Je paard verzekeren tegen ziektekosten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kladruber

Je paard verzekeren tegen ziektekosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 17:16

Wat mij opvalt is dat ik het met geen ene verzekering 100% eens ben.
De een is te duur;
De ander verzekerd vanalles wat ik niet hoef;
De andere heeft de meest vreemde voorwaarde waardoor ik de boel niet vertrouw.
Ik wil gewoon een goede verzekering tegen hoge ziektekosten voor mijn recreatie paard.

Ik loop als een tijdje met het idee om een ziektekosten verzekering te starten voor recreatie paarden en vraag me af wat jullie belangrijk vinden.

Een paar vragen:
1. wat zou je per jaar willen uitgeven?
2. wat wil je gedekt hebben?
3. met hoeveel % vergoeding zou je tevreden zijn?
4. hoeveel ben je gemiddeld kwijt per jaar aan de ziektekosten van je paard?
5. Is je paard verzekerd en op wat voor manier.

Help me brainstormen, groetjes Suus

Taniya

Re: Je paard verzekeren tegen ziektekosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:53

Ik ben ooit verzekerd geweest voor mijn paard 100 % ziektekosten de eerste 7 jaar was mijn paard gelukkig gezond totdat ze wat ging mankeren, nou toen had de verzekering allerlei smoesjes om niet uit te keren.Ik doe het nooit meer de verzekeringskosten zijn over het algemeen veel duurder (mits je paard natuurlijk gezond is) dan wat je moet betalen. Ik heb slechte ervaringen met ziektekostenverzekering.

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:10

Ik heb toen ik mn pony kocht ook gekeken naar verzekeringen en stuitte op hetzelfde. Ook de verhalen dat de verzekering vaak niet uitkeert..
Ik stort maandelijks een bepaald bedrag op een speciale rekening voor mn pony en betaal eventuele ziektekosten daaruit, mn eigen verzekering dus...

Wat ik graag zou zien in een recreatieverzekering is:
vergoeding bij diefstel
vergoeding van middelen tegen rotstraal, luchtweginfecties, en dat soort kwaaltjes
minimaal 50% verhoeding van speciaal beslag
vergoeding van consult bij kliniek
minimaal vergoeding van 50% voor aquaterapie
minimale vergoeding van 50% voor osteopaat en fysiotherapeut.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:48

Ik heb mijn paard verzekerd bij EFO, super verzekering, nooit gezeur met uitkeren. Heb mijn paard ook voor ziektekosten verzekerd daar.

loebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:23

hallo
ik zou mijn paard niet verzekeren want ze betalen toch niet uit.
Mijn merrie heeft een operatie gehad wat ik van te voren heb door gegeven bij interpolis
werdt goed gekeurt maar op het moment dat ik de rekeningen door stuurden wilden ze
niet betalen. was toch een ingreep van een aantal duizende euro's
dus ik zeg maar zo , niet verzekeren
Boos! Boos! Boos!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:27

Als particulier is het haast onmogelijk om verzekeringen uit te gaan geven, ookal is het voor recreatiepaarden (die volgens mij evenveel of meer kans hebben op blessures e.d.). Bij een particulier zou ik dus mijn paard niet verzekeren.

Verder ben ik het met je eens dat er geen enkele verzekering (tot nu toe) is die uitkeert wat ik graag zie. Ben altijd voorstander geweest van niet verzekeren, eigenlijk vanwege de hoge premie die je betaald en het gezeur bij uitkeren + de wildste verhalen die je hoort bij opkopen door de verzekering door de dood en dan wordt het dier alsnog doorverkocht.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:09

Ik heb mijn paard bij Hippo Zorg verzekerd. Uitgebreid en uitgebreide ziektekosten.

Dezelfde verzekering had ik bij mijn vorige twee paarden. De eerste stierf op de operatietafel. Binnen een paar weken was alles financieel geregeld.

Ook bij het tweede paard, wat helaas overgenomen werd door Hippo Zorg. Nooit problemen gehad met vergoeding van de ziektekosten, alles even snel. Natuurlijk wil je liever dat alles vergoed wordt, maar een groot gedeelte is ook fijn.
Ook het ophalen van mijn paard is keurig geregeld door een transportmaatschappij die voor de verzekering werkt. Ik weet zeker dat mijn paard geslacht is, heb stempels en handtekening van de vee-arts die erbij was. Het paspoort heb ik terug gekregen.

Het heeft mij al een hoop geld gescheeld dat mijn paarden verzekerd waren. Inclusief alle ziektekosten. Natuurlijk had ik ook liever gezien dat mijn paarden gezond en levend waren gebleven, maar dat heb je nu eenmaal niet voor het kiezen.

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:24

Wij hebben de paarden zelf niet verzekerd omdat we eventuele onkosten zelf kunnen betalen zonder in financiele problemen te komen .
Ik vind dat als je echt in de problemen kunt komen je beter een verzekering kunt nemen, je weet dan wat je aan premie kwijt bent en daar kan je je op instellen.
Natuurlijk staat de verzekerings maatschappij niet te juichen om uit te betalen maar de gerenomeerde verzekeraars hebben wel redelijk duidelijke polissen zodat je weet waar je aan toe bent.

Nadeel van verzekeren is echter wel dat niet alle geneesmiddelen gebruikt mogen worden. bv een antibiotica kuurtje is er speciaal voor paarden (duurder) maar ook voor ander vee en dat is veel goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 23:42

Het is niet alleen de premie die je betaalt, maar je moet ook rekening houden met het eigen risico dat bij de polis hoort. Vaak zijn er 2 vormen van eigen risico, in de vorm van een vast bedrag dat niet vergoed wordt en daarnaast in de vorm van een percentage dat niet uitgekeerd wordt bij schade. Allebei moet je meerekenen in het geheel. Verzekeraars keren nooit meer uit dan een xpercentage van de verzekerde waarde, alles daarboven komt ook weer voor rekening van de eigenaar. Veel verzekeraars houden er voorwaarden op na die men van te voren goed moet bestuderen, omdat die nogal eens anders uit blijken te pakken dan men van tevoren had verwacht.
Een verzekeringsmaatschappij is geen sponsor van je hobby en je moet het dus ook niet zien als een soort van suikeroom die je kosten wel even voor je betaalt. Als je alles goed doorrekent, is het meestal zo dat je meer geld kwijt bent aan de verzekering dan dat je aan veeartskosten hebt. Stel dat je een paard 10 jaar hebt, reken dan eens uit wat je per jaar aan kosten moet hebben om de verzekering terug te verdienen en hoeveel jaar dat dan moet zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:11

Er van uitgaande dat je je paard aardig verzekerd hebt waarbij een volledige (gelukte) koliekoperatie bij inzit (incl. verblijf kliniek) dan zou je ong. €600 p.m. kwijt zijn (tegen een redelijk vergoedingspercentage).
Nu weet ik niet hoe duur zo'n operatie is, maar laten we dit stellen op €7.000 incl. verblijf en dan schat ik het nog laag(!) vermoed ik zo.
Over 10 jaar tijd ben je dan €6.000 kwijt aan premie. Dus het ligt liguber maar als je paard een koliekaanval krijgt waarbij hij geopereerd moet worden heb j ehet in 10 jaar tijd er wel uit. En €7.000 > hoest haast niemand zo maar op, dus in dat geval is het voordeliger om je paard te verzekeren.
Maar en nu komt het heb ik bedragen genomen van een maatschappij waarbij het paard vanaf z'n 15de levensjaar 1% in verzekerde premie daalt en je ook 1% meer moet gaan betalen. En dat vind ik niet kloppen! Dus in die zin vind ik paardenverzekeringen geldklopperij, maar bij een koliekoperatie komen ze goed van pas. Dilemma dus.

Wat betreft de koliekoperatie is het ook nog eens zo dat veel verzekeringen maar €1.500 betalen van zo'n operatie Verward Nou.. daar zou ik dus nooit voor kiezen. Voor dat bedrag hebben ze 'm net opengemaakt en dan moet de rest nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:13

Maar in jouw voorbeeld moet de waarde van het paard dus ook hoger zijn dan 7000 euro en waarschijnlijk reeel nog hoger als je het eigen risico meetelt. Je bent dus die 6000 euro kwijt, plus je vaste eigen risico en eigen risico per geval en dan moet je ook nog eens onder de waarde blijven. Je bent dus meer kwijt dan die 6000 euro.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:17

niet elke verzekeringsmaatschappij werkt met een eigen risico. Diegene die ik als (los) voorbeeld heb genomen heeft dat niet, maar bij een koliekoperatie zouden zij niet alle medicijnen vergoeden. Wel de operatie (indien geslaagd anders waarde paard) + verblijf van x weken dacht ik zo.

Waarde van het paard had hier volgens mij geen invloed op uitkering. Lachen

Ik kwam laatst een verzekering tegen waar je zelf zo kon uitrekenen wat je kwijt zou zijn aan premie bij welke waarde. Kan 'm nu niet vinden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:21

er wordt toch nooit meer uitgekeerd per jaar dan de verzekerde waarde van je paard of pony?
of heb ik het nou altijd verkeerd begrepen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:24

Oh dat zou kunnen, maar in die voorwaarden staat dat de gehele koliekoperatie vergoed werd + duur van het verlbijf (aanvullende verzekering) en als het paard overlijd dat dan enkele de verzekerde waarde wordt uitgekeerd Verward

Zou het er weer eens op na moeten slaan/ navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:27

Daarom moet je dus verder kijken dan de spreekwoordelijke neus lang is, elders in de voorwaarden staat namelijk dat er nooit meer uitgekeerd wordt dan de waarde van het paard en dan meestal ook slechts een x percentage ervan. Dat is de grap van de voorwaarden, niet alles staat onder elkaar Knipoog.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:43

Hallo, bedankt voor alle reacties.

Om even een paar dingen te beantwoorden.
Ik ben geen particulier, maar wij hebben al een bedrijf en dan nog als je een bedrijf start ben je zowiezo geen particulier meer. Lachen

Ik wil een verzekering starten die zeer kort en bondig is zonder verrassingen en met een normale premie.
Mijn algemene voorwaarden heb je in 1 minuut gelezen.

Wat ik belangrijk vindt is de wens van de klant. Diefstal is niet te controleren dus dat zou ik bijvoorbeeld al niet in de verzekering willen. Uitkering bij overlijden wil ik niet in mijn verzekering. Persoonlijk heb ik niets aan het feit dat ik bijvoorbeeld 2500€ uitbetaald krijg als mijn paard overlijd. Heb je een paard van 20.000 euro dan is dat wel interresant maar dit is dus niet mijn doelgroep.

Ik wil 80% vergoeden van alle medische kosten tot een bedrag van 3000 euro per jaar. Uiteraard zitten daar kleine voorwaarden aanvast en moet het paard gezond verklaard worden wil deze opgenomen kunnen worden in de verzekering.

Momenteel ben ik info aan het verzamelen, aan het rekenen en aan het kijken wat klanten belangrijk vinden. Dus graag nog meer reacties Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:12

Nou, ik vind uitkering bij overlijden juist wel weer interessant. Medische kosten tot 3000 euro p/j vind ik wat magertjes, ik zou mijn paard wel voor meer dekking willen verzekeren (gesteld dat).
Aangezien elk paard gechipt is, is diefstal juist weer wel te controleren. Dat moet dan ook in de aangifte verwerkt worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:23

Zit ook bij EFO, basisverzekering, paard kreeg griffelbeen breuk en wilden ze eerst niet vergoeden want was niet acuut!?!?!?! Clown

Ben boos geworden, erachter aan en nu is het opgelost. Pling

Viel me erg tegen. Verder prima verzekering.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:49

als je iets nieuws wilt aanbieden op de paardenverzekerings-markt,
dan denk ik aan verzekering voor goedkopere en oudere pony's.
waarbij je de pony voor een hoger bedrag per jaar kan verzekeren, dan de eigenlijke waarde van de pony is.
en waar je dus ook met je 16 jaar of oudere pony terecht kan.

voor mij zou het genoeg zijn als een deel van de dierenartskosten vergoed zou worden (80% is mooi), en dan zonder kleine letterjes of 'maars'.
dus gewoon alles waarvoor je redelijkerwijs gezien onkosten hebt moeten maken aan DA.

verzekeren tegen dood of diefstal is voor mij niet van belang,
verzekeren tegen ongeschiktheid ook niet,
en ik zou ook niet willen dan de verzekering de pony overneemt als ze 'op' is.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:07

Je moet de polisvoorwaarden echt goed lezen als je iets afsluit. Ik heb ook eens rondgekeken. Je kunt je paard wel tegen ziektekosten verzekeren maar je krijgt aan kosten nooit meer terug als de verzekerde waarde van je paard. Deze zit dus meestal gekoppeld aan je doodverzekering. Stel je hebt je paard voor 3000 euro verzekerd voor overlijden. Als je paard dan een keer geopereerd moet worden krijg je nooit meer terug als 2250 euro. Want je hebt meestal een eigen risico van 25%. En als je paard plotseling komt te overlijden aan bijv een blikseminslag of iets dergelijks, dan krijg je alleen je geld terug als je eerst op eigen kosten een autopsie laat verrichten om de doodsoorzaak vast te stellen. En wat kost dat wel niet? En je kunt niet altijd zelf een dierenarts kiezen. Dus als je gewoon een recreatie paard hebt kun je beter het geld wat je kwijt bent aan verzekering opzij leggen voor eventuele ziektekosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:30

Lynske, volledige mee eens. Van die 2.250 uit jouw voorbeeld gaat waarschijnlijk nog meer af omdat in de ziektekostenpolis nog eens een drempelbedrag staat vermeld wat ook eigen risico is. Wat de meeste mensen fout doen is dat ze denken dat ze 80% van de kosten vergoed krijgen, maar dat ze er niet bij stil staan dat dat inderdaad maximaal 80% van de waarde van het paard is (minus andere inhoudingen, eigen risico's enzovoort).

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:16

Waarde van het paard is voor mij onbelangrijk, en om de verzekeringskosten voor de klant niet te hoog te maken wil ik zeker weten alleen ziektekosten en onderzoek dekken en niet dat je een bedrag krijgt bij overlijden of ongeschiktheid. Inleveren van een paard ben ik fell op tegen, maar als je dus geld uitgekeerd wil hebben na overlijden kan je als verzekering er bijna niet omheen dit te doen. Omdat je anders dik verlies lijd.
Als ik 80% vergoed is 20% eigen risico. Die 80% is tot een bedrag van 3000 euro, dus de kosten die je maakt zijn mag 3000 euro plus 20% per jaar vind ik 3000 best veel. Ja alles wat erboven zit moet je zelf betalen.... Maar als ik 300 per jaar inleg en tot 3000 mag besteden ben ik toch tevreden... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:20

20% van 3000 is toch nog steeds 600 euro die je dus bij die 300 op moet tellen, dat maakt 900 en dus dat je na 4 jaar aan het bijbetalen bent.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:22

Eerlijk gezegd denk ik maar dat je het idee moet laten varen, tenminste als je echt de wens van de klant centraal wil zetten zonder poespas.

Vind dat er te weinig wordt uitgekeerd, een te laag bedrag met een te hoog risico.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:22

zou je een afgekeurd paard, (afgekeurd op buigproef en harde volte) maar verder rontgologisch goed is, nog kunnen verzekeren voor ziektenkosten? Met uitzondering van de benen.
Levensverzekering kan idd niet...zat er zo even aan te denken of dat mogelijk zou zijn dus plaatste het hier even Knipoog.