Verkeersmak maken..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieeee_

Verkeersmak maken..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:55

Aangezien de zoekfunctie het niet doet, sorry als hier al topics over bestaan.
Ik heb sinds dinsdag een eigen paard, een 3 jarige merrie Haha! . Geweldig beest in de omgang, maar volgens mij is ze niet echt verkeersmak Nagelbijten / Gniffelen . Vandaag ben ik voor het eerst met haar naar buiten geweest, over een heel lang pad gewandeld waar geen verkeer rijdt. Dit deed ze eigenlijk best braaf, ze vond het wel nog spannend en had het tempo er goed in zitten Huilen van het lachen . Nu wil ik over een poosje ook gewoon met haar buiten gaan wandelen/rijden, maar ze is dus nog niet echt verkeersmak.

Hebben jullie misschien tips, hoe ik hiermee kan beginnen?

TanteSabien

Re: Verkeersmak maken..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:57

neem anders een wat ouder paard mee die alles al kent en dus niet opkijkt van een trekker oid.

dan weet jou paardje ook heel snel dat het allemaal wel meevalt buiten Haha!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:58

Samen gaan met een paard dat wel super verkeersmak is.. Lachen

Veel succes en plezier met je nieuwe paard..

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:59

Dit ga ik volgen, want heb thuis een probleemgevalletje Knipoog

Ik heb vroeger zat beessies verkeersmak gemaakt, maar dat was simpelweg door heel veel geduld en herhaling..
En de basisdingen gewoon op eigen terrein oefenen (maar niet iedereen heeft die mogelijkheid)

Maar ik liet bv mn moeder met de auto rustig langsrijden en steeds dichterbij.. Maar ook vreemde voorwerpen in de bak (paraplu's enzo)

Tsja en dan ligt het eraan hoe cool (of niet hihi) je paardje is..

Succes!!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 14:04

Misschien is dat inderdaad wel een idee, met een verkeersmak paard mee Lachen . Alleen weet ik niet zo snel iemand Nagelbijten / Gniffelen . Misschien iemand van stal..

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:16

Als het paard het écht heel eng vindt inderdaad een ervaren paard meenemen, maar anders zou ik het niet doen als ik jou was.
Dan krijg je weer het probleem dat ze absoluut niet zonder een ander paard naar buiten kan..

Gewoon blijven wandelen met dr, daar wordt ze zeker van (superzelfvertrouwen) en kan ze ook nieuwe spannende dingen zeker aan.
Als ze bijvoorbeeld uitwijkt voor iets engs, er júíst heenlopen en haar eraan laten ruiken. Dan is het gevaar nog niet geweken, dus dan kan je er het beste een paar keer langsheen lopen, aan beiden kanten.

Zo heb ik het gedaan met 2 3-jarigen en die zijn echt heel goed verkeersmak.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 14:36

Dank je, daar heb ik wel wat aan ja Lachen . Misschien ligt het ook een beetje aan mij, dat ik nog iets onzeker ben. Aangezien ik een welshje van 1.20 verzorg, en mijn paard bijna 1.60 is, is het best een verschil Nagelbijten / Gniffelen . Ik ga denk ik gewoon een stalgenoot vragen of die zin heeft om met mij mee te gaan, zonder haar paard Huilen van het lachen . En dan inderdaad lekker aan alles laten snuffelen Haha!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:48

Het is wel erg belangrijk dat je paard zich veilig bij je voelt. En verder: veel herhalen en niets uit de weg gaan. Want op het moment dat je weg gaat/stil gaat staan/ zijpaadje ingaat als er bijv. een auto aankomt, leert je paard juist dat er iets aankomt/gebeurt wat blijkbaar eng is.

Voor jezelf: ga bewust diep en langzaam ademen als je in een situatie bent die je zelf als eng beschouwd, en probeer je niette concentreren op dat enge. (Dus als een boom of stapel hooibalen eng is: kijk de andere kant op. Ook bij auto's, maar hou die wel een beetje in de gaten Knipoog)

Succes!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:15

Dank je, echt nuttige tips!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 07:05

_Martine_ schreef:
Als het paard het écht heel eng vindt inderdaad een ervaren paard meenemen, maar anders zou ik het niet doen als ik jou was.
Dan krijg je weer het probleem dat ze absoluut niet zonder een ander paard naar buiten kan..

Gewoon blijven wandelen met dr, daar wordt ze zeker van (superzelfvertrouwen) en kan ze ook nieuwe spannende dingen zeker aan.
Als ze bijvoorbeeld uitwijkt voor iets engs, er júíst heenlopen en haar eraan laten ruiken. Dan is het gevaar nog niet geweken, dus dan kan je er het beste een paar keer langsheen lopen, aan beiden kanten.

Zo heb ik het gedaan met 2 3-jarigen en die zijn echt heel goed verkeersmak.

ik doe het altijd precies hetzelfde als martine, je steekt er misschien meer tijd in maar je krijgt er wel een paard voor terug met een bonk zelfvertrouwen en je paard moet jouw oordeel gaan vertrouwen en niet dat van een ander paard dus lekker samen gaan wandelen met hoofdstel en longeerlijn

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:02

eerst lekker aan de wandel en zoek de drukte op want als jij alleen maar een rustig weggetje af loopt word ze natuurlijk nooit verkeersmak Tong uitsteken als ze niet meer bang is voor auto's erop gaan en iemand meenemen die haar vast houd aan het halstertouw en het paard goet laten kijken als er iets achter haar komt zeg maar het koppie een beetje scheef zodat ze het verkeer eerder aan ziet komen maar wel laten lopen dus niet stil staan en idd niet zijweggetjes in gaan want zo leer je haar dat het eng is.

succes

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 16:28

Nou, gisteren ben ik dus voor het eerst de weg op gegaan. Een stalgenoot moest wandelen met haar paard omdat die een dik been had en toen vroeg ze of ik mee ging.. Naja, ik dus mee Lachen . En het ging echt onwijs goed! Ook al was ze nog nooit eerder het verkeer in geweest, ze was heel braaf. Ik had wel een hoofstel ingedaan, voor de zekerheid. Maar ze vond auto's niet eens eng! Alles ging goed, alleen de grasmaaier vond ze eng Huilen van het lachen .

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:02

goed zo Haha! en nu nog een paar keer en dan kan je er wel op Haha!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:06

Haha, dat duurt nog wel even hoor Knipoog . Ze is nog maar 3, dus veel meer dan 2 keer per week 15 minuutjes rijden is het niet Huilen van het lachen

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:07

oh haha heb ik daar over heen gelezen Haha!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:08

Wouw, goed zeg! Ik vind verkeersmak maken bij het ene paard een piece of cake te noemen, bij het andere paard is het vreselijk. Mijn pony vindt gewoon niets eng (alhoewel het de laatste tijd wel een beetje een muts is, maar niets shockerend). Mijn paard vindt (vond) alles eng. Dan is de omgeving waar je woont echt wle heel belangrijk. Hij is in d eloop der tijd beter geworden (door bosritten waar je toch ook dingen tegenkomt), maar nu we verhuisd zijn naar een andere stal en daar een doodlopende dijk hebben waar toch redelijk veel gebeurd, maar waar je met vrij veel zekerheid geen vrachtverkeer tegen komt gaat het ineens met sprongen vooruit.

Maar ik denk dat de meeste paarden sneller leren achter een ander paard aan, als je inderdaad maar niet vergeet ook alleen op pad te gaan en dan niet ineens heel zenuwachtig worden Knipoog

Maar je bent leuk bezig volgens mij!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:19

Elpharo schreef:
Wouw, goed zeg! Ik vind verkeersmak maken bij het ene paard een piece of cake te noemen, bij het andere paard is het vreselijk. Mijn pony vindt gewoon niets eng (alhoewel het de laatste tijd wel een beetje een muts is, maar niets shockerend). Mijn paard vindt (vond) alles eng. Dan is de omgeving waar je woont echt wle heel belangrijk. Hij is in d eloop der tijd beter geworden (door bosritten waar je toch ook dingen tegenkomt), maar nu we verhuisd zijn naar een andere stal en daar een doodlopende dijk hebben waar toch redelijk veel gebeurd, maar waar je met vrij veel zekerheid geen vrachtverkeer tegen komt gaat het ineens met sprongen vooruit.

Maar ik denk dat de meeste paarden sneller leren achter een ander paard aan, als je inderdaad maar niet vergeet ook alleen op pad te gaan en dan niet ineens heel zenuwachtig worden Knipoog

Maar je bent leuk bezig volgens mij!

Hallo, mede Alphenaar Haha! .
Ja, ik ben ook blij dat ze het zo braaf doet. Het is af en toe best wel een pittige tante, en dan bedoel ik vooral dat ze snel wil lopen Huilen van het lachen . Ik krijg echt een conditie van haar zeg Huilen van het lachen . Ze wilde wel telkens voorop lopen, het paard die meeging kon haar niet zo goed bijhouden, maar die is ook al wat ouder Nagelbijten / Gniffelen .Maar het ging echt heel erg goed, voorlopig ga ik nog niet alleen naar buiten, maar gewoon voor de zekerheid met iemand erbij, maar het gaat wel lukken denk ik Lachen

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:30

nathalieeee_ schreef:
Hallo, mede Alphenaar Haha! .
Ja, ik ben ook blij dat ze het zo braaf doet. Het is af en toe best wel een pittige tante, en dan bedoel ik vooral dat ze snel wil lopen Huilen van het lachen . Ik krijg echt een conditie van haar zeg Huilen van het lachen . Ze wilde wel telkens voorop lopen, het paard die meeging kon haar niet zo goed bijhouden, maar die is ook al wat ouder Nagelbijten / Gniffelen .Maar het ging echt heel erg goed, voorlopig ga ik nog niet alleen naar buiten, maar gewoon voor de zekerheid met iemand erbij, maar het gaat wel lukken denk ik Lachen

Hee wouw...had ik niet eens gezien! Staat je paard in de buurt? Oh wacht, sorry, off topic...kom je wel eens op het ALphenaren topic? Dan kan ik het daar vragen...haha.

Maarre, verstandig hoor, niet te snel teveel en alleen willen....ze heeft ook tijd nodig om je te leren kennen en vertrouwen en er zijn ZOveel leuke dingen om te doen met haar....Mijn ruin loopt ook altijd best hard....en nu heb ik dus van mijn werken-aan-de-hand instructice te horen gekregen dat mijn pony veeeel te hard loopt. Maarja, die moest altijd maar achter mijn paard aan....op hoge snelheid zeg maar Lachen Maargoed, dit gaat over jouw paard, niet die van mij Lachen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:36

gewoon veel herhalen, en hoofdstel om, voor de zekerheid, verder ben ik het eens met iedereen, zo had ik mijn arabier ook verkeersmak gemaakt. je bent lekker bezig, veel plezier ermee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:39

myn beest was ook nog nooit langs de weg geweest (en ze rijden hier gelukkig ook niet zo hard (wel dus). Maar met 2 ervaren paarden erbij, waarbij mijn paard ook in de kont kon gaan kruipen als hij het spannend vond (zonder dat de ander dus sloeg) is het heel snel gegaan. Ga nu alleen met haar overal naartoe.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 17:37

Ragdollcat schreef:
gewoon veel herhalen, en hoofdstel om, voor de zekerheid, verder ben ik het eens met iedereen, zo had ik mijn arabier ook verkeersmak gemaakt. je bent lekker bezig, veel plezier ermee.

Ja, ik had ook een hoofdstel omgedaan, volgende keer mag ik een bitloos hoofdstel lenen van een stalgenoot, om te kijken hoe ze daarop reageert. Kan ze namelijk ook even grazen ergens Lachen

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:59

het is eigenlijk allemaal al wel gezegd, ouder braaf paard meenemen, langs de weg wandelen enzenz. maar je kan ook in de bak trainen met een paraplu en een zeil bijvoorbeeld. je kan dan ook een auto langs de bak zetten en gas geven en op de klason drukken, schrik training dus Knipoog succes ermee Lachen

lumen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:34

zorg eerst dat het paard weet dat hij blindelings kan vertrouwen op jou en dan komt dat best goed

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:49

Sluit mij aan bij Lumen, als het paard je vertrouwt, weet ze dat jij "veilig" bent, die van mij schrikt een stuk minder dan in het begin, heb zelf altijd op stukken die Ik eng vond altijd iemand mee genomen, denk dan nl dat ze voelt dat ik wat onzeker ben en zij dat ook wordt. Inmiddels gaat het hartstikke goed en lopen we samen kilometers (net 3 dus nog niet erop)! En dat snelle lopen had die van mij ook, maar dat is bij mij als ze opgewonden is van het nieuwe stuk waar ze nog niet geweest is, of bij veel gras gewoon heel blij is en dan wil draven, bokkesprongen maken etc, laat dan meestal het halstertouw iets vieren. Wat ik in een boek van Kelly Marks las, is dat als jij zelf een beetje onzeker bent in een bepaalde situatie, je dan kunt gaan zingen, klinkt stom, maar voor mij hielp/helpt het wel Knipoog
Nog iets wat ik had: auto's waren geen probleem, ik liep altijd tussen de auto en haar in, tot IK een keer in de berm liep en zij tussen de auto en mij in stond, was blijkbaar heeeeel eng, dus weer een leer moment, haha!
Ook vond ik een tak die uit de boom was gewaaid met allemaal blaadjes eraan, ben ik maar als een malle mee gaan zwieren en zwaaien, zachtjes over haar heen strijken en na een paar tellen was het niet meer eng en wilde ze het zelfs gaan opeten Vork , hmm! Het enige wat ze weigert is een regenplas, dus daar gaan vrees ik nog heeeel veel uurtjes in zitten, geduld was toch een schone zaak Haha! ?!