Bang voor water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladyjoy

Bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:53

Ik heb mijn paard nu zo'n 5 maanden. Het is een 8 jarige Arabische ruin. Heeft een jaar geleden 3 kwart jaar endurance gelopen (t/m klasse II) en daarvoor stond hij bij zijn vorige eigenaresse die recreatief met hem reed.

Ik ben er al een tijdje achter dat meneer niet van water houdt. Afspoelen en het opdrinken is echter geen probleem Knipoog maarrr om ook maar met 1 voetje in één klein plasje water te staan wel en dat doet hij dan ook gewoon écht niet. Als ik erop zit en ik drijf, begint hij te flippen, probeert hij achteruit te lopen (wat hem vaak ook lukt omdat ik bang ben dat hij op een gegeven moment omhoog komt) of hij draait zich snel een kwart om en rent dan (een stukje) weg.

Vorige maand moesten we door een 'doorwaadbare' (tot kniehoogte) op buitenrit omdat je er anders gewoon niet door kon. Hij wou toen echt niet, ik ben er afgestapt en er door gelopen om het voor te doen en na 10/15 min snapte hij het eindelijk, deed hij 1 stap in het water en sprong er toen met 2 passen door, over mij heen (ik lag dus ín het water) en hij bleef aan de andere kant op mij staan wachten.

Wie oh wie weet hoe ik dit kan verhelpen of hem er in ieder geval minder bang voor laten worden? Hij hoeft niet 1, 2, 3 door een doorwaadbare te gaan maar het is wel fijn als hij door wat kleine plasjes in de bak zou lopen.

Ldev

Re: Bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:55

Misschien met een ander paard mee, misschien dat hij dan wel gaat, of veel aan de hand lopen.. en zelf erdoor heen, lang proberen.. mijne wou er ook niet door, veel gelopen steeds door kleine plassen, ook al was het maar 1 stap, mocht hij van mij weer aan de kant, en hij hoeft ook niet altijd, maar wel als het echt nodig is.
En dat weet hij, nu doet hij het wel!

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:56

Helpt het niet als je er naast gaat lopen en dan jij zelf int water gaat staan? Als hij je vertrouwd en hij ziet dat het niet eng is dat hij dan ook int water gaat lopen?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:57

oefenen oefenen oefenen, des noods met een ander paard er bij.
De mijne is ook bang van water (ik heb vanavond zelfs mijn nieuwe wagen tegen een boom geparkeerd, omdat meneer voor een waterplas aan de kant ging)
maar als ik er op zit, gaat hij er inmiddels na enige overredingskracht wel in.
Oefenen en vooral niet boos worden,dat is uit eindelijk de oplossing.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:57

eerst maar eens beginnen met veel aan de hand door plasjes etc te wandelen. ontspanning/gehoorzaamheid/respect zal er toch eerst moeten zijn, alvorens je dit probleem onder het zadel op wilt lossen. ook achterwaarts het water in aan de hand oefenen.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:58

Ireneee; ik beschreef al dat ik dat dus had gedaan. En dat hij toen dwars over me heen liep Knipoog

@ Miss_vosj; ik rijd meestal met een ander paard (mijn oude bijrijd Arabiertje) en die gaat er wel doorheen maar als hij er dan achteraan moet.. gaat hij op de rem en draait hij snel om.

Af en toe ga ik wel eens door plassen lopen en probeer hem dan gewoon één stapje mee te krijgen en hem dan te belonen maar dat is tot nu toe nog niet gelukt..

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:02

Okee sorry Bloos Heb ik overheen gelezen! . Heeeel veeel oefenen dat is het enigste wat je ken doen! Succes verder!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:03

ladyjoy schreef:
Ireneee; ik beschreef al dat ik dat dus had gedaan. En dat hij toen dwars over me heen liep Knipoog

@ Miss_vosj; ik rijd meestal met een ander paard (mijn oude bijrijd Arabiertje) en die gaat er wel doorheen maar als hij er dan achteraan moet.. gaat hij op de rem en draait hij snel om.

Af en toe ga ik wel eens door plassen lopen en probeer hem dan gewoon één stapje mee te krijgen en hem dan te belonen maar dat is tot nu toe nog niet gelukt..

Tjah, ik weet niet hoe je paard verder qua karakter is? Nuchter? Dan misschien eens lekker aan de hand draven, zodat hij bezig is, als hij er dan door heen gaat, goed belonen en niet nog een keer proberen.
Steeds maar 1 of 2 keer.
Mijn paard doet dingen makkelijker als hij afgeleidt wordt (dus bezig zijn) en dit is een 3-jarige.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 22:07

Hehe nee hij is alles behalve nuchter! Het is nogal een bangerd! Zo kan hij opzij springen omdat er wat gras beweegt door de wind haha

Een tijdje geleden had ik les en er lagen wat plassen in de bak en op een gegeven moment ging hij er toen wel doorheen. Hij kon ook nog uitwijken omdat de hoefslag droog was en er één plasje lag als ik een volte wilde rijden. Toen deed hij het na een poosje toch. Maar zoals vandaag, toen meer dan 3/4 onder water lag, was het gewoon too much.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:33

Bij mijn 4-jarige verzorgpony helpt het als ik hem van alle kanten opsluit behalve van voren, dan gaat hij er gewoon doorheen, dus heel erg met je benen drijven en hele hele heeele lleine tikjes geven met de zweep op zijn kont en dan gaat hij Haha!, en nu gaat hij zelfs als er in de buitenbak een plas ligt er gewoon dravend door heen! Go jij! Go jij!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:37

Hoe herkenbaar Clown Mijn pony gaat er ook niet door. Alleen door de plas in de bak maar op een buitenrit, nee hoor. Je kan doen wat je wil. Als er bomen en struiken om de plas heen staan gaat ze gewoon door de struiken. Erg fijn als je erop zit. En ze is ook bang voor snelstromende slootjes...

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:46

Je paard is niet bang voor het water, je paard kan niet zien hoe diep het is.

Het zou dus ideaal zijn om te kunnen oefenen in plassen met gelijke diepte. Maar ik zou gewoon aan de hand proberen te oefenen bij plassen die niet diep zijn, zodat je paard weet wat hij kan verwachten bij een plas.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 10:14

In de bak liggen plassen met gelijke diepte lijkt mij? In de bak oefen/rijd ik dus ook. De 'doorwaadbare' is nog maar 1x geweest en daarna ben ik steeds omgedraaid op dat pad buiten, zodat we er niet door hoefden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:17

wat ik gedaan heb was een plas opzoeken grote en mijn kaplaarzen aandoen en wachten. Nu is het een engeltje maar zijn wel lang bezig geweest. Ze leert het nu de andere paarden die ook niet durfen.

kyrox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:12

weet je ook waarom je paard zo doet?? want mijn verzorgpaard heeft een trauma omdat ze toen ze jong was voor het eerst met water in aanraking kwam!! deze mensen gingen er niet echt goed mee om en spoten zo op haar lichaam!! hierdoor schrok ze. steigerde en viel ze om.. sindsdien heeft ze rugproblemen en ze associeert water met pijn.. dit probeer ik nu om te zetten van water en pijn naar water en beloning..

met veel geduld en veel oefening gaat ze nu door de kleine plassen heen;) en met het afspuiten ben ik begonnen vanaf de benen en steeds iets meer,, dat geeft nu geen problemen meer;)

succes! Vork

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:16

Hij wil het water niet in, dus je moet hem iets aanbieden wat hij lieverwil dan neit door het water, zoals bijvoorbeeld eten Tong uitsteken iets wat hij heel leuk/lekker vind. En daar lok je hem dan mee naar/in het water. En inderdaad dan veeel oefenen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:20

Ik denk dat er ook gebrek is aan vertrouwen.
Ik merk wel dat paarden bij vertrouwen aan de ruiter veel meer doen. Ik zou dingen doen waarbij je een goede vertrouwensband kan krijgen met je paard. (maar wat voor dingen, weet ik niet want ik ben niet into grondwerk o.i.d)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:32

Charlenexx schreef:
Hij wil het water niet in, dus je moet hem iets aanbieden wat hij lieverwil dan neit door het water, zoals bijvoorbeeld eten Tong uitsteken iets wat hij heel leuk/lekker vind. En daar lok je hem dan mee naar/in het water. En inderdaad dan veeel oefenen.

als ze echt bang zijn helpt eten ook niet.
vertrouwen is het belangrijkste

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 14:48

MoonChloe schreef:
Ik denk dat er ook gebrek is aan vertrouwen.
Ik merk wel dat paarden bij vertrouwen aan de ruiter veel meer doen. Ik zou dingen doen waarbij je een goede vertrouwensband kan krijgen met je paard. (maar wat voor dingen, weet ik niet want ik ben niet into grondwerk o.i.d)

Ik kan de beginselen van grondwerk wel maar die bak is daar te groot voor dus zal hem moeten afzetten en de bak is niet bij ons op stal. Over een paar weken is onze paddock bij stal klaar en daarna komt er een bak dus dan zal het wat handiger zijn met oefenen.
Daarnaast ben ik toevallig nu ook op zoek naar een nieuwe verzorgster/bijrijdster voor 2 dagen in de week en er heeft iemand interesse die aan freestyle doet. Ze is vandaag geweest en ik heb gereden (alleen gestapt) in de natte bak. Na een paar keer is hij door een heel klein plasje gelopen zodat we naar de overkant van de bak konden. Dit deed hij toen zij voor hem ging lopen (en zonder eten want dan geef je weer eten en ben je onderdanig aan je paard dus dat is niet slim). Morgen gaan we even los in de bak oefenen met de plassen dus ik ben benieuwd.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:03

ik heb dit probleem ook met mijn paardje
in de wasplaats vind hij het ook eng als ik met de waterslang dicht bij zen hoofd kom,,
maar door een plasje ofzo gaat hij echt niet,
en ik heb ook echt geen idee wat ik hier aan zou kunnen doen,
hij blijft er precies voor stilstaan en watje ook doet negeert hij volledig.