Ruin dekt merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Romeo_

Ruin dekt merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 18:09

Ik heb me ruin verkocht en staat nu bij nieuwe mensen,
Nu hebben ze hem bij een merrie in de wei gezet, hij gaat er nu continu boven op,
Dat is het ergste nog niet, de merrie is zelf hengstig en duwt haar kont ook elke keer tegen de ruin aan,

Nu komt de baas van de merrie met een verhaal.
Als de ruin dit te veel doet word de merrie hoefbevangen volgens haar door het gewicht.

Maar dan is mijn vraag?

Hoe werkt het dan met merries die het hele jaar door drachtig zijn die nemen dat gewicht toch ook mee?
en buiten dat om worden paarden niet alleen hoefbevangen door te veel eten en eitwitten?

Graag jullie reactie

Groetjes

8nnemiek

Re: Ruin dekt merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:14

Hahaha, leuke theorie Clown Nee hoor, merries worden daar absoluut niet hoefbevangen door. Hoefbevangen worden ze door teveel suikers/zetmeel binnen te krijgen, of door bijvoorbeeld magnesiumtekort/insuline resistentie.

Mijn ruin heeft ook wel eens merries gedekt. Kan weinig kwaad. Maar als de eigenaar het liever niet heeft zou ik ze als het kan gewoon apart zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:15

Die merrie wordt er echt niet hoef bevangen van.
Maar gezond is een paard wat er elke keer op donderd ook niet, maar dan voor de spieren.

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 18:16

Wat kan je het beste er aan doen?
Meestal is het toch even wennen aan elkaar?
Ik heb de pony ze hele leven gehad en bij mij heeft ie het nog nooit gedaan en heeft altijd met merries gestaan

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:17

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:12

Iemand nog ideeen misschien?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:19

Ik denk dat je dit gedrag moeilijk kunt veranderen.
Dat hij het bij jouw nooit deed wil niets zeggen.
Dit is een nieuwe omgeving voor hem en waarschijnlijk voelt hij zich nu stoerder en vertoont daarom dit gedrag.(kan natuurlijk ook dat hij deze merrie gewoon geweldig vind natuurlijk).
Kan me wel voorstellen dat je als merrie eigenaar niet blij bent.
Dit is niet lekker voor de rug van de merrie, en het "zaakje" van de ruin als de merrie er genoeg van krijgt en een keer flink uithaalt.
Ik zou hem bij deze merrie weg halen.

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 21:33

Ja snap ik, maar hij heeft bij zoveel merries gestaan ze hele leven, waarom dan ineens deze omslag? hij heeft dit nog nooit gedaan, die merrie komt zelf de hele tijd naar hem toe en met haar kont douwen ze loopt ook gewoon door het stroom draad heen.Ja bedoel het is de natuurlijk., het blijft een man Knipoog

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:36

haha inderdaad grappig bedacht Tong uitsteken. Bij mijn vorige stal was het meisje haar pony kreupel en die dacht dat het kwam omdat ik de manen had getrokken .. whaha

net zo'n onzin

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:37

Ik vrees dat je hier weinig aan kan doen, maar zeker als eigenaar van de merrie zou ik zorgen dat het niet meer gebeurd.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 06:06

_Romeo_ schreef:
Ja snap ik, maar hij heeft bij zoveel merries gestaan ze hele leven, waarom dan ineens deze omslag? hij heeft dit nog nooit gedaan, die merrie komt zelf de hele tijd naar hem toe en met haar kont douwen ze loopt ook gewoon door het stroom draad heen.Ja bedoel het is de natuurlijk., het blijft een man Knipoog

Misschien heeft hij bij jou in een gemengde kudde gestaan waar hij lager in rang was?
Nu voelt hij zich duidelijk heer en meester.
En ja, als zo'n mooie meid zich de hele dag door aanbied moet je als man wel heel sterk in je schoenen staan om dat te negeren. Haha! Duivel

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:05

Neehoor, de merrie word er echt niet hoefbevangen door. Dat heeft met andere dingen te maken, gras en teveel suikers enz. Bij ons op stal staan er ook een ruin en een merrie samen, en zodra de merrie hengstig is gaat hij er ook elke keer op. Het is wel slecht voor de rug van de merrie als de ruin er erg vaak opgaat. Bij ons op stal al helemaal bij die merrie omdat het al een oud paard is. Maar voor de rest kan het geen kwaad hoor, dus dat is echt onzin dat de merrie hierdoor hoefbevangen kan raken. En als ze echt zo'n probleem vinden zouden ze de ruin en merrie niet meer bij elkaar moeten zetten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:09

De merrie kan er wel ziek van worden. ALs hij echt dekt. Dan wordt ze vies van binnen.

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:11

@ aukelizzy, Hij is niet dominant kwa karakter dus dat rang gedoe heeft ie nooit gehad. hij heeft altijd met merries gestaan.en die ook vaak genoeg hengstig waren.hij rook er dan alleen aan maar verder niks. ik heb deze pony 12 jaar gehad dus weet wel hoe die in elkaar steekt. gister hebben ze stroom der tussen gedaan en de merrie is er gewoon door heen gelopen hij springd er dan boven op en daarna gaat ie gras eten. maar de merrie blijft de hele tijd door gaan.Maja het probleem is dan ook. ze moeten samen op stal staan....
Laatst bijgewerkt door _Romeo_ op 10-08-08 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:11

FriesWytske schreef:
De merrie kan er wel ziek van worden. ALs hij echt dekt. Dan wordt ze vies van binnen.

Hoe zit dat dan met hengstig? als die merries dekken?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:16

Dan kan dit ook wel eens gebeuren. Heb zelf ook een ruin bij de merries lopen. Deze deed die ook. Toen de hengstenhouder hier was om één vanonze merries te insemineren. Zei hij dat je hier mee op moest passen, want de desbetreffende merrie kon er wel ziek van worden. Bij een dekhengst wordt zijn piemel regelmatig goed schoongemaakt. En word er in de gaten gehouden of hij er ook bacteriën op heeft zitten. Dit laatste is bij een ruin niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:25

FriesWytske schreef:

Dit is onzin.
Het schoonmaken en desinfecteren is echt iets voor mensen en schop je juist de natuurlijke weerstand mee in de war. Nors opkijken
Het zijn heel natuurlijke bacterieën die een hengst/ruin mee naar binnen brengt en een gezonde merrie is daar prima tegen bestand.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:07

JoviBan schreef:
FriesWytske schreef:

Dit is onzin.
Het schoonmaken en desinfecteren is echt iets voor mensen en schop je juist de natuurlijke weerstand mee in de war. Nors opkijken
Het zijn heel natuurlijke bacterieën die een hengst/ruin mee naar binnen brengt en een gezonde merrie is daar prima tegen bestand.

Dit is geen onzin hoor.
Wie zegt dat de merrie die hij dekt helemaal gezond is , beetje verminderde weerstand en je kunt problemen krijgen.
Wordt je echt niet blij van als het jou merrie betreft.
Er zijn genoeg "natuurlijke bacteriën"die voor erg veel problemen zorgen hoor!

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 12:13

Ik word er nu moe van heel gezeik der omheen word er gemaakt van de andere partij, ze kunnen gewoon de pony apart zetten van de andere pony, maar nu denkt ze weer dat ze niet samen kunnen rijden omdat ie der dan zal bespringen, word steeds gekker!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:17

Romeo, het is jou probleem niet meer, het is jou paard niet meer.
De enige wat je moet doen is tegen hun zeggen dat ze gauw veel meer over paarden moeten leren Knipoog

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:19

JoviBan schreef:
FriesWytske schreef:

Dit is onzin.

Onzin???? Ik weet niet hoor, maar mijn merrie is jaren gedekt door een ruin. Dacht dat het geen kwaad kon tot er laatste een echo is gemaakt om te kijken of ze 'schoon' was. Niet dus, zware baarmoederontsteking, omdat ze constant gedekt werd door een ruin...

Ik zou er als merrie houder echt niet blij mee zijn dat mijn merrie steeds gedekt word door een ruin. Zelf dus al zeer slechte ervaringen mee.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:21

JoviBan schreef:
FriesWytske schreef:

Dit is onzin.

Wat is er natuurlijk aan een ruin??????
Een gezonde merrie kan door een ruin vuil worden, inscheuren etc. Als een hengst dekt wordt een merrie drachtig en dan is het dekken afgelopen, bij een ruin niet.

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 12:24

MoonChloe schreef:
Romeo, het is jou probleem niet meer, het is jou paard niet meer.
De enige wat je moet doen is tegen hun zeggen dat ze gauw veel meer over paarden moeten leren Knipoog

Is mijn probleem wel, Ze heeft een maand proeftijd.
Ik leg okal elke keer uit dat het natuurlijk is.
Wat wil je als een merrie zich de hele tijd aanbieden, bedoel hallo? het is een man hoor,
Maar op 1 of andere manier wilt het bij die mensen der niet in.

_Romeo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 12:26

Het gaat hier nu NIET om het vervuilen van binnen, het ging erom of ze hoefbevangen der van kon worden.

Dat ze vervuild word van binnen is nu duidelijk.
Maar hoe doen ze dat dan in de natuur?
Je heb van die natuurlijk parken en daar lopen ook ruinen tussen.
Hoe gaat dat, dan in ze werking?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:26

Nou dat maakt de verhaal heel anders want je zei eerst dat hij verkocht was.
Maar als ze niks van paarden weten zou ik hem eigenlijk niet eens willen verkopen aan hun.