Kwam van een manege. Op haar 15e zou ze naar de slacht gaan en toen heeft een stalgenoot haar gekocht, die heeft haar nu dus al 18 jaar. Ik weet niet precies tot hoelang die stalgenoot op haar heeft gereden, jaartje of 25 gok ik. Maar, tot een maand geleden reed er nog 1 keer in de week een 15 jarig meisje op, stappen en een klein beetje draven. Niet omdat ze die beweging nou zo nodig had, maar gewoon omdat die pony er zo onwijs van genoot, van het rijden. Dit is eigenlijk ook wel een soort van pensioen, want dat kwartier stelt niks voor. De leeftijd maakt dus niet uit, ligt er dus aan hoe het met die pony is..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:31

Ik denk ook dat dat helemaal van de pony afhangt. Sommigen zijn met 25 gewoon helemaal op, hebben nergens zin meer in en storten gewoon een beetje in. Anderen kunnen nog vrolijk doorlopen tot ze 35 zijn, en zijn dan beledigd als je hen laat staan. Het hangt helemaal van het paard af, en dan bedoel ik ook lichamelijk en geestelijk.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:32

Mijn paard is op zijn 15e al met pensioen gegaan, wegens meerdere blessures.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:36

Ik dacht dat het ook met ras te maken had. Een shetlander van 30 kan meer dan een volbloed arabier van 30.
Verbeter me maar als ik het helemaal mis heb Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:57

MandyR schreef:
Ik dacht dat het ook met ras te maken had. Een shetlander van 30 kan meer dan een volbloed arabier van 30.
Verbeter me maar als ik het helemaal mis heb Haha!

Volgens mij klopt dat in grote lijnen ook wel, maar mijn 24 jarige paardje is misschien een beetje uitzondering, een Frans Volbloed wordt meestal niet zo heel oud.
Arabieren zijn volgens mij ook hele sterke paardjes die vrij oud kunnen worden, het type volbloed zoals de mijne worden over het algemeen niet zo oud, nouja hopelijk gaat hij nog lang mee Knipoog

elba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:15

heel simpel die vraag,

je luister naar je intuitie, naar de dierenarts en je kijk kritisch naar je paard.
Mijn paardje had ik net 7 maanden dacht dat ik er nog jaren van zou kunnen genieten maar hij bleek spat te hebben, daar ging mijn droom je doet het beste voor je paard. hij was maar 16 jaar oud.
mijn nicht had een pony gekocht van 16 en die heeft tot zijn 22ste bij haar gereden toen later naar een manege gagaan heeft tot zijn 28ste met veel plezier gewerkt hield namelijk van trucjes uithalen. hahaha
oftewel je weet het nooit. kijk hoe het reageert is heel belangrijk. is het vrolijk of chagerijnig. geniet hij van het werken. bouw het werk op. werk aan zijn conditie en geef ook rustdagen. ik ken je paard niet, een ouder paard heeft ook wat meer rust nodig om te herstellen. verder zou ik me niet veel zorgen maken en vooral genieten.

maak je niet zo'n zorgen. een paard van 5 kan afgekeurd worden en kan niet meer gaan werken en dat kan ook pas zijn met 30 jaar. je weet het dus nooit. vandaar dat ik deze vraag simpel is. er is geen goed antwoord mogelijk.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:20

Sommige paarden zijn met 16 oud, sommige met 26, en anderen 36. Ik heb vroeger op een pony leren rijden die toen al 32 was. Ze is een paar jaar geleden pas overleden toen ze 38 was. Toen stond ze pas net een jaar fulltime op de wei, daarvoor liep ze nog gewoon elke dag een uurtje mee in de les. Rust roest he.

Mijn ruin is nu 19 en bezig met zijn 3e blessure. Ondanks deze blessures zie ik hem nog niet met pensioen gaan, hij is nog veelste fit hiervoor. De enigste reden om hem met pensioen te doen is als ik straks een jonkie heb gevonden, en dan doe ik het nog via een afbouwsysteem. Dus hij gaat ws pas over 1-2 jaar met pensioen. Maar dit is er wel een die echt kan genieten op het land en gek is van pony's. Als dit niet zo was, had ik hem nog veel langer op stal gehouden. Meestal geven ze het zelf ook wel aan, dan vinden ze het werk gewoon niet leuk meer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 05:34

Annemeik schreef:
. Meestal geven ze het zelf ook wel aan, dan vinden ze het werk gewoon niet leuk meer.

Dat is waar en dan kan het ook nog specifiek ' dat' werk zijn. Ik kreeg mijn haf vorig jaar omdat hij zijn werk niet meer leuk vond. Hij werkte in de toeristenbranch: Rondritten met toeristen. De eigenaresse, erg paardvriendelijk en begaan met haar paarden, merkte dat hij er geen lol meer aan had en besloot dat het tijd werd voor zijn pensioen. Hij had jarenlang trouw en zeer goed zijn werk gedaan. Ze wilde echter niet dat hij ergens stond weg te kwijnen in een wei. Hij stond bij haar ook altijd buiten in een kudde, maar het was een paard wat graag bezig was. Alleen niet meer met toeristenuitjes.

Nu heb ik hem dus. Hij werkt bij mij niet hard. Ik doe NH met hem (voor de lol en omdat ik veel van hem kan leren) en rij rustig. Nog heel weinig, omdat we pas ook een merrie hebben die niet zonder hem kan en de tent afbreekt. Momenteel staan ze in een geleende wei met slechte omheining, dus daar kan ik geen risico mee nemen. Dus we gaan met allebei de paarden eruit als dat kan (niet vaak), maar meestal oefen ik in de wei met hem. Maakt niet uit. We hebben het fijn samen.
Maar het meest frapante is wel dat hij tegenwoordig alleen nog maar mij op zijn rug duld. Na jarenlang met jan en alleman op zijn rug te hebben rondgehobbeld, heeft hij nu besloten dat het goed is geweest. Ik mag op zijn rug (hij gaat zelfs netjes naast een opstapje staan omdat ik vaak alleen met bbp rij) maar als een ander op zijn rug gaat zitten (en dan heb ik het nog alleen maar over erop gaan zitten) wordt hij ontzettend geirriteerd tot zelfs boos.
Voor hem is pensioen dus met mij bezig zijn, rustige ritjes samen en niet meer alles te hoeven tollereren.
Haha! Haha!

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:35

Op de dag dat ik merk dat ik het alleen nog maar voor mezelf doe en hem geen plezier met rijden meer doe, mag mijn pony met pensioen. Ik hoop dat die dag nog lang op zich laat wachten!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:56

Een paard gaat met pensioen een half uur voor z'n dood.

Het gaat er niet om of het paard het "verdient" maar of de eigenaar het lef heeft zich aan te passen aan de mogelijkheden (beperkingen voor de negativelingen) die het paard biedt.
Paard met pensioen is feitelijk egoïsme van de eigenaar; namelijk zich niet willen aanpassen aan het paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 05:36

ikke schreef:
Een paard gaat met pensioen een half uur voor z'n dood.

Het gaat er niet om of het paard het "verdient" maar of de eigenaar het lef heeft zich aan te passen aan de mogelijkheden (beperkingen voor de negativelingen) die het paard biedt.
Paard met pensioen is feitelijk egoïsme van de eigenaar; namelijk zich niet willen aanpassen aan het paard.

helemaal mee eens... want een paard blijft het liefst bezig. Dat houdt hem gezond. Maar natuurlijk binnen zijn mogelijkheden en dat vergt idd aanpassing.

lumen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:37

ik vind 18 jaar nog geen leeftijd om met pensioen te gaan
geniet er maar van

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:47

Indien een paard medisch en mentaal nog gezond is geld er maar 1 regel: rust roest!

Mijn paard is 23. Als ik door omstandigheden een aantal weken niet kan rijden of een langere periode heel weinig, dan zie ik het leven er in verdwijnen. De spieren weg, ze wordt magerder, minder actief...en dan stap ik op om nog eens ritje te maken, en schrik ik me rot. Zo stijf, precies alsof ze kreupel is op 3 benen. Als een strijkplank door de bocht...vroeger kon ik haar makkelijk een paar weken vakantie geven, als ik nu een week niet rij is het bijna altijd volledig vast en stijf.

Maar wanneer ik met goede regelmaat blijf rijden, dan heeft mijn paard nooit last van stijfheid tijdens het rijden. Dan zie ik ze vrolijk, dan zie ik wat spieren, ik zie een goede conditie voor een 'oudje', ik zie een vacht die schittert, ik zie een paard die je 10 jaar jonger kan schatten.

Zo lang mijn paard nog wil, gaat ze dus nog. En daar plakt geen leeftijd op. Is ze op haar 35ste nog zo goed als nu, so be it. Dan blijft ze dan ook nog werken. Maar merk ik achter 3 jaar dat ze juist achteruit gaat wanneer ze moet werken, dat het plezier eruit is, dan mag ze genieten van haar pensioen.