Hoe gaan we dat deze winter doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Junip

Hoe gaan we dat deze winter doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:07

Goed, ik zit met een dillema Clown
Mijn pony heb ik 2 maanden terug verhuisd naar een andere stal.
Op zijn vorige stal stond hij de hele winter buiten met een inloop stal en een heerlijke dikke wintervacht. Toen reed ik hem nog niet intensief dus was het geen probleem.

Op zijn nieuwe stal staan ze 'S winters op stal met ongeveer 3 uur buiten in de padock.
Ik rij hem hier wèl intensief.

Persoonlijk ben ik iemand die niet van dekens/hoefijzers etc houdt.
Maar als ik deze winter intensief ga rijden duurt het uren voordat hij opgedroogt is en loopt hij veel meer kans op verkoudheid als hij een keer niet 100% is opgedroogd.
Nu denk ik dat hij niet meer zooooo veel wintervacht als op zijn vorige stal aan zou maken omdat hij toch voornamelijk op stal staat.

Dan nu de grote vraag; Is het dit jaar tijd voor dekens?!
En zo ja; hoe kan ik dit het beste aanpakken.
De deken moet zowieso waterdicht zijn omdat ze de padock in gaan en de stal eigenaar geen dekens wilt verwisselen.

Dus; een 0 grams regendeken en als het kouder wordt een fleece deken er onder?
Of een 0 grams deken zodat hij geen vacht aan maakt en als het warmer wordt een 100 en daarna een 200 grams deken?
Wanneer moet je beginnen met een 0 grams
En wanneer weet je dat je deken te koud/niet warm genoeg/te warm voor het weer is?

HELP Huilen van het lachen

pubelia

Re: Hoe gaan we dat deze winter doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:15

Mijn haflinger staat nu 24/7 op de wei. In de winter gaat ze s'nachts naar binnen. Ze heeft geen deken op, dus ze krijgt bij mij altijd een mooi beertje vacht. Ik rij haar zo'n 3 soms 4 keer in de week, en dan is ze altijd bezweet. Ik stap haar gewoon goed uit. Ook al is ze nog nat, mij is geleerd als het natte koud is dat het dan niet meer zo erg is. Dus als het natte koud is stap ik van haar af. Zadel ik haar af, en leg dan voor die nacht een fleeche deken op. Ik moet zeggen dat ik hier nooit hinder van heb ondervonden. Ik heb bij een andere pony die eerst altijd zonder deken stond geprobeert om er een deken op te leggen, waardoor ze toen een aantal dagen goed verkouden is geweest.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 15:59

Maar jou situatie is heel anders dan de mijne Lachen
Mijn pony staat overdag op stal en gaat 3 uurtjes naar buiten.
De jouwe staat overdag op stal en staat alleen 'S nachts binnen.
Daarbij rij ik elke dag intensief, en jij maar 3/4 keer per week Lachen

Dus ik kan eerlijk gezegd niet echt vergelijken zo Bloos
Wel bedankt voor je reactie Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:03

Ik zou het dit jaar gewoon proberen. De vacht wordt toch al minder dik door hij meer op stal staat.

Werkt het begin december toch niet? Dan even een beetje bijscheren en toch een deken erover.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:05

0-grams deken is niet echt geschikt, je paard kan zn haren dan niet opzetten als hij het koud heeft.
Ik zou gaan voor een deken van ongeveer 200 gram

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:07

Nibbit schreef:
0-grams deken is niet echt geschikt, je paard kan zn haren dan niet opzetten als hij het koud heeft.
Ik zou gaan voor een deken van ongeveer 200 gram

Moet je dat niet opbouwen? Lachen
Ik had vandaag al begrepen dat 0grams niet nodig is, maar moet je niet eerst 100 erop leggen voordat je met 200 begint?
Want ik neem aan dat het straks al wel kouder wordt waardoor ze vacht aan gaan maken maar 200 gram dan te warm is...

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:10

ik leg mijn paard als het onder de 5 graden is een herfstdeken op en als het vriest een winterdeken .
en als het echt heel hard vriest met tempraturen onder de min 10 nog extra een fleecedeken eronder .

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:39

die van mij staat overdag buiten en op de namiddag naar binnen maar bij mij geen deken op hoor kan prima zo

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:45

ik zou wel een dekentje proberen indd.

gewoon 200 gram.
0 grams heeft indd geen zin.
ik probeer in de gaten te houden wanneer mijn paard bijna gaat verharen. dan doe ik het deken op (ik doe gelijk 300 grams)

verder zou ik niet scheren wanneer je niet zeker van een deken bent. want als je 1x gaat scheren krijgt je paard veel meer haar terug als het koud is, of je moet altijd met dekens werken in de winter.

ik heb dit jaar een 3 jarige gekocht en had niet reuze veel wintervacht (stond in groepsstal binnen). als je paard gezond is dat scheeld een heel end.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:06

Ik snap niet dat je je paard heb verhuist van een plek waar hij de hele winter lekker buiten stond naar een plek waar hij veel te weinig buiten komt.
Als je je paard trug op stal moet zetten na het intensieve rijden zou ik zeker een deken op doen, want door je paard stil te zetten koelt die veel sneller af en doordat zijn spieren dan niet meer kunnen bewegen worden ze stijf.
Ik zou zelf mijn rijden wat aanpassen en kiezen voor geen deken.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:20

Je kan gerust een herfst/tussen deken opleggen. Die heb je ook wel in waterdichte uitvoering. Mocht het toch koud worden kan je er altijd een fleece of wollen dekentje onder leggen, wordt het weer warmer kan je die er altijd weer onderuit halen.
Let er wel op dat ook de onder deken singels/bilkoorden heeft anders kan die 's nachts wel eens gaan schuiven onder het andere dek.

Zelf zou ik naar een erkende ruitershop gaan een verkooper uit een rek weg plukken en hem/haar vragen. Leg ook je situatie goed uit. Als het een goeie is kan hij/zij jou goed adviseren en kan je gelijk een paar voorbeelden zien van verschillende dekens en hier eens over na denken. Zie je iets waarvan je denk dit past bij onze situatie, ga daar dan voor!
Je eerste ingeving is(vaak) altijd de juiste.

succes met zoeken.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 22:45

jesito schreef:
Ik snap niet dat je je paard heb verhuist van een plek waar hij de hele winter lekker buiten stond naar een plek waar hij veel te weinig buiten komt.
Als je je paard trug op stal moet zetten na het intensieve rijden zou ik zeker een deken op doen, want door je paard stil te zetten koelt die veel sneller af en doordat zijn spieren dan niet meer kunnen bewegen worden ze stijf.
Ik zou zelf mijn rijden wat aanpassen en kiezen voor geen deken.

Omdat er spoorverbreding komt op de plek waar ik eerst stond en we daar dus weg moesten.
Hier in Utrecht is 3 uur per dag luxe.

Bedankt voor alle adviezen verder Lachen

xIeries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:39

persoonlijk zou ik het wel handig vinden om een zweet deken aan te schaffen...
mijn pony staat áltijd buiten... in een stuk bos...
hij draagt nooit dekens en heeft in de winter een heerlijke dikke wintervacht.
daarom rijdt ik hem ook niet intensief, maar af en toe een buitenrit vind ie heerlijk...
ik rijd daarom ook pas rond deze tijd, omdat als het 's nachts vriest, ik het niet verstandig vind om dan overdag te gaan rijden . Lachen

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:56

Mijn paard staat s'nachts op stal en overdag bijna de hele dag in de paddock, in de winter. Zolang het kan staat ze op de wei. Als het er veel gaat regenen en het word wat kouder dan doe ik een 0 grams waterdichte deken op. Dan staat ze nog in de wei. Als ze dan echt een dikke vacht krijgt scheer ik haar, maar alleen de onderkant, en de hals, soort dekenmodel. Dan krijgt ze een 150 grams deken op die waterdicht is. Een warmere deken heeft ze eigenlijk nooit nodig gehad en 1 keer scheren is voldoende. Mijn andere paard, die ik nu niet meer heb moest ik tussendoor nog wel 1 keer scheren.
De 1 keer scheer ik meestal ergens in november, dan staat ze wel al op stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 05:22

bij mij op stal staan paarden die intensief gereden worden en met dikke wintervacht gewoon buiten staan...
na het rijden even laten rollen in zand zodat de vacht dat goed opneemt.
belangrijker is dat paarden op temperatuur zijn als je ze terugzet in de weide.
als ze nat zijn dan worden ze daar dacht ik niet zo snel verkouden van?