Voor 't eerst naar 't strand, tips/ kans op blessures?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vonnie1

Voor 't eerst naar 't strand, tips/ kans op blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 09:35

Binnenkort ga ik voor het eerst met mijn paardje naar het strand.
Ik ga samen met iemand en haar paard die veel ervaring op het strand heeft.

Nu vind ik het best wel spannend omdat mijn paardje nog nooit op het strand is geweest!
Waar ik me zorgen om maak of ze niet snel een (pees)blessure zal oplopen door het lopen door het mulle zand (door 't duin)?

In de buurt van mijn stalling rijd ik wel 1 a 2 keer per week buiten maar alleen maar op verharde ondergrond, er zijn geen ruiterpaden, dus ik kan niet oefenen.

Hebben mensen tips voor het voorkomen van een (pees)blessure.
Kan zelf alleen bedenken op zware stukken er naast gaan lopen.

Ook hoor ik graag van anderen hoe hun paard voor het eerst op het strand reageerde.

Bedankt alvast Haha! .

Apple

Re: Voor 't eerst naar 't strand, tips/ kans op blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:37

Waar ga je naar het strand? Gewoon rustig het strand op lopen, naar de waterlijn gaan (daar is het harde strand). Daar gewoon rustig stappen, draven en als dat goed gaat misschien een galopje.

Je krijgt niet zomaar een blessure als je gewoon normaal rijdt op het strand hoor.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:38

Paarden zijn niet van suiker, die redden het echt wel in het zand. Verstandig dat je met een meer ervaren paard meegaat!

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:31

Bedankt voor de snelle reacties.
We gaan vanaf Noordwijkerhout naar Noordwijk.

Mijn paardje is normaal altijd erg braaf maar wanneer het nieuw en spannend is
kan ze nog wel eens een beetje gespannen en gestressed raken.
We zullen zeker rustig aan doen.
Omdat ze echt totaal niet gewend is om in mul zand te lopen was ik voor blessures een beetje bang.
Ik ga wel proberen als 't kan zoveel mogelijk verharde weg te nemen en rustig aan in het mulle zand.
Meestal willen mensen andersom Koe vooral omdat ze geen hoefijzers heeft, maar bij mij is 't net andersom Haha! .

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:33

Inderdaad aan de waterkant lopen.. Daar is het zand niet zo mul..

Je kan daar gewoon draven en een galopje doen hoor. Lachen

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:36

Ik ga maandag ook voor het eerst met mijn paard naar het strand. ik heb me voorgenomen om de peesjes mee te nemen. die ik normaal gesproken nooit om doe.
Maar ik heb het eens mee gemaakt dat een ander paard van mij zichzelf gevangen had met zijn achterbeen tegen zijn voorbeen. Die kans is veel groter als je door mulle ondergrond rijdt.
omdat ik niet weet of we door de duinen heen gaan, doe ik ze toch om. iig de eerste keer. zeker als hij nog wat schrikkerig is lijkt het me verstandig. Als ik de inschatting kan maken of het niet meer nodig is, laat ik ze gewoon af.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:25

Misschien is het een idee om niet gelijk het mulle zand in te rijden. Eerst goed warmstappen (desnoods even warmdraven) op een harder gedeelte zodat de spieren goed warm zijn, dat verkleint ook de kans op blessures.

En verder: veel plezier Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:55

Als je paard niet gewend is aan mul zand, dan zorg je dat je daar zo min mogelijk mee te maken krijgt Knipoog Dus zoek even uit wanneer het weer eb wordt, zodat je een stuk nat en hard zand hebt om op te rijden, door het mulle zand gewoon rustig stappen en doe maar geen peesjes om, daar komt allerlei troep in en ze kunnen misschien ook niet zo goed tegen zeewater (afhankelijk van welke versie peesjes je hebt).
Veel plezier Knipoog

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:40

Hee, bedankt voor de reacties.
Dat warm rijden vind ik ook wel een goed idee.
Volgens mij moeten we zowiezo eerst een stuk over de weg e.d.
dus dat is okee.

Ik weet natuurlijk ook wel dat op het strand zelf het zand bij de zee
hard is en dat je daar moet gaan rijden Bloos .
Het gaat mij meer om het duin gedeelte waar je door heen gaat
voor dat je het strand op gaat.
Omdat ik er nog nooit met eigen paard gereden heb maakte ik mee daar een beetje zorgen om
maar als ik jullie reacties zo lees zal het vast allemaal goed komen.
Peesjes o.i.d. was ik niet van plan om aan te beginnen.
Daar komt naar mijn idee idd alleen troep tussen en maakt de pees alleen maar warmer en mijn paard draagt deze nooit.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:32

nog 1 tip. Kijk even op getij.nl voor de waterstanden. Beste kun je gaan paar uur na vloed, en in ieder geval niet te lang na eb want dan wordt het vaak al best zwaar . Duin naast de golfbaan is het minst zwaar. (behalve de strandoprit en stukje vlak ervoor dan). Zware gedeelte is het gedeelte aan de kant van Noordwijk aan zee.
heel veel plezier!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:19

Inderdaad, een gezond paard krijgt niet zomaar een peesblessure. En laat inderdaad die peesbeschermers ook thuis, doen meer slecht dan goed op zo'n rit.

Gewoon genieten van die rit!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:25

In de duinen zou ik lekker veel stappen als het droog en zwaar is, als het veel geregend heeft is het minder zwaar kun je wat meer en langer draven.
Anders zou ik gewoon steeds korte stukjes draf pakken en dan weer lekker gaan stappen.

Ik zou inderdaad ook van te voren even kijken dat je gaat als het eb is, dan is het strand breed en komt de zee ook niet zo op je paard af.
Ook heb dan inderdaad vaak een mooi hard stuk strand langs het water waar je als je paard ontspannen is lekker stukjes kunt draven.
Zelf galoppeer ik de eerste keren dat ik met een paard op strand ben nooit, ik wil altijd dat ze eerst goed leren ontspannen en niet aanleren dat strand er alleen is om hard te gaan.
Maar als jouw paard lekker ontspannen is en je ziet het zitten kun je na een drafje ook best een handgalopje wagen.

Ik heb mijn paarden bijna altijd peesbeschermers om als ik naar duin en strand ga.
De op- en afritten zijn best stijl en mul en dan hebben ze zich zo maar aangetrapt...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:26

Zo, ben terug van de minivakantie aan zee en het was he-le-maal geweldig!!!

Geen peesbeschermers oid omgehad en dat ging prima. In mul zand gewoon rustig gestapt, dat was al zwaar genoeg.
Met mijn paard de zee in geweest en met hem gezwommen. Dat is zo'n geweldige, unieke ervaring: Kan er nog steeds niet over uit. Wauw!

Moest ik even kwijt... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:22

even een tip voor jezelf, als je ook door de duinen gaat ( bij hvh is dit heel erg) zorg dan dat je laarzen of chaps aanhebt ook als je dat niet lekker vind zitten, anders mag je de hele avond doornen uit je benen halen