Moeilijk trailer probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Moeilijk trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 22:37

Na zelf en met behulp van derden een en ander uitgeprobeerd te hebben, toch maar eens rondvragen op Bokt.

Mijn paard heeft een heel maf probleem met trailers. Hij heeft als veulen een nare ervaring met een trailer gehad, doordat hij niet achter zijn moeder aanliep waardoor het uiteindelijk erg lang duurde om hem in de trailer te krijgen. Dit heeft logischerwijs geen goede indruk op hem gemaakt. Als jaarling moest hij opnieuw op de trailer, toen is hij tijdens de rit met een been over de voorstang heen gekomen en gevallen, en heeft ongeveer een halfuur klem gelegen tot we hem konden bevrijden (de stang wilde niet meer los omdat hij er met zijn hele gewicht oplag).

Ik durf dus wel te zeggen dat hij echt een trauma opgelopen heeft als jong dier.

Niettemin hebben we een goede band samen, wat dan ook de reden is dat ik hem zonder al teveel moeite kan laden. Hij vind het vreselijk, maar doorgaans staat hij binnen vijf minuten op de trailer, hoewel ik hem voor de zekerheid wel altijd wat kalmeringsmiddel geef.

Maar nu komt het: op het moment dat ik de trailer via de zijdeur verlaat, breekt de pleuris uit Hij gaat als een idioot tekeer, trekt halsters kapot, komt over de middenbalk heen, klautert over de voorbalk heen en weet ik veel wat allemaal. De laatste keer dat hij met de trailer vervoerd is, stond hij helemaal los en achterstevoren in zijn eigen vak op het moment dat we op de plaats van bestemming aankwamen. Het is onmogelijk onderweg te stoppen met hem, want dan slaat hij de trailer aan gort. Het probleem wordt exponentieel erger. Eerst gingen de halstertouwen eraan, toen zijn die vervangen door kettingen en ging het een tijdje goed. Tegenwoordig trekt hij gewoon de halsters stuk, leer, nylon, het maakt niet uit. Meer kalmeringsmiddel maakt ook niet uit.

Ik weet ook echt niet wat ik hiermee aanmoet, omdat het laden (waar veel cursussen e.d voor zijn) het probleem niet is. Ook al is hij nog zo over de rooie, zodra ik de trailer binnenstap wordt hij rustig en is het allemaal in orde. Maar ik kan natuurlijk moeilijk tijdens de rit in de trailer blijven staan, dat is te gevaarlijk. Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem, of ideeen waar ik aan zou kunnen kloppen voor een oplossing?

Anya

Re: Moeilijk trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:13

Poeh moeilijk
Hij haalt zijn zelfvertrouwen bij jou vandaan.
Is het zo dat hij de boel an gort trapt direct als je eruit gaat of zit er een seconde of wat tussen?
Blijft hij wel rustig als je een stukje meerijdt in de trailer (op het erf bijvoorbeeld).

Dan zul je hem heel rustig en langzaam zijn zelfvertrouwen terug moeten geven. rij een stukje mee op het erf. doe het deurtje open en rij een stukje mee met open deurtje, doe deurtje open, stap eruit en hou het deurtje open. Loop een stukje mee met het deurtje open zodat hij je kan zie en horen. Loop buiten het gezicht van het deurtje en praat met hem, zodat hij je nog wel kan horen... Steeds een klein stapje verder, maar alleen als je paard er aan toe is. Kan volgens mj een zaak van zeer lange adem worden.

Verder kun je nog ander vervoer proberen. Een trailer die andersom laadt. Of een vrachtwagen die overdwars laadt.