na drie jaar ineens ruzie op wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hcc

na drie jaar ineens ruzie op wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 10:03

Hallo,

Ik zit met een probleempje. Wij hebben al drie jaar dezelfde groep paarden op wei staan. Drie van ons en een pension pony. Mijn paard heeft vorig jaar een soort van eczeem gehad waardoor hij een deken op moest. Hier is in de groep nooit een probleem over geweest.( want hij ziet er ineens wel anders uit)
Nu is die eczeem gelukkig voorbij maar hij wordt helemaal lek gestoken door dazen. Hiervoor heb ik hem een deken gekocht van Imperial riding. Past goed paard is ook helemaal happy.
Toen ik hem gister terug in de wei zetten begon de pension pony heel agressief tegen hem te doen. Bijten en slaan.
Terwijl mijn paard zich dat normaal nooit laat welgevallen, liep hij deze keer gewoon weg en negeerde hem. Na een kwartiertje vonden wij het rustig genoeg om hem alleen te laten.
Nu heb ik hem vanmorgen letterlijk van de wei moeten slepen. want zijn linker voor en achterbeen zijn flink toegetakeld. Waarschijnlijk dus door die pony.
Deze pony wordt nog maar zelden gereden door zijn baas ong. 1 keer op de twee weken. Nu is ze al vier weken niet meer geweest. Kan dit een soort frustratie van de pony zijn? en wat kan ik hier het beste aan doen.
Het vreemde hiervan ook is dat de pony altijd onderaan de rangorde heeft gestaan dus zijn gedrag begrijp ik niet.

Kunnen jullie me helpen?

groetjes

calippolover

Re: na drie jaar ineens ruzie op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:08

Vreemd zeg!
Misschien dat hij dit uit verveling doet?
Omdat hij maar 1 x in de 2 weken word gereden.
Ik weet het niet egt ...

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:13

Misschien eens met de eigenaar van die pony/paard praten...?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:40

VSW-->OPG

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 07:54

Ik heb nog nooit gehoord dat een deken van invloed kan zijn op dit gedrag. Denk eerder aan verveling en verschuiving van rangorde binnen de groep.

hcc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 13:34

Nee ik denk ook niet dat het aan de deken heeft gelegen. eerder dat de energie uit zijn oren komt en erg gefrustreerd is. We hebben gister gepraat met de eigenaar en ze ging wat meer met hem rijden. Maar eigenlijk horen we dat al twee jaar... nou ja vanmiddag komt de da want het gaat nog niet echt goed met mijn beestje.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:16

Wat vervelend dat het niet goed gaat met je paard.
Wat zei de dierenarts?

Ik denk ook niet dat het door een deken komt. Verschuiving van de rangorde lijkt mij eerder het geval. Dat is trouwens heel normaal binnen een groep. De rangorde blijft binnen een kudde in de natuur ook niet hetzelfde. Maar of het normaal is dat ze elkaar zo toetakelen? Dat weet ik eigenlijk niet.

Succes in ieder geval.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:34

Ik sta ook al een paar jaar op een particulire pension stalling, waar ook meerdere paarden op pension staan.
Er is wat (begrijpelijke) ergenis geweest van de eigenaar van het pension, omwille van hetzelfde feit, de eigenaren van het paard/pony kwamen dagen, weken en soms maanden niet langs voor hun eldele dier Bloos .

Er is op een gegeven moment besloten om strakkere regels op te stellen , waar je je aan moet houden wil je je plekje op stal behouden Vork verplicht is nu 1 keer in de week een paar uur met je paard bezich zijn , en een stal mesten. mocht je je hier niet aan houden kun je een andere plek zoeken waar dit wel getoloreerd word.

Al vind ik 1 keer in de week nog weinig , zijn de regels toch wel voordelig uitgepakt op stal iedereen houd zich hier ook aan! En de paarden weten ook waar ze aan toe zijn en kan in ieder geval minstens 1 keer in de week zijn energie kwijt.. en dat brengt zeker rust op het land. Cool

sterkte met je paard.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:58

Ik denk dat die pony gewoon jaloers is op zijn dazendeken, hij denkt bij zichzelf: Ja maar als jij er een hebt wil ik er ook een, ik word ook lek gestoken door dazen!
Neehoor grapje, ik zou het niet weten.. de enigste reden die ik kan bedenken zoals hier ook al word gezegt is dat die pony het idd uit verveling doet als die werkelijk zo weinig word gereden.
Als ze zo is toegetakeld zou ik ze (voorlopig) niet bij elkaar zetten, voordat het erger word. Of je laat ze het uitvechten, maar dan heb je de kans dat jou paard bijv kreupel word getrapt of iets dergelijks.
Is die pony toevallig niet drachtig, misschien zijn het dan de hormonen ofzo? Of het ligt aan het deken, maar dat lijkt mij eigenlijk niet het geval.
Kijk het nog even aan en als het erger word zou ik ze toch maar uit elkaar zetten. Paarden in de natuur die (constant) vechten met elkaar kiezen er ook niet voor om bij elkaar te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:04

Roep niet te hard dat het niet aan de deken ligt hoor!

Mijn verzorgpaard heb ik vorig jaar winter een deken opgedaan, en toen ik haar daar de 1e keer mee in de wei zette (kudde), werdt ze ook niet geduld! De volgende dag was het al geen probleem meer! Ze herkenden haar gewoon even niet ofzo....