Paard opeens heel erg bang voor andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Paard opeens heel erg bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:24

Anouar heeft z'n leven lang bij andere paarden gestaan, hij was altijd super sociaal en kon bij ieder paard.
Maar de laatste tijd is het een drama. Hij heeft drie kwart jaar met een shetlander gestaan en daarna met nog een andere pony erbij. Daarna is hij verhuisd naar een pensionstal en sindsdien is het een drama.
Hij is zo ontzettend bang voor andere paarden. In begin stond hij bij twee andere paarden, eentje daarvan heeft hem flink te pakken genomen, z'n kont zat onder de wonden. Dus dat paard is er uit gehaald. Toen stond hij samen met een vrij rustig paard. Maar Anouar was zo bang, hij werd gewoon panisch. Op een gegeven moment was hij de hele avond rondjes aan het rennen omdat hij al half in paniek raakte als dat andere paard alleen maar naar hem keek. Dat ging dus ook niet meer.
Nu staat hij bij een merrie. Dat gaat wel iets beter, maar hij blijft zo verschrikkelijk bang. Deze merrie blijft wel bij hem uit de buurt, dus dan valt het mee. Maar hij mag vaak geen water drinken en als de merrie bij het hek staat als ik hem eruit wil halen wil hij er echt niet langs.

Nou is er één paard waar hij het wel mee kan vinden, daar staat hij mee in de wei en als ze even bij elkaar staan staan ze helemaal te kroelen enzo. Maar dit paard staat al met een ander paard in de paddock en daar kan Anouar absoluut niet bij.

Ik zit een beetje met m'n handen in het haar. Ik wil hem ook niet alleen zetten, want dan wordt het ook niet beter denk ik. Ik geef hem nu magnesium, even leek het te helpen, maar nu is het weer helemaal raak.
Zolang ik erbij ben druft hij wel meer, maar ik kan toch moeilijk de hele middag bij hem in de paddock gaan staan.
Wie heeft ideen waar dit gedrag vandaan kan komen en wie heeft tips hoe ik dit op kan lossen? Ik word niet echt heel blij als ik Anouar zo bang zie, dit is niet de Anouar die ik ken.

Alicia2u

Re: Paard opeens heel erg bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:06

Zet ze in een grotere wei/paddock. Als hij meer ruimte heeft om weg te rennen, zal hij ook minder bang worden en op zijn eigen tempo de anderen op gaan zoeken.

One

Re: Paard opeens heel erg bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:42

Mischien is het een kwestie van zelfvertrouwen kweken. Je paard is nu heel bang en wil het liefste vluchten zeg je. Toch reghelt een kudde zijn eigen rangorde. Doe je grondwerk met hem?
Dan kun je kijken hoe die op jou reageerd. Als zijn zelfvertrouwen is aangestast duurt dat lang om dat weer omhoog te krijgen. Dat heeft tijd nodig.
Zolang het nu goed gaat met de merrie zou ik hem daar wel bij laten staan.
Mischien word het dalijk wel wat beter.
Sterkte!