Zweetdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlyy

Zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 18:34

ik heb zins kort mijn 1e paard, na het rijden zweet ze heel erg en moet je haar wel een half uur/ 3 kwartier uitstappen.
nu wou ik een zweetdeken kopen zodat ik haar niet zolang hoef uittestappen, maar heeft dit zin en kan je die deken er de volgende dag pas weer afhalen of moet dat eerder?

iemand hier antwoord op?

Butsmuts

Re: Zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:52

Een zweetdeken 'trekt' het vocht uit de vacht en zorgt dat je paard niet te snel af koelt. Als de deken een uurtje heeft opgelegen is dat vaak voldoende, je ziet dan het zweet op de buitenkant van de deken liggen. Je moet met dit warme weer wel oppassen dat het niet te warm is en ze er juist onder blijven nazweten.

Heb je geen mooie droge zandbak tot je beschikking waar je paardje even in kan rollen na het rijden? Dat doen ze heel graag en dan zijn ze ook zo droog. Dat is ideaal met dit weer. Het zand neemt het zweet op en valt van je paard.

Je hoeft je paard ook niet helemaal droog te stappen als je hebt gereden, het is vooral belangrijk dat ze goed op adem is en weer op 'normale' temperatuur, en dat de spieren de kans krijgen het eventuele melkzuur af te voeren.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:12

Ik sluit me aan bij Silfre. En dan met nadruk op het laatste.
Je hoeft niet te stappen tot je paard helemaal droog is. Op adem en temperatuur is meer dan voldoende. Daarna lekker alles afhalen en even los laten in een zandbak als je die hebt zodat hij kan rollen.
De rest is allemaal overbodige luxe.

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:49

als je de zweet deken niet te lang ophoud zodat ze niet van de warmte van de deken gaan zweten dan kan je het makkelijk een kwartier tot een uurtje omhouden! maar hou het dan wel in de gaten!